Recenze
Toyota Auris HSD
Technické info
Přezdívka auta Auris :) Rok výroby 2011 Koupeno ojeté najeto [km]:45000 palivo: hybrid počet válců: 4 počet ventilů na válec: 16 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 73 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 180 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 279 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 3.8
Popis vozu
Tak jsem se stal majitelem Hybridu!!! Šílené.
Předpokládám, že čtenáře, který si čte tento článek, až tak nezajímá Toyota Auris I. Generace jako auto (podvozek, kufr atd.) ale hlavně hybridní systém a jízda s ním. Takže tento článek bude převážně o hybridním systému od Toyoty spolu s mými postřehy z jízdy.
Předně. Nejsem nějaký zelený ekolog. Spíš bych řekl, že jsem tak trochu petrolhead. Petrolhead a hybrid. Moc to k sobě nejde co? :)
Jak jsem se k hybridnímu Aurisu dostal? Chtěl jsem nahradit druhé auto v rodině (peugeot 206) něčím zajímavým. Něčím, co si bude s trochou štěstí i držet hodnotu. Moc toho nenajezdí, takže minimálně V6 nebo R6, říkal jsem si. Cena Max 150tis Kč. Hmm… Když V6 tak 3.2 Busso (motor s rodokmenem), nebo R6 3.0 M54 od BMW. Jenže u Bussa byl trochu problém. Potřebuji kvůli dětem alespoň 4 dveře. A tam přícházela v úvahu jen Alfa 156, nebo 166. Oboji ve slušném stavu za slušné peníze téměř nesehnatelné. Takže BMW e46. Tam je výběr o poznání lepší, ale jen na oko. Většina e46 s „trojlitrem“ , co jsem viděl bylo dost utrápených. Co taky čekat od auta, které si lidi kupujou kvůli zábavě, že? Jednu krásnou jsem našel, ale než jsem se rozhoupal, byla pryč. Na inzerátu vydržela asi 3 dny :) . No nic, tak M54 ve „dvaapůlce“ . Dle recenzí by to byla volba rozumnější. Menší spotřeba (jak benzínu, tak oleje), auta nebývají tak utrápená. Dokonce jsem i jednu našel v nádherném stavu. Ale začal ve mně hlodat červ..
Koupím 325i a za chvíli se mi to bude zdát slabé a stejně budu chtít 330i. Prostě ten pocit, že nemám vrchol z nabídky. (M3 nepočítám).
Začal jsem pátrat po corolle 1.8 TS. Není to sice 6ti válec, ale zase točí 8500 ot. V 5ti dveřovém provedení téměř nesehnatelné. Takže nic. Pak už jsem začal uvažovat nad blbostma typu Megane GT220, M-B W211 E500. Skončil jsem u Volva V40 1.9d, s tím, že to je aktuálně výborné auto s poměrem cena/kvalita, bezpečí. A v tu chvíli jsem ve světlé chvilce veškeré hledání auta uložil dočasně k ledu, protože jsem došel k názoru (správnému), že už mi z toho hrabe..
Po čase jsem naštěstí narazil na článek Vojty Dobeše a zjistil jsem, že nejsem úplně sám, kdo takto uvažuje.
Odkaz na článek: https://www.autickar.cz/clanek/ptejte-se-vojtu-racionalni-dopravni-prostredek-prius/
Hlavně je v tom článku zmíněný Prius. Hybrid. No proč ne? Je to něco jiného, zatím ještě trochu vyjímečného.. Nakonec na hybridní systém Priuse 2generace jsem kdysi dávno dělal bakalářku.. Ale když hybrid tak systém s motorem 1.8, tedy z 3generace Priusu. A tady už se dostávám k Aurisu . Našel jsem, hned první byl zachovalý, dostal jsem slevu, koupil. Hotovo, šmitec. Sice značně přes rozpočet, ale i tak nejlevněji možně sehnatelný hybrid s motorem 1.8. Za to o dost mladší auto než jsem plánoval, málo najeto a plně servisovaný.
Takže tedy trošičku k Aurisu a hlavně k hybridnímu systému:
K Aurisu HSD jen toto: Auto je uvnitř kvalitně udělané a prostorné, trochu pocit, jako v malém MPV. Podvozkově nezáludné, ale ne moc záživné. Směšně malý kufr – týká se pouze verze hybrid.
Hybridní systém:
Technický popis by byl na dlouho, ale hlavně bych opisoval výborný článek zde na auto.cz , viz odkaz níže., Na druhém odkazu si názorně můžete vyzkoušet, jak funguje přerozdělování výkonu a proč může auto jet čistě na elektriku jen do cca 70 Km/hod. Bary u schématu jsou posuvné… Oba odkazy jsou sice na systém Priuse 2gen (tedy ten straší s motorem 1.5) , ale princip je téměř totožný.
