Recenze

ironlionzion (muž 47 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Ford Focus Ecoboost 1.0 / 125k (94kW)

9.86 Uživatelé

Hodnoceno: 41× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Ford Focus, foto 1 Ford Focus, foto 2 Ford Focus, foto 2 Ford Focus, foto 3 Ford Focus, foto 3 Ford Focus, foto 4 Ford Focus, foto 5 Ford Focus, foto 6
Ford Focus, foto 7 Ford Focus, foto 8 Ford Focus, foto 9 Ford Focus, foto 10 Ford Focus, foto 11 Ford Focus, foto 12 Ford Focus, foto 13 Ford Focus, foto 14 Ford Focus, foto 15 Ford Focus, foto 16 Ford Focus, foto 17 Ford Focus, foto 18 Ford Focus, foto 19 Ford Focus, foto 20 Ford Focus, foto 21 Ford Focus, foto 22 Ford Focus, foto 23 Ford Focus, foto 24 Ford Focus, foto 25 Ford Focus, foto 26 Ford Focus, foto 27 Ford Focus, foto 28 Ford Focus, foto 29 Ford Focus, foto 30 Ford Focus, foto 31 Ford Focus, foto 32 Ford Focus, foto 33 Ford Focus, foto 34 Ford Focus, foto 35 Ford Focus, foto 36 Ford Focus, foto 37 Ford Focus, foto 38 Ford Focus, foto 39 Ford Focus, foto 40 Ford Focus, foto 41 Ford Focus, foto 42 Ford Focus, foto 43 Ford Focus, foto 44 Ford Focus, foto 45 Ford Focus, foto 46 Ford Focus, foto 47 Ford Focus, foto 48 Ford Focus, foto 49 Ford Focus, foto 50 Ford Focus, foto 51 Ford Focus, foto 52 Ford Focus, foto 53 Ford Focus, foto 54 Ford Focus, foto 55 Ford Focus, foto 56 Ford Focus, foto 57 Ford Focus, foto 58 Ford Focus, foto 59 Ford Focus, foto 60 Ford Focus, foto 61 Ford Focus, foto 62 Ford Focus, foto 63 Ford Focus, foto 64 Ford Focus, foto 65 Ford Focus, foto 66 Ford Focus, foto 67 Ford Focus, foto 69 Ford Focus, foto 70 Ford Focus, foto 71 Ford Focus, foto 72 Ford Focus, foto 73 Ford Focus, foto 74 Ford Focus, foto 75
 

Technické info

Přezdívka auta Focus Rok výroby 2013 Koupeno nové najeto [km]:10000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 998 výkon [kW]: 93 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.3 maximální rychlost [km/h]: 193 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 350 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5

Popis vozu

Tohle je moje recenze (nově upravená verze po najetí 10 000 km) Focusu 3. generace v základní výbavě Trend, který je osazený trojválcem Ecoboost objemu 998 cm3 s výkonem 125k a kroutícím momentem 170Nm (krátkodobě 200 Nm).

Pro výběr auta jsem měl požadavky aby sloužilo jako rodinné (2 dospělí, 1 dítě) a pro každodenní přepravu do práce v městském provozu. Chtěl jsem aby auto bylo schopno komfortní jízdy ale zároveň aby mělo i trochu sportovního ducha a potenciál pro občasnou dynamickou jízdu. Dále by mělo být praktické na každodenní popojíždění po městě ale i dostatečně prostorné na delší trasy ať už víkendové výlety anebo cesty na dovolenou k moři.

Dost podstatný požadavek byla kombinace úsporného provozu (musím to živit) a zároveň výkonu a kvalitních jízdních vlastností (baví mě občas projet zatáčkovytý úsek ostřeji a vůbec bavit se jízdou). Docela protichůdné požadavky. Po 10 000 km co s Focusem jezdím konstatuji, že výběr dopadl dobře a že jsem za své peníze dostal, to co jsem očekával.

Focus s tímto malým motorem vyváženým způsobem kombinuje dva z principu protichůdné charaktery ze kterého plyne moje nadšení a radost. Zní to rozpolceně ale v reálném provozu to funguje. Ten kdo dal název motoru ECOBOOST vystihl charakter auta a motoru. Provoz se pohybuje jakoby ve 2 módech o kterých se trochu rozepíšu:

ECO
Eco mód je běžný provoz auta od popojíždění po městě až po dálničné štreky. Tvoří 90% času mého využívání auta. Nasednete do velmi dobře odhlučněného interiéru a nastartujete. 3-válec pod kapotou nepoznáte, vibrace nejsou cítit a typický zvuk “vysavače” jako vodítko taky ne (ptal jsem se i známých ať tipnou objem a výkon motoru, nikdo neuhodl). Řazení s pákou, která je umístěna blízko volantu, má příjemně krátké dráhy a plynulý chod (musím vyzvednout koncern, kdy je řazení v ohledu na chod trochu víc jemnější a plynulejší).

