Recenze
Technické info
Přezdívka auta Nissan Primera Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:135000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 2184 výkon [kW]: 93 kroutící moment [Nm]: 280 maximální rychlost [km/h]: 198 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "nobrakes".
Proč Primera
Původně vyhlédnutá Mazda 5 byla pro nutnost použití části financí jinde mimo hru, proto jako náhradníci na použitelné, nepříliš okoukané a frekventovaně se vyskytující auto zůstali v hledáčku Alfa 156, Volvo V40, Saab 9-3 a pak Mondeo, které vyhovovalo po praktické i motorové stránce, ale méně osobnímu vkusu. Z požadavků jsem preferoval vznětový motor, karoserii kombi, přičemž objem zavazadelníku až tak podstatný nebyl. Po prohlídce a projíždkách ve výše zmíněných vozech a přečtení dostupných recenzí - nutno dodat, že se zamítnutím Alfy jsem se těžce smiřoval, ale po vyzkoušení dostupných kusů a hlavně shlédnutí crash testů byla mimo hru, V40 zklamala svou "šedivostí", nepřesvědčila ani jedna V50 (starší, exteriérově pěkná, interiérově zastaralá), proti Saabu byly problémky s diesly od GM, takže zůstalo notoricky známé Mondeo a pak zcela náhodou Primera.
Nissan mě ještě před prohlídkou překvapil slušnou výbavou, nicméně sdílel jsem obavy z kritizovaného umístění přístrojů do středu palubní desky i ze složitého ovládání sdruženým ovladačem N-form. Interiér vypadal z fotek velmi neobvykle, naopak exteriér mi přišel neokoukaný a nadčasový. Nutno dodat - auto mi sedlo "na první usednutí" a výbava splnila očekávání, čistě navržený a po letech nepříliš zastaralý interiér (oproti výše uvedeným) byl v reálu docela zdařilý a prolnutí pohodlnosti naladění podvozku (vyčítané oproti minulým generacím) a dobrých jízdních vlastností je možná kompromisem vhodným ne pro každého, nicméně mě uspokojilo.
Popis vozu
Výbava
ABS, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, automatická klimatizace, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládaná okna předních a zadních dveří, dvouose nastavitelný volant, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, nastavitelná bederní opěrka řidiče a spolujezdce, barevný displej 5,8", zadní parkovací kamera, palubní počítač/monitor, vnitřní zrcátko s automatickou clonou, osvětlení interiéru s vnitřní logikou, stěrače automaticky reagující na déšť, vyhřívání zadního okna s časovým vypínačem, xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety, panoramatická el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin 17", radio s CD měničem
Motor
Vznětová 2,2 s common-railem s výkonem 93kW ve 4000 ot., s maximem toč. momentu 280 Nm ve 2000 ot. – subjektivně mi vyhovuje, výkonově odpovídá 1,5t provozní hmotnosti. Neočekával jsem od dieslu ani auta celkově nějaké „sportovní“ ambice, shrnuto motor výkonově stačí na „běžně“ dynamickou jízdu, projevuje se výrazný turbo efekt od cca 2000 ot., v pásmu nad touto hranicí není nutno často řadit a je k dispozici odpovídající výkon, zatížení vozu ani klimatizace se subjektivně neprojevují výkonovou ztrátou. Pro klidnou jízdu ve městě lze motor držet i v nižších otáčkách kolem 1500 ot./min, pak je třeba počítat s menší ochotou k okamžitému zrychlení, ale také s nižší spotřebou. Překvapil mě velmi krátký první převodový stupeň, dvojku je třeba řadit téměř okamžitě. Spotřebu lze shrnout do pásma 6,5-7,5l, v mém kombinovaném provozu cca 80% město a zapnuté klimatizaci v létě aktuálně 6,8l/100km, při častější dynamické jízdě 7,2l/100km. Hlučnost motoru je dle mého hodnocení někde uprostřed, motor rozhodně nelze nazvat tichým subjektivně je téměř stejná v celém spektru využívaných otáček a zhruba odpovídá 1.9TDI v Octavii II.
Interiér
V autě je šedo-černá varianta interiéru, palubní deska shora z tvrdých černých plastů, v oblasti airbagu spolujezdce a za volantem je pás šedý z plastů měkčených. Přístroje jsou umístěny uprostřed a „budíky“ natočeny směrem k řidiči. Prostřední umístění přístrojů nečiní žádný problém z hlediska zvyku a přechodu od konvenčního umístění a naopak přechod k řízení vozu s přístroji před řidičem nepůsobí těžkosti. Byť jsem doposud řídil jen vozy s konvenčním uspořádáním přístrojů lze dojem shrnout tak, že obojí umístění má svá pro a proti a subjektivně není ani jedno z nich žádným problémem. Všestranně a ve velkém rozsahu nastavitelný volant má větší průměr a je stejně jako hlavice řadící páky potažen kůží. Umístění a funkce ovládacích páček pod volantem je standardní. Ovládání elktricky nastavitelných zrcátek ve umístěno vlevo pod volantem, ovládání el. oken, otevírání kufru a blokace oken pak v levé výplni dvěří. Sdružené ovládání teploty ve voze a audia je umístěno uprostřed a je velmi intuitivní a logické – funkce audia a teploty jsou přístupné po stlačení otočných ovladačů, ventilace a klimatizace je automatická s možností přenechání plného řízení elektronikou – pak auto topí výdechy u nohou, chladí horními výdechy a upravuje otáčky ventilátoru – nebo v obvyklém manuálním nastavení výdechů. Veškerá nastavení zobrazuje barevný display nad sdruženým ovladačem, který plní také funkci černobílého monitoru pro couvací kameru, která se sepne při zařazení zpátečky. Stiskem dalšího tlačítka je možno vstoupit do menu palubního počítače, nastavení audia, hodin, podsvětlení atd., pro pohyb v menu slouží joystick.
