Recenze
Polski Fiat 125P
Technické info
Přezdívka auta Zatím není... Rok výroby 1974 Koupeno ojeté najeto [km]:29000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1295 výkon [kW]: 44 kroutící moment [Nm]: 68 zrychlení 0-100 km/h [s]: 18 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 385 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Alexandrit".
KOUPĚ:
Vozidlo jsem si koupil 23. srpna 2009 jako svoje první auto (děkuji tati :) tohle auto jsem si zvolil jelikož jezdím normálně taťkovým takže toto je jen "víkendovka" a má láska ke starým autům už se nedala zadržet, navíc Fiat byl v takovém stavu, že dokud sem ho nekoupil, zdálo se mi o něm každou noc... a to mluvim pravdu) od asi 45 starého chlapíka, který se evidentně auta chtěl už zbavit, ale bylo mu ho moc líto. Podle toho, co jsem vypozorval to bylo auto asi jeho otce a proto i když s ním moc kamarád nebyl, ctil ho, jelikož v něm viděl svého tátu. V garáži měl méně zachovalého, avšak daleko cennějšího Moskviče. Teď už k autu
KE VZHLEDU AUTA:
Auto sem dostal s vystříkanými dutinami, novým olejem a baterkou, čili jsem byl spokojený. Je v naprosto geniálním stavu, žádný tuning, úpravy, nálepky, ani nic podobného. Jediným zásahem do vozidla byl přídavný knoflík ze škodovky jako mlhovka (a samotná mlhovka, chcete-li), čili super. S autem se za 10 let najelo asi 2000Km a po celou tuto dobu stálo ve vyhřívané garáži (předpokládám, že předtím venku taky určo nestálo). Lak prakticky nedotknutý, jen mikrokoroze na levém předním blatníku a v kufru trošku jako piha na kráse zakitovaná dirka, ale z vnějšku to nejde vidět, takže pokud člověk chce na autě hledat korozi musí je opravdu hledat a na první pohled nenajde nic. Chromy ve vnitř auta jako nové, vnější ve velmi dobrém stavu, samozřejmě už se na nich podepsal zub času. Ve předu uprostřed jedno malé vmáčknutí.
Interiér nemá sebemenší chybu. Má popravdě jeden nedostatek, a to asi 5cm dirku na sedadle spolujezdce. Jinak vše ve 100% stavu, na zadních sedačkáh evidentně nikdo nikdy neseděl. Co mě ovšem uneslo bylo to, že i čalounění pro nohy je naprosto nedotčené. Ani jsem ho nemusel tepovat, jen jsem tam rychle dal koberečky, aby se zachovalo tak, jak je.
K NEDOSTATKŮM AUTA:
Na autě nefunguje rádio. Zatím se to snažím svépomocí (a kamarádů) opravit, ale nedaří se. Naštěstí rádio svítí, a když sem auto přebíral, tak i hrálo, takže neočekávám nic závažného.
Další mouchou na autě je spotřeba. Oproti očekáváným 9-10 litrům se vyšvihla na 11,5. Je sice pravda, že sem párkrát jel přes Brno, ovšem jen nepatrně, takže se bude v nejbližší době hledat závada. Snad to bude jenom brzdama. Taky podezírám, že s autu šlapu hodně na krk, má hrozně kratký plyn, jenže míň už se na to šlapat nedá... jel bych jako traktor... proto podezírám brzdy.
A taky mi auto občas nestartuje, když se nechá zahřátý motor zhruba hodinku stát, občas se motor při otočením klíčku prostě neotočí, nevím, čím to je, ale chlapík mi dal dva zrepasovaný startery (že by mi to neřekl... a zrovna dvakrát! a zrovna starter!), tím pádem s trochou štěstí to nebude také žádný problém.
Jinak na autě vše šlape, jako hodinky, a to doslova.
PLÁNY:
Ještě letos bych chtěl jít na veteránskou atestaci, abych měl nízké povinné ručení.
4.9.2009 - MOJE POSTŘEHY OHLEDNĚ ZADNÍ NÁPRAVY
Rozhodl jsem se napsat několik slov o zadní nápravě P. Fiatu. Pro ty kdo něví, je náprava tuhá a uložena na listových perech, což už samo o sobě vzbuzuje trošku nedůvěry. Přední náprava je již uchycená klasickým způsobem.
Když jsem auto přebíral, majitel (jeho manželka také) byli velice znepokojeni, dokonce mi řekli, abych jim po příjezdu napsal sms, že jsem dobře dojel. Nicméně jsem během jízdy nezaznamenal nic zajímavého. Připisuji to hlavně této věci.
