Recenze
Škoda Felicia 1.3 GLXi
Technické info
Přezdívka auta Škoda Felicia Rok výroby 1995 Koupeno ojeté najeto [km]:46 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 50 kroutící moment [Nm]: 100 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 260 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5
Popis vozu
Mé první skutečně vlastní auto. Je z konce roku 1995 po 1. majiteli. Starý pán s ní najezdil málo a loni prodal. A mě naštěstí přišla pod ruku :)
Měla najeto cca 37 000 km podle tachometru i servisní knížky a stav tomu odpovídal. Nikde žádný rez, navíc dveře i spodek nastříkány nátěrem. Starý pán se opravdu staral. Austo jezdí v létě na ještě původních Matadorech obutých do třináctkových litých disků původně ze SEATu, v zimně na Polarisech na origo plecháčích.
Další výbava:
Centrál na klíček
Rádio Sony na kazety a s měničem
Cyklovač stěračů s pamětí
Taková malá slohovka na téma "Zkušenosti s mým autem"
Základní popis
Jedná se tedy o krátkou tmavočervenou feldu z konce roku 1995, což se kromě techničku dá vyčíst i ze samolepek na dílech v interiéru. Karoserie bez koroze, spodek opatřen ochranným nátěrem. Vůz byl vybaven litými koly 13´´ původně ze SEATu a na originálních plecháčích byly zimní pneumatiky (později jsem ve voze objevil záznamy o tom, kolik najezdil majitel km za zimní či letní sezónu atd.). Ve voze bylo a stále je rádio na kazety Sony s měničem na 10 CD. Po odstranění původních papírových repro Tesla a jejich nahrazení Dexonem mi tato sestava vyhovuje, navíc spatřuji v měniči výhodu oproti novým rádiím. Využiji i přehrávač kazet, z dětství jich mám hodně a občas zavzpomínám
Motor, převodovka, brzdy
Jak vyplývá z roku výroby, jedná se jeden z posledních modelů vybavených motorem s jednobodovým vstřikováním Bosch, jedná se o verzi s 50 kW. Mnoho lidem to snad vadí či co, ale mě to nechává chladným. Jezdí to dopředu i dozadu, dokonce i doleva a doprava a to přeci u auta tohoto určení stačí. Navíc, když se mu v případě nouze šlápne na krk, drží krok s Banditem či ER-5. Motor je oproti tomu ve Favoritu méně slyšet, ač se zdá být mírně línější, což má asi na svědomí dvoukomorový karburátor ve Favoritu. Co se týče spotřeby, jezdím zhruba za osm litrů, v zimě o něco více. Tento motor prostě hospodárností nevyniká a nedá se svítit. Naftovou Felicii bych ale nechtěl, motor je těžký a zní jako traktor. Oproti tomu 1.6 sice možná dobře jede, ale pod kapotou není k hnutí a motor vydává zvuk jako současná ekovozítka na elektřinu. Zvláštností je fakt, že maximum 50kW získá řidič skoro až při vytočení do maximálních povolených otáček (5 000 ot*min-1). Tím se poněkud maže rozdíl mezi tímto motorem a jeho slabší verzí, protože Felicii prostě nikdo tak vysoko netočí (pokud ovšem nepředjíždíte ve 120 km/h Fabii HTP a najednou zjistíte, že po předjetí jedete 160…). Navíc motor v těchto otáčkách již dost protestuje a také více papá. Celkově ale funguje pro mne velice dobře a za ten rok kromě výměny svíček (autorizovaný servis namontoval špatný typ a motor běžel často na tři válce…) jiný problém nenastal.
Řazení je na Felicii pohodlné a celkem lehké, jen zpátečka se občas řadí na několikrát. U tohoto auta klasika. Brzdy fungují velice dobře, nikdy jsem nepozoroval známky vadnutí. Letos ale již budou muset dostat novou kapalinu a možná i destičky.
