Recenze
Technické info
Přezdívka auta Leon Rok výroby 2019 Koupeno nové palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1498 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 250 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.3 maximální rychlost [km/h]: 225 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 580 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8
Popis vozu
Po roce a třech měsících jsem vyměnil Golfa Variant 2.0 TDI za Seat Leon ST 1.5 TSI 110 KW. Golf měl najeto když jsem ho prodával něco přes 80 000 km. S Golfem jsem byl celkem spokojen, hlavně s motorem 2.0 TDI, celkem slušně jel a spotřeba byla velice příznivá.
No, ale naskytla se příležitost na výměnu tak jsem do toho šel. Jedním z hlavních důvodů byly Led světlomety, jezdím nyní často v noci a zvěře je zdá se čím dál více. Rozdíl mezi normálníma světlama a ledkama je značný i když prej ty od Seatu tolik nesvítí.
Seat Leon ve verzi kombi, je hodně podobné auto jako Golf. Popíšu jen pár rozdílů z mého pohledu. Nejdřív co je horší než v Golfu :
celkové odhlučnění - hlavně motor i když je to benzín je slyšet víc než bych čekal.
sedačky - sice nejsou špatné, ale ty v Golfu byly fakt výborné.
přihrádky - na kafe mezi řidičem a spolujezdcem v Golfu byly za sebou, měli lepší polstrování, aretaci na kelímky a zavírání. Leon je má řazené vedle sebe a když tam hodím klíče nebo mince lítá to tam, vyřešeno gumovým kelímkem s Kia Ceed.
Loketní opěrka - je v Leonu větší, kožená polohovatelná, ale nedá se zaaretovat aby se nešoupala dozadu v Golfu to šlo.
bezpečnostní pásy u řidiče a spolujezdce, nejsou polohovatelné.
páčky pod volantem - občas na jedno tuknutí nezareagujou, například trojblik nebo jedno stírnutí stěračů, to se mi u Golfu nikdy nestalo.
Jsou to maličkosti, ale Golf to má lépe zvládnuté.
Co má Leon lepší :
multifukční volant - zdá se mi že v Lenu je přehlednější ovládání.
zadní sedačky - podle kolegů které vozím je vzadu více místa než v Golfu, ale přesné rozměry nevím.
a pak to jsou věci které pramení z lepší výbavy než měl Golf (Golf je může mít taky)
led světla - už jsem psal proč.
zrcadlení mobilu a navigace - Waze a Spotify k nezaplacení, obrazovka je v zorném úhlu řidiče a né utopená nikde dole jako v Golfu nebo v Octávce III.
digitální přístrojový štít - blbůstka, ale fajn. Zobrazuje navigaci i když jen tu od Seatu, Waze tam nejde.
parkovací kamera je taky v poho.
A ted motor, zase porovnám s tím co jsem měl v Golfu.
1.5 TSI 110 KW nejede vůbec špatně, rozdíl oproti 2.0 TDI 110 KW je hlavně v nejnižších otáčkách tam je znát větší krouták dieselu, ale jakmile jednapětka překročí 2000 otáček táhne pěkně a o něco lépe než diesel. Zatím motor nevytáčím úplně, mám najeto 4000km, ale zase nějak jemně s ním taky nezacházím. Doufám že ještě malinko ožije. Je znát že benzín má cenu vytočit i nad 4000otáček, to u dieselu nemělo cenu. Zatím se mi zdá že tahle jednapětka si víc rozumí s DSGéčkem než z manuálem (měl jsem možnost jezdit s automatem ve Scale a v Golfu Variant) musím se z autem víc sžít.
Spotřeba je zatím kolem 6.8 L někdy víc někdy mín. Počítám že s mým stylem jízdy to bude tak 6.5 L až si to sedne.
Cukání při studeném startu, opravdu se děje, ale není to nic hrozného, odstranit se to dá. Je zajímavé že slabší varianta 1.5 TSI 96 KW tímto netrpí a ani u automatu 110 KW jsem si toho nevšimnul.
jízda na 2 válce - zapíná se vždy při nižší zátěži, nyní už to poznám podle trochu větší hlučnosti, ale někdo kdo s autem nejezdí pravidelně si toho nevšimne.
