Recenze
Seat Leon Leon ST CUPRA 300 4Drive
Technické info
Přezdívka auta CUPRA 300 4Drive Rok výroby 2017 Koupeno nové najeto [km]:30500 palivo: benzin počet válců: 4 výkon [kW]: 221 kroutící moment [Nm]: 380 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.9 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 pohon kol: 4x4
Popis vozu
Na úvod musím říct, že by mě ještě tak před dvěma lety ani ve snu nenapadlo, že si někdy pořídím Seata, natož hned druhého v tak krátké době. Design předchozích generací Seatu mě nechával zcela chladným a vždy jsem volil spíše BMW (člověk byl navíc ještě „mladej a blbej“ a měl pocit, že když si pořídí prémiovku, dokáže si, že byl v životě alespoň trošku úspěšný - v minulosti však byl rozdíl v oblasti výkonu motorů mezi prémií a neprémií opravdu propastný). Nicméně, jak jste si mohli přečíst v mé první recenzi na CUPRU ST 280, hodně se v mém názoru na Seaty změnilo a nyní se pokládám za velkého fanouška této značky. A to dokonce do té míry, že jsem si pořídil značkový Seaťácký merchandise, takže je to už se mnou opravdu vážné a tato recenze je tudíž silně zaujatá a zcela neobjektivní! :-)
S CUPROU ST 280 jsem byl velmi spokojený, ale k dokonalému požitku a klidu na duši mi chyběla jedna zásadní věc, spolehlivá trakce! Nejsem závodník (na okruhu jsem s Cuprou nikdy nebyl), auto využívám v běžném provozu a trakci za běžných podmínek a hlavně i z nižších rychlostí jsem prostě postrádal. Přeci jenom, efektivně přenést 300 koní na vozovku přes přední nápravu není úplně snadné a vyžaduje to citlivější práci s plynem. Jsou lidé, kteří právě tohle na CUPŘE milují. Já jsem ale lenivý typ jezdce, který se chce na vůz 100% spolehnout, aniž by si musel neustále hlídat pravou nohu. Po oznámení 4x4 verze jsem tedy nad novým vozem začal uvažovat a nakonec si ho hned objednal, údajně šlo dokonce o jednu z prvních objednávek z ČR. Byla to samozřejmě trošku střelba na slepo, protože jsem nevěděl, jestli mi bude faceliftovaný Leon vyhovovat a také jsem netušil, jak v reálu vypadá mnou zvolená Mystery Blue barva, prostě jsem to risknul.
Vůz jsem opět kupoval v Brně, na pobočce Seatu Louda Auto. Jenom tak z legrace jsem se následně zašel na CUPRU zeptat do pražského Seatu a bylo mi řečeno, že zatím nemají ceník a vůz tudíž nelze objednat ...
Opět jsem se tedy obrnil trpělivostí a očekával dodání vozu během následujících 3-5 měsíců. K mému velkému překvapení však nový vůz dorazil opravdu rychle. Od podepsání smlouvy a předání vozu uběhly pouze dva měsíce! Bravo, v Seatu šli asi do sebe, zkrátili si siesty a nyní se na nového Leona už nečeká půl roku (dodací lhůta na 280tku byla dokonce až 9 měsíců)!
Konfiguraci vozu jsem měl tentokrát hotovou celkem rychle, protože jsem přesně věděl, co chci. Kola z nového performance packetu se mi nelíbí, takže jsem tuto položku přeskočil (v běžném provozu stačí standardní brzdy), kůže je hezká na pohled, ale v praxi se mi nikdy neosvědčila, panoramatické okno je nádherné, ale snižuje tuhost karoserie a člověk se často dočká různých pazvuků (navíc nelze kombinovat s dělící sítí zavazadlového prostoru, kterou potřebuju) a konečně skořepiny jsou krásné, ale pokud vozíte vzadu děti, budete pak postrádat určité prvky (kapsa na krámy, nemožnost připevnit standardním způsobem tablet…). Kromě těchto prvků jsem tedy dal do vozu vše. Rázem však už přestala být cena za nový Seat tak lidová jako u 280tky, ale co se dá dělat. Stále jde o nejdostupnější rodinné auto s podobnými parametry na trhu. Nejtěžší byla volba barvy, protože nové jsou pouze tři – červená, modrá a fialová. Červenou už zabrala manželka, takže ta vypadla jako první, fialová vypadá hezky, ale k té mi asi ještě chybí tak 20let, a tím pádem mi zůstala pouze modrá. Modré auto jsem nikdy neměl a objednával jsem ji s lehkou nervozitou a s představou, že barvu asi ještě změním, než půjde auto do výroby. Nicméně nyní, když mam vůz k dispozici, mohu s klidem prohlásit, že se risk vyplatil. Fakt se mi ta barva líbí, vypadá skvěle, dost se mění v závislosti na světelných podmínkách, a pokud chcete mít z vozu spíše sleepera než křiklouna, jste na správné adrese! Přijde mi, že hodně podobnou barvu používá Audi pod označením Navarra a také jsem prakticky stejnou viděl na Bentley Bentayga.
