Recenze
Volkswagen Bora Basis 1.9TDi PD 85kW 6gang
Technické info
Přezdívka auta Borča Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:192 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 230 maximální rychlost [km/h]: 198 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 / 17 * zavazadlový prostor [l]: 430 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "filda2003".
Něco o vozu:
Vůz byl vyroben v květnu 2000 v něméckém závodě VW ve Wolksburgu. Do listopadu 2010 jezdil v Kolíně nad Rýnem, odkud byl přivezen k mé maličkosti.
Exteriér:
Má VW Bora je sedan (kombi) nižší střední třídy vyráběný od 1998 do 2005. Obecně se u Bory využívá označení "malý Passat" a není to jen tak nadarmo. Rozdílů je sice mnoho, ale vozy se ve srovnatelných generacích příliš nelíší. Využívají podobné agregáty i prvky výbavy.
Základem je dominantní přední část s ostřejšími liniemi a zvláštními tvary světlometů připomínajícími hranatou kapku. V základním (mém) provedení světel žhne nesmrtelná žárovka H4 s integrovaným mlhovým světlem v čočce. Jako příplatkovou výbavu obsahuje můj vůz také relativně (ne)funkční ostřiky světel. Nejvyšší verze pak disponovaly xenonovými světlomety (tentokráte bez mlhovky). I přes nevalné mínění o světlometu jsem byl kladně překvapen jak svitem potkávacích/dálkových, tak i svitem předních mlhových světel, kde nechápu nářky ostatních řidičů tohoto vozu.
Zadni linie jsou naopak dosti strohé a minulý majitel se rozhodl je vylepšit dodatečnou montáží parkovacích senzorů (díky mu za to) a tažného zařízení Westfalia, které je špičkou ve svém oboru. Z profilu je auto z větší vzdálenosti zaměnitelné s Octavií nejen světlou výškou, která začíná být na českých silnicích nutností ale i základními rysy karoserie. Bohužel můj kousek nemá ani kliky, ani lišty v barvě vozu takže do budoucna se bude brousit a lakovat.
Motor a podozek:
VW Bora se s různými modelovými roky nabízela s rozličnými verzemi turbochrochtů (66kW, 74kW PD, 81kw, 85kW PD, 96kW PD a 110kW PD). V mém případě je motorový prostor osazen pro VW tehdy premiérovým motorem 1.9 TDi PD 85kW s přímo řazenou 6 stupňovou převodovkou. K motoru povím, že absolutně splňuje požadavky vyšší dynamičnosti i nižší hlučnosti hlučnosti pro mimoměstský i dálniční provoz. Nejnižší mnou dosažená spotřeba je 4,6l/100km na 50km dlouhé cestě, průměrná se pohybuje okolo 6,4l/100km. Tento motor mi příjemnou vlastnost a to takovou, že soudruzi z NDR jej vybavili shodnou převodovkou a spojkou, jako z modelu 96kW a 110kW, takže potenciál pro budoucí zvyšování výkonu zde je. Výkon vozu se subjektivně zdá vyšší než je udávaných 85kW. Motor jde příjemně do otáček a díky naladění PD agregátu "táhne" od 1500ot do cca 4000ot, odkud se motoru výš už moc nechce. Převodovka je přesná, dobře odstupňovaná na rychlosti 10km/h (1.), 30km/h (2.), 50km/h (3.), 70km/h (4.), 90km/h (5.), 110km (6.), kdy motor točí při udávaných rychlostech a stupních vždy ideální otáčky (1850ot/min) z hlediska spotřeby i maxima točivého momentu. Při rychlosti 130km/h měřenou přes GPS točí na 6. stupeň motor cca 2300ot/min což není žádná křeč. I přes nájezd 192 000km se na motoru nachází původní těsnění pod hlavou, spojka i turbodmychadlo (nicméně to již znatelněji pískající ale zatím stále mechanicky i technicky v naprostém pořádku). Jako perličku k motoru dodám, že jsem měnil způsob napínání drážkového řemene z automatického hydronapínáku na poloautomatickou excentrickou kladku a tím snížil problémovost celého mechanismu a zvýšil poločas výměny z 60 000km na 90 000km.
Co se týče brzd, tak všechny 4 jsou kotoučové. Vepředu s rozměrem 280mm, vzadu 232mm. Brzdy vynikají ostrostí a snadnou dávkovatelnosti.
Tato motorizace obsahuje v základu skvělý systém EDS (při prokluzu jednoho kola jej přibrzdí pomocí ABS a tím přenese moment na kolo s větší adhezí) a méně skvělý ale vypínatelný systém prokluzu ASR. Auto disponuje ještě několika písmenkovými systémy jejiž zkratky si nepamatuju, ovšem vyjma ESP.
Podvozek je pohodlnější než v golfu či oktávce, ale stále dostatečně sportovní aby jste si nepřipadali jako na pouťové atrakci. Snese toho opravdu hodně a ve spojení s ALU RH Alurad AE Tecnic se šířkou 8palců a pneu 215x45xR17 odvádí skvělou práci.