Odkazy:
http://blog.auto.cz/baracudaj/2008-08/hybridni-automobily-3-jak-funguje-toyota-prius/
http://eahart.com/prius/psd/
Běžná jízda s Aurisem s využitím elektřiny:
Po pravdě rozjíždět se čistě na elektriku mě přestalo bavit asi během prvních 15minut. Je to utrpení. Abyste auto nedonutili nahodit spalovací motor, musíte se rozjíždět jako šneci. Doslova. A stejně se cca kolem 50 km/h motor nahodí, ať jedete sebeopatrněji. Já jezdím úplně jinak. Rozjíždím se svižně, kdy auto téměř vždy prvních pár metru jede čistě na elektriku (cca do 15 – 20km/h) a pak nahodí spalovací motor. Kolem 60 km/h pustím plyn (tím donutím spalovací motor se vypnout) a zase lehce přimáčknu, aby auto plachtilo. Na elektriku. V tomto režimu jste schopni udržet auto delší dobu v čistě elektrickém režimu. Do cca 75 km/h tachometrových. Hlavně rozjezdem čistě na elektriku baterku dost „šťavíte“. Plachtit ale baterka vydrží překvapivě dlouho. Tímto stylem projíždím města a vesnice, kdy plachtit mezi 50-60 km/h na elektriku jde úplně bez problémů. I do velmi mírného kopečka lze elektricky cca 60 km/h udržet. Mezi 60 – 70 km/h už to chce rovinku a nad 70 km/h alespoň míííírně z kopečka. Celkově je ale třeba trochu uvažovat, kdy elektriku využít a kdy ne. Ono totiž pokud jedete trasu, kdy baterku vybijete a nemáte jak nabít (např jízdou z kopce nebo plachtěním bez plynu čí bržděním), tak ji systém začne nabíjet spalovacím motorem. A to se pak stane, že jen udržujete 70 km/h spalovacím motorem, přitom okamžitá spotřeba je 5,5 l/100 km. Motor prostě pohání i dobíjí zároveň. Pokud víte, že dlouho nebude příhodný terén nebo podmínky pro rekuperaci, je lépe baterku moc neštavit, pak spalovací motor nedobíjí a třeba 90 km/hod jedete s okamžitou spotřebou 2,5 l/100km. A nechat si baterku na příjezd do města, nebo vesnici. Na druhou stranu je hloupost před delším klesáním nevybít baterku do mrtě. Tady mi ale chybí režim, kdy bych mohl natvrdo systému říct, ted jeď pořád na kombinaci elektro + spalovací motor. Takže v těchto případech nutím systém vyštavit baterku stylem – zrychluji na plný nebo skoro plný plyn a pak chvíli plachtím, pokud nejedu rychleji než 75 km/hod, snažím se jet čistě na elektriku atd. Prostě u jízdy člověk musí trochu uvažovat a pak lze jezdit s excelentní spotřebou – viz níže. V žádném případě ale není třeba jezdit defenzivně. Dost často to není pro spotřebu ani vhodné.
Zažité „pravdy“ o hybridech. Ano či Ne?
1) Je to líne: Ani náhodou. Zrychlení mě na autě překvapilo a celkem dost. Ať už z místa nebo pružné zrychlení je velmi dobré, až překvapující. Já osobně autu ten výkon lehce věřím. On ten pocit lenosti může vyvolávat trochu tupější reakce na plyn, tzn i na ¾ plynu auto zrychluje tak nějak vláčně. Zapněte ale PWR režim, nebo v jakémkoliv režimu dejte plný plyn a přistihnete se, že Vám zrychlení vykouzlí lehký úsměv na rtech. Pocit zrychlení je trochu jako na bungee gumě. Ze začátku se vytočí jen benzínový motor a během chviličky se přidá naplno i elektro a auto vystřelí. Chce to zažít. Ale ty konstantní otáčky jsou fakt divné.. Nepřirozené.
2) Dlouhodobá spotřeba pod 4 litry je absolutně nereálná: Ano i ne. Já jezdím zatím za 3,8l/100km.
U jízdy ale uvažuju a snažím se využívat hybnost auta k dobíjení baterek a co nejméně dobíjet spalovacím motorem. Podotýkám, že nejezdím líně. Jezdím stylem, který jsem popsal výše. I když ale budete jezdit úplně normálně a svižně, bez ohledu na to, že máte hybrid, lze jezdit v dlouhodobě pod 5l/100km. Tady opravdu nechápu některé recenzenty, kteří nejsou schopni pod 5l jezdit. Jde to a hlavně úplně bez problémů. Pro mě je číslo dlouhodobé spotřeby ted v létě začínající 4kou vysoké číslo.. :) (trochu nadsázka).