To co jsem napsal již dříve o Seatu, platí i nyní. Fakt se mi tato značka líbí a to hned z několika důvodů. Jednak Seat vyrábí opravdu hezká a dobrá auta a pak jsou také cenově rozumně nastavená, minimálně u nás. Pokud se totiž podíváte na ceny CUPRY u našich západních sousedů, zjistíte, že jsou tam dražší! Další důležitou věcí je také fakt, že Seaty tolik neberou nenechavce a je to ten typ vozu, který vám neznalý soused nebude závidět. Když někomu řeknete, že máte Seata, řekne fajn a celkem ho to uklidní (zpravidla vůči vám nebude mít ani žádné předsudky, v případě BMW a spol. jste často hned nehezky zaškatulkován, díky chování mnohých majitelů těchto vozů na silnicích). Mám celkem dobrý příklad ze života … když se manželka nechtěně pochlubila známé, že jsem si zase objednal nové auto, zděšení v její tváři bylo opravdu nepřehlédnutelné. Nicméně když se následně dozvěděla, že jde o Seata, pookřála a doslova vydechla úlevou. Ano vážení, takhle to u nás bohužel chodí …
Co se týče exteriéru, z pohledu majitelé předFL verze se toho příliš nezměnilo a jde o lehkou evoluci nastaveného designu. Přední maska je nyní ostřeji řezaná a v reálu vypadá určitě lépe nežli na fotkách, vůz má celkově o trošku agresivnější výraz. Mám pocit, že je o něco větší i logo na masce. CUPRA má nyní přední LED mlhovky, které pomáhají s přisvěcováním do zatáček, což je fajn. Na druhou stranu celkem narušují design, protože jsou hodně výrazné – světlejší než zbytek masky. Nepochybně je budu muset brzy trošku zatmavit. Jinak vůz vypadá prakticky totožně jako předchozí verze, což je na druhou stranu dobře, protože jde o jeden z nejhezčích kombíků na trhu. Bez ohledu na cenu jsem si jiný vůz prostě nevybral (dobře, s budgetem do 1.6m).
K výraznému vylepšení došlo u LED světlometů, kterým byla vytýkána slabá svítivost. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že tomu tak bylo, rozhodně nešlo LEDky srovnávat s plnotučnými xenony. Výrobce si vzal tuto, především bezpečnostní výtku k srdci a osadil přední světlomety silnějšími LEDkami. Údajně se svítivost zvedla o cca 50%. Důležité však je, že je rozdíl znatelný a konečně nemáte pocit, že je tma hustá tak, že by se dala krájet. Kompletní jsou nyní také ostatní prvky světel, tedy blikače a brzdovky.
V interiéru je změn již podstatně více a téměř všechny se nesou v pozitivním duchu. Po přesednutí z předFL verze ihned oceníte, že nyní působí o poznání hodnotněji a lépe. Kombinace tmavé alcantary s napodobeninou karbonového dekoru autu vyložené sluší. Předchozí tmavá - bílá kombinace byla dosti nešťastná, především pokud jste měli vůz jiné barvy. Středový tunel má nyní jinak poskládané odkládací prostory a konečně jsou na dně vyplněny gumovou podložkou, takže v nich věci nelítají a tolik nerachotí. Vím, že někdo řešil, že se do dveří stále nevejde standardní pet flaška, ale to nemám vyzkoušené, protože u sebe velké plastové flašky nevozím a nemám žádné ani doma. Středový tunel a prostor kolem řadicí páky je nyní více obložený plasty v provedení černého klavírového laku, což vypadá hodnotněji nežli tmavé matné plasty z minulosti. Interiéru celkově také hodně pomáhá větší 8mi palcový display. Osobně bych viděl jako estetičtější a zároveň praktičtější širokoúhlejší variantu, ale dá se na to zvyknout. Rozhodně to již nevypadá tak archaicky jako 6,5 palec z předchozí verze. Velmi efektní jsou intenzivněji svítící výplně u dveří řidiče a spolujezdce s možností změny barvy. Nyní máte na výběr z větší barevné palety (dříve byla pouze bíla-červená), takže k modrému vozu si můžete nastavit hezky modrou nebo barvy měnit dle nálady. Dlouho jsem také přemýšlel nad tím, jak je možné, že je na středovém tunelu najednou více odkládacích prostor. Pak mi došlo, že vlastně zmizela manuální parkovací brzda, kterou v komentářích tolik lidí obrečelo. Po pravdě mi nevzhledná páka v interiéru vůbec nechybí, zřejmě nejsem tím správným řidičem, který dává každou druhou zatáčku přes ručku a v zimě se hodiny točí na zasněženém parkovišti. Elektronická parkovací brzda funguje dobře, má větší brzdný účinek a buďto si ji přepnete do automatického režimu a pak se o nic nestaráte nebo si ji manuálně aktivujete tlačítkem. Při zařazené rychlosti a následném otevření řidičových dveří se navíc brzda automaticky aktivuje, takže vám, respektive vaší manželce auto nikdy neujede. Celkově se dá nyní s klidem v duši prohlásit, že interiér konečně působí solidně, útulně a rozhodně ne jako v nějakém budgetovém voze.