Podvozek – jízdní vlastnosti
Podvozek mého auta je srovnatelný s podvozkem Favorita, je tedy též prostý jakýchkoli stabilizátorů. I přesto se vůz chová celkem klidně, jen při ostřejší jízdě člověk slyší, jak předními zástěrkami „řeže“ asfalt. Velký rozdíl oproti Favoritu je ale v komfortu jízdy – není to sice zázrak, ale Felicie je o třídu výš. Navíc v krizových situacích se auto chová tak, jak člověk očekává, což mne při mé počáteční nezkušenosti za volantem velice potěšilo. Během letošní zimy jsem si pak auto nemohl vynachválit, jak při jízdě na zasněžených silnicích, tak i na zasněženém parkovišti. Nutno podotknout, že v létě jezdím na Matadorech (zatím ještě původních, jak jsou neojeté tak ještě skvěle drží) a v zimě na Polarisech od Barumu. Zde jedna připomínka; existují jistě i mnohem lepší pneumatiky, ale mě zejména v zimě Polarisy nezklamaly a vůz se řídil opravdu dobře. Proto prosím všechny dotčené, aby nenadávalis to, s čím nikdy nejezdili a jezdí si v klidu na čem chtějí a co jim vyhovuje. Mne a noha dalším vyhovuje toto, tak nám to neberte.
Co se týče řízení, nemám žádný problém. Jsem totiž jeden z mála své generace, kteří se neučili řídit v moderních autech se servem. Já, odkojen na maticovém řízení Škody 105 jsem spokojen. Jen je o něco horší poloměr otáčení, což řadu Favorit/Felicia postihlo se zavedením vstřikování. Volant mám dvouramenný zakukalený, nikoli ten velký. Má optimálně tlustý věnec a ruce po něm nekloužou.
Karoserie, interiér, prostor a pohodlí
Krátká karoserie Felicie je sice delší než Favorití, ale uvnitř člověk překvapivě cítí, že ve felicii má místa méně. Je to zjevně dáno větší mírou oplastovanosti a komplexnosti interiéru, ač to ještě naštěstí nedošlo do extrému v podobě soudobého Renaultu Clio/Thalia. Tam jsem si já, člověk se 75 kg a 175 cm připadal stísněně. Naopak prostorově mi prostředí Felicie zcela vyhovuje. Zcela jistě potěší, že ty tam jsou špatně doléhající plasty, vyklající se střed přístrojovky a další neduhy zvlášť prvních Favoritů. Je to dáno i tím, že Feldí přístrojovka není takové lego jako ta u Favorita, takže není moc, co by upadávalo. Potěší i kulaté ovladače ventilace a středový spodní panel. Problém jsou trochu sedačky, popř. opěradlo. I mému malému vzrůstu opěradlo nestačí a po dvěstě km a více mne začínají bolet záda. Jinak jsou ale sedadla pohodlná, jak vpředu, tak vzadu. Dobré je i to, že opěrky hlavy v sobě neskýtají černou ( u nás hnědou) díru jako ve Favoritech. Potěší také celkově lepší zpracování interiéru i prostoru kufru, nikde nekouká žádná ostrá kovová hrana, vše je hezky skryté pod koberečkem. V kufru je i svítilnička, avšak má konstrukční nevýhodu – svítí jen při sepnutém vnějším osvětlení. Chybné se mi zdá i provedení gumových koberců pod nohami řidiče (mimochodem mám radši ty gumové, lehce se čistí. Nechci vidět, jak ti pohrdaví čistí ty látkové), protože oproti Favoritu je horní část vykouslá a kopíruje podběh. To bohužel znamená, že přímo pod spojkovým pedálem probíhá hrana koberce a při řazení se mi tam občas sekne noha. Samozřejmě karoserie trpí typickým neduhem tehdejších Škodovek – do auta zatéká, takže je nutné čistit podběhy i zevnitř. Také zatéká pod kapotu, takže je třeba důkladně sušit, jinak vás potká osud našeho Favorita, jemuž horní lemy předních blatníků doslova shnily.