Při normální jízdě se řadí ve 2000 rpm. Pokud se jede po rovině, motor bez problémů drží tempo při 1500 rpm - kroutící moment 170Nm je dostatečný. Při 90 km/h se jede se zařazeným 6. stupněm při otáčkách 1900 rpm a při 130 km/h s otáčkami 2800 rpm. Ve výsledku to znamená, že motor se nenamáhá a jede se velmi úsporně. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5l. Realita po 10000 km ukázala, že je to možné - tedy s platem vajec pod zadním oknem a s braním ohledu na plynulost, minimalizace brždění, předvídání, atd… :) (na dálnici pak do rychlosti 130 km/h). Při normální jízdě město, okresky, dálnice kombinovaně a když se mozek nesoustředí na všechny faktory úsporné jízdy mám spotřebu +/- 6l. Při jízde jen po okreskách není problém stlačit spotřebu pod 5 litrů. Takže konstatuji, že downsizing v tomto provedení funguje a neplatí, že výkon u malých motorů je vykoupený vytáčením a tím i vyšší spotřebou.

Ke spotřebě ještě praktický příklad, kdy jsem ještě s téměř novým autem najel cca 3000 km při cestě do Itálie. Trasu tvořila z 99% dálnice (Zlín, Vídeň, Graz, Florencie, Pisa > Lago di Garda, Brenner, Salzburg, Linz, Vídeň, Brno, Zlín). Jízdní styl byl kromě pár zastávek na odpočívadlech jízda 80 až 150 km/h skoro celou trasu. Několik úseků bylo zpomalení na 80 km/h a občas, když to provoz dovolil se dalo jet nad 150 km/h. Průměrně bych řekl, že jsem jel 120 km/h skoro celou trasu, spotřebu jsem nehlídal, jízda byla v normálním režimu. Celková spotřeba nakonec 6,5l, takže spokojenost. Motor se chová na dálnici jako doma. Otáčky se drží do 3000 pokud se jede do 145 km/h, ticho a klídek v kabině i díky aerodinamice výborný, na vjezdu člověk zařadí šestku, pustí nějakou audioknihu z mp3 a jede.

EDIT po 10000 km - spotřeba dálnice v rámci předpisů do 6l.

BOOST
Boost mód je druhá strana mince. V recenzích píšou, že nový Focus ztratil cit v řízení oproti 2. generaci. Ať už je to změnou hydraulického posilovače na elektrický nebo naladěním podvozku z tvrdšího na komfortnější, stále patří ke špičce v jízdních vlastnostech rodinných hatchů s čitelným řízením a jistým podvozkem. Focus je relativně nízký a široký, je to velmi znát na náklonech a stabilitě v zatáčkách. Principiálně je to komfortní rodinné auto ale když se povolí uzda tak ta radost a zábava z ostřejší jízdy je tam. Na hmotnost 1,3t a relativně velké auto je výkon 92 kW / 125 k (170-200 Nm od 1500-4500 rpm) dostatečný.

Nikdy jsem necítil, že by se malý motor pral s hmotností nebo nepřiměřeně namáhal (většinou se jede do 2000 rpm). Když potřebuji zrychlit stačí motor vytočit a dynamika “BOOST” je k dispozici. Papírovým výkonem i pocitově se chová jako motor s 125k nic víc, nic míň. Zrychlení na 100 km/h proběhne pocitově rychleji než 11,3 s. Při zhruba 95 km/h je třeba řadit 3. stupeň takže myslím, že s jiným zpřevodováním by byl čas lepší. Zpřevodování je nastavené s ohledem na minimální zatěžování motoru. S přihlédnutím na motorový objem 3 plechovek je však výkon a projev motoru něco technicky úžasného. Zátah je cítit, předjíždění je bez stresu, motor má v normálním provozu vždy připravenou výkonovou rezervu. A jako bonus, když se šlápně na plyn, pokaždé to vyloudí malý úsměv na tváři.

Co bych vypíchl je supr zvuk motoru. Téměř neslyšitelný motor v “ECO" módu se při vytočení ozve relativně hlubším a melodickým bručením šestiválce. No dobře polovičního šestiválve abych nepřeháněl ;) Typicky zvuk lichého počtu válců tam bez nadsázky je a stále mě baví ho slyšet znovu. Beru to jako třešničku na dortu, takové malé bezvýznamné plus k celkovému “ECO”+"BOOST" charakteru auta. Když bylo auto nové a jela se mnou manželka tak si toho všimla jako první, říká nezdá se ti, že to zní trochu jak ten V6 v Mercedesu co jsi jezdil předtím? Docela jsme se nasmáli a i po delší době občas motor jen tak vytůruji a úsměv je hned na tváři.