JInak co se týká vzhledu auta je to na posouzení každého, mě se líbí jak z venku tak v interiéru.
To by tak asi bylo všechno.
Ještě možná časem doplním recenzi o i30tce, tu si koupila moje přítelkyně jako náhradu za Kia Ceed.
Silné stránky
Světla
Motor
Slabé stránky
Odhlučnění
Cukání motoru při studeném startu - dá odstranit přehráním softvéru.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
CB auto znám je, oni znají mě :D
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Louda auto Brno v poho
Novinky v recenzi
Servis po 60 000km
Před týdnem proběhl u Leonu servis po 60 000km, obsahoval :
výměna svíček, výměna oleje, celková kontrola plus pár maličkostí. Cena 4200Kč, olej dodán jako vždy vlastní 5L (potřeba je 4.3L ) cena 1400Kč. Dohromady 5600Kč.
Spotřeba je nyní 6.9l mám více jízd ve 4lidech.
Po dvou letech je čas na změnu, uvidíme jak se to vyvine.
Tucson a Bayon
Nedávno jsem měl na 5 dní půjčeného Tucsona a na hodinu Bayona, tak jen pár postřehů.
Nejprve Bayon, s ním jsem jel jen krátce.
Je to asi konkurent Kamiqu, velikostně v podélném směru docela prostorný a to i na zadních sedačkách, na šířku je to horší, výhled fajn i když mi nepřišlo že sedím ve zvýšeném autě. Motor 1.0 T-GDi 74KW a 7 stu. automat. dokáže auto slušně rozjet, spotřeba cca 6.7L(nové auto), je dobré že se dají vypnout někteří jízdní asistenti hardwer. tlačítkem. Za mě fajn auto pro manželku a nebo do města.
Tucsona jsem měl na 5 dní v rámci reklamní akce Vyzkoušej SUV.
Jednalo se o 1.6 T-GDI HEV 169 KW, tedy o 230 koní v nejvyšší výbavě (Hybrid) 6st. automat. Chtěl jsem spíš půjčit 1.6 diesel automat 100KW v nižší výbavě Smart, ale ani na dva pokusy se to nepovedlo, po každý mi vnutili toho Hybrida.
S této verze co jsem měl, mám rozporuplné pocity.
Tucson se mi po dizajnové stránce docela líbí a to jak interiér tak exteriér. Místa je všude dost měřím 180cm, kamarád co jel párkrát semnou má 189cm a ani on si na prostor nestěžoval (ani vzadu).
Vadili mi hlavně použité materiály, na palubce všude klavírový lak, sedačky taky nic moc, látka na nich asi moc nevydrží.
Tucson se mi zdál v této konfiguraci i méně pohodlný až tvrdý a ve vyšších rychlostech na dálnici i hlučnější, ale tohle by se asi vyřešilo změnou kol.
Motoru bych těch 230koní nehádal, nejede špatně, ale 230 koní, no nevím, možná to bylo automatem, ten z mého pohledu neřadil moc dobře.
Spotřeba dle dotankování 7,5L což není na tak velké SUV s tak silným benzínem vůbec špatné, jenže je to hybrid, kdy při rozjezdech a při nízké zátěži pomáhá elektřina, mimochodem palubák ukazoval 6L.
Super jsou rozjezdy v tichu a hlavně plynule(jaký to rozdíl oproti mému 1.5 TSI).
Takže Tucson v poho, jen já bych volil nižší výbavu a diesel nebo podle všeho už konečně dostačující základní 1.6 T-GDI 110KW (má turbo a 250nm).
Nový Leon
Mám cca týden půjčeného nového Leona kombi (možná sem dám foto) 1.5 TSI 96KW manuál, výbava FR. Najeto cca 800km. Auto bylo úplně nové, když mi ho půjčovali. Tak jen pár postřehů v porovnání s mým Leonem.
Plusy:
Podélná prostornost, ta je skvělá, na šířku je to asi stejný.