3) Hybrid není vhodný na dálnici: Jasně že není. Ale dálnici zvládne se ctí, tedy aspoň podle zkušeností ostatních uživatelů. Pokud člověk jede do cca 140 km/h lze jet okolo 6l/100km, jasně diesel je na dálnici spotřebou jinde, to bez debat. Já s dálnicí a hybridem zatím velkou zkušenost nemám, ale plánuji cestu do Chorvatska a pokud pojede víc aut a naloží mi část naších bagáží (ten kufr je fakt trapný...), tak vezmu Aurise a poreferuju.
4) Pokud budu jezdit stejným stylem jako s hybridem i s dieslem, budu úspornější: Ve městě určitě ne. V příměstském provozu taky ne. Okresky budou na stejno a dálnice je jasné teritorium dieselu. Mnoho mých známých má diesly (takže mám porovnání) a služebně jsem jezdil s Octavii 3, 1.6 TDI a jezdil jsem běžně mezi 4-4,5l / 100km. Po okreskách. Dálnice téměř nešla zajet nad 6l/100km. Spíš jsem byl na dálnici vždy okolo 5l/100km. Město ale nešlo pod 5l/100 km. Ale oproti Aurisu je 1.6 TDI fakt líný motor. (Vím, že má o dost menší výkon, ale spotřebou je +- s Aurisem srovnatelný).
5) Je to při akceleraci hlučné: Je. Při akceleraci by to ani nevadilo, to je hlučnější téměř každé auto, ale hybrid je hlučný třeba i při jízdě do trochu prudšího kopce, kde e-CVT motor vytočí a drží ho tam, dokud plyn nepovolíte. Já to řeším tak, že pokud to podmínky dovolí, zrychluju na plný plyn, ať požadovanou rychlost mám co nejdříve a hlavně mi při plném plynu vždy pomůže elektromotor a pak rychlost do kopce jen udržuju nebo mírně snižuju. Takhle se to dá přežít. Běžná jízda je naopak naprostou tichounká..
Celkově musím přiznat, že mě jízda s hybridem fakt baví. Sice ta část ega, která chtěla hlavně výkon a krásný zvuk, stojí naštvaně v koutě se založenýma rukama, ale zbytek se při jízdě baví přerozdělováním výkonu mezi 2 pohony, uvažováním kdy nabít, kdy naopak vybít akumulátor atd. A pořád experimentuju, jak z hybridu vymáčknou ještě lepší spotřebu při zachování dynamiky jízdy.. Původně jsem vybíral auto, které bude sloužit jako druhé auto v rodině, ale Auris celkem rychle převzal roli hlavního vozítka - hlavně kvůli spotřebě. Vůbec nechápu to opovrhování hybridem u některých lidí, kteří si o něm maximálně něco přečtou ale nikdy si ho nevyzkoušeli. V tomhle podle mě Toyota strašně zaspala a stále spí, chtělo by to více předváděcích akcí a možností zapůjčení si hybridu třeba na víkend. Hybrid totiž rozhodně stojí aspoň za to vyzkoušení a má své místo na trhu. Podle mě brzy vytlačí všechny malé diesly i downsizované turbobenzíny. Lidi z toho sice mají už teď kopřivku, ale neprávem.
Časem (za dlouho) příjde čas na výměnu i druhého auta, kde bude zase podmínka prostornost a větší kufr a když už máme to úsporné auto, tak asi výběr začnu u nějakého zachovalého M-B W211 E500.. :)
A ještě jedna věc – nevěřil bych, na kolik řidičů působí nápis hybrid vzadu jako červený hadr. Tlačí se na mě a to jedu fakt normálně. V jiných autech se mi to nestává.. Naštěstí ta akcelerace na plný plyn je fakt dobrá :)
Silné stránky
Spotřeba
Oproti očekávání i dobrá akcelerace
Naprosté ticho při plynulé jízdě
Slabé stránky
Hlučnost při vyšších otáčkách
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím nic
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Autosalon Toyota
Novinky v recenzi
Poslední velký update a uzavření recenze:
Opět zdravím. Tímto updatem bych chtěl zhodnotit více než rok používání Aurise hybrid, přidat slibované reporty z údajů, které se dají vyčíst z řidicí jednotky pomocí (v mém případě) bluetooth OBDII konektoru a aplikací pro Android hybrid assistant a hybrid reporter. Víc se k používání hybridu už asi napsat nedá, takže bych tímto mou recenzi i uzavřel. Budu se i často opakovat – berte to prosím jako finální shrnutí. Jako první se budu věnovat aplikacím a dat z nich vyčtených.