Fyziku však nelze ošidit a tak se při využívání dynamického potenciálu musí počítat s razantním zvýšením spotřeby. Malý motor odvádí kus práce aby auto rozhýbal a tomu odpovídá i okamžitý skok spotřeby nahoru. Na spotřebu má mnohem větší vliv než u motorů s vyšším objemem zatížení obecně, ať už hmotnost auta při rozjedu, jízdě do kopce nebo náklad - je znát každý další cestující navíc a řekl bych i každá “cihla” v kufru. Co mě potešilo je že i při jízdě delší dobu pod plným plynem se spotřeba nepřehoupla přes 8l. V rámci kapitoly “BOOST” oceňuji nízký posez za volantem, pocit těsného obklopení přístrojovou deskou jako nějakým kokpitem, špičkový volant s tlustým věncem a utopeným středem, krátká vzdálenost řadící páky od volantu a samozřejmě celkový sportovně laděný vzhled auta.

ECOBOOST
Takže shrnuto, motor nemá daleko k základní charakteristice dieselu, jezdí se v nízkých otáčkách s dostatkem kroutícího momentu a s nízkou spotřebou. Oproti dieselu vyniká nižší pořizovací cenou a hmotností, nižšími náklady na případné opravy a údržbu, tichým provozem, kultivovaností a hlavně je to benzín co pracuje v širším spektru otáček. Volba mezi dieslem a benzínem je samozřejmě individuální. Pro můj typ ježdění s nájezdem kolem 30 000 km ročně a každodenním dojížděním 4km do práce a zpět byl benzín lepší volbou.

ZAJÍMAVOSTI K MOTORU
> Světový motor roku 2012 / 2013 - podle mého názoru zcela zaslouženě, tleskám technikům co tohle složili dohromady, vývoj prý trval 10 let a Ford má s motorem další plány, má se objevit i nové generaci Mondea.
> Do Focusu se dá objednat i slabší 100k verze ale tu jsem zamítl z důvodu 6-stupňové převodovky pro dálniční provoz, která se dává pouze k silnější 125k verzi.
> Blok motoru má půdorys pouze velikosti A4
> Namísto vyvažovací hřídele bylo pro utlumení vibrací využito setrvačníku a speciální řemenice - to má za následek téměř neznatelný účinek brždění motorem takže se zařazenou rychlostí se dojíždí bez plynu téměř jako s neutrálem. Taky to nutí řadit trochu jinak, hlavně při řazení v záběru a vyšších otáčkách - pomáhá meziplyn aby nedošlo k nečekanému poklesu otáček a následnému turbo efektu a cuknutí - chvíli mi trvalo si na to zvyknout.
> Motor má přímé vstřikování benzínu a proměnné časování ventilů.
> Start-stop systém - moc neotravuje díky odhlučnění, takže ho vypínám jen v kolonách
> Turbo o průměru zhruba dvacetikoruny točí max. až neuvěřitelných 248 000 otáček/min.
> Samočinné „žaluzie“ za přední maskou, které regulují přívod vzduchu v chladiči. Při nižších rychlostech zůstávají otevřené, ale se zvyšujícím se tempem se postupně uzavřou, aby snížily čelní odpor vozu.
> Při akceleraci může točivý moment 170 Nm díky overboostu narůst na 200 Nm po dobu 30 sekund.
> Má to prý hodně nízké emise, ale koho to zajímá, kromě úředníků EU že? (k výfuku jsem nečichal ale aspoň mám pocit, že jedu i ekologicky)
> Zahřívá se velmi rychle (po 1 km v zimě) Chlazení hlavy válců je podélně rozdělené do dvou okruhů, aby umožnilo rychlé zahřívání, a další okruh je pro blok. Teprve až je dosažena provozní teplota celého motoru, otevře konvenční termostat chladič.
> Blok válců a kliková hřídel jsou vyrobeny z litiny, a proto se roztahují stejnou měrou, takže bylo možné použít menší tolerance jejich spojení, potřebuje méně oleje a tím pádem i menší olejové čerpadlo. Litina je sice těžší než její hliníková alternativa, ale mnohem pevnější, takže jí je potřeba méně. Válce od sebe dělí stěny o tloušťce pouhých 6,1 milimetru. Zajímavé je, že tento motor je těžší než klasická 1.6 (asi i kvůli nadstandardní hmotě odhlučňovacích materiálů.
> Rozvodový řemen je částečně ponořen v motorovém oleji. Díky tomu může být lehký, tichý a vydrží po celou životnost auta.
> Turbo je více součástí celého motoru díky speciální konstrukci hlavy. Výfukové potrubí je přímo součástí hlavy, takže turbo může být u motoru namontováno velmi těsně a prakticky nemá nadbytečné prostorové nároky. Navíc díky chlazení hlavy jsou zároveň ochlazovány i výfukové plyny. Ty tedy do turbodmychadla neproudí tak horké jako obvykle a v žádném jízdním režimu tedy není potřeba výfukové plyny ochlazovat pomocí nadbytečné dávky paliva = snižování tření i ztrát