Spolehlivost – poruchy
Auto mám necelý rok, najel jsem s ním přes pět tisíc kilometrů. Nikdy jsem nezůstal nikde stát. Po měsíci provozu jsem ale měnil svíčky, jelikož auto startovalo na tři válce, zvláště za vlhka. To se sice stává vinou zatékání vody do motoru, ale motor i za normálního provozu kouřil. Odhalil jsem, že svíčky si s motorem nerozumí, byly jiného typu než výrobce předepisuje, byly echt mokré a tedy špatně házely jiskru. Nové Brisky všechno vyřešily a motor nekouří ani nesmrdí. Občas motor zničeho nic nedržel volnoběžné otáčky, během jízdy se cukal. Po několikatýdenním koumání jsem došel k názoru, že přestanu tankovat u našeho Robin Oilu Veltrusy. Osvědčilo se. Nakonec problém znovu vyvstal a pokračoval až dokud na STK z diagnostiky poznali, že nefunguje lambda sonda.
Závěrem bych řekl, že jsem s autem vlastně spokojený. Doveze, kam je třeba, odveze, kam je třeba. Místa je v něm dost, nikdo si zatím nestěžoval. Děkuji velice, Hyundaie nechci.
Silné stránky
Prostor
Vzhled interiéru i exteriéru
Přítomnost pouze nutné vstřikovací elektroniky - neni, co by se pokazilo
Relativní pohodlí
Předvídatelné jízdní vlastnosti
Zvukový projev motoru
Spolehlivost
Slabé stránky
Bezpečnost
Přední potkávací světla - líp svítí i moje "jednooká" motorka
Integrovaná brzdová světla se zadními obrysovými
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Původní majitel s autem jezdil do autorizovaného servisu, ale i tak mu byli shopni namontovat špatný typ svíček a motor často běžel jen na tři válce a moc kouřil. Následkem toho asi těsně po mé koupi auta odešla lambda sonda, takže bylo potřeba oboje vyměnit, dohromady asi za 1600 ,-.
Jinak v autě měním jen olej a filtr (každý rok Carlsson 5W-40) a loni jsem vyměnil i chladící kapalinu.
Nehoda zatím nebyla a vůz dokonce bez úhony přečkal i nástrahy zimy a děr na silnicích, jak potvrdili na STK.
Během července 2012 začala Felda cukat se zvyšující se frekvencí, až se s tím nedalo jet. Nakonec to byla banální závada - zlomený zapalovací kabel v místě jeho přechodu na konektor v rozdělovači.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto zakoupeno v AAA v Dolních Chabrech. Jednání zcela férové, do ničeho nenutili, nechali okouknout a projet. Zase jsem výjmka, ostatní, co znám, na ně nadávají.
Přidat názorDiskuse: Škoda Felicia 1.3 GLXi
- hmmm 02.12.2011 15:43 AMOK
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: spotreba 10.11.2011 18:13 DidierA
- Re: Re: Re: Re: Re: spotreba 10.11.2011 17:26 Waltr Ridič
- Re: Re: Re: Re: spotreba 08.11.2011 18:26 DidierA
- Re: Re: Re: spotreba 07.11.2011 22:03 Aspire
- Re: Re: spotreba 07.11.2011 21:08 DidierA
- Re: spotreba 07.11.2011 20:09 Aspire
- spotreba 06.11.2011 23:52 Waltr Ridič
- Re: bandit, er 5 06.11.2011 21:59 DidierA
- bandit, er 5 06.11.2011 17:32 radekoo
Další vozy Škoda Felicia
-
Škoda Felicia (1999) Majitel: Aspire
Přidáno: 3.1.2010 39210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1997) Majitel: tomasino
Přidáno: 22.11.2009 159 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1998) Majitel: georgerob
Přidáno: 26.5.2009 439 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1995) Majitel: liborauta
Přidáno: 17.7.2009 129 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1996) Majitel: ThomasHK
Přidáno: 31.1.2010 359 Majitel 9.87 Uživatelé