Recenze
Technické info
Přezdívka auta Dacia 1310 TX Rok výroby 1989 Koupeno nové najeto [km]:120000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 91 zrychlení 0-100 km/h [s]: 16 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Po prozkoumání tohoto serveru jsem si řekl, že sem přidám i své první auto, aby i ti mladší poznali auta dříve vyrobená.
Dacii jako nové auto koupili rodiče v březnu 1989. Do mého užívání se dostala v květnu 1999.
Toto auto nevlastním již od jara 2004. Dostal jsem nabídku na Škodu Felicii 1,6 GLX a tak šla Dacie do světa (teda spíš domů do Rumunska).
Výbava byla velmi skromná. Otáčkoměr nebyl součástí výbavy. Vlastně mě jeho nepřítomnost nevadila. Extrémem byly např. plynule stavitelný cyklovač stěračů (v té době v ČSSR zcela nadstandardní prvek výbavy), ukazatel tlaku oleje a ukazatel stavu dobíjení. Podle ukazatele tlaku se velmi dobře dalo zjistit, zda je motor již prohřátý.
Světla nebyla špatná a po osazení žárovkami R2 bylo svítivost lepší než např. u Seatu Ibiza (r.v. 99). Dále jsem nechal domontovat mlhové světlomety.
V době kdy jsem s autem jezdil, byla dostupnost některých náhradních dílů velmi mizerná nebo byly díly za velmi přemrštěné ceny. Důsledkem toho např. bylo, že jsem musel odpojit zátěžový regulátor zadních brzd. Díky tomu byla jízda v zimě na sněhu adrenalinovým sportem.
Ač to nebyl výkřik techniky, zůstane toto auto navždy v mých vzpomínkách.
Silné stránky
Silnou stránkou tohoto auta byla prostornost a to i zavazadlového prostoru. Kufr měl naprosto rovnou ložnou plechovou plochu. Pod ložnou plochou byl další úložný prostor (spodní plochu tvořila nádrž), o kterém neměl skoro nikdo ponětí. Rezerva byla umístěna v pravém boku za zadní nápravou a byla dobře přístupná i v případě plně naloženého kufru. Naložit i těžší předměty nebyl žádný problém, protože hrana kufru byla nízko a bez jakéhokoli schodu. Zámek byl taktéž zcela zapuštěn, takže nepřekážel.
Design karoserie měl za následek, že díky tvarování boků nedocházelo téměř k zašpinění horní části dveří včetně klik, citlivost na boční vítr byla velmi nízká a v neposlední řadě jsem zadní stěrač skoro nepoužíval, protože zadní okno se vlastně vůbec "neohazovalo".
Ostřikovač zadního skla měl svoji vlastní nádobku tekutiny. Nedošlo tedy k tomu, že by si člověk vyplýtval veškerou tekutinu na zadní sklo a na předek by již žádná nezbyla. Což se mi stávalo dost často v zimě na Felicii :-(
Již zmíněná učinnost světlometů byla velkým kladem a subjektivně je hodnotím lepší než u vozů řady Škoda Felicia.
Známí, kteří měli Felicii byli překvapení, jak je auto při jízdě ve městě pohodlné, tiché a jak dobře filtruje nerovnosti.
Klikový hřídel byl pětkrát uložený, což snižovalo vibrace a hlučnost motoru. Hlučnost byla zvyšována řetězem, ale ten se na rozdíl od řemenu nemůže tak snadno přetrhnout.
Spotřeba oleje byla taková, že olej, který se do motoru nalil při výměně se při následující výměně vypustil, tj. skoro žádná.
Na to, že byla použita pouze 4 stupňová převodovka jelo auto až neskutečně rychle (uvedena tachometrová rychlost):
1. 50 km/h
2. 90 km/h
3. 135 km/h
4. 165 km/h
Výplň dveří tvořil papundekl potažený koženkou. Vyčištění bylo dílem okamžiku za pomoci vody se saponátem. Kéž by se dnešní čalouněné výplně daly tak lehce čistit.
Dalším kladem byla regulace intenzity podsvícení přístrojového štítu. Felicia tuto vychytávku neměla. Až nynější i30 je touto užitečnou drobností vybavena.
V případě nouze bylo možno nastartovat klikou. Jednou nebo dvakrát jsem takhle musel startovat, sice se dost zapotil, ale vyhrál jsem.