EXTERIÉR
Taky jsem patřil do skupiny odpůrců nového kinetického designu Focusu. Když jsem v roce 2011 viděl nový Focus byl jsem dost zklamaný a považoval jsem nový design za krok mimo od povedené 1. a 2. generace. Týká se to především extravagantního pojetí zadních světel a trojůhelníků v předním nárazníku. Názor jsem změnil ve chvíli, když jsem si auto prohlídl zblízka a projel se v předváděčce. Pocit z jízdy, odhlučnění, posez za volantem, celková robustnost karoserie a dojem z kvality zpracování a drobných detailů jako zakrytování podvozku, trojité těsnění dvěří včetně úplného zakrytování rámu oken zevnitř, bezuzávěrové víko nádrže a další detaily můj pohled změnili a převládl celkový pozitivní dojem. Oceňuji taky, že auto je díky “nelíbivosti” neokoukané - moc nových Focusů nejezdí. Samozřejmě hodnocení designu je subjektivní takže nejpodstatnější je že se Focus líbí mě. Dnes se už dívám i na ty zadní světla a trojúhelníky vepředu jinak. Focus jde svou vlastní designovou cestou, trochu jako pouliční rváč, který nemá chování gentlemana ale uvnitř buší srdce na pravém místě. Kdo pochopí filosofii tohoto auta tak si uvědomí, že je to tak správně a že Focus není a nemá být konzervativně vyvážený a uhlazený jako například Golf nebo Octavia. Na autě mám letní 16 palcové kola na krásných origo discích rozměru 215/55 R16 (Good Year Efficient Grip). 16-ky pěkně vyplňují podběhy a s nízkou karoserií auto opticky nepůsobí, že by to chtělo větší 17 palcové.

INTERIÉR
Než se pustím do popisu detailů musím vypíchnout špičkový posez za volantem. Sedí se nízko a interiér řidiče obepne jako kokpit. Řidič má pocit, že “splyne” s autem. Na základě častých kritik na prohýřený vnitřní prostor Focusu chápu, že pro usedlé řidiče zvyklé se při jízdě rozvalovat může převládnout pocit těsnosti (ke hraně předního okna rukou nedosáhnu ani při svých 183 cm). Mě to vyhovuje, mám rád to obklopení autem a přitom se cítím ve všech směrech pohodlně, nedostatkem místa netrpím. Když jsem si poprvé do Focusu sednul, byl to tento dojem toho "spojení" s autem při posezu, který mě začal utvrzovat, že je to přesně co chci.

Palubní deska jako ze StarTreku s desítkami tlačítek jak na starých Nokiích vypadá na pohled překombinovaně. Ale chce to zažít a vyzkoušet v provozu, potom vynikne ergonomičnosti a to, že je vlastně promyšlená a zcela funkční. Ovládání rádia a výdechů topení je na dosah ruky od volantu. Ovládání topení a ruční brzda zase na dosah ruky od řadící páky. Poděkovat někomu výstražným trojůhelníkem je otázka zvednutí ukazováčku z řadící páky. Displeje jsou čitelné a položené vysoko v dohledu očí. Přístroje jsou podsvíceni modře, působí v noci uklidňujícím dojmem (lze nastavovat intenzitu). Jako takovou vtipnou zajímavost lze vypíchnout postupné zhasínání jednotlivých bloků přístrojovky - prostě kinetický design vždy a všude :)

Materiály jsou kvalitní, většina tlačítek je pogumovaná, palubovka je celá měkčená. Uprostřed širokého interiéru doslova trůní masivní loketní opěrka s velkým úložným prostorem. Poskytuje velkorysý prostor pro opření řidiče i spolujezdce zároveň. Odkládacích prostorů je dostatek, do dveří se vejde 1,5l PET láhev, nalevo od volantu je otvírací schránka velikosti peněženky. Odkládací chránka u spolujezdce je utopená nízko a hluboká takže moc se nevyužívá - je do ní mizerný přístup takže jsem tam umístnil návod k obsluze a vložil USB flash disk s MP3 a víc jí nepoužívám. Na běžné věci používám schránku v loketní opěrce. Oceňuji velké díry na nápoje uprostřed - vejdou se do ní pohodlně i 2 x litrové kelímky od Mc Donaldu. Vzadu jsou malé odkládací prostory na bocích sedáků (pro 0,5 litrovou PET lahev např.) a větší kapsy ve dveřích.

