Recenze
Technické info
Přezdívka auta Seat Cordoba SX 1.6i Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:180000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1597 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 140 maximální rychlost [km/h]: 187 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "BcJazz".
Vlastním vůz Seat Cordoba SX o obsahu 1.6, tedy s koncernovým motorem VW, postavený na koncernovém podvozku, používající koncernovou převodovku... prostě koncern :). Auto jsem kupoval před rokem s tím, že je to ojetina a bude mít nějaké ty mouchy (kdo zná kvalitu českých autobazarů vý o čem mluvím...). Cordoba SX je v podstatě sportovný verze Cordoby, stejně jako Cupra nebo GTi (v případě Cupry je slabší, protože SX nedostávaly přeplňované motory a u GTi pokud vím tak se dělal snad jen "dvoulitr" pokud se pletu klidně komentujte). Prodávala se (ano prodávala, protože Cordoba Coupé je již nevyrábí) o obsahu 1.6 8V (100 koní), 1.8 16V (130 koní) a 2.0 16V (150 koní), já vzal zavděk 1.6, z důvodu, že se mi nedařilo sehnat "jednaosmičku". I přesto je motor celkem živý a to díky váze vozu, která je jako pohotovostní udávána 1042kg, což je celkem přijatelné přijatelné.
Tak, přejdeme k exteriéru. Ten je klasický jako u většiny Cordob, v základní výbavě jsou zahrnuty nárazníky v barvě, které jsou sice k vidění i na standardních modelech, avšak není to pravidlem. Dále jsou to 15" kola s pneu o šířce 185 a profilu 55, které jsou tak akorát, já bych možná uvítal 195x50, ale i tak slušně drží na silnici a jsou ideální. Jinak (až na to, že se jedná o kupé -> tedy dvoudvéřové) je totožné ostatnímy modely.
Interiér je samozřejmě též stejný s tím rozdílem, že přibyly dva nové budíky na tlak oleje a voltmetr pro znázornění dobíjení baterie. Dále se od roku 1997 dodávala i klimatizace a elektrické stavění zpětných zrcátek. Elektricky stahovaná okna jsou samozřejmostí. Co je ale také nového, jsou sportovní sedačky s příjemným bočním vedením, které v zatáčkách dobře podrží, na zadních sedačkách je celkem dost místa, ale i tak je auto spíše pro menší pasažéry. Velmi pěkně jsou vyvedeny budíky, které jsou bílé (oproti černým u základních modelů) s černýmy čísly (oproti žlutím), podsvícení je řešeno stejně, tedy červené diody osvětlující budíky (nejsou tedy podsvíceny jak je běžné, ale řekněme nasvíceny :). A také je tu palubní počítač o sedmi funkcích (čas, ujeté kilometry, venkovní teplota, spotřeba, teplota oleje, čas strávený na cestě a ještě něco, ale nevzpomenu si co :) , velmi příjemné.Dodám ještě, že vůz je opatřen manualním dvoupolohovým střešním oknem.
Přejdeme tedy na jízdní vlastnosti a jízdu jako takovou. Předně, jedná se jak bylo řečeno o motor 1.6i, tedy standardní jaký najdeme u VW Polo, Golf, Škoda Octavia, Seat atd. s tím, že má 74 kW (100 koní) a to díky upravenímu sání a dalším úpravám. Je to tedy 8mi ventil a ne jak někteří "chytří" prodejci tvrdí 16ti ventil (tady se projevuje, že prakticky vůz ani neprohlednou, přičemž je tento fakt naprvní pohled na blok motoru jasný, a je dosti matoucí). Přesto je vůz neskutečně živý, má skvělé zrychlení a dokáže i zarazit do sedaček ;). Maximální rychlost je papírově 187 Km/h, ale nevěřte tomu :) (200 Km/h není až takový problém...). Motor tedy můžu hodnotit velmi kladně, se 100 koňmi a 140 Nm kroutivého momentu si hravě vystačí i na nějaké to "sportovnější" ježdění. Jinak je to s převodovkou, ta je jak jsem říkal klasický koncern, není to tedy žádný zázrak a je celkem pomalá... a také z ní teče olej :). Chtělo by to převodovku upravenou na míru jako motor, bohužel. Co je ovšem totálně zpackané je podvozek, ten je samozřejmě také koncernový, ale je velmi nevyvážený, přední tlumiče jsou celkem v pořádku, možná malinko tvrdčí než by bylo potřeba, naopak zadní, jsou naprosto poddimenzované a v serii skoro nepoužitelné. Pokud zkusíte nějakou agresivnější jízdu do zatíček, auto nepěknou tendenci se zaklánět, což zhoršuje řízení. Také kvůli zadní tlumičům, nemůžete moc nakládat kufr, protože vůz se pak velice prohýbá (vůz má přitom dosti velký kufr na složení dětského kočárku olbřímých rozměrů, plus basa piv a hromada tašek k tomu... vyzkoušeno :). Co se týče brzd s těmi to také není žádná sláva, ano silnější obsahy dostávaly zadní kotoučové brzdy, ale "šestnáctka" ne, a to je chyba. Občas se opravdu modlíte, jestli dobrzdíte nebo ne, ale podle různých fór na internetu, je prý přestavba celkem snadná a vůz je na to skoro připraven, nevím nemám s tím zkušenosti. Jinak se vůz na silnici chová velmi kultivovaně a je dobře čitelný, řízení je intuitivný a servo volantu je velmi příjemné, není příliš volné, aby se s ním dalo točít jedním prstem, ale tak akorát.