Auto je z mého pohledu mnohem hezčí, uvnitř bych vyzdvihnul volant, ten je super.
Vše je nové, takže komfort jízdy a řazení, ale je otázka až tento Leon bude mít najeto 60 000km jak to bude vypadat.
Kultivovanost motoru, je neuvěřitelně tichej
Spotřeba bude asi taky fajn, těžko u syrového auta hodnotit, tady mám 6.4L, snažím se jezdit svižněji a pokud si dobře pamatuju u mého 110KW motoru to bylo na začátku 7,2L.
Přední LED světla jsou lepší.
Loketní opěrka v předu je super, dá se zaaretovat ve všech polohách.
Android auto ani jednou nespadlo u mého Leonu se to stane tak jednou za dva dny.
Mínusy:
Jednoznačně dotykové ovládání všeho, to je hlavní důvod proč bych asi nového Leona potažmo Oktávku nebo Golfa nechtěl. Tohle je velkej krok zpět, ovládání klimatizace přes dotykovou obrazovku je podle mě za jízdy až nebezpečný (bohužel občas je to potřeba i za jízdy). Dále vypínání všech asistentů, před každou jízdou (hlídání v průzích je na uzké cestě s čárama taky nebezpečné). Do určité míry se dá na vše zvyknout, ale ta klima je fakt běs.
Motor nejede až tak špatně jak se o 96KW verzi říká, jede asi lépe než dřív (měl jsem možnost s ním jet zhruba před rokem a půl, pamatuju si že to fakt nejelo).
Záběr zadní parkovací kamery má menší šířku záběru, než u mě.
Plasty na dveřích vypadají laciněji.
Není zobrazení teploty oleje ani vody, nikde jsem to nenašel.
Nový Seat Leon kombi je podle mě moc hezké auto, ale ten přešlap s ovládáním všeho přes dotykovou obrazovku, je podle mě špatně.
Pár novinek a jízda s Focusem Active
Najeto mám přes 55 000km, spotřeba je nyní na letních pneu 6,3L.
Nechal jsem u kamaráda zbrousit brzdové kotouče a přední destičky brzo půjdou na výměnu. Koncernové brzdy asi opravdu nestojí za nic poslední dobou.
Vyčištěna klima a vyměněn kabinový filtr, dále jsem nechal vyčistit litá kola.
Konečně se mi podařilo sjet si s Focusem Activ 2.0 110KW nafta automat. Byla to jen krátká jízda cca 20minut, ale byla tam jízda po městě a po dálnici.
Co jsem vypozoroval za těch pár chvil, tak je Focus Active velice příjemné auto, oproti Leonu o dost pohodlnější na nerovné silnici.
Vzadu je podobně prostorný jako Octa III.
Motor táhne hezky od spodu, ale jen na režim sport, asi by to vyřešily pádla pod volantem. V režimu Normal auto okamžitě přeřadí o dva stupně nahoru a motoru chvilku trvá než se s toho vzpamatuje.
Spotřeba byla po mé jízdě 6L což je fajn na město a dálnici, myslím že k 5L to asi nebude problém stlačit.
Výměna oleje a Geometrie ve 45 000km
Olej jsem dodal jako vždy vlastní (5L), měním po 15 000km.
Geometrii jsem nechal udělat protože jsem projel pár děr, byla tam odchylka, takže dobře že jsem to nechal udělat.
Vyčištění interiéru suchou cestou a impregnace plastů, vnitřek vypadá jako novej, ale dlouho to asi nevydrží.
cena za všechno 2300Kč plus 1300Kč za vlastní olej.
Spotřeba je 6,9L
Už začínám koukat po nástupci Leona, zatím to vypadá na staršího Pašíka Alltrack, ale uvidíme co se stane, doba je nejistá.
Kessy a pružné zrychlení
Na Leonu mám najeto něco přes 40 000km. Dva postřehy s poslední doby.