KUFR
Objem kufru moc neřeším, máme jedno malé dítě a kufr pro mne ani u mých bývalých aut nikdy nebyla priorita. Myslím, že kufr je cca 350l nebo něco kolem. Když jedeme na dovolenou tak je tento prostor dostatečný, občas se dá převézt po sklopení zadní sedačky i větší náklad, třeba krabice z IKEI. Co oceňuji je, že se dá odklopit pouze sedák zadní lavice a v prostoru nad ním uvézt vyšší předměty.

Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha bez schodu. V kufru nechybí 2 x osvětlení, 4 x háček na nákup. Všechno je perfektně vypolstrované i pod zadními sedačkami. V kufru je dojezdová rezerva a mezipodlaha s dalším (velmi plytkým 3-4 cm) prostorem. Kdo chce auto kvůli objemu kufru, ten ať si koupí radší kombíka nebo rovnou Škodu.

SHRNUTÍ
Pro většinu z vás co přeskakovali - Jsem z motoru i auta nadšený. Focus je neokoukané kompaktní rodinné auto, robustné konstrukce a kvalitního zpracování. Je postavené s důrazem na jízdní komfort a univerzální využití. Má v DNA sportovní charakter jak svým designem tak i jízdními vlastnostmi. 999 cm3 motor se chová jako naftová 1.6-tka - umí jet velmi úsporně a klidně v nižších otáčkách s dostatečným krouťákem k dispozici, ale přitom je to benzín s tichým chodem bez vibrací a schopností dynamické jízdy ve vyšších otáčkách. Vychutnávám si, že výběr auta dopadl dobře a těším se na každou další(a delší) projížďku.

V přímém srovnání s konkurencí je to dost o individuáních požadavcích. Zmiňuji pouze auta, které jsem zvažoval a moje názory jsou pouze subjektivní:

VW Golf VII
Konzeravativní volba. Golf je přímočará a pozitivní odpověď na všechno od poměru cena/výkon, vyváženost techniky, designu, zůstatkové hodnoty, praktičnosti, atd. Já si Golfa nevybral kvůli tomu, že mojemu naturelu je blíž lehká kontroverznost a emotivnost a taky, že byl ve stejné výbavě a se srovnatelným motorem zhruba o 30-40 000 Kč dražší. “Vždy” je to o penězích, jinak bych skončil u GTI, který standardnímu Golfu právě ty emoce přidává. V přímém srovnání u mě Focus vyhrál v pocitu z posezu za volantem, zvuku a projevu motoru oproti 1.2 TSi a zábavností podvozku. Focus pro mne vyhrává i designem (i když jen o prsa, Focus má své designově slabé úhly pohledu) - líbí se mi to 3. boční okno vzadu, celkově robustnější vzhled a sportovnější design.

Auris
Když jsem si sednul, hned jsem vysednul, tu přístrojovku bych nezkousl. Jinak Toyotu, proč ne.

Astra
Astra je designově vemi povedené auto, objektivně. Subjektivně na mě však působí uhlazeně, moc dobře bych se v ní necítil.

Hyundai a Kia Ceed
Ano, jasná volba peněženky i rozumu. Když přihlédnu k ceně, mohl bych mít lepší výbavu a možná i motor ale asi jsem patriot a auta s Asijskými kořeny mě nelákají.

Rapid Spaceback
Horký favorit kvůli poměru cena výkon (s 1.2 TSI). Původně jsme chtěli jít se ženou právě do Spacebacku protože jsme si dali finanční limit 300k. Oproti Focusu bych ušetřil zhruba 30 000 Kč a měl bych obr kufr a sadu zimních gum k tomu, avšak po přesednutí do Focuse těsně po předváděcí jízdě se Škodou mě tyto myšlenky opustili. Ten rozdíl mezi auty byl větší než rozdíl ceny.

Octavia
Moc se mi líbí ale je cenově ještě nad Golfem a taky pocit, že vozím přes 500l vzduchu nad zadním obrpřevisem mi nějak není vlastní.

Peugeot 308, Citroen C4
Mám rád tyto elegantní a kultivované francouzské auta. C4 byla za supr cenu. Nová 308 ještě v době koupi nebyla na trhu. Ale není to moje krevní skupina.

Gulietta, Bravo
Nebýt pár negativních zkušeností s technickými problémy bývalého Grande Punta (a tím zdecimovanou důvěrou v kvalitu Italských aut) a taky současného stavu značky Alfa Romeo byla by Gulietta horkým favoritem při výběru. Je to srdcovka a Itálie je moje oblíbená země ale radši zůstanu pouze u jejich jídla, památek a moře.