Ještě bych se chtěl pozastavit u infotainmentu, kterému musím vytknout absenci kolečka pro scrollování v menu. Scrollovat například v telefonním seznamu nebo nabídce nastavení prstem přes dotykový display není zrovna šikovné ani bezpečné. Systém ani nemá senzor přiblížení, takže vždy musíte nejprve ťuknout na obrazovku (nebo jeden ze dvou přítomných knoflíků). Na druhou stranu display reaguje dostatečně rychle a absenci knoflíků pro přímou volbu nevidím jako problém. Dobré je také přidání druhého knoflíku pro přímý přístup do funkcí konektivity Full Link, díky čemuž se snadno dostanete k mobilním aplikacím. Vtipné je, že hlavní Seatí aplikace nezná (k 9.3.2017) faceliftovanou verzi Cupry a stále vám píše, že vůz neodpovídá nastavené konfiguraci. Na její funkčnost to však naštěstí nemá vliv. Full link si určitě při konfiguraci vozu určitě zaškrtněte, nabízí se buďto zvlášť za pár tisíc nebo je součástí navigace High. Na druhou stranu musím výrobce pochválit za ponechání kolečka pro nastavovaní hlasitosti (zvyk je železná košile).
Z nově nabízené výbavy mi udělaly radost dvě položky – bezklíčový přístup a bezdrátové nabíjení. Bezklíčový přístup jsem měl i v předchozím voze (před Seatem) a tato šikovná věc mi dosti chyběla. Svazek klíčů visících pod volantem totiž dosti ohrožoval mé pravé koleno a opravdu jsem se obával situace, že by došlo byť k menší nehodě. Nyní se stačí dotknout kliky u dveří a zabudovaný senzor vůz odemkne, stejným způsobem se pak zamyká (přidržíte ruku u vnější části kliky, vnitřní odemyká). Stejným způsobem se dostanete také do kufru, aktivní jsou však pouze kliky u řidiče a spolujezdce. Po nastoupení do vozu vám na středovém tunelu začne pulzovat startovací tlačítko, které následně stačí zmáčknout. Zamykání vozu neprobíhá automaticky, jako je tomu třeba u Renaultů, ale musíte se vždy dotknout kliky (jde to samozřejmě i po staru klíčkem). Co se týče bezdrátového nabíjení, stačí mobil odložit do přihrádky (velikostí přesně odpovídá S7 Edge) a tím vaše starost končí. Zároveň byste měli mít i silnější signál. Prostě dvě šikovné věcičky, které vám zpříjemní život. Velkým zklamáním je naopak opětovná absence pamětí u elektricky nastavitelných sedaček. Proč by si měl proboha někdo připlácet za tuto funkci bez paměti?
K vylepšením došlo také u asistenčních systému. Kompletní balíček zahrnující adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v koloně, čtení dopravních značek, udržování v jízdních pruzích a další věci stojí pouze 21,9k. Překvapivě však auto nemá hlídání mrtvého úhlu, které bych rozhodně ocenil. Adaptivní tempomat je docela šikovná věc, přednastavíte si rychlost a vzdálenost před vámi jedoucím vozem a auto si následně udržuje jedno nebo druhé (lze konfigurovat i jak agresivně vůz brzdí/zrychluje). Klidně pak můžete sundat nohu z plynu a auto se o vše postará, dokonce zcela zastaví před brzdícím vozem a následně se rozjede. Ve spojení s udržováním v jízdním pruhu pak auto jede prakticky samo, tedy udržuje rychlost a zároveň i zatáčí. Je to opravdu zvláštní pocit, když se vám za jízdy volant sám otáčí v ruce. Nejde však o autonomní řízení, jakmile sundáte ruce z volantu, systém vás na to upozorní a vypne se. Osobně tuto kombinaci používat nebudu, ale věřím, že to může být pro některé lidi užitečné a na vyzkoušení je to přinejmenším zajímavá hračka.
Adaptivní tempomat jsem zkoušel v různých situacích (i v tunelu za horších světelných podmínek) a vždy fungoval spolehlivě. Nicméně právě při cukání v kolonách, které je prezentováno, jako jedna z hlavních výhod mi přišel trošku otravný. Problém je totiž v tom, že ve spojení s automatickou převodovkou opravdu nechutně podtáčí motor, takže jsem ho vždy po chvilce vypnul. Jízda 7km/h na dvojku do mírného kopce mi přijde jako totální barbarství a je doslova cítit, jak motor dostává zabrat. Na dálnici je to však příjemný pomocník.
