Recenze
Seat Leon Cupra 290
Technické info
Přezdívka auta Cupra Rok výroby 2016 Koupeno ojeté najeto [km]:111000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 2000 výkon [kW]: 213 / 290 * / 540 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.9 maximální rychlost [km/h]: 250 / 280 * počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 19 / 19 * pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9.5 / 10 *
Popis vozu
Ke Cupře jsem přišel tak trošku omylem v říjnu 2020. Poohlížel jsem se po náhradě starší Mazdy 6 (2.0i, 2006) a koukal jsem se spíše po komfortnějších a ekonomičtějších vozech - Volvo V60, Kia Optima a podobně. Do cenové hladiny však se však vešla i tahle manuální Cupra 290.
Láska na první svezení a dumání v duši, jestli jako daily auto ano či ne, vykrystalizovalo o týden později, kdy jsem strávil dost času zjišťováním recenzí a neduhů tohoto vozu, zakoupením i přes vlastní pochyby o tom, jestli je to dobrá volba.
Do té doby jsem tak výkonné a sportovní vozidlo nevlastnil (nejvíce se tomu přiblížila asi Audi A4 3.2 FSI) a při prvních kilometrech cesty domů jsem si říkal "Co jsem si to sakra pořídil za šílenost".
Během pár dní úvodní šok opadl a já si začínal auto užívat - 290 koní s relativně lehkým vozem mávalo s lehkostí, učil jsem se ho lépe ovládat a pracovat s výkonem. Autem jsem si tak trošku splnil svůj "Need for Speed" sen, kdy jsem vždycky chtěl něco na úrovni Golfa GTI a za autem se při odchodu otáčet. Cupra GTIčko ještě o něco převyšuje a pocit spokojenosti trvá dodnes.
Zezačátku jsem si říkal, že auto v sérii mi bude naprosto bohatě stačit, ale s jídlem roste chuť a i díky chuti začít jezdit na okruhy jsem se neudržel. Více v sekci o modifikacích.
Silné stránky
Jednoznačně motorizace - 2.0 TSI od VW sice možná nemá zrovna charakteristický zvukový projev, ale co se spolehlivosti, výkonu a upravitelnosti týče, nabízí toho opravdu dost. Navíc díky rozšířenosti v různých variantách i v jiných vozech není problém sehnat díly nebo mechanika na servisování.
Design - oproti Golfu agresivnější a pro mě líbivější vzhled, široký zadek, interiér funkční a vzhledem k ceně kvalitně zpracovaný.
Vnitřní prostor - za malým zevnějškem se skrývá opravdu prostorný interiér. S téměř dvěma metry a silnější postavou je pro mě komfort a prostor podstatné. Se sedačkou nastavenou pro mě si za mě ještě pohodlně sedne další spolujezdec. Dost místa na hlavu i na nohy.
"Sleeper aspekt" - styling auta je velmi decentní, Cupra nemá takovou pověst jako jiné sportovní brandy a na silnici za oko tolika nechytne. O to víc si člověk může užívat sportovní charakter auta trošku v anonymitě. To si majitelé M3kových BMW asi říct nemůžou.
Modifikovatelnost - MQB platforma nabízí asi nejširší možnost dobře dostupných úprav, jakou si můžete představit. A tomu jsem velmi brzo podlehl.
Fyzická tlačítka v interiéru - tlačítka na klimu, rádio a ovládání infotainmentu. Díky bohu
Slabé stránky
Odhlučnění - v autě od výroby není žádné (!) vytlumení dveří. Naprosto otřesný projev při jízdě a hluk od předních kol
Audio - reproduktory pravděpodobně zbyly ze základní Fabie z roku 2010
Spojka - sériová spojka dlouho nevydrží, prokluzuje, špatně zabírá
Gumovost řadící páky - špatně se trefují rychlosti, dlouhé dráhy řazení, k autu vůbec nesedí
Zvukový projev - na skoro 300koňové auto je výfuk velmi mdlý a určitě vás nenadchne. Na druhou stranu aspoň neobtěžuje při delších cestách
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Prvních 9 měsíců jsem díky záruce jel dvakrát do autorizovaného servisu na prohlídky, výměnu oleje, filtrů a svíček. Cena vysoká, ale práce odvedená OK.
Po záruce a díky chuti auto modifikovat jsem skončil u guru na tyto vozy, a to Autowerks.cz. Jak běžný, tak i performance servis obstarají za solidních podmínek, včas a hlavně velmi odborně.