Musím uznat, že tato kombinace má (opravdu) své nevýhody i výhody. Základní výhodou je (vyjma jednoduchosti), že je perfektně odpružena, takže cestující na zádních sedadlech nemají nejmenší problém s nerovnostmi a naklánením vozidla, auto je dobře odpruženo a nabízí perfektní komfort při jízdě na nedobře upravené cestě a cestující vzadu jakoby jeli po právě udělané dálnici. V předchozí větě jsem se zmínil, že se auto nenaklání, ano je tomu tak, auto se nenaklání, stojí stále rovně a je dobře odpruženo. ALE! Totoplatí jen při rozumné jízdě (na kterou je auto stavěno). V momentě, kdy překročíte jakýsi potenciální vrchol a projedete zatáčku prudšeji než je, náprava se s vámi začne naklánět a už nezná mezí (čili se nenaklání buď vůbec a nebo hrozně moc). Nicméně stále jedete ještě bezpečně, dá se řídit, sice si připadáte jako v 2CV (nechci vidět , jak to působí, když jedete vzadu), ale jde to. Co se Vám nesmí stát je, že ve chvíli, kdy se naklání náprava otočíte volantem na opačnou stranu, jinak řečeno musíte kola srovnávat opatrně do rovinky a poté je vše OK. Jestliže to uděláte, nedejbože prudce a hodně, auto se začne smýkat, zadek vozidla je jako houpačka, prakticky nejde řídit, v kombinaci s motorem vpředu a náhodem zadních kol si dokážete představit, co se asi stane.
Mně osobně se to stalo jednou v esíčku v lesech u Sloupu, od té doby jsem pochopil, jak se věci mají a respektuji to (teda pokud si nedělám na rovince srandu s přítelkyně, aby se bála :), začne dycky hrozně ječet, cítíte se opravdu dost nepříjemně). Jeli jsme tehdy jenom asi 35 a doprotivky nic nejelo, takže se vše dalo ukočírovat relativně bezpečně. Snažím se s tím od té doby počítat a pokud vidím dvojtou zatáčku, hodně zpomalím.
Silné stránky
- Perfektně brzdí (slavné kotouče vzadu :) )
- Honosný vzhled a interiér
- Cirkulace vzduchu (v létě není tolik vedro např. oporti 120)
- robustnost, výdrž (jak motor, tak ostatní díly), kvalita zpracování
- Relativně ticho při jízdě (dá se komunikovat)
- Nekouřím... nicméně autozapalovač
- Ruční táhlo plynu (starodávný tempomat)
- cyklovač
- Startuje "nadrb" (jakákoli teplota motoru) a celkově kultivovanost motoru je se Škodou v té době nesrovnatelná i se Škodovkami z 80. let
Samozřejmě všechny silné stránky musíme vztahovat k roku výroby
Slabé stránky
- Spotřeba
- Mně osobně trošku vadí dynamika vozidla (chápu, že rok 74, je rok 74), (120 je podle toho závoďák)
- mikro zpětné zrcátko, nicméně po tom, co jsem si zvykl, mi to už nevadí, je dobře vyklenuté, a proto i když je malé, je v něm poměrně dost vidět
- velmi jednoduše nepochopitelné ovládání přívodu vzduchu do auta (už jsem rezignoval na pochopení)
- plocha stíraná stěrači
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím na autě neproběhla žádná oprava, kterou by musel zajišťovat servis.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jak již bylo napsáno výše, koupeno od relativně příjemného chlapíka, který auto šoupl do garáže a dál ho ignoroval po dlouhou dobu.
Pikantnost
Když jsem tátovi řekl, že si chci koupit auto z roku 74, málem mě tenkrát vyhodil z kuchyně... když auto uviděl, tak mu spadla čelist a od té doby na něj žárlí (podotýkám, že máme Škodu 120)
Podobně tomu bylo, v momentě, kdy to přítelkyně řekla svému dědečkovi... ten po první pohledu na auto řekl: "Tak tohle ti teda nabídnout nemohu." Původně chtěl přítelkyni věnovat svou Škodovku, která má teď nejistý osud.
Novinky v recenzi
Rádio + Starter + Brzda
Starter funguje, problémy nulové, hotovo, na auto teď 100% spoleh
Rádio mělo chybu v repráku, opraveno, je tam ještě chyba v rezistoru pro přidávání hlasitosti, ale s tím asi nic neudělám, musel bych koupit někde stejný typ rádia a vyměnit, ale nechce se mi v tom moc vrtat když to jede, jen to chrastí při přidávání a ubírání hlasitosti, čili to nechám tak, jak to teď je :).
Auto vyleštěno na zimu, vyčištěn podvozek. Ještě zbývá vyčistit motor a bude komplet zazimováno. Ona dirka v kufru je jen v kufru, kufr od podběhu ještě jeden plech k podběhu a ten chytlý není, z čehož mám strašnou radost jekož típádem je podvozek ve 100% stavu naprosto a jedná se jen o vizuální chybu, která je spravená (sice ne moc hezky, ale je, chci předělat).
A teď k závadám:
Při evidenčce mi provedli technickou kontrolu a mám špatnou zadní pravou brzdu, tímpádem mi nechtěl dat razítko na papír o TK vozidla pro osvdčení historického vozidla, grrr.