Ferrari Italia
no dobře, to byl jen vtip :)

Silné stránky

> Výkon motoru - motor technicky i celkovým projevem je lahůdka
> Spotřeba - nahraně protože přiblížit se papírové spotřebe vyžaduje fištrón :)
> Neokoukaný vzhled
> Celkově dynamický charakter auta (design, zvuk, motor, posez za volantem)
> Odhlučnění
> Prostornost (když vám vyhovuje těsný posed za volantem - viz slabé stránky)
> Pocit robustnosti a kvality
> Neušpiním se když tankuji (bezvíčkové víko nádrže)
> Pozice za volantem
> Důkladně zakrytovaný podvozek, rámy oken zevnitř, koberec pod zadními sedačkami

Slabé stránky

> Životnost nadopovaného mini motoru ??? (zatím se motor vyrábí už 3 roky v milionových sériích a nejsou známy problémy ani mezi techniky z Fordu nebo v diskuzích, přesto je to ale neznámá, uvidí se jak to bude. K autu mám 5 let záruky takže mě to osobně až tak moc netrápí ale uvádím to z objektivních důvodů jako možnou slabou stránku - doufejme že se neprojeví)
> Zadní část včetně okna se extrémně rychle špiní
> Pod spoilerem zadního okna se nedostane ani kartáč myčky takže čištění jen ručně
> Žalostný rejd (při příčném parkování se cítím jako kdybych vyšel z autoškoly, podobně to měl Mercedes R ale to bylo auto o 3 třídy větší)
> Černá anténa na střeše (mohla by být ploutvička)
> Schránka u spolujezdce plní jen symbolickou funkci
> Kufr by mohl být větší ve srovnání s konkurencí (individuální, osobně to nepokládám za mínus)
> Ve výbavě Trend vzadu pouze švihadla
> Nad zadními sedadly jsou jen háčky a chybí úchyty (v základní výbave)
> Prostornost interiéru (když očekáváte vzdušnost a rádi se rozvalujete)
> Přístrojovka je velikostně přehnaná co do podélného směru. Když jsem se koukal z okna z výšky tak je to do očí bijící. V přístrojovce musí být hodně vzduchu, možná by to vydalo i na těch 50 litrů co chybí v kufru :-) Přední přihrádka se směšným prostorem tomu nasazuje korunu.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Žádné

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno jako nové u Auto Viki ve Zlíně. Prodejce měl profesionální přístup, nic nevnucoval a nevysvětloval pokud jsem se nezeptal, nechal mě i manželku pořádně projet takže spokojenost a doporučuji.

Zkušenosti z provozu na dálnici a dynamika v kopcích

Kolega se v SZ ptal "jak je to s dynamikou při dálničních rychlostech a při předjíždění a to především do kopce? Jak motor reaguje, jaké má v těchto případech pružné zrychlení." Tak doufám nevadí, když přidám odpověď i do recenze.

Pokusím se odpovědět co nejobjektivněji “bez růžových brýlí" i když asi to bude vypadat naopak :-) Jezdil jsem předtím často dálnice s O2 2.0 TDi, P508 2.0 HDI a MB R-class V6 3.0 CDI což byli velmi vhodné auta na delší přesuny. Myslím, že dálnice mám už dostatečně najeté s kolem 6000 i s Ecoboostem tak snad můžu hodnotit chování.

Jednoduše řečeno, pokud neočekáváš schopnost citelné akcelerace nad 150 km/h tak výrazný rozdíl mezi dieselovým 2.0 v dynamice není. 2.0l diesely se výrazněji projeví právě ve schopnosti přeprat odpor vzduchu ve vyšších rychlostech. Ve 130 km/h na 6. stupeň motor točí přesně 2900 rpm což je v křivce kroutícího momentu někde uprostřed. Ve výsledku to znamená tichou a relativně úspornou jízdu při které absolutně odpadá nutnost řešit udržení rychlosti při stoupání (na podřazování vůbec nemysli, není třeba při normální jízdě, akorát přes Alpy se jelo kvůli provozu střídavě cca 100 km/h do kopce tam byla vhodnější 5-ka). Pokud potřebuješ v 90 km/h na dálnici prudce akcelerovat (třeba až se zařadí kamion), tak je k dispozici 3. stupeň, který ti poskytně výraznou dynamiku až do 130 km/h. Když jedeš vklidu tak tě z této rychlosti vytáhne i 6. stupeň normálním tempem.

Výkon motoru vadne při 150 km/h, kdy už je akcelerace až na max 190 km/h vlažná. Pocitově se mi nejlíp jelo kolem té 150 km/h. Dojedeš pomalejší auta v levém pruhu a bez podřazení se rychle vytáhneš zpět na 150.