Minulý týden jsem byl se psem na vejšlapu okolo Kvildy na Šumavě. Po cca 15 km okruhu se vracím k autu sahám na kliku (bezklíčkové ovládání) a nic, auto nereaguje na moje zběsilé mačkání na klíček a obcházení auta, prostě nic. Teplota je mínus dva, pes na vodítku, co ted?! No do auta jsem dostal přes kliku u řidiče, ale auto začalo pískat a stejně nešlo nastartovat tlačítkem. Po prostudování příručky, kde se píše kontaktujte Seat, mě napadlo zajít do vesnice a zeptat se jestli nemají dobří lidé, šroubováček a v obchodě baterku, naštěsti ano, prý se to občas turistům stane. Takže vše dobře dopadlo, jen mě zaráží že klíček nic nesignalizoval dopředu. Jsem poučen a od ted vozím v kastlíku šrobováček a náhradní baterku.
Kamarád měl vypůjčenou novou Octávku kombi 2.0 TDI 110KW manuál, najeto něco přes 10 000 km na sedumnáctkách. Zkusili jsme tedy porovnat s mým Leonem 1.5 TSI 110 KW z roku 2019. Šlo o pružné zrychlení na trojku a na čtyřku na zhruba kilometrovém úseku, výsledek : Leon vždy vyhrál zhruba o dvě délky auta, jsem si zároven, ale jist že při rozjezdu ze stoje je rychlejší TDI a spotřeba je zákonitě jasně na straně TDI, kamarád jezdil za 5L já mám nyní spotřebu skoro 7L. Možná kdyby TDI mělo více najeto tak by byl výsledek jiný. Přesto mě těší že jsem Leona dobře rozjezdil v rámci lenocha jménem 1.5 tsi
Měření výkonu na válcové zkušebně (1.5TSI 110KW 250Nm rok výroby 2019 označení motoru DADA)
Byl jsem na měření výkonu na válcové zkušebně (Korpet) asi jediná v Jižních čechách.
Naměřené parametry : 121KW 262Nm
Důležité je kde se ten výkon nachází a tam je podle mě zakopaný pes.
Krouták je nejvyšší (262Nm) až ve 3400otáčkách, přičemž 250Nm je tam od 2100otáček a ve 3600 klesá.
Výkon je nejvyšší od 5000 do 6000 (120KW).
S toho je vidět proč se mi zdá že ten motor je jako atmosféra, bez nějakého charakteru a v nižších otáčkách je to lenoch.
Každopádně jsem ho alespon trošku rozjezdil.
První servisní prohlídka po 30 000km
Dnes jsem byl na první servisní prohlídce po 30 000km.
Proběhla výměna oleje plus olej. filtr, výměna prachového filtru, celková diagnostika atd., dále dodány kolíky co drží tapecírunk na přední kapotě (které mi předtím vypadaly) a odstraněno vrzání zadního opěradla sedačky za spolujezdcem.
Cena 2600Kč plus jsem dodal svůj vlastní olej za 1400Kč (0W-20, 5L), suma sumárum 4000Kč.
Minulý týden jsem musel dolít cca 0,5L oleje, ukazatel teploty oleje mi ukazoval neuvěřitelných 115stupnů a pak blikla kontrolka že je málo oleje. Nechápu že VW vyžaduje takto řídký olej a ještě výměny po 30 000km nebo po dvou letech. Měnil jsem olej po 15 000km, před cca pěti měsíci, ten olej byl ted podle mě na konci životnosti.
Spotřeba po Coroně, když už zase jezdíme do práce ve čtyřech, stoupla na stále pěkných 6,6L. Rozptyl spotřeby je celkem velký od 4.5L(velká ecojízda) po 9L (trochu svižnější jízda)
25 000km
Mám najeto 25 000km v rámci možností jsem s Leonem spokojen.
V poslední době jsem zkoušel jezdit víc na spotřebu a výsledek je 5,6L což si myslím že je pěkný, brzda provozu rozhodně nejsem. Největší výhrady mám stále k dynamice motoru, ten motor nemá žádnou jiskru, nejede úplně špatně, ale trvá mu to než se rozjede.
Dále mi vypadaly všechny úchyty tapecírunku na kapotě motoru, ted to drží jen silou vůle :D. Zpracování se Španělům moc nepovedlo, pár plastů už vrže, jsou to zatím jen detaily. Podvozek taky není moc dělaný na naše rozbité cesty, ale rychlá jízda v Německu je super ta mu svědčí.