Hybrid assistant: Mobilní aplikace pro hybridy od Toyoty. Ukazuje Vám všemožné údaje o hsd živě. Např. otáčky všech motorů, teploty všech motorů, kapacitu a teplotu akumulátoru. Aktuální výkon spalováku i elektromotoru, je tam toho mnohem více, ale já ponejvíc koukám na výše zmíněné.
Co mě nejvíce zaujalo.
Využití akumulátoru: Když Vám auto ukáže, že jste na minimu, v reálu je akumulátor na 40% kapacity. Na úplně plnou kapacitu dle palubního ukazatele jsem se po dobu používání hybrid assistantu nedostal, ale odhaduji to na reálnou kapacitu akumulátoru mezi 75-80%. Tzn kapacita akumulátoru je využívána jen na 40%, v reálném rozmezí 40-80%. Tedy dost málo. Navíc nejčastěji (tak v 70% jízdy) systém využívá ještě menší rozpětí a to od 45 do 65%. Tedy jen 20% kapacity!!! Jak jsem psal na 80% kapacity jsem se za poslední dobu nedostal (to by chtělo dloooouhe klesání), na 40% se člověk dostane mnohem snáze - nejčastěji pří dlouhodobém plachtění na elektriku. Pokud vezmu údaj o kapacitě akumulátoru u Priuse 3g, (auris by měl mít stejnou), tak je to 1,31 kWh. Při využití ze 40% to znamená, že auto reálně využívá jen 0,524 kWh, ale nejčastěji využívá ještě méně (20%), tzn 0,262 kWh. To je hodně málo. Téměř s jistotou si troufám říct, že to je z důvodu životnosti akumulátoru. Ale vůbec bych se nedivil, kdyby nějaká automobilka přišla na trh s hybridem s akumulátorem např 0,65 kWh, ale že bude reálně využívat ne 40% ale 80% s tím, že akumulátor bude menší, lehčí, levnější a bude brán jako spotřební věc. Životnost třeba max 5let a pak výměna. Nevím, jen spekuluji.
Druhá věc: Při nejčastějším a podle mě nejefektivnějším využití EV režimu, tedy při plachtění, se výkon elektromotoru pohybuje v rozmezí 0-10kw(někdy i více, ale fakt minimálně), nejčastěji 2-6kw. To mě docela překvapilo. Musím říct, že mi začíná docela dávat smysl chystaný hybrid od VW koncernu s elektromotorem na zadní nápravě a výkonem 10kw. Na elektrické plachtění to bude evidentně stačit. Plný výkon elektromotorů využívá systém jen při plné akceleraci. Možná ještě při rozjezdech na EV režim.
Proč se Toyota dala cestou větší kapacity akumulátoru (kterou ale reálně nevyužívá), silnějších elektromotorů (jejichž plný výkon ale taky využije jen příležitostně) s vysokým napětím nevím. Věřím ale, že inženýři Toyoty k tomu mají pádný důvod. Nicméně taky věřím, že budou slušně fungovat i plánované konkurenční slabší 48V hybridy s elektromotory o výkonu okolo 10kw (pro elektrické plachtění dostačující) a menší kapacitou baterie, kterou ale budou využívat třeba z 80%.
Pokud někdo rozumí této problematice více do hloubky , budu rád za Info/názor v diskuzi. To co jsem napsal, jsou jen mé laické výpočty a spekulace. Ale na základě reálných hodnot vyčtených z hybrid assistantu.
Hybrid reporter: Aplikace využívá data z hybrid assistantu a po jízdě „vyplivne“ podrobný report o této jízdě. Je tam toho fakt spoustu a nechce se mi to vypisovat. Pokud někoho zajímá, co vše lze zjistit – viz foto v galerii. Já budu k jednotlivým jízdám uvádět jen toto: Spotřebu, prům. rychlost, kolik km jsem ujel čistě elektricky a výškový profil tratě (důležité). V galerii jsou ke všemu uvedeny screeny z aplikace pod uvedenými čísly jízd. Myslím, že to dost vypovídá o schopnostech hsd. Všechny trasy jsem jel se snahou o úsporu ale neloudal jsem se. U dálničních tras jsem jel pouze po dálnici a trasu č. 6 s lehčí nohou , trasa č.7 težká noha, častý plný plyn. Jdeme na to:
1) Trasa Nový Jičín – Bystřice pod hostýnem. 43km, z toho 20km EV, spotřeba 3,5l/100km
2) Trasa Rusava – Výškov (mimo dálnice), 65km, z toho 31km EV, spotřeba 3,35l/100km
3) Trasa Výškov – Rusava (stejná trasa opačně), 63km, z toho 23km EV, spotřeba
4,2l/100km
4) Frýdek-Místek – Morávka, 15km z toho 5,3 EV, spotřeba 5l/100km
5) Morávka – Frýdek-Místek (stejná trasa opačně), 15km z toho 11,7km EV,spotřeba
2,3l/100km
6) Dálnice v DE, profil by mohl odpovídat třeba trase Hranice – Prostějov :) , 74km – 0km
EV, prům rychlost 109km/h, spotřeba 4,85l/100km
7) Dálnice v DE, profil by mohl odpovídat třeba trase Pohořelice – Hranice, 150km – 0km
EV, prům rychlost 121km/h, spotřeba 6,4l/100km
Ke všemu jsou screeny z aplikace v galerii s podrobnějším infem.
