Recenze
Toyota Auris 1,6 Valvematic 6M/T
Technické info
Přezdívka auta Auris Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:60000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 97 kroutící moment [Nm]: 160 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 354 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.3
Popis vozu
Začnu asi tím, proč zrovna Toyota Auris? Protože Toyota je mojí srdeční záležitostí a celou rodinu a kamarády jsem do ní zbláznil. Není divu, že žena má Yarise a dále se v příbuzenstvu a po kamarádech vyskytuje několikrát Yaris a Corolla, Avensis, RAVka a Corolla Verso. Srdeční záležitostí se pro mě Toyota stala, když jsem asi před 10 lety nastoupil do firmy, kde Toyota tvořila značnou část vozového parku. Vzhledem k různým pozicím ve firmě se zde vyskytovala v podstatě celá modelová řada Toyoty, kterou jsem mohl vyzkoušet. Sám jsem ze začátku vystřídal několik služebních Coroll a to od hatchbacku po sedan, od různých dieselových motorů po různé benzínové a pak jsem dva roky měl Avensis 2.2 D-4D 110kW.
Před dvěma roky jsem dostal zajímavou pracovní nabídku, kterou jsem vzal, byla ale bez auta. Tak začal výběr vozu. Nebyl tedy standardní, tedy rozhodování mezi Toyotou a jinými značkami, ale bylo to rozhodování mezi Avensisem a Corollou Verso. A měla to být ojetina. Strávil jsem nad inzeráty spoustu chvil, ale ne najít to pravé ořechové. Pak jsem výběr zúžil jen na Avensis a to proto, že Corolla Verso mi tak nějak nesedla. Nejezdilo se mi s ní dobře. A bylo mi v podstatě jedno, jaká karoserie to bude, případně jaký motor to bude. Jen jsem nechtěl benzínovou 1,8, tam se vyskytovaly problémy v podobě velké spotřeby oleje. Za nějakou dobu jsem objevil Avensise kombíka s benzínovým motorem 2,4 v automatu.
Nakonec jsem z toho vycouval, protože se pohybuju zejména po Praze a tak jsem se bál spotřeby. Pátrání pokračovalo dál. A protože se pátrání protahovalo už na 3.měsíc a už jsem ze všeho byl unavenej a auto už jsem potřeboval, tak jsem začal dokonce koketovat s myšlenkou něco připlatit a koupit od kamaráda ojetýho MB E 320 cdi. Parádní kousek v černý barvě, s plnou výbavou na 20” kolech. Pak jsem se ale vzpamatoval, řekl si – co blbneš, proč budeš vstupovat do neznáma a mezi ojetýma Toyotama jsem pátral dál. A protože pořád nic, tak jsem se jednoho dne rozhodl, že si koupím Toyotu novou. Vzhledem k finančním možnostem jsem měl na výběr Corollu a Aurise. Ze začátku jsem měl ve výběru i Urban Cruisera (to bylo v době, kdy ještě nebyla známá cena), ale když se objevila, tak jsem tuhle možnost okamžitě zavrhnul, protože typ, co bych chtěl vycházel o 5000,- dráž než Auris a ten měl navíc výbavu a motor úplně jinde a velikostí je taky jinde. Radši jsem chtěl Corollu, ale ve výbavě, co bych chtěl, stála více jak půl mega (mezi hlavní podmínky patřila digi klima, abych si mohl v létě v klidu nastavovat teplotu a neriskovat angínu. I když - upřímně jsem zvědavej na to letošní léto) a dodácí lhůta cca 6 měsíců. Takže jsem si nakonec vybral Auris 1,6 Valvematic se 6-ti stupňovou převodovkou a výbavou Exclusive Navi. I s metalízou byl za o nějaký 60.000,- levnější a byl k dodání za 2 měsíce. A navíc měli v červnu akci, že jsem dostal sadu zimních pneu a to se hodí. Ještě jsem si objednal okenní folie a připlatil paket, který obsahoval sadu textilních koberečků, ozdobné prahové lišty a zadní parkovací senzory. Mezi standardní výbavu patří např. 7x airbag, ABS+EBD+BA, duální digi klima, navigace, hliníková kola, bluetooth handsfree, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaná přední sedadla, kožený volant a řadící páka, ovládání audia na volantu, optitronové přístroje, polohovatelná zadní sedadla (ocení zejména dítko),…
Netrpělivé čekání mi zkrátila dovolená a po návratu z ní jsem si šel pro Auríska. Vzhledem k faktu, že se jednalo o moje první vlastní nové auto, tak jsem při přebírání a následném odjíždění od dealera pociťoval v břiše pocity, podobné pocitům, které jsem měl při maturitě:-)
Každý z vás, kdo si kupoval nové auto, zná ten stav, kdy se v eufórii pomalu a opatrně vzdaluje od dealera a možná jako já si to šine rovnou k pumpě. Sice jsem chtěl hned mazat domů, ale prodejce nedal jinak, než že musím hned tankovat, že benzínu v nádrži moc nebude. Štěstí, že jsem tak učinil. Docela jsem zažil šok, když se mi po natankování na stojanu objevilo číslo 54,46 l a já si uvědomil, že kapacita nádrže je litrů 55…
Momentálně je to 45 měsíců, co s Aurisem denně vyrážím, najeto spolu máme 60000 km .