V kopci pomáhá znatelně turbo (i ten krátkodobý 30s overboost na 200nM je cítit) a i při prudkém stoupání je dynamika slušná. Musíš však počítat s tím, že pokud chceš zrychlovat razantně, chce to podřazovat i o 2 stupně dolů. 2. stupeň rozhýbe do kopce auto na 95 km/h překvapivě svižně. Buchlovské kopce (což je jeden z nej řidičských úseků u nás) motor prověřili, jezdím tam často a s různými auty, tak je to moje měřítko. Motor tady jede neustále na maximum svých možností (4500-5000 otáček/3.,4. stupeň) a zatáčkovitý úsek se dá projet v rychlostech 90-120 km/h. Ve výsledku je s Focusem nejzábavnější a nejrychlejí svezení z aut, které jsem tady proháněl. OII se silnou 2.0 TDI tady byla rychlá ale v zatáčkách jí limitoval podvozek a za asistence kvílení gum těžký předek takže se dá říct, že o polovinu menší (ale benzínově točivý) motor, kterému zdatně sekunduje podvozek podává dynamičtější svezení (bez kvílení gum).

Tohle jsou však extrémní situace, kdy jedeš kvůli zábavě anebo řešíš předjíždění tak aby jsi se co nejrychleji zařadil "před zatáčkou". V normálním provozu má dynamika pořád (bez nadsázky) rezervu.

Dálnice celkem často jezdím tak jsem nechtěl udělat stejnou chybu jako s Grande Puntem, který měl 1.2 atmosféru. U Punta bylo na dálnici cítit, že se motor trápí vytáčením aby tak nějak stíhal tempo (a taky se to časem projevilo na vyšší spotřebě oleje). U Focusu jsem kvůli tomuto zvažoval 1.6 Ecoboost, přeci jen nechci malý motůrek ždímat na krev. Tak jsem se na to zaměřil i na předváděcích jízdách. Teď už vím, že motor si na dálnici přede na půl plynu jako diesel takže o životnost nemám obavy.

Tento malý Ecoboost je hlavně Eko motor, který je primárně stavěný na klidnou jízdu do 2000 otáček ale je dost těžké tento Eko mód udržet. Motor pořád vystrkuje rohy a pobízí k vytáčení, ten výkon a točivost je ti servírovaný až pod nos a pořád nabádá k tomu aby se proběhl.

Doufám, že jsem nic nepřikrášlil :-) snažím se opravdu držet v hodnocení při zemi protože s tímto motorem i autem je zábava řídit a je snadné podlehnout chválozpěvům.

 

Novinky v recenzi

10.8.2015 09:40

Cesta do Itálie / spotřeba / jízda s nákladem

Celkem najeto - 1500 km
Spotřeba (PP) - 5l/100km
Obsazení - 3 osoby + pes, kufr a místo nad dvojsedákem vyplněné k prasknutí (věci na dovolenou a kempování ...)
Jízdní styl - baví mě jet na spotřebu ale do extrému jsem nešel, rychlost většinu cesty po dálnici kolem 120 km/h, 3000 otáček jsem snad ani nepřekročil. Rakouská dálnice na jih je z třetiny omezená na 100 km/h a pak byl hustý sobotní provoz takže by ani nemělo smysl vyšší tempo. 95% dálnice, polovina cesty zapnutá klimatizace.

Už mám s motorem něco najeto a očekával jsem, že se zadním nárazníkem u zemi si dynamika i spotřeba vezme svoji daň tak mě dost překvapilo, že úbytek výkonu a nárůst spotřeby se nekonal, pocitově bylo auto akorát houpavější (většinou roviny, možná v kopcích by to bylo naopak). Klobouk dávám hodně dolu před touto malorážkou, byla to pohodová jízda s dieslově směšnou spotřebou.

Co mě dostalo, když jsem při návratu v Mikulově nabral plnou tak dojezd ukázal 1045 km. Paky když jsem vyjel tak to šlo ještě nahoru na nějakých 1060 a až po dalších 80 km začal dojezd klesat!!!! Takže reálně to byl dojezd přes 1100 km na nádrž. Fakt dobré, jsem s motorem maximálně spokojený.

Zajímavé je, že loni jsem jel podobnou trasu ale s lehčím nákladem (jen kufry s oblečením) za 5,4l / 100 km. Že by vyšší hmotnost a tím setrvačnost pomáhala snížit spotřebu? Dost to bylo znát v táhlých klesáních, kdy se dala udržet stodvacítka na neutrál jenom gravitací po několik desítek km.

2 fotky jsem přidal do galerie.