K te jízdě po dálnici: S lehkou nohou je jízda ok, auto moc často nevyje a spotřeba se dá udržet do 5l/100km. S těžkou nohou spotřeba dost roste a hlavně už auto dost často vyje ve vysokých otáčkách, nic příjemného. Věřím, že stylem, jako jsem jel trasu č.7 – tedy těžká noha – by diesel zajel minimálně s o 0,5l - 1l/100km lepší spotřebou ale hlavně tišeji/pohodlněji.
Ještě jsem změřil akceleraci 0-120km/h pomocí aplikace car scanner. Jsou tam i průběžné časy, viz foto galerie.
Další zajímavá drobnost – dle hybrid reporteru má spalovák při maximální akceleraci výkon skoro 78kw. Tedy o 5kw více, než udávají oficiální čísla.
Celkové shrnutí, zde se už budu opakovat.
Spotřeba: období jaro až podzim +- 4l/100km. Někdy 3,8l/100km, někdy 4,2l/100km, ale 4l/100km je nejčastější číslo na nádrž. V zimě se situace mění v závislosti na teplotě. V rozmezí 0-10st se spotřeba ještě dá udržet pod 5l/100km, pod nulou (okolo -10st) jsem jezdil za 5,5l/100km, někdy i více. Jak jsem psal výše dříve, jezdím +- pořád stejné trasy, takže je porovnání spotřeby docela dost vypovídající. Zdůrazňuji, že mé trasy jsou 50/50 město a okresky. Dálnice skoro vůbec.
Soužití a jízda s hybridem: Úplně jiná liga, než běžná auta. Jestli horší nebo lepší, to si musí rozhodnout každý sám. Mezi klady zařadím (kromě spotřeby) naprostou blbuvzdornost systému, jednoduchost, plynulost a ticho. Ta plynulost a ticho pohonu na okreskách a ve městě je silně návyková. Za vše „může“ konstrukčně jednoduché a spolehlivé eCVt. Ovšem taky díky eCVT má hybrid jeden velký zápor. Ono hlučné a konstantní vytí při potřebě vyšší akcelerace. Nejvíce se to projeví na dálnici při potřebě zrychlení ve vyšších rychlostech. OK, hybrid není na dálnice. ALE – toto vytí Vás bude obtěžovat i v prudších stoupáních a prudší akcelerací i ve městě nebo okreskách. Nejhorší je z mého pohledu nějaké dlouhé a prudší stoupání, tam mi eCVT pije krev.
Toto jsou ale vlastnosti hsd od Toyoty a každý si musí rozhodnout sám, zda mu klady převýší jeden, ale zato velký zápor nebo mu naprostá plynulost, spolehlivost, blbuvzdornost a při klidné (nebo i rychlejší ale ustálené) jízdě naprosté ticho jsou přednější. Já po roce patřím samozřejmě do druhé skupiny a ono vytí jsem ochotný bez problému přehlídnout (nebo spíš přeslechnout), ale chápu, pro někoho to může být nepřekousnutelné. Navíc v novějších modelech už Toyota dosti zapracovala na odhlučnění, takže už i ta hlučnost by měla být OK. Pak už zůstává jen „skůtrový“ projev při prudké akceleraci, to je ale jen otázka zvyku.
Na úplný závěr: Vzhledem k mému profilu soukromých tras (město/okresky) na mě hsd od Toyoty zapůsobilo natolik, že další auto pro běžnou rodinnou jízdu bude 100% zase hybrid od Toyoty, to bez debat. Favorit je zatím RAV4 hybrid, ale až za dlouho. Počkám na první 4-5leté ojetiny, protože díky prověřené spolehlivosti hsd z bazarovky opravdu nemám strach.
Tímto bych tedy tuto recenzi uzavřel , ale pokud by někoho zajímalo ohledně hsd cokoliv, co zde není zmíněno, napište do diskuze, pokud budu vědět rád odpovím.