Předně chválím motor. Na ten jsem se těšil, protože papírové hodnoty výkonu 132 koní na 1,6 se mi moc líbily. A motor nezklamal. A to jak výkonem, spotřebou, tak i tichostí. Dlouhodobou spotřebu mám něco málo přes 7,0 l, což mi vzhledem k 90% jízdy po městě přijde hodně slušný. Možná k tomu přispělo i to, že jsem se naučil využívat šipek na přístrojovce, které se rozsvítí vždy, kdy je nejvhodnější z ekonomického (spotřeba) a ekologického (emise) hlediska zařadit nahoru/dolu. I když se přiznám, že ze začátku mi to činilo potíže, protože např. při rychlosti 50 km/h a jízdě na čtyřku to na mě bliklo, ať tam šoupnu pětku. Tak jsem to zkusil a zjistil, že to funguje a auto normálně jede, nedusí se a když je potřeba zrychlit, tak zrychlí. Při 65-70 km/h dávám 6. Nejsem odborník přes motory, možná to je normální, ale vzhledem k nijak vysokému krouťáku mě to prostě překvapilo. Nebo to možná bude technologií Valvematic, jejíž definici sem s dovolením vkládám, ale jak jsem již uvedl – na tohle odborník fakt nejsem, takže jsem mimo mísu.
Valvematic
Technologie Valvematic je výsledkem dalšího vývoje vysoce úspěšného systému časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Dual Variable Valve Timing-intelligent) firmy Toyota. Motory s touto technologií se pyšní vynikající účinností spalování, vysokým výkonem a bohatou rezervou točivého momentu. Technologie Valvematic posunuje původní systém VVT-i o stupeň dále tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Takto je možné lépe regulovat objem nasávaného vzduchu i jeho rychlost, a dosáhnout tak vyšší účinnosti spalování, což v konečném důsledku znamená nárůst výkonu při nižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2. Nasazením technologie Valvematic se snižují hydraulické ztráty i mechanické tření při nízkém zatížení motoru, což se odráží v dalším snížení spotřeby paliva. Účinnost systému Valvematic je vylepšena i díky sacímu potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování paliva. Při vyšších otáčkách motoru je sací potrubí plně otevřené. Vzduch tak může putovat po kratší trase, čímž se maximalizuje objem vzduchu vstupujícího do spalovací komory, a tím i celkový výkon motoru.
Na druhou stranu, když chci jet rychle a vyprdnu se na šipky, tak Aurísek jde pěkně za plynem a dá se s ním jezdit vcelku ostřeji.
Další příjemnou věcí je již zmíněná šestistupňová převodovka, která má krátké a přesné dráhy. Řadící páka je nestandardně umístěna, ale toto umístění je velice příjemné a pohodlné. Škoda, že Auris nedisponuje loketní opěrkou (Corolla ji překvapivě má, nechápu). Dá se sice pořidit jako příslušenství, ale 3500,- se mi dávat nechce. Ale co, už jsem si zvykl:-)
Dále chválím sedadla a vnitřní prostor. Někde jsem dokonce četl, že Auris disponuje nejprostornějším interiérem ve své třídě. Nemám srovnání, ale věřil bych tomu, s tímhle opravdu problém není.
Další příjemnou věci je navigace. Je to vlastně takové 3v 1, protože přes jeden „přístroj“se ovládá navi, audio a handsfree. Vše je přehledný a intuitivní. Hrozně rád jsem za USB vstup.
Co mi ale na navigaci vadí (mapa je řešena SD kartou), že do ČR se dodává mapa jen s východní Evropou. Takže v podstatě kam nejezdím (Polsko, Rusko, Slovensko, Maďarsko a dále na jih až po Balkán a Albánii) to mám komplet pokrytý, ale třeba takový Německo, který by se mi hodilo mnohem víc, tam není. Dokoupení západní Evropy je za cca 4500,-. Jo a abych jí nekřivdil, kromě východní Evropy tam je i Řecko. Taky super. To se hodí:-)
Silné stránky
Motor
Spotřeba
Prostorný interiér
Pohodlné sedačky
Středový tunel ve spojení s umístěnou řadicí pákou
Slabé stránky
Navi jen východní Evropa
Plasty náchylné na poškrábání
Nemá loketní opěrku
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Kvůli bláznivejm Amíkům i mně přišel dopis týkající se svolávací akce, kdy se upravoval plynový pedál tak, aby nedošlo k jeho údajnému zaseknutí. Kurfa, jak to, že v Evropě žádný takový případ nebyl (ani zaseknutej plynovej pedál, ani nebrzdící Prius) a všechno se stalo v USA? Já to vidím na jejich blbost, protože se několikrát dokázalo, že Prius v tom daném konkrétním případu brzdil a taky na uměle vyvolanou hysterii podněcovanou americkými výrobci automobilů.