Interiér:
Kdo zná VW Golf IV. bude v Boře jako doma. Až na pár maličkostí je totiž interiér naprosto shodný. Začneme tedy postupně. Sedačky jsou dle VW příplatkové komfortní, výškově nastavitelné s airbagy a bederními opěrkami. To zní dobře, ale je třeba si do auta sednou absolutně rovně a přesně ... pokud to neuděláte ještě před vyjetím budete si za chvilku myslet že vám upadne zadek (autor článku má 105kg, takže možná má jen ten zadek moc velký :-D ). Pedály jsou pevné, všechny 3 díky hydraulické spojce a elektronickému plynu (tedy komplet bez lanek) jdou krásně hladce a bez jakéhokoliv cukání. Tempomat je bezchybný a v případě zásahu řidiče (spojka, brzda) či prokluzu kol okamžitě vypíná. Palubn počítač mezi "budíky" je jen příjemnou perličkou. Volant ač je gumový, příjemně se drží a nepotí se na něm ruce. Pokud popojdeme dál tak na autorádiem je 1din kastlík a nad ním je bezkonkurenční držák nápojů. Je jedno co do něj dáte ... jestli se to tam vejde veřte že se to nikdy nevylije. Další odkládací prostory najdete pod madlem ruční brzdy, ve dveřích, zezadu na sedačkých, před spolujezdcem a ve středovém tunelu k zadním sedačkách. Z důvodu rozložené vozu a také, že konstruktéři vyplýtvali dost místa pro přední pasažéry je převážená na zadních sedačkách pohodlé pro 2 lidi. Třetího vzadu bych upřímně litoval ... Zajímavostí zadních sedaček je, že bez klíčku k tomuto auto je nelze sklopit a tedy při neoprávněném vniknutí do vozu je alespoň trošku komplikovanější přístup do zavazadelníku (víko je elektronicky ovládané a bez odemknutí zámku ve dveřích klíčem nebo dálkovým ovládáním nelze otevřít. Zavazadelník je rozměrný, ale kulečníková tága se tam složená za žádnou cenu nevejdou. U pravého podběhu se nachází zásuvka na 12V pro autoledničku či jiné výdobytky moderní doby :-) .
Jízdní dojmy:
POKRAČOVÁNÍ V PRŮBĚHU PÁR DNÍ.
Silné stránky
pružnost motoru
přesné řazení
jednoduché shánění ND (většina pasuje z jiných koncernových aut)
Slabé stránky
odcházející čidla zámků
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po koupi bylo třeba udělat silentbloky zadní nápravy, kulové čepy vepředu.
Dále samozřejmě olej, filtry a náplně.
Bora jinak zatím funguje bezvadně ... (ťuk, ťuk)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo kupováno z části za protiúčet bývalého vozu ... jinak mě ale prodejce natáhl (jako obvykle :-D ) .... např. elektrony, které dodal nezlegalizuju na Boru v ČR, parkovací senzory nefunkční, vyhřívání sedačky spolujezdce nefunkční, 2ks repro nefunkční. .... všechny tyto závady byly nachystané tak, aby vydržely zkušební jízdu a pak teprve lehly. ... Boru jsem si ale mezitím zamiloval a vracet bych ji nechtěl.
Život a úpravy Borči
Nové autorádio Alpine a repro MTX Audio.
Zadní lampy z modelu USA GLI poslané přímo z Ameriky.
Z Německa jsem musel sehnat náhradní parkovací senzory.
Přidat názorDiskuse: Volkswagen Bora Basis 1.9TDi PD 85kW 6gang
- Re: Re: :-/ noo nic moc 09.05.2011 13:55 gagarin_cccp
- Re: :-/ noo nic moc 09.05.2011 13:43
- :-/ noo nic moc 09.05.2011 09:48 gagarin_cccp
- Re: Re: bora bora 09.05.2011 08:14
- Re: kola 09.05.2011 08:14
- Re: bora bora 08.05.2011 22:14 DawQa
- Re: kola 08.05.2011 18:43 sotomaior
- kola 08.05.2011 17:53 BigBang
- bora bora 08.05.2011 09:46 sotomaior
- Závady 08.05.2011 09:23 filďas
Další vozy Volkswagen Bora
-
Volkswagen Bora (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.4.2010 127 Majitel 9.31 Uživatelé
-
Volkswagen Bora (2001) Majitel: Citroenjehistorie
Přidáno: 8.2.2008 1710 Majitel 9.00 Uživatelé
-
Volkswagen Bora (2000) Majitel: klasek
Přidáno: 7.8.2008 69 Majitel 8.92 Uživatelé
-
Volkswagen Bora (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.3.2007 478 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Volkswagen Bora (2000) Majitel: Maties
Přidáno: 16.6.2013 010 Majitel 6.83 Uživatelé