Recenze
Jeep Cherokee 2.8 CRD
Technické info
Přezdívka auta Jeep Cherokee Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:200900 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2768 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 370 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.5 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 900 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 10.3
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "IDDQD".
„That which does not kill us, makes us stronger.“
Obecně
Jeep Cherokee/Liberty v modré metalíze, vyroben v USA roku 2003, poté exportován do Švýcarska, odkud se po pěti letech intenzivní služby dostal do mé bezprostřední blízkosti. Jde o téměř čistokrevný Off Road. Pevná zadní náprava, redukční převodovka a pohon 4x4 dělají z tohoto vozu cenného pomocníka, pokud vás osud zavane na rozbahněné cesty s vyjetými kolejemi od traktorů (neplést s D1), kde se musíte brodit skrze říčky a překonávat vysoké nájezdové úhly (Cherokee zvládá 36 stupňů při výjezdu a 31.5 stupně při sjezdu, přechodový úhel činí 22.6 st.). Jediné, co vozu chybí, je rám, tento model disponuje pouze samonosnou karosérií, což mi přijde zarážející, ale vskutku tomu tak je. I přes tento nedostatek musím ovšem říci, že jsem s Jeepem zatím nikde „nezapadl“ a ani se nepřevrátil, což se dá přičíst k dobru stroji samotnému, protože já osobně nejsem zrovna talentovaný terénní jezdec. Pokud mohu soudit, tento vůz je mimo silnice lepší než současná generace Suzuki Grand Vitara, kterou jinak považuji za velmi schopný vůz, i když jde spíše o SUV-road. Jeepu velice pomáhá jeho robustnost a příznivější světlá výška (22cm). Standardně poháněná je zadní náprava, s možností připojení předku. Tento konkrétní Cherokee je také celkem slušně vybaven. Nechybí klimatizace, centrální zamykání, 4 airbagy, autorádio, které umí přehrávat jak kazety, tak i CD (?), elektrické stahování předních i zadních oken + elektrické ovládání zpětných zrcátek s možností odmražování. Jediné, co mi chybí, je hadsfree a komplexnější palubní PC, ale bez toho přežijete. Vše výše uvedené zní moc pěkně, věc se ovšem má tak, že já tohle auto nemám moc rád a rozhodně to není způsobeno faktem, že by se mi kategorie SUV a Off Road nelíbila. Vše vám hned vysvětlím.
Chyby
První věc, která mi vadí, je enormní váha vozu. 2160 Kg je vzhledem k rozměrům (4496/1806/1860 mm) vskutku kolosální hodnota. Samozřejmě to částečně způsobuje přítomnost dieselového agregátu pod kapotou, ale tohle je prostě moc. Američané se v tomto případě nejspíše vrátili ke svému starému zvyku – svařování podvozků ze starých kolejnic. Když k tomu přidáte automatickou převodovku, asi vám dojde, že Jeep se po našich silnicích nepohybuje zrovna moc svižně. Fabii HTP sice ujedete, ale nejspíše pak v první zatáčce uděláte kotrmelec. Tím se dostáváme k dalšímu problému, značnému náklonu při prudších změnách směru, což mimochodem není způsobeno opotřebovanými tlumiči, ty byly před půl rokem vyměněny. Pokud to porovnám s jinými vozy této kategorie, nevede si Cherokee nejlépe. Aby toho nebylo málo, nelíbí se mi moc ani motor (2.8 CRD od VM Motori; Common Rail; Turbo s proměnou geometrií lopatek), jeho chod je hrubý a doprovázený hlukem, který by jste spíše očekávali od vozů značky LIAZ. Často se mi stává, že když trochu prudčeji dupnu na plyn, tak se kolemjdoucí s výrazem strachu v očích otáčejí, aby se podívali, jaký Leviathan se to řítí jejich směrem. Navíc výkon agregátu není, vzhledem k váze automobilu, dostatečný.