Je to Toyota, takže žádný problém:-) V srpnu mě čeká první prohlídka po 15.000 km
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupováno v Tsushu v Průhonicích, vše na 1A.
Novinky v recenzi
Servis 60.000 km
Tak mám za sebou v pořadí 4.servisní prohlídku. Cena 3.309,- s DPH mi přijde hodně v pořádku, čekal jsem to mnohem horší, protože tahle prohlídka patří mezi ty tzv.velké.
3.servisní prohlídka
V srpnu jsem absolvoval 3.servisní prohlídku, tentokrát už jsem jí platil:-) Všechno v pořádku, klasická prohlídka, jen jsem si nechal provést regeneraci klimatizace.
2.servis
Tak jsem včera absolvoval servis po 30.000 km a jak už jsem psal před rokem, i tento byl zadarmo:-) Platil jsem pouze 107 Kč za dvě zadní žárovky (obrysovka a brzdovka - uklepaná vlákna). Co mě teda překvapilo bylo to, že mi vyměnili pylový filtr, přestože jsem si ho v rámci akce na filtry a čištění klimatizace něchal měnit letos 19.5. A po 3 měsících teda znova, viděl jsem ho, byl pěkně zadělanej... Netušil jsem, že je až tolik sraček v ovzduší:-(
První servis
Tak jsem dnes absolvoval servis po 15.000 km. Vzhledem k tomu, že jsem při koupi vozu kromě sady zimních pneu dostal i voucher na 2 servisní prohlídky zdarma, tak jsem nic neplatil :-). Provedli klasický servis, tedy výmenu oleje a olejového filtru a další kontroly jako např. kontrola pneu, podvozku, brzd,... Vše v pořádku. Takže zase za rok a zase zadara.
Pedály
Tak a je to tady, já to říkal. Amíci jsou fakt magoři. Řidiči si pletli pedály... Takže např tady je o tom článek http://auto.idnes.cz/za-planetarni-prusvih-s-brzdami-toyot-mohli-ridici-spletli-si-pedaly-1j6-/automoto.asp?c=A100714_180408_automoto_fdv.
Přidat názorDiskuse: Toyota Auris 1,6 Valvematic 6M/T
- Re: Re: Moc pěkné ... 23.05.2011 09:57 Myszan
- Re: Uvažuji taky o Aurisovi 04.04.2011 17:20 Donnie
- Uvažuji taky o Aurisovi 04.04.2011 17:10
- Re: Auris 07.07.2010 09:31 Donnie
- Auris 06.07.2010 14:58 MiG-21
- Re: Re: Re: Re: Všímálek 30.06.2010 08:41 Donnie
- Re: Re: Re: Všímálek 30.06.2010 08:35
- Re: Re: Všímálek 29.06.2010 20:07 ..KTM-nejlepší motorka světa:-))
- Re: Všímálek 29.06.2010 19:44 Donnie
- Re: Moc pěkné ... 29.06.2010 19:34 Donnie
- Re: supr auto 29.06.2010 19:30 Donnie
- Re: 10? 29.06.2010 19:29 Donnie
- Všímálek 29.06.2010 17:41 FRPE
- Moc pěkné ... 29.06.2010 17:36 Xylo
- supr auto 29.06.2010 17:28 nxue
- 10? 29.06.2010 16:08 MartyAtMac
- Re: Valvematic 29.06.2010 13:03 Donnie
- Valvematic 29.06.2010 12:55 MichalBMW (BMWfans)
Další vozy Toyota Auris
-
Toyota Auris (2011) Majitel: martinST
Přidáno: 29.6.2017 1910 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Toyota Auris (2010) Majitel: -PePe-
Přidáno: 26.8.2011 349 Majitel 9.74 Uživatelé
-
Toyota Auris (2011) Majitel: peko
Přidáno: 19.11.2016 99 Majitel 9.61 Uživatelé
-
Toyota Auris (2010) Majitel: 100rk
Přidáno: 17.11.2012 49 Majitel 8.47 Uživatelé
-
Toyota Auris (2018) Majitel: AurisHSD
Přidáno: 7.12.2018 2910 Majitel 9.94 Uživatelé