4x4 verze je vždy vybavena lety ověřenou šestistupňovou dvojspojkovou DSG převodovkou ve verzi DQ250. Funguje opravdu bez problémů a řadí celkem rychle. Koncernu se ji podařilo vyladit do té míry, že již dávno necuká při popojíždění v kolonách a působí skoro až měničovým dojmem. Nahoru řadí opravdu bleskově, dolů je to někdy o trošku pomalejší, ale vždy bude rychlejší nežli běžný řidič s kvedlačkou v ruce. Dle nastaveného jízdního režimu pak řadí a udržuje otáčky. V ECO/Comfort módu mi přijde až moc ekologicky smýšlející a často drží motor v přehnaně nízkých otáčkách okolo 1200 - 1300. V režimech sport a cupra pak otáčky nepadají pod 2000 a motor konečně pořádně dýchá. Proslýchá se, že by CUPRA mohla ještě letos dostat sedmistupňovou dvojspojku DQ381, kterou má například Ateca nebo bude vRS 245. V Atece prý však nepůsobí příliš přesvědčivě a navíc víme, že koncern často nechává testování nových technologiích až na koncových zákaznících, takže je otázkou, jestli to bude v prvním roce výhra.
Ve standardní výbavě CUPRY opět naleznete i elektronicky nastavitelné tlumiče, respektive volič jízdních režimů zahrnující i další věci. Vedle poddajnosti tlumičů tak můžete měnit také režim motoru či zmiňovaného tempomatu. Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou opravdu znatelné, a jestli máte motor v režimu eco nebo cupra skutečně nepřehlédnete, ale rovněž také nepřeslechnete. Auto má opět zvukové šidítko aktivující se právě v režimu CUPRA, vydávající dosti nepřirozený a otravný zvuk. Upravit to však lze pouze přes diagnostiku, takže s tím musíte do servisu. Nastavení tlumičů mi přijde u 4x4 verze trošku utaženější, vůz se v režimu comfort už tak nepohupuje (u předchozí CUPRY mi fakt někdy přišlo, že se auto houpe až moc a přepínal jsem podvozek do sportu (Německo-Švýcarsko pak klidně na CUPRA)). Na druhou stranu však jízda není méně pohodlná, trošku tomu asi pomáhá i lepší zvuková izolace vozu. Rozhodně tedy není problém CUPRU provozovat v běžném provozu i na standardních 19 discích. Během opravy předchozího vozu jsem měl půjčeného standardního Golfa na šestnáctkách a rozdíl v pohodlí mi nepřišel příliš výrazný.
Brát či nebrat 4x4? To je asi s příchodem FL verze nejčastěji skloňovaná otázka, na kterou však zároveň neexistuje universální odpověď. Každý si musí odpovědět sám za sebe, protože každému prostě vyhovuje něco jiného (trvejte na pořádné testovací jízdě!). 4x4 verze je o 79kg těžší nežli srovnatelná předokolka a v zatáčkách to je lehce cítit. Více to ale člověk pozná na závodním okruhu, protože v běžném provozu a při smysluplných rychlostech vám vždy pomůže právě pohon 4x4, který vás ze zatáčky krásně vytáhne. Nicméně i přes vyšší hmotnost je auto ve čtyřkolce a kombi verzi lehčí než třeba M2, takže nejde o žádného tězkotonážníka! Opravdu je hodně cítit, že vám pomáhá zadní náprava, stačí přišlápnout plyn a elektronika se postará o hladký průběh a přenos výkonu. Tohle bude zároveň některým lidem vadit, protože auto již není tak dramatické, tak dychtivé a divoké, není ho třeba již tolik krotit a hrát si s ním. Bráno samozřejmě v kontextu Leonů, kteří jsou obecně oproti některým jiným konkurentům velmi poslušná a chyby promíjející auta. Čtyřkolka je prostě přísně efektivní a nedělá kolem rychlosti, kterou se zrovna pohybujete žádné divadlo. Nepřišlo mi ani, že by bylo auto díky čtyřkolce méně komunikativní. Stále tak nějak cítíte co se s vozem děje a většina informací k vám putuje spíše přes zadek nežli od volantu. Rozjezdy jsou se čtyřkolkou naprosto pohodové, stačí polechtat plyn a na světlech budete téměř vždy nejrychlejší. Pokusy spěchajících a mnohdy agresivních obchodních zástupců a manažerů vás předjet jsou vážně úsměvné. Záleží pouze na vás, jestli máte zrovna náladu na to šlápnout a ukázat všem záda nebo je necháte vás předjet v domnění, že vám to nandali. I při plném sešlápnutí plynu a za horších adhezních podmínek je přenos výkonu velmi efektivní a zároveň nenásilný. Když si například vzpomenu na dieselová šestiválcová BMW s Xdrivem, tak se fakt nic moc neděje a prostě najednou letíte. Nedočkáte se žádného brutálního kopance a pouze pohled na tachometr a obrovská vzdálenost aut za vámi vám prozradí, že už fakt jedete asi rychle. Na okruhu a v pružné rychlení za ideálních podmínek však bude předokolka samozřejmě rychlejší. Nicméně ideální podmínky jsou na našich silnicích vzácné, a proto mi čtyřkolka tolik vyhovuje. Navíc máte možnost auto časem upravit a třeba už Stage 1 znamená 0-100 za časy lehce nad 4s (to kdyby někomu nestačil sériový výkon a chtěl se připravit o záruku). Maximálního zrychlení dosahuje auto při aktivaci launch controlu, ale pak dostává dost zabrat, takže to není dobré přehánět. Osobně jsem zatím launch control nezkoušel, protože i tak je auto z místa pekelně rychlé.