Vážné chyby
No, tohle mi na Jeepu celkem vadí a teď se podíváme na věci, které mě pravidelně dohánějí k zuřivosti. Na prvním místě jednoznačně dominuje dokonale idiotské rozmístění ovladačů v interiéru. Např. elektrické stahování oken, očekávali byste ho na dveřích, ale tam se nachází pouze ovladač, který dané dveře uzamkne (asi kdyby vás přepadli ganxtas v Litvínově). Samotné přepínače stahování jsou pak umístěny pod opěrkou pravé ruky, v mezeře mezi předními sedadly. Čí to byl proboha nápad? Dále pak redukční převodovka, ve středovém tunelu, ale příliš vepředu, takže když se k ní natahujete, máte slušnou šanci přivodit si poranění páteře. Další výqět techniky představuje pětistupňový automat (W5A400) od MB, který se sofistikovaností může směle měřit s pazourkovým nožem. Přeřazuje buď příliš brzo nebo příliš pozdě. Často se stává, že v prudkém kopci pak vozu dochází dech, poněvadž automat zbytečně rychle řadí nahoru. Toto není ideální ani během předjíždění. Jinak pohyb řadicí páky mezi pozicemi (N,P,D,R,1,2), pokud zrovna stojíte, probíhá s výrazným škubáním, stejně tak jako za jízdy, při změně jednotlivých stupňů. Když už jsme v interiéru, nesmím zapomenout na jeho příšerné zpracování. Odevšad se ozývá skřípění a povrzávání. Plasty nelícují přesně a vypadají příšerně. Někdy mi přijde, jako by se v palubovce ukrývalo hnízdo sršňů. U sedadel chybí výraznější boční vedení, což bych ocenil zejména v terénu, ale jinak jsou celkem pohodlná.
Přednosti + shrnutí
Abych ale jenom nekritizoval, Jeep je stejnou měrou dobrý v terénu, jako je špatný na silnici plné ostrých zatáček. Pokud máte k dispozici bržděný přívěs, utáhne náklad o váze 2250 Kg. Je velmi prostorný a pohodlný. Když sklopíte zadní sedadla, získáte nákladový prostor o objemu 1950 l, což je dle mého názoru slušně využitelná hodnota. A ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, tento vůz velmi dobře zvládá delší trasy. Podvozek je příjemně měkký, takže dobře žehlí nerovnosti, rádio částečně dokáže zamaskovat hluk přicházející od motoru a klimatizace se vám postará o přijatelnou teplotu. Řízení není, díky bohu, přeposilované a brzdy jsou překvapivě účinné. Samozřejmě tento potenciál je srážen, jakmile se dostanete do oblasti plné ostrých zákrut, ale na rovině se vám Cherokee postará o celkem příjemnou cestovní atmosféru. V zimě se navíc nemusíte bát, že někde nevyjedete, protože Jeep prorazí téměř všude. Co se týče bezpečnosti, ehm, jedna hvězdička za ochranu chodců, tři za náraz z boku, pět za čelní kolizi. Celkové skóre se tedy rovná třem hvězdám.
Abych to shrnul, tohle auto hraje zejména na praktičnost a strpí i drsnější zacházení, je hrubé a robustní, navrženo hlavně pro tvrdou práci. Jak říká staré moudro, život je otázkou priorit…ty moje jsou naneštěstí někde jinde. Jeep Cherokee není auto pro každého. V zásadě jde o vůz, který by se velmi zamlouval dělnické třídě ve Viktoriánské Anglii, žel v té době se ještě nevyráběl.
Silné stránky
-Průchodnost terénem
-Dobře využitelný vnitřní prostor
-Schopnost odtáhnout či uvést těžší náklady
-Možnost pohodlného cestování
-Dosti účinné brzdy
Slabé stránky
-Rozmístění ovladačů v interiéru
-Velmi hlučný a nedostatečně silný motor
-Příšerná automatická převodovka
-Kvalita zpracování kabiny
-Vysoký náklon karoserie v zatáčkách
-Enormní hmotnost
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Do budoucna se zeptám mechaniků, ale zatím (cca 3/4 roku) se nic nestalo. Pokusím se někde vyhrabat servisní knížku a pak jsem přepíšu historii.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Netuším, odkud přesně se nám to do firmy dostalo...tak jsem dnes trochu slídil a zjistil jsem, že vůz byl zakoupen u AAA, vše prý proběhlo bez problémů.