Nové reporty + spotřeba v mrazech
Po delší odmlce opět přidávám trochu novinek:
1) Objednal jsem OBDII konektor pro komunikaci s řídící jednotkou HSD a pomocí aplikací hybrid assistant a hybrid reporter bude podrobněji sledovat chování HSD. Reporty a postřehy budu postupně přidávat zde v novinkách a hlavně ve fotogalerii. Myslím, že by to mohlo být dost přínosné, uvidíme.. Pokud někoho zajímá, co přesně by aplikace měly umět, zde jsou odkazy:
https://play.google.com/store/apps/details?id=priusfan.info.bthsd10&hl=cs
https://play.google.com/store/apps/details?id=priusfan.info.reportviewer&hl=cs
2)Přislíbil jsem info, jak se Auris choval v zimě v tužších mrazech, cca okolo -10st C a méně. A tady už chválit moc nebudu. Ke spotřebě - nešlo se dostat pod 5l/100km. Spíš jsem se pohyboval okolo 5,5l/100km. Není to špatné, ale od jara do podzimu jezdím stejné trasy okolo 4l/100km. Auto využívalo čistě elektrický režim minimálně, protože muselo držet spalovák zahřátý, aby vytopilo interiér. A ikdyž jsem zkusil nastavit teplotu v kabině jen na 16st C moc to nepomohlo. Já ale v zimě chci jezdit v teple, takže jsem držel standardně 21-22st C. Ale tímto se dostávám k hlavnímu problému: Jak jsem psal, že při teplotách okolo 5st C auto topilo rychle a dobře, srovnatelně s běžným benzíňákem, tak při mrazech okolo -10st C toto rozhodně neplatí! Auto začíná topit o dost později a hlavně i po třeba 10min jízdy není vzduch z výdechů vyloženě horký, ale spíš jen teplý. Mé druhé auto (Citroen C5) topí o poznání silněji a hlavně rychleji a to i při -20st C. Takže topení v hybridu (aspoň u mého Aurise) v silnějších mrazech - nicmoc.
Natočil jsem videa zrychlení 0-135 km/h a 60-120 km/h
Zrychlení 0-135 km/h. Video se dost na konci třepe, trosku horší cesta, bohužel.
https://youtu.be/CtqkG40aDEM
Mimochodem - stejný test na stejné cestě jsem dělal i s citroenem c5 a tam se video ani nehne a telefonem to nebude :) Hydropneumatika vs klasicky podvozek v praxi...
Pružné zrychlení 60-120 km/h
https://youtu.be/zJqaTvvHZLg
Spotřeba a chování hybridního sytému v zimě
Přišla zima a teploty padly dlouhodoběji pod 5st.. Co na to spotřeba?
No vzrostla :) Dlouhodobě teď jezdím za 4,7l/100km. V létě to bylo okolo 4,0l/100km, spíš i trochu méně. Trasy jezdím pořád stejné, tzn docela relevantní porovnání.
Příčiny: No chci, aby auto topilo :) To v praxi znamená, že motor delší dobu vůbec nevypíná a snaží se dostat motor co nejrychleji zahřát, aby vyhřál a posléze i udržel interier na požadované teplotě. (u mě 21st). A ikdyž se motor zahřeje a při jízdě mimo město (60 - 70km/h) vypne, moc dlouho to nevydrží, protože rychleji chladne, takže ikdyž by mohl ještě jet čistě na elektriku, zapne se aby mohl zase topit. Trochu pomohlo částečné zakrytí přívodu vzduchu k chladiči kobercem. Dále mám stále zapnutý výhřev sedačky, ale to má podle mě minimální vliv.
Topení: Auto začíná topit docela rychle (jako běžný benzíňák). Jezdím na režim ECO a nepozoruji nějaké znatelné změny v chování oproti klasickému režimu, jak popisují někteří uživatelé Priusu. Auto začne topit +- ve stejnou chvíli, akorát režim ECO dovolí motoru vypínat o něco dříve a ventilátor nefouká tak silně. To jsou asi jediné rozdíly, které jsem vypozoroval...
Jízda: Trošku je v zimě změna v tom, že vůbec neuvažuju, zda donutit systém jet čistě na elektriku nebo baterku raději šetřit. Pokud to jde, jedu čistě na elektriku. Ono to (zvlášt při kratších trasách), nejde až tak často, z důvodů popsaných výše. Takže pokud to systém a provoz dovolí, jedu čistě elektricky kdykoliv je to jen možné. Když se motor nastartuje, aby se zahřál, začne samozřejmě i dobíjet a to docela slušně. Málokdy se mi v zimě stane, že bych baterku vyštavil pod 1/3. Naopak, mám ji většinou slušně nabitou. V létě jsem např šetřil baterku před příjezdem domů, abych měl "štávu" na ráno. V zimě naopak, protože vím, že ráno motor během zahřívání baterku dobije.. Je to fajn pocit, když vím, že motor neběží naprázdo, jen aby se zahřál, ale že část té energie uloží pro pozdější použití...