Čtyřkolka má také vyšší spotřebu, na přesné hodnoty je ještě brzy, ale odhaduji to na 0,5-1litru. Takže zatímco se standardní CUPROU budete mít průměr okolo 8,5l (opravdu záleží na stylu jízdy a profilu trati), zde bych to viděl mezi 9 až 9,5l. Například cestu do práce jsem předtím zvládnul za 7,5 – 8,5l (13km), nyní je to spíše 8,5-9,5. Nicméně motor ještě není pořádně zajetý, dříve jsem pozoroval největší pokles až po ujetí prvních cca 5k kilometrů. Klidnější jízda po dálnici pak znamená cca 8,5l, jízda bez jakéhokoliv omezování pak stále dobrých zhruba 11 litrů.
Na CUPŘE se mi líbí ještě jedna věc, kterou patrně oceňuje i většina dalších vlastníků, a tou je její nenápadnost. Není to ten typ vozu, který do světa křičí, že má pod kapotou silný motor a nebýt velkých kol, většina lidí nevytuší, že nesedíte ve voze s drnčícím tříválcem. Znáčky na kapotě a zádi jsou celkem nenápadné a v době, kdy má kdejaký stopadesátikoňový diesel loga M, to rozhodně nikoho neohromí. Není to tedy auto pro pozéry, ale pro lidi dávající přednost efektivitě před efektem. Díky této nenápadnosti si také s CUPROU užijete spoustu nové legrace. Majitelům Audi nebo BMW se asi příliš často nestává, že by s nimi chtěla soupeřit Dacia Duster, anebo „hjundéé a teď ujedu všem“. V CUPŘE je to opravdu běžná věc, a přestože je to trapné a ubohé, člověk si prostě občas nepomůže a prošlápne plyn až na podlahu.
Leon ST CUPRA se stal s příchodem 4x4 verze ještě větším univerzálem. Je to auto, do kterého bez problému nacpete rozumně velkou rodinu a odvezete ji pohodlně na dovolenou, a to bez ohledu na to, jestli pojedete zrovna na hory nebo k moři. Zároveň je však autem, které dokáže být opravdu pekelně rychlé a pod celkem nenápadným outfitem skrývá solidní bestii. V běžném provozu není problém potrápit i podstatně silnější vozy, jejichž majitelé se suverénností jim vlastní pak nechápavě civí na logo vzdalujícího se Seatu (vyzkoušeno například s BMW i8, na dálnici CUPRE prostě neujelo, v rychlostech nad 220km naopak lehce ztrácelo). Opravdu si nedokáži vybavit jiný vůz, který vám za podobné peníze nabídne tolik prostoru a řidičské zábavy, navíc zaobalené v takto hezkém a neokoukaném designu.
Novinky v recenzi
Seat Dataplug!
Možná jste také dostali reklamní email od Seatu nabízející skvělý, úžasný a nepostradatelný Seat Dataplug. Jedná se o malou krabičku, bez které by si žádný geek nedošel ani na WC. Stojí necelých 1000kč a zapojuje se do OBD zásuvky vlevo pod volantem. Přes mobil ji v aplikaci spárujete a následná komunikace pak probíhá automaticky přes Bluetooth. K čemu je to je vlastně dobré a přežijete bez toho vůbec? V aplikaci se dozvíte, kde jste auto zaparkovali, kolik máte benzinu v nádrži, můžete si vést evidenci nákladů, jednodušší knihu jízd nebo sledovat průměrnou spotřebu vozu. Některé funkce typu údržba však nejsou v ČR podporovány. Dále je třeba dodat, že například spotřeba se dosti rozchází s tím, co ukazuje palubní počítač (plus minus litr, apka ukazuje vždy víc). Kdo má pravdu v tuto chvíli netuším, neměřil jsem reálnou spotřebu dle projetého benzínu. Pokud vás tedy podobné informace zajímají, za tu tisícovku to asi stojí, v opačném případě si radši zajděte na slušný oběd, opravdu to bez toho přežijete. Pokud do toho půjdete, počítejte s tím, že vaše dobrodružství začne už v autorizované prodejně, ve které patrně vůbec nebudou tušit, co to po nich vlastně chcete!
Decentní vizuální tuning!
Auto prošlo velmi decentním vizuálním tuningem. Přidal jsem přední „lízátko“ od Maxton Design, na střechu byla aplikována černá fólie, přední „nasávací“ otvory jsem rovněž začernil, barvu couvacího světla jsem sjednotil s reflektorem do červené a zadní brzdové světlo dostalo nápis Cupra. Nad prahy jsem dal téměř neviditelnou černou šachovnici po celé šířce vozu, doplněnou nápisem Cupra. Zde jsem to ale s tou nenápadnosti možná trošku přehnal, není to prakticky vidět, vyjma přímého venkovního osvětlení.