Ke zrychlení
Výrobce ho neudává, takže jsem jako výchozí zdroj použil recenzi, která byla před pár lety zveřejněna na IDnes (verze Renegade, ale motor byl stejný, stejně jako převodovka). Každopádně číslovka 12.5 mi přijde optimistická, osobně bych řekl, že vůz se na stovku dostane tak za 13.5 až 14.0 sec. Možná by vás také mohly zarazit parametry motoru, protože v současnosti se u 2.8 CRD uvádí 120 Kw a 400 Nm, ovšem tato čísla platí až od roku 2005, kdy agregát prošel modernizací, předtím měl pouze 110 Kw. Jinak Cherokee samotný prodělal, těž v roce 2005, facelift, tím pádem najdete 2.8 CRD se sto dvaceti kilowatty pouze u novějších typů. Na anglické wikipedii se také píše, že tento vznětový motor byl dodáván pouze pro verze Sport(?) a Limited v rozmezí let 2005-2006, což se ovšem týká pouze optimalizovaného pohonného ústrojí. Slabší verze byla k dostání samozřejmě i předtím. Zajímavostí je, že 2.8 CRD byl v roce 2007 v USA stažen z nabídky, protože nesplňoval emisní normy, které tehdy vešly v platnost.
Novinky v recenzi
Zdravím, můj výchozí zdroj pro některé tech. údaje (recenze na IDnes) se ukázal jako naprosto dementní. Šlo o číslovky u nájezdových úhlů, které mi připadaly hrozně nízké...a také byly. Nyní už je vše opraveno. Za svůj přehmat se poníženě omlouvám, měl jsem si to ověřit.
Přidány nové fotky.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Jeep Cherokee 2.8 CRD
- auto 10.11.2009 19:20 BigBang
- Re: Re: Re: Re: Re: Pěkné počtení, starscreame! 01.12.2008 16:39
- Re: Re: Re: Re: Pěkné počtení, starscreame! 01.12.2008 16:38 Poustnik
- Re: Re: Re: Pěkné počtení, starscreame! 01.12.2008 16:31
- Re: Re: Pěkné počtení, starscreame! 01.12.2008 16:27 Poustnik
- Re: Pěkné počtení, starscreame! 01.12.2008 16:13
- Pěkné počtení, starscreame! 01.12.2008 14:51 Poustnik
- Re: amerika 30.11.2008 14:26
- Re: amerika 30.11.2008 13:18
- amerika 30.11.2008 12:44
- Re: 2.8 CRD od VM Motori S.p.A. 30.11.2008 09:24
- 2.8 CRD od VM Motori S.p.A. 30.11.2008 02:11
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: čau 29.11.2008 21:40 David Silver
- Re: Re: Re: Re: Re: čau 29.11.2008 21:24
- Re: Re: Re: Re: čau 29.11.2008 21:21 talio2
- Re: Re: Re: čau 29.11.2008 21:18
- Re: Re: čau 29.11.2008 21:10 David Silver
- Re: čau 29.11.2008 21:04
- čau 29.11.2008 20:51 David Silver
Další vozy značky Jeep
-
Jeep Cherokee (2004) Majitel: tmaxSVK
Přidáno: 4.9.2019 09 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Jeep Cherokee (1997) Majitel: tmaxSVK
Přidáno: 8.12.2022 010 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Jeep Cherokee (1996) Majitel: tmaxSVK
Přidáno: 9.11.2019 09 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Jeep Cherokee (1996) Majitel: Picklenose
Přidáno: 26.5.2013 89 Majitel 9.20 Uživatelé
-
Jeep Renegade (2015) Majitel: Martin911Turbo
Přidáno: 7.3.2018 268 Majitel 9.94 Uživatelé