Pár méně důležitých poznatků na závěr: I v tepotách lehce pod 0st systém umožní (pokud máte baterii nabitou alespoň na cca 60% ) jet hned po ránu na EV režim. Já toho využívám, když vezu občas dceru do školky, kterou mám cca 300m cesty. Jedu ten úsek elektricky, abych zbytečně netrápil studený benzíňák na ten kousíček.
Pokud si požadovanou teplotu v kabině snížíte např na 16st, motor v režimu ECO vypne o dost dříve a obecně zůstává i déle vypnutý, ale já v autě mrznout nechci, takže těch pár deci benzínu obětuju :)
Prozatím vše a jsem zvědavý, jak se hybrid bude chovat v silných mrazech, třeba pod -15st.. Uvidíme a určitě dám vědět.
Delší zkušenosti + cesta do Chorvatska
Tak mám zase nějaký ten týden s Aurisem za sebou – tudíž přidávám další poznatky.
Spotřeba se stále pohybuje mezi 3,8 l/100km – 4,2 l/100km. Měřeno vždy na nádrž a dle dotankování do plna. Takže reálná spotřeba. Ale palubní počítač je jen lehounce optimistický – většinou ubral 0,1 – 0,2 l/100km. Je to příjemné při současných cenách benzínu tankovat za cca 1100 Kč a najet +- 900km :) Nádrž je jen na 40l.
Oblíbil jsem si převodovku CVT (dobře - na bázi CVT, vím že to není klasický variátor). Do města a okresky fakt super, líbí se mi více než hydroměnič, od dvouspojkách nemluvě. (zde mám zkušenost jen se 7st DSG) . Situace v neprospěch CVT se ale otočí na dálnici..
Aurise jsem otestoval po dálnici směr Chorvatsko – Podgora a zpátky. (klasická trasa přes Vídeň - Maribor – Zágreb). Poznatky rozdělím do dvou částí – první část (ta příjemná) spotřeba, druhá část hlučnost (už méně příjemná).
Cesta tam (v noci – malý provoz): Velmi klidná noha, snaha o úspornou jízdu, ale tak, abych nikoho nezdržoval. Jel jsem většinou v pomalejším pruhu, nejčastější rychlost 110-120km/h. Nad 130 km/h jsem jel jen velmi zřídka, pod 110 km/h taky zřídka. Výsledná spotřeba po 1100km byla … 4,6 l/100km. Ještě za Vídni jsem měl 4,0l/100km, ale pak už průměr jen stoupal. Celkově velmi příjemné překvapení.
Cesta zpět (taky v noci, opět malý provoz): Při cestě zpět jsem si říkal, že na spotřebu vůbec nebudu brát ohled a cestovní rychlost z Podgory po tunel Sveti Rok byla 140 – 160km/hod, místy i 170 km/h. V téhle části byla spotřeba pro mě výborných 6,0l/100km. Za Svetim Rokem se počasí dost změnilo, byla mlha a stmívalo se, takže max rychlost, co pro mě byla bezpečná bylo max 100 – 110km/hod. V Rakousku to bylo o málo lepší, ale více jak 120km/hod jsem taky nejel. Tato klidnější jízda stlačila průměr na 5,4l /100km na hranicích AUS/ČR. V ČR už mi noha zase „ztěžkla“ , takže výsledný celkový průměr byl 5,5l/100 km. Taky velmi slušné. Pro mě i trochu překvapující.
Takže spotřeba i po dálnici výborná, přesto bych Aurise na dálkové jízdy po dálnici nedoporučil. Proč?
Hlučnost! Prostor a pohodlí interiéru OK (na danou třídu auta), podvozek OK, ale ten hluk od motoru byl nepříjemný. Po cestě tam, kdy jsem zvolil klidné tempo to šlo, auto bylo tiché a hluk motoru mě obtěžoval jen při delším a trošku prudším stoupání, nebo potřebě prudší akcelerace. Ale po cestě zpět při rychlostech +- 150km/hod už hluk obtěžoval často. Abych byl přesný – pokud udržujete po rovince 150 km/h je hluk OK, ale stačí trošku kopeček a k udržení rychlosti převodovka vyšle motor do hlučných otáček. A udržet 150 km/h do prudšího dálničního stoupání je už skoro na sluchátka. Problém je prostě v převodovce na principu CVT a horšího odhlučnění motoru. U manuálu nebo klasického stupňového automatu jen přidáte plyn a držíte rychlost do kopce při stejných otáčkách, tady přidání plynu znamená vyšší otáčky, vyšší hluk. Auris 2.gen po FL je prý o dost lépe odhlučněn, tam už to problém být nemusí, ale u mého Aurisu to nebylo příjemné. Divím se, že auto nemá nějaký dálniční režim, kde by převodovka záměrně držela otáčky níže i při potřebě trochu většího výkonu. Nechci aby to vyznělo, že je Auris na dálnici nepoužitelný, to v žádném případě, ale ten kontrast mezi tichostí městského a příměstského provozu a hlučnosti na dálnici je dost velký. Jak jsem si oblíbil převodovku s plynule měnitelným převodem ve městě a okreskách , tak se mi na dálnici nelíbila.