Nová baterka v ovladači!
To si takhle jednou ráno naložím věci do auta a když se pak o hodinu později snažím vyrazit, nemohu se už do vozu dostat. Chvilku kolem auta pobíhám, lomcuju čím se dá, mačkám ovládání (s kessy) a po chvilce mi dojde, že to bude asi baterkou v ovladači. Po pravdě řečeno jsem čekal, že mi auto pošle před úplným vybitím baterie upozornění, ale to je chyba lávky! Buďto musíte vědět, jak se do vozu dostat i bez baterky nebo musíte mít po ruce náhradní klíč. Asi není od věci si baterky v ovladači po roce a půl preventivně vyměnit, stojí pár korun a vy pak nezůstanete stát někde v noci na parkovišti! Abych byl přesný vydržela dva roky.
Nový výfuk od JE DESIGN!
Nedalo mi to, prostě mi to nedalo a musel jsem zkusit další výfuk. Auto je sériovými trubkami prostě nesnesitelně sterilní, zvláště když přesedáte z Clia osazeného Akrapovičem. Dlouho jsem hledal, vymýšlel a přemýšlel, abych znovu nevyhodil peníze z okna, a nakonec jsem se rozhodl pro klapkový systém od německého JE DESIGNu.
A jaký je tedy výsledek? Parádní! Konečně auto dostalo charakter, který postrádalo a je větší radost s ním jezdit! Pokud necháte klapky zavřené, je sice o něco hlučnější nežli sériový výfuk, ale stále je to snesitelné, ve městě skoro nepoznáte rozdíl a na dálnici vás neotravuje protivné dudění. Po otevření klapek (je třeba přepnout nastavení motoru do režimu CUPRA – neotevřou se, pokud stojíte na místě a máte parkovačku) se začnou dít věci! Při každém ubrání plynu auto výrazně chrchlá a při řazení výhružně střílí do koncovek. Zvukově se mi varianta od JE líbí nejvíce ze všech, které jsem měl dosud možnost si poslechnout a vyzkoušet. Aby byl výsledný efekt kompletní, vzal jsem k výfuku i zadní černý lakovaný difusor od stejné společnosti. Nemám k dispozici kvalitní mikrofon, abych vám mohl zprostředkovat zvukový záznam, ale pro představu stačí mrknout na video výrobce - https://www.youtube.com/watch?v=LiFjUSup7DE .
Android Auto!
Jak nepochybně víte, Android Auto v našich končinách stále není oficiálně podporováno. Dlouho jsem tedy tento program, přirozeně díky přirozené lenosti, přehlížel, ale nakonec mi to nedalo. Dle internetu (napr. z www.apkmirror.com) jsem si AA stáhl do mobilu (Samsung), nainstaloval a s překvapením zjistil, že to prostě funguje. Není třeba vůbec nic nastavovat, obcházet přes zahraniční účty ani řešit instalaci přes VPN. Oproti Mirrorlinku je hlavní výhodou podpora aplikací od Googlu, především tedy Google Map (zatím se mi nepodařilo zprovoznit satelitní mapy!) a hlavně šikovné Waze! Určitě doporučuji překonat lenost a tuto apku si nainstalovat.
Experiment s výfukem!
Asi každý majitel CUPRY uzná, že co se zvuku týče, je toto jinak skvělé auto, celkem bez koulí. Většina běžných majitelů jako jsem já, sice tuto vlastnost oceňuje, ale zároveň musí uznat, že by to přeci jenom někdy trošku zvuku chtělo! Jak jsem to tedy vyřešil? V podstatě vyhodil z okna pár desítek tisíc a auto vrátil zpět téměř do série! :)
Dlouho jsem vybíral výfuk, který by přinesl pouze lehce výraznější tóny, splňoval evropské normy (jezdím často do Rakouska) a zároveň pasoval na 4x4 verzi. Vybírat podle internetu je sice prakticky nemožné, ale přesto jsem se nakonec rozhodl pro kompletní výfuk od německého Foxe. Začal jsem výměnou dvou koncových tlumičů s tím, že na středový rezonátor dojde později. Hned po instalaci jsem si však všimnul, že auto začalo opravdu výrazně dunět a to především v nižších rychlostech. Jízda takovou padesátkou byla vážně nepříjemná. Následně jsem se tedy rozhodl kompletně utlumit podlahu a zavazadlový prostor a to včetně vnitřku podběhů. Situace se trošku zlepšila, ale stále to bylo nepříjemné. Pustil jsem další peníz a nainstaloval středový rezonátor, který zvuk výrazně zlepšil! Při startu z jakékoliv křižovatky bylo vidět otáčející se lidi, hledající původce toho zvuku. Přiznám se, že mi to však vůbec nevyhovovalo, nejsem ten správný extrovert. Co se týče zlepšení zmiňovaného dunění, v podstatě do 100km/h to bylo únosné, od 100-140 nepříjemné a nad 150 zase v pohodě. To znamená, že při běžných dálničních rychlostech to bylo prostě otravné. Překvapivě jsem s tím měl větší problém já, nežli děti a manželka.