2.9.2014 10:50

Chorvatsko a spotřeba 2014

Celkem najeto - 1800 km
Průměrná spotřeba - 5,3 l

Trasa Zlín - Rabac, sobotní provoz, několik kolon na hranicích, mýtech a výletů po Istrii. Auto obsazeno 3 osobami a plný kufr. Se spotřebou jsem spokojený. Focus se chová na delší trase komfortně, zatížení na poklesu výkonu není znát, hodně oceňuji odhlučnění, 6. rychl. stupeň a s tím související nízké otáčky bez nutnosti řadit téměř celou cestu po dálnicích.

Kufr naplněný k prasknutí po plato. Člun, slunečník, lehátka, spousta balíků s pitím a podobné dovolenkové věci si vyžádali všechen prostor co je k dispozici. Cestou tam jsem dal balíky s pitím za sedadlo řidiče. Na zpáteční cestě už se vlezlo vše jen do kufru. Každopádně mít dvě děti, tak už to chce kombíka.

2.1.2014 14:04

Upravena recenze a video z Buchlova

> přidáno video s jízdou přes Buchlovské kopce
> text recenze upraven (víc objektivity, míň nadšení z nového vozu)
> doplnění nových poznatků

25.11.2013 08:17

Spotřeba okrsky a město po 6000 km

Spotřeba se po zajetí mírně vylepšila. Vynuloval jsem počítadlo před delší trasou (cca 600km) po okrskách a výsledná spotřeba - 4,5l. Většinu km však najedu po městě a tam se spotřeba ustálila na - 6,5l. Výsledek > normální jízdou s předvídáním dojezdu na semafory, necháváním si odstupu a eliminací brždění a rozjezdů se dá jezdit za uvedené hodnoty. Motor má specifickou charakteristiku a chvíli mi trvalo než jsem jí pochopil. Znamená to v normálním provozu s tím jezdit jako s nafťákem. Otáčky při jízdě po rovině 1500 a řadit při 2000. Co se týká spotřeby jsem spokojený.

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Ford Focus Ecoboost 1.0 / 125k (94kW)

Další vozy Ford Focus



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
0

Zatím všechno šlape jak má.

praktičnost
8

Mínus bod za více než nepraktický malý rejd při parkování. Jinak bych řekl, že v rámci kategorie je dostatečné = dostatek odkládacího místa, konektivita, ergonomie, rovná podlaha kufru při sklopení sedadel, chytře řešené víko nádrže, vnější velikost, atd.

prostornost
7

Vepředu i vzadu je místa dost. Prostor v interiéru je na třídu jeden z největších i když poněkud prohýřený. Dávám body dolů za těsný pocit z obklopení masivní přístrojovou deskou a třídně menší kufr.

jízdní vlastnosti
10

Plná palba bez přemýšlení. Něco už jsem najezdil s různými vozy a tohle je na rodinný kompakt nadstandardní svezení. Celkově sportovnější charakter vozu při zachování komfortu. Radost řídit. Jemně nedotáčivé na limitu, který je ale daleko této motorizaci.

jízdní komfort
9

Dlouhý rozvor, široký rozchod, víceprvková zadní náprava, 16-ky s balóny, skvělé odhlučnění a pružný motor dává dohromady jízdní pohodu ve městě i na dálnici. Výrobce sám prezentuje nový Focus jako laděný víc do komfortu. Je to znát.

provozní náklady
9

Nízký objem motoru = nížší pojistky, silniční daň. Nižší spotřeba než u srovnatelně silné atmosférické 1.6 a až EU zavede i u nás daň z emisí tak budu snad mimo tabulky :)

náhradní díly
0

Nemám zatím zkušenost.

výkon motoru
10

Tady musím dát s přihlédnutím na své nadšení :) obdiv ke konstruktérům a výkonostný poměr s hmotností plných 10. Motor se s hmotností nepere a na mini objem není cítit že by se ždímal. Naopak má příjemné rezervy a pořád překvapuje dynamikou.

spotřeba
9

Kombinovaná při defenzivní jízdě 5l. Okresky pod 5l, dálnice a město kolem 6l.

hlučnost motoru
10

Bez váhání 10b. Odhlučnění motoru i aerodynamika je příkladná.

kvalita sedadel
8

Jsou to standardní sedadla, které nijak nevadí ani ničím neohromí. Sedí se dobře, nějaké boční vedení tam je. Vypíchl bych dlouhé opěradlo i sedák. I papírově vychází v porovnání s Octavií nebo Golfem jako větší.

brzdy
8

Kotoučové vepředu i vzadu. Optimální účinek. Měl by tam být i nějaký brzdový asistent ale ten jsem ještě nevyužil. Grande Punto, P508 mělo brzdy jedovatější, Octavia II, MB R vlažnější.

zavazadlový prostor
7

Průměrný objem nějakých 350l za 6b. Plus 1b za rovnou podlahu při sklopení zadních sedadel a taky možnost využít prostor nad zadním sedadlem sklopení lavice směrem dopředu.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…