Takže dálniční režim s hybridem: Spotřeba super ale akustický komfort už tak ne. Tedy - pokud člověk jede v rámci rychlostních limitů, hluk přiliž často neobtěžovat nebude, ale s rostoucí rychlostí se hluk rapidně zvedá. Nedokážu si představit, že bych s autem držel konstancích 180 km/h. Na tohle toto auto ale samozřejmě není vůbec dělané. Opakuji, že je to zkušenost s Aurisem 1gen a pokud je Auris 2gen o dost lépe odhlučněn (jak se všude píše), může být i rychlejší jízda po dálnici o dost únosnější.
Naopak na jízdu po městě a okolí + okresky je toto auto podle mě jedno z nejlepších, které si můžete koupit v poměru cena/spotřeba/hlučnost+pohodlí. (Myslím tím Auris hybrid obecně, i novější generace).
V každém případě další cesta do Chorvatska nebo delší výlet po dálnicích bude raději opět v křeslech a pohodlí hydropneumaticky (Citroen C5). :)
Ještě jeden zajímavý poznatek. Auris umí jet čistě na elektriku i při rychlosti 110 km/hod. Což je dost zajímavé, protože už z principu použité převodovky to znamená, že elektromotor musí překonávat odpor, který mu klade spalovací motor + jízdní odpory. Jak jsem psal výše – jízda čistě na elektriku bez pohybujícího se spalovacího motoru je možná jen do cca 75-80km/hod, více ne. Pak už se spalovák musí roztočit a ikdyž do něj nejde palivo, jeho odpor musí elektromotor překonat.
Tato situace se mi stala víckrát, ale poprvé při sjezdu za tunelem Sveti Rok, kdy je velmi dlouhé klesání a baterie se nabila úplně do plna a systém se snažil přebytečné energie na rovince zbavit jízdou čistě na elektriku. Zajímavé. Jako důkaz přikládám nové foto v galerii.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Toyota Auris HSD
- Re: Pěkná recenze 13.12.2018 09:56 martinST
- Pěkná recenze 12.12.2018 21:09 AurisHSD
- Re: Re: Re: hsd 22.12.2017 23:17 martinST
- Re: Re: hsd 19.12.2017 23:06 sobullko
- Re: Re: hsd 14.07.2017 12:24 sobullko
- Re: hsd 12.07.2017 16:19 martinST
- hsd 12.07.2017 13:26 sobullko
- Re: hsd 12.07.2017 10:06 martinST
- hsd 11.07.2017 16:16 sobullko
- Re: Re: Pěkná recenze 03.07.2017 16:29 Xylo
- Re: Pěkná recenze 03.07.2017 13:51 martinST
- Honda Insight 03.07.2017 13:46 martinST
- Pěkná recenze 03.07.2017 12:06 Xylo
- Re: Re: Re: Re: Souhlas 30.06.2017 15:56 martinST
- Re: Re: Re: Souhlas 30.06.2017 14:54 Verny_2013
- Re: Re: Souhlas 30.06.2017 12:07 Invisible
- Zaujímavé čítanie 30.06.2017 11:59 idam.i
- Re: Souhlas 30.06.2017 10:47 martinST
- Souhlas 30.06.2017 09:38 Invisible
Další vozy Toyota Auris
-
Toyota Auris (2009) Majitel: Donnie
Přidáno: 29.6.2010 1810 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Toyota Auris (2010) Majitel: -PePe-
Přidáno: 26.8.2011 349 Majitel 9.74 Uživatelé
-
Toyota Auris (2011) Majitel: peko
Přidáno: 19.11.2016 99 Majitel 9.61 Uživatelé
-
Toyota Auris (2010) Majitel: 100rk
Přidáno: 17.11.2012 49 Majitel 8.47 Uživatelé
-
Toyota Auris (2018) Majitel: AurisHSD
Přidáno: 7.12.2018 2910 Majitel 9.94 Uživatelé