Přesto jsem se nakonec rozhodl nový výfuk vyhodit a vrátit se zpět k sérii. Tedy, abych byl přesný, ponechal jsem středový rezonátor od Foxe a vrátil původní koncovky. Auto má nyní nepatrně výraznější zvuk, ale je to fakt minimální změna. Ve finále jsem lehčí o pár desítek tisíc (výfuk s instalací + utlumením cca 45k), auto opět přišlo o své koule, ale s radostí si užívám to ticho a nedramatické zrychlování, je to fakt pohoda!
Nove stabilizátory Eibach!
Cupra dostala nové tužší stabilizátory Eibach a to pro obě nápravy. Rozdíl v jízdním projevu je skutečně výrazný a to nejenom v zatáčkách, kde se to tak nějak očekává a Cupra nyní jede jako po kolejích. Pocitově je auto celkově tužší a pevnější je také řízení! Člověku přijde, že více cítí co se děje mezi koly. Dříve jsem jezdil především v režimu Sport, protože mi přišlo, že je komfort příliš uhoupaný a člověk měl z jízdy za chvíli mořskou nemoc. Nyní mohu jezdit na komfort, takže je pružení pohodlnější, ale auto se zároveň tolik nehoupe. Čekal jsem, že se to projeví pouze v zatáčkách, kdy pevnější stabilizátor omezuje náklon karoserie, ale skutečně je změna cítit hned od prvního chycení volantu. Asi to nebude pro někoho, kdo vodí Cupru po polních cestách (taky kvůli horší zkřižitelnosti náprav a zatížení podvozku), ale takových řidičů asi moc nebude, od toho jsou jiná auta. Pokud vám ale i sériova Cupra přijde přílis tvrdá, o podobné věci vůbec neuvažujte a nevěřte reklamním prospektům slibujícím, že je pak auto úplně stejně pohodlné, není!
Performance prahy!
Auto dostalo nové performance prahy, na jejichž dodání jsem čekal přes 5 týdnů. Jedná se o novou verzi originálních prahů Blade, které se používají na faceliftovaných modelech CUPRY s performance packetem. Na fotkách to není až tak vidět, ale v reálu jsou opravdu moc hezké a přidávají vozu na agresivitě. Prahy se dodávají v základové barvě, takže bylo nutné je nejprve nalakovat, přičemž koncová Blade část se lakovala jinou barvou. Oproti předfacelift performance prahům nezasahují pod vůz, takže je není nutné při přezouvání „otevírat“. Se vším všudy to vyšlo na cca 17,5k, takže nejde zrovna o levný designový špás. Zároveň s výměnou prahů jsem dal rovnou i nový olej do motoru.
Nové sání, hadice do turba a nerestriktivní „muffler“
Cupra je vozem, který si o úpravy přímo říká, zvláště ve verzi 4x4, která nemá problémy s trakcí. Dlouho jsem přemýšlel nad tím, co přesně na voze upravit a došel k názoru, že výkonu je, alespoň prozatím, dostatek. Nicméně mi vadilo, že je motor zvukově dost utlumený, takže jsem se to rozhodl vyřešit přímo na vstupu, novým sáním od VWR verze R600, novou hadicí od sání do turba REVO a konečně nerestriktivním vstupem do turba (muffler). Teoreticky by tato úprava mohla přidat pár koní navíc, ale ty v praxi nepocítíte (bez dalších úprav, tohle je spíš základ pro stage 1/2). Nicméně hned bylo slyšet, že se zvýraznil zvuk motoru. Zvláště při nižších rychlostech a když více šlapete na plyn je přímo cítit, jak motor dýchá. Příjemné je, že to nikterak neobtěžuje při poklidné jízdě nebo při jízdě po dálnici. Celkově je nyní zvuk motoru natolik příjemný, že se člověku skoro nechce věřit, zde jde o čtyřválec. Sání má přitom TUV, lze tedy zapsat do technického průkazu.
Samolepky
Nadešel čas na pár drobných stylistických úprav v podobě samolepek. Od začátku se mi nezdála příliš výrazná mlhová světla, která narušovala výraz vozu. Koupil jsem tedy tmavé samolepky a když už jsem byl v tom, na zkoušku jsem vzal také samolepky na všechna loga v barvě karoserie. Modré je nyní logo na přední masce, na kufru, na volantu a také nápis cupra. Tyto samolepky se prodávají ve všech možných barvách za pár stovek a nalepit je zvládne i podobné nemehlo jako jsem já 😊 Fotky jsou v galerii.
Okenní fólie!
Venku už je poměrně horko, takže došlo na okenní fólie. Chtěl jsem se vyvarovat možných problémů, takže jsem na předek použil téměř čiré fólie řady Ultra Performance, které dle výrobce redukují tepelné záření až o 90%. Je to opravdu znát a na pohled mají přední okna prakticky stejnou světelnou propustnost. Proti slunci je však z vnitřku vidět lehký mléčný nádech. Zadek jsem pak trošku zatónoval použitím tmavších fólií stejné řady. V autě se hned o něco lépe žije, zvlášť pokud jako já nemáte rádi klimatizace. Na delší cesty se ji však člověk stejně nevyhne…
Měření výkonu na válcové zkušebně!