Sedadla jsou velmi dobrá s průměrným bočním vedením, s plynule nastavitelným sedákem v přední i zadní části, standardně nastavitelným opěradlem a plynule nastavitelnou bederní opěrkou. Potah je designově jednoduchý z černých a šedostříbrných panelů a zapadá do celkové koncepce interiéru. Mezi sedadly je umístěna loketní opěrka s úložným prostorem, v místě ruční brzdy jsou pak prolisy k umístění 2 nápojů. Zadní sedadla jsou jednoduše sklopná a po sklopení vytvoří rovnou plochu s podlahou zavazadelníku.
Exteriér
Zde uvedu pouze subjektivní názor, na design má každý svůj pohled... Karoserii jak vpředu, tak vzadu dominují velké světlomety, přední maska je jednoduchá, velmi povedené jsou boční linie výrazně klínovitého tvaru - celkově exteriér působí i z dnešního pohledu nezastarale designově není mezi konkurenty popelkou, avšak ani šedým průměrem. Jediná výtka k jinak čistým řešení exteriéru je k "francouzskému" umístění zadní mlhovky a couvacího světla vedle rámečku RZ - u jiných barevných provedení než červené působí rušivě a trošku kazí, podobně jako u P 407 dojem ze zadních partií.
Jízdní vlastnosti
Jízda je díky poměrně komfortnímu nastavení klidná, subjektivně auto samotné vyvolává v řidiči pocity jet nekonfliktně, konstantní rychlostí, k řešení běžných situací na silnici zbývá k dipozici dostatek výkonu a spolehlivě předvídatelné jízdní vlastnosti. Auto nevyvolává frustraci a nervozitu malých aut, u kterých je třeba neustále hodnotit výkonové a jízdní možnosti vzhledem k situaci v provozu. V zatáčkách přesně drží zvolenou stopu s citelným bočním náklonem daném hmotností vozu a naladěním pozvozku. Vyloženě doma je ve vyšších rychlostech na dálnici a paradoxně také v městském provozu kde lze využít nízkých otáček motoru a proplouvat ulicemi. Díky poměrně velké šířce vozu i pneumatik je poněkud otravná jízda po našich okreskách s rozbitou a zvlněnou krajnicí.
Řízení je sice bez větší zpětné vazby, nicméně míra "přeposilování" není nikterak velká a u auta tohoto charakteru zcela odpovídající.
Celkové hodnocení
Primera je poměrně neokoukané a nedoceněné auto a je nutno ji přiznat aplikaci inovativních řešení, přes protesty skalních fanoušků značky, kterým model po sportovněji laděných minulých generacích nesedl. Je zcela zřejmé, že P12 je zajímavá pro zcela jiný okruh zájemců, ale nelze upřít, že generační skok v modelovém roce 2002 je v mnoha ohledech předbíhající svou dobu - zde mám na mysli především zakomponování monitoru do palubní desky (dnes téměř obvyklé řešení), použití couvací kamery a nakonec i střední umístění přístrojů je dnes zcela běžné. Auto bych doporučil všem, kteří uvažují o rodinnném kombíku trošku mimo hlavní proud.
Silné stránky
- pohodlný a jistý podvozek
- prostorný a moderní interiér (všestaně nastavitelná sedadla, monitor u ovládacích prvků)
- výbava (xenony, couvací kamera, senzor deště, samostmívací zrcátko, CD měnič)
- 6 stupňová převodovka
- variabilní zavazadelník (prostor pod podlahou, sedadla sklopná do roviny)
- bezpečnost
Slabé stránky
- dynamika v nízkých otáčkách (výrazný turboefekt)
- slabé ztmavení skel zadních oken
- anténa se kterou nelze vjet do myčky
- stěrače s nestejně dlouhými stíracími lištami
- větší věnec volantu
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- doplnění a utěsnění klimatizace
*
Předchozí vlastněné vozy: Š Favorit 136, Toyota Corolla 1,8D, Ford Escort 1,6
Řidičská zkušenost s vozy: Š120, Š Felicia, Š Octavia, Š Fabia, Mazda 626, Mazda 323, Citroen C5, Suzuki SX4
Další vozy Nissan Primera
-
Nissan Primera (2003) Majitel: Papír1
Přidáno: 12.1.2010 818 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Nissan Primera (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.6.2010 910 Majitel 8.50 Uživatelé
-
Nissan Primera (2004) Majitel: VesyTom
Přidáno: 4.7.2014 09 Majitel 0.00 Uživatelé
-
Nissan Primera (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.10.2008 208 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Nissan Primera (1998) Majitel: LuboshGT (RS Kaa)
Přidáno: 20.10.2007 1549 Majitel 9.81 Uživatelé