Měl jsem na čas půjčeného Tucsona 2.0 diesel s automatem. Pěkný svezení, ale podle mě automat (8stupnů) ten motor dusí, vůbec bych mu nehádal krouták 400 a 137KW , jede to slušně na to jak je to velké auto, ale mám obavy že všechny nové motory už jsou totálně utlumený kvůli emisím, takže nakonec bude vlastně nejlepší volba elektro:D. Spotřebu jsem měl 9L, ale nešetřil jsem ho a byla to čtyřkolka v plné výbavě.
Když Tucsona tak benzín 1.6 T-GDI s automatem (u benzínu je to 7DCT), ale bez čtyřkolky jinak to bude žrát 12L.
Přezuto na letní pneu, najeto 18 000 km
Po zhruba 6 měsících přezuto na letní pneu a najeto 18 000km. Spotřeba na zimních pneu (Barum Polaris T5 17ctky) byla cca 7,4 L , nutno dodat že jezdím v rámci možností o něco svižněji a často ve 4 lidech. Nyní cca 14dní na letních gumách, spotřeba klesla asi o 0,5L až 1L, pravda jezdím spíše ve dvou lidech což má asi taky vliv.
Jinak s autem jsem celkem spokojen, ale ideální to není.
Spokojen jsem hlavně s jednoduchostí ovládání (tedy pro mě zvyklého na koncern VW), bez čeho si už nedokážu představit fungování auta je Android auto - Waze a Spotify.
Moc spokojený nejsem hlavně s motorem a to ani né tak s výkonem, jako s odezvou na sešlápnutí plynového pedálu, to jeho zaváhání je opravdu velice otravné a někdy i nebezpečné. Trvá vždycky tak sekundu než se rozmyslí že přidá. Fakt reálně uvažuju o čipnutí. Co je mi platný když se pěkně rozjede od 130 výš, když já potřebuju předjet na krátké rovince kamion který jede 70.
A pokud bude nějaké příští auto, bude zvýšené kvůli nastupování, nejlépe nějaký Scout, Alltrack, Ford Active nebo SUV.
Výměna oleje po 15 000km
Cena 1450 Kč plus mnou dodaný olej 5litrů 0W-20 (potřeba je 4,3L) 1500 Kč, dohromady necelých 3000 Kč.
Dále přehrání SW (cukání po studeném startu) zdarma.
Cukání neodstraněno, možná trochu zmírněno, ale spíš bych si tipnul že se na to vykašlali. Před nedávnem jsem měl možnost si sjet s Oktávkou IV generace se "stejným" motorem, manuálem - to bylo jako by to byl úplně jiný motor, klidný bez cukání. Dynamiku a spotřebu nemůžu posoudit, jel jsem jen asi 15km.
Koncem prosince jsem měl možnost si na 2dny půjčit Tuscon N-Line, 1.6 T-GDI 4krát4.
Zajímavé auto, možná bych si zvyk i na SUV. Velice prostorný interiér i vzadu, pohodlný podvozek a slušně jel i motor (pružnost).
Akorát dvě věci by mě štvali - spotřeba (nelze se dostat pod 9L spíš tak 10,5L) a koleno utlačující pravý roh pod ovládáním klimatizace. Tohle třeba ve Sportage není, tam koleno nic netlačí.
Jinak Tuscon palec hore a to i za cenu za kterou se nabízí.
Další vozy Seat Leon
-
Seat Leon (2017) Majitel: musli
Přidáno: 1.3.2017 14310 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Seat Leon (2016) Majitel: Jakub Mráz
Přidáno: 31.7.2022 49 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Seat Leon (2015) Majitel: Koubes84
Přidáno: 22.11.2015 6210 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Seat Leon (2013) Majitel: Bells
Přidáno: 19.9.2016 1810 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Seat Leon (2016) Majitel: Mithrandir86
Přidáno: 31.1.2016 509 Majitel 9.75 Uživatelé