…bohužel příliš nedopadlo, protože bylo horko a zkušebna v Auto Jarov nebyla schopna motor uchladit. Jak vidíte v grafu, po dosažení zhruba 5.000 otáček motormanagement výkon ořízl a dál jsme se nedostali. Naopak následná měření dopadla ještě hůře. Nicméně na grafu je vidět, že krouticí moment je o dost vyšší nežli uvádí výrobce – okolo 410Nm a výkon by nepochybně vystoupal také přes 300 koní. Křivka krouťáku je celkem pěkně rovná od nějakých 2.200 otáček až do konce měření a výkon také pěkně roste bez nějakých zubů. Dle výrobce by mělo auto dosahovat max. krouťáku už od 1800 otáček, ale i pocitově mi přijde, že zabírá až nad 2.000. Pokud se také chystáte ne měření, ujistěte se, že budou schopni motor i během aktuálních veder uchladit!
První výměna oleje!
Na tachometru svítí 3.000 kilometrů, takže jsem auto vzal na první výměnu oleje. Rovnou jsem si nechal jednotku přenastavit na roční interval výměny a použil ne-longlife olej 5w40. Samotná výměna oleje s filtrem se vešla pod 4.000,- Kč s DPH. Spolu s výměnou oleje jsem si nechal odpojit otravný zvukový aktuátor a také dolepit chybějící černá křidélka na sklo u pátých dveří. Při výrobě na to údajně zapomněli, takže si nezapomeňte svého Seata zkontrolovat, aby vám taky něco nechybělo.
Ceramic Pro pro CUPRU!
První úpravou, kterou jsem na voze udělal, byla keramická ochrana laku. To byste nevěřili, jak moc byl lak již po pár dnech poškrábaný. Úpravu jsem svěřil do rukou lidem z Art Worldu a výsledek asi není na fotografiích vidět, ale auto ji nyní opravdu dokonalé hladké. Tento zákrok výrazně zvyšuje odolnost laku a následně je snazší i jeho údržba. Zvoli jsem variantu s osmi vrstvami Ceramic Pro. Celá akce trvala 4 dny a kluci z Art Worldu se u toho fakt dost nadřeli. Uvidíme, jak bude vůz vypadat třeba za roka a zdali šlo skutečně o smysluplnou investici.
Přidat názorDiskuse: Seat Leon Leon ST CUPRA 300 4Drive
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 02.03.2019 12:32 musli
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 26.02.2019 12:11 jamilarov
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 22.02.2019 12:22 drdel
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 21.02.2019 11:41 musli
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 14.02.2019 15:18 drdel
- Re: Re: Re: baterka v klici 24.01.2019 19:58 musli
- Re: Re: baterka v klici 23.01.2019 19:53 marguc
- Re: Re: baterka v klici 23.01.2019 17:16 Nicco
- Re: baterka v klici 23.01.2019 16:37 musli
- baterka v klici 22.01.2019 17:03 Nicco
- Re: Pár videí 03.12.2018 19:39 speedfred
- Pár videí 03.12.2018 15:09 cupra
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 29.11.2018 02:00 jamilarov
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 28.11.2018 16:09 musli
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 28.11.2018 13:33 jamilarov
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 28.11.2018 13:23 speedfred
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 28.11.2018 12:33 jamilarov
- Re: Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 28.11.2018 10:24 speedfred
- Re: Re: Re: Re: Novy vyfuk 28.11.2018 01:43 jamilarov
- Re: Re: Re: Novy vyfuk 27.11.2018 17:12 musli
- Re: Re: Novy vyfuk 27.11.2018 14:45 jamilarov
- Re: Novy vyfuk 27.11.2018 12:50 musli
- Novy vyfuk 27.11.2018 01:11 jamilarov
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Android Auto! 21.06.2018 16:34 drdel
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Android Auto! 16.06.2018 16:57 Dodkes
- Re: Výfuk 15.06.2018 11:53 musli
- Výfuk 14.06.2018 23:47 drdel
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Android Auto! 14.06.2018 23:41 drdel
- Re: Molitanový filtr VWR 12.06.2018 16:46 musli
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Android Auto! 12.06.2018 16:44 musli
Další vozy Seat Leon
-
Seat Leon (2016) Majitel: Jakub Mráz
Přidáno: 31.7.2022 49 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Seat Leon (2015) Majitel: Koubes84
Přidáno: 22.11.2015 6210 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Seat Leon (2013) Majitel: Bells
Přidáno: 19.9.2016 1810 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Seat Leon (2016) Majitel: Mithrandir86
Přidáno: 31.1.2016 509 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Seat Leon (2015) Majitel: musli
Přidáno: 26.2.2016 1659 Majitel 9.75 Uživatelé