Slabé stránky
Mechanická výdrž některých dílů byla až obdivuhodně krátká (manžety homokinetických kloubů, atd.).
Karoserie vcelku rychle podléhala korozi, pokud člověk netrval na laku, tak byla oprava i velmi levná.
Auto velmi dobře větralo a to tak, že při cca. 15°C a zatažené obloze muselo být zapnuté topení.
Pokud by v zimě nebyla zakrytá část chladiče, tak se motor nezahřál na provozní teplotu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zkušeností se servisem bylo hodně. Naštěstí se těmto vozům věnovaly a dodnes věnují dva servisy ve Vejprnicích, takže byla i konkurence servisů a opravy bylo proto možné financovat z brigád při studiu.
Obrovskou nevýhodou tohoto auta byly poloosy a homokinetické klouby. Při mém tehdejším stylu jízdy nevydržely více než 10 000 km.
Kuriozity
Kuriozitou samo o sobě byl systém řazení. Řadící páka byla dosti dlouhá. Pokud člověk věděl, kam má zařadit, tak to šlo přesně, lehce a celkem rychle.
Zpátečka byla umístěna vlevo od dvojky. Původním záměrem byla nutnost zatlačit řadící páku dolů při řazení, ale tato pojistka časem přestala plnit svoji funkci.
Neutrál se taktéž nenacházel mezi trojkou a čtyřkou, jak je tomu u moderních aut. Nacházel se tak nějak mezi jedničkou, dvojkou, trojkou a čtyřkou. Kulisa byla navíc uspořádána jako "H" psané kurzívou. Kdo toto nevěděl, tak neodjel, ani když měl klíče. Byl to ten nejlepší zabezpečovací systém.
Myslím, že každý kus byl originál, takže to, co jsem tu napsal nemusí platit pro všechny 1310.
Přidat názorDiskuse: Dacia 1310
- Re: Dacia vs. Škoda 31.10.2010 10:48 hruodolf
- Dacia vs. Škoda 09.09.2010 17:07
- Re: c 30.08.2008 19:02 hruodolf
- c 30.08.2008 18:34 chetoos
- Re: Pozitivně nostalgické vzpomínky 23.04.2008 15:13 hruodolf
- Pozitivně nostalgické vzpomínky 23.04.2008 13:50 Poustnik
- Fantazia 01.02.2008 16:45 Simcisko
- Re: Re: Podle recenze to vypadá na Rolls-Royce východu, 14.01.2008 19:18
- Pohodlí 02.12.2007 20:13
- vzpomínky 15.11.2007 07:04 stix
- Pěkné 11.11.2007 11:30 Chobot
- Re: Podle recenze to vypadá na Rolls-Royce východu, 24.10.2007 13:57 pepavasa
- Re: Podle recenze to vypadá na Rolls-Royce východu, 17.10.2007 07:40 hruodolf
- Re: Podle recenze to vypadá na Rolls-Royce východu, 16.10.2007 17:14 Dylan McKay
- Podle recenze to vypadá na Rolls-Royce východu, 16.10.2007 16:30 Poustnik
- spomienka 02.08.2007 12:38
- Re: Re: Re: Díky 04.07.2007 14:16 hruodolf
- :) 04.07.2007 07:56 random
- Hmmm :) 03.07.2007 23:10
- Re: Díky 03.07.2007 22:51
- Re: Díky 03.07.2007 22:46
- Re: Re: Díky 03.07.2007 21:25
- Re: Díky 03.07.2007 19:52 pumpkin
- Díky 03.07.2007 19:49 hruodolf
Další vozy značky Dacia
-
Dacia 1310 (1987) Majitel: chetoos
Přidáno: 5.2.2010 179 Majitel 9.60 Uživatelé
-
Dacia 1310 (1987) Majitel: cendix
Přidáno: 22.6.2019 16 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Dacia 1310 (1988) Majitel: cendix
Přidáno: 17.4.2020 39 Majitel 8.17 Uživatelé
-
Dacia Sandero (2019) Majitel: Irrtely
Přidáno: 25.3.2019 118 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Dacia Logan (2009) Majitel: valerian
Přidáno: 24.4.2009 5610 Majitel 9.85 Uživatelé