Za dobu vlastníctví jsem řešil tyto servisní úkony (nepočítám modifikace, o těch později, ani výměny oleje):
- Vodní pumpa - achillova pata těchto motorů. Začala téct, výměna za nový kus se vším všudy cca. za 15 tisíc korun s 95 tisíci kilometry najeto
- Tempovat - jednou za pár měsíců vyhazuje tempomat chybu a nejde používat. Stačí auto vypnout a zapnout a funguje v pořádku. Nepřišel jsem na to, co to způsobuje
- Prasklé čelní sklo: kamínek od auta přede mnou na dálnici, vyměněno v rámci pojistky
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Cupru jsem koupiv v Auta Super za dobrých podmínek, se zhruba 71 tisíci kilometry a ve velmi dobrém stavu. Musím rovnou velmi pochválit jednání prodejce a celkově zkušenost s ním. Se zákazníkem jednají jako by si kupoval nový vůz. Oproti jiným prodejcům ojetých vozů, co jsem měl možnost zažít, je na velmi vysoké úrovni. Navíc mi sehnali povinné ručení za nejlepší podmínky, i když jsem zkoušel asi 3 servery, jestli mi nenabídnou lepší.
Modifikace
V čase se ukázalo, že mi série stačit nebude. Zde najdete soupis úprav, které na voze jsou, jak šly v čase:
1.) Odhlučnění a lepší audio od 2DIN.cz - odhlučnění všech dveří a předních podběhů, plus výkonnější přední reproduktory. Obrovské zlepšení akustiky, hudby, ticha v kabině a překvapivě i jízdní jistoty (méně hluku od přední nápravy)
2.) Zkrácené řazení - originální dráhy jsou dlouhé jako týden před výplatou, což řeší short shifter od Forge Motorsport
3.) Pneumatiky - 4x Michelin Pilot Sport 4S, nic jiného bych na vůz nedoporučil, velmi dobrá trakce i chování na mokru
4.) Brzdy přední - vrtaný Clubsport S brake kit s lepší životností i brzdným účinkem a usměrňovačem vzduchu z Audi RS3. I po několika track dayích stále brzdí dobře
5.) Brzdy zadní - vrtané kotouče Brembo Xtra včetně brembo destiček
6.) Chiptuning - APR Stage 1 chip od Autowerks na cca. 370 koní a 530 Nm. Obrovské zlepšení od 3. převodového stupně nahoru, nicméně nestíhala spojka
7.) Spojka - RSR Performance až do 600 Nm. Mnohem lépe zabírá, na pedále je jistější
8.) Silentbloky řazení - short shifter sice zkrátil kulisu řazení, ale gumovost zůstávala. Tvrdší silenty o dost více zpřesní jistotu řazení a téměr odstraní vůli, kterou sérii má
9.) Stabilizátory - přední a zadní stabilizátory náprav od Whiteline a H&R. Na okruhu bylo potřeba zlepšit chování v zatáčkách a toto byl jeden z kroků. Větši torzní tuhost pomáhá při vyšším výkonu
10.) Pružiny - o 10 mm kratší a tvrdší pružiny od ST Suspension pro lepší odezvu na okruhu. Při daily použití není rozdíl prakticky poznat, stále komfortní s kombinaci s DCC tlumiči
11.) Silentbloky náprav - lepší zpětná vazba a jistota v zatáčkách díky SuperPro silentblokům
12.) Silentblok motoru - při akceleraci na špatném povrchu šlo do kabiny příliš mnoho vibrací. Silentbok tento neduh eliminuje
13.) Sání vzduchu - R600 od Racingline pro lepší krmení vzduchu do turba. Mnohem lepší zvuk, nástup výkonu i vzhled motorového prostoru
14.) Větší hadice sání - hadice s větším průměrem od sání do turba od Racingline
15:) Větší vstup do turba - vstup s větším průměrem do turba od Racingline
16.) Zapalovací moduly - výkonnější zapalovací moduly od APR
17.) Sportovní svíčky - studenější svíčky od NGK z Audi RS3 pro vyšší výkon
18.) Milltek výfuk - catback s rezonátorem. Jemné zlepšení zvuku, hlubší projev, při jízdě neobtěžuje a není "obnoxious"
19.) Do88 Big Intercooler - mezichladič s větším objemem, vyšším chladícím výkonem a prostupnějšími trubkami. spíše future-proofing pro plánované úpravy
20.) Nový brzdový kit Clubsport S
21.) Lehčená 18" kola MOTEC MCR2 Ultralight Dark Bronze
22.) Letní 18" Continental SportContact 7 pneu
23.) Po cca. 35 tis. km nová spojka, opět zesílená sada od Autowerks (do 600Nm), nový setrvačník, zesílené ložisko
Aktuální hodnoty cca 400 koní, 540 Nm.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy Seat Leon
-
Seat Leon (2017) Majitel: musli
Přidáno: 1.3.2017 14310 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Seat Leon (2015) Majitel: Koubes84
Přidáno: 22.11.2015 6210 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Seat Leon (2013) Majitel: Bells
Přidáno: 19.9.2016 1810 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Seat Leon (2016) Majitel: Mithrandir86
Přidáno: 31.1.2016 509 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Seat Leon (2015) Majitel: musli
Přidáno: 26.2.2016 1659 Majitel 9.75 Uživatelé