Fotky
Dnes přidány fotky pořízené v Tišnově :)
Sraz historických vozidel - Tišnov
Kdyby náhodou někdo chtěl spatřit naživo toto auto (nebo mě :P), pak 12.září v Tišnově, určitě přijeďte, nebudete litovat.
Odkazy:
http://www.eurooldtimers.com/cze/akce/731-soutez-elegance-historickych-vozidel-o-pohar-mesta.html
http://www.tisnov.cz/index.php?page=aktualita&id_node=5189
Sedačky + spokojenost
Jinak s autem nejvyšší spokojenost. Vtšina lidi si mysli, že to je Žiul (klasicky), ale hlavně že je tak o 20 let mladší.
Dnes jsem čekal před obchoďákem, tak jsem si sedl dozadu... nádhera opravdu se tam sedí jako v nebi, prostor, výhled, obrovské pohodlí sedaček a lok. opěrky, krásně se z tama sleduje řidič a krásně vynikne palubovka a její design alá 60. léta. Ze zadních sedaček se skoro přesunete v čase. Doporučuji
Pozn.: Zatím jsem zadu vezl asi 4 lidi a všichni z toho byli nadšeni (a to to nebyli fandové starých aut)
Pomozte
Spotřeba by mohla být také zapříčeněna výfukem (kéž by to nebylo nic složitého). Asi tak na každý desátý záběr válce výfuk (u motoru to slyšet nejde) jakodyby kuckne, kýchne a výfuk se otřese, možná by to mohlo být tím. Zvuk ale zní dobře, takže rezavý asi nebude a jestli ani asi jen minimálně. A hlavně je tohle kuckání znát když jedu z kopce a nemačkám plyn, to kucká hodně často. Možná to tak 125p dělají normálně... poraďte
Spotřeba + startování
Dnes jsem spočítal spotřebu. HRŮZA, DĚS!!! 12,5 litru a to jsem nejezdil moc ve městě. Upravuji tedy údaje o spotřebě. Budu se na to muset zaměřit, ale problém vyřeším asi až na jaře, protože auto už se stejně bude zazimovávat, takže čištění brzd by postrádalo smysl.
Dnes 2x selhalo startování (vždy za 10 min. zase jelo), ale najel sem skoro 100Km po Brně a startoval tak 30x. Starter se musí vyměnit!
Ohleduplnost řidičů
Překvapuje mne, jak moc jsou řidiči na silnici neohleduplní vůči starším autům, skoro ani nedovolí v klidu odbočit doleva. Asi nedokáží pochopit, že nemám auto z 90.let a nevím přesně kdy a kam odbočit. Měl jsm chuť mu dat klíčky a aby se ukázal, pochybuji, že nekdy řídil tak staré auto. Za trošku zdžení mi bylo řečeno ať vrátim řidičák a byl jsem velmi nehezky otitulován...
Dnes otevírám svůj blog o svém Fiatu
Proto zatím omluvte to, že zde nic není :)
Přidat názorDiskuse: Polski Fiat 125P
- Krásný Fiat 125 11.10.2011 16:34
- super 19.08.2011 02:40 zdekajinek
- Polski Fiat 125p 11.07.2011 23:25
- Leštěnka 26.10.2010 21:41 Nerez
- Re: Koberec 14.01.2010 11:20
- Poláček 09.01.2010 21:00
- Koberec 08.01.2010 12:35
- Caves cesky ''bratre'' 04.11.2009 22:09 matko-sti
- Re: Krásná nostalgie 08.10.2009 09:35
- Krásná nostalgie 07.10.2009 23:48 miroussm
- Krásná nostalgie 07.10.2009 23:48 miroussm
- Re: Re: Konečně pořádnej kočár. 01.10.2009 18:56
- Díky 29.09.2009 13:36
- Nazdar 28.09.2009 21:32 Chobot
- Re: Konečně pořádnej kočár. 11.09.2009 00:19
- Konečně pořádnej kočár. 09.09.2009 16:52
- Re: Re: Krása 03.09.2009 12:06 sportivo
- Re: Krása 02.09.2009 08:53
- Re: Krása 02.09.2009 08:49
- Krása 01.09.2009 22:54 sportivo
- 125p 01.09.2009 19:14 chetoos
- Re: Re: ohleduplnost 31.08.2009 23:43 Chuck Norris
- Re: Krasavec 31.08.2009 23:37
- Re: Olovo 31.08.2009 23:36
- Re: Olovo 31.08.2009 23:27 Special-line
- Olovo 31.08.2009 23:09
- Krasavec 31.08.2009 22:42 HamilRS
- Re: Re: Re: foto.. ;) 31.08.2009 22:32
- Re: Krásný auto 31.08.2009 22:27
- Re: Re: Krásný auto 31.08.2009 22:21