Celkově je tento vůz velmi slušným zástupcem své třídy a nedám na něj dopustit. Má samozřejmě nějaké ty mouchy, ale vše se dá v klidu přetrpět a člověk se rychle s autem sžije. Pokud tedy chcete na pohled pěkné kupé, není proč váhat, Seat s tímto modelem, podle mě, rozhodně nešlápl vedle. :)
Silné stránky
Slušný motor, skvělá výbava. Vůz má výborný design, a příjemně se řídí. Jako silnou stránku hodnotím i interiér, který narozdíl od dnešních modelů nepůsobý lacině a palubní deska je i otexturovaná, což už dnes prakticky není zvykem. Sedadla řidiče (dokonce výškově nastavitelné) a spolujezdce (to už bohužel nastavitelné není) jsou kapitolou sama pro sebe, velmi pohodlně se v ních sedí i po mnoha hodinách jizdy.
Slabé stránky
Předně tedy podvozek a brzdy. Dále je to i spotřeba, kterou jsem nezmíníl, kombinovaná papírově 7,5l na 100 km. Ano dá se tak jet, ale pokud trochu víc šlápnete na plyn, dá se vyšplhat i na 10-15 litrů. Pokud jedete po městě, počítejte se spotřebou kolem 8,5 litrů. Spotřeba je tedy s ohledem na obsah celkem vysoká, v podstatě jako u dvoulitru :), ale to je známý fakt u tohoto typu motoru, u SX (1.6i typ AFT) tuplem :)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Poruchu jsem měl jen jednu. Tou je věc prý pro tento typ motoru běžná, je jím uvolnění šroubku před sáním motoru a následné skončení matky, případně rovnou šroubku ve válci. Tato "běžná" věc mě stála 14.000,- za nový výbrus motoru... kdo by nechtěl takovéto běžné závady :). Další problémek byl zámek u dveří, který mi zůstal na klíči, oprava 1.500,-. Standardní výměny jako je olej, rozvody a brzdové destičky, mě vyšly bezmála na 16.000,- což se mi zdá malinko přehnané, ale budiž, automechanik to holt tak vyčíslil, já se jen pořád nemohu dopočítat :D. Jinak jsou díly ve stejné relaci jako na Škodu Octávia, které nejsou nejlacinější (Škoda Felicia je stále nejlevnější), ale také nejsou z nejdražších
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vůz jsem si koupil v autobazaru, co víc k tomu říci? Snad jen že to bylo za cenu odpovídající stavu :)
Přidat názorDiskuse: Seat Cordoba SX
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Seat Cordoba
-
Seat Cordoba (1995) Majitel: Moper
Přidáno: 1.9.2009 139 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Seat Cordoba (1995) Majitel: paja1980
Přidáno: 28.5.2011 49 Majitel 9.70 Uživatelé
-
Seat Cordoba (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.2.2008 169 Majitel 9.35 Uživatelé
-
Seat Cordoba (1998) Majitel: johnygreen
Přidáno: 4.3.2012 09 Majitel 8.60 Uživatelé
-
Seat Cordoba (1995) Majitel: FromCzech
Přidáno: 29.7.2014 010 Majitel 7.33 Uživatelé