Recenze
Technické info
Přezdívka auta Auris Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:98000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 97 kroutící moment [Nm]: 160 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 354 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Nové auto jsme se rozhodli koupit poté, co začalo velmi rychle dosluhovat auto staré - Ford Focus sedan 1.6, r.v. 2001 s najetými 216ti tisíci km. Toto auto jsem měl po prvním majiteli, koupeno v roce 2004 se 130.000km přes autorizovaný servis po všech nutných výměnách kapalin, tlumičů, stabilizátorů i rozvodů.
Jenže uteče pár let, k původním 130 tisícům km přibudou další a z auta se postupně stává pokladnička žeroucí půl výplaty měsíčně – čili po investici asi 30.000,-Kč během tří měsíců po sobě jdoucích (zadní náprava, přední náprava, klima…) přišlo rozhodnutí poslat Focuse z domu a pořídit nástupce.
Jasné nám bylo to, že chceme auto podobné velikosti, s benzínovým motorem a hlavně nové. Právě z toho důvodu, že pořídit auto dvouleté za poloviční cenu se 40.000km na tachometru je reálné většinou jen při jeho přetočení z dvojnásobné hodnoty .
S volbou značky nám dost pomohla náhoda – kamarádka dostala v zaměstnání coby služební vůz Aurise 1.33 první generace – auto se nám líbilo, místa vevnitř bylo dost a kufr jsme moc neřešili, sice je asi o 140 litrů menší než má sedanový Focus, ale v tom Focusu jsme ho nejvíc využili při rekonstrukci bytu pro dovoz obkladů a podobných věcí. Na dovolenou jezdíme sami dva a na cestu do práce pro 4 lidi místo v kufru na 4 bundy (a to jen v zimě) bohatě stačí.
Proto jsme se vydali na návštěvu dealera Toyoty. Základní model Aurisu 1.6 ve výbavě TerraCool mě popravdě moc nenadchl. Za skoro 350 tisíc manuální klima, černý zrcátka, elektrická okna vepředu… Ne že by to nestačilo, ale asi o 25000 dražší verze Luna nabízela i zadní okna v elektrice, kola 16“, kliky a zrcátka v barvě karoserie (zrcátka navíc vyhřívaná a elektricky sklopná, což se na sídlišti hodí), Bluetooth handsfree, vyhřívaná sedadla, tempomat, omezovač rychlosti, a o 3 airbagy víc (hlavové a kolenní). Co by v případě koupi Auris musel mít (v jakékoliv verzi výbavy) byla metalíza. Na tom jsme se shodli s přítelkyní hned. Bílá nemetalická sice vypadala hezky a cool, ale ty rozbité mušky na kapotě předváděcího vozu už méně. A barva purple podle našeho názoru je katastrofa už jen tím, jak vypadá (a právě koukám, že už ji z nabídky vyřadili).
Nicméně výběrové řízení stejně proběhnout muselo – přítelkyně původně trvala na autě do 300.000,- a to by asi vážně (s mými požadavky) neklaplo. Proto jsem si za etalon při výběru vozu zvolil právě Auris 1.6 Luna a k tomu přidal další možné varianty našeho budoucího auta: Kia C´eed, Hyundai i30, Ford Focus, Mazda 3, potom jsem ještě sklouzl v porovnání k o segment menšímu Fordu Fusion a Suzuki SX4. Všechna auta jsem nakonfigurovat s benzínovým motorem 1.6 + doplňující výbava typu vyhř. sedadla, BT handsfree, komplet elektrika, … a světe, div se, kromě Fordíků se všechna auta dostala přes 400.000,- korun! Ve finále rozhodlo to, že design Kie, Hyundaie a Focuse byl trochu za moderními křivkami Aurise, Fusion a SX4 byly menší a Mazda 3 nekřesťansky drahá na to, co nabízela. A navíc ani jedna automobilka se výkonem svých motorů neblížila 132 Aurisovým koním… Možná někdo zaznamenal, že mezi mnou vybíranými auty nebyl „novinářský“ etalon této třídy – VW Golf. Nemyslím, že by to auto bylo špatné, ale je nelidově drahé a po přečtení zkušeností jednoho majitele s ním (kvalita, servis, cena) se mi to jen potvrzuje, že je dobře, že jsem o něm vůbec nepřemýšlel (http://moje.auto.cz/ellector/zadna.html).
Takže nakonec jsme tedy vybrali Auris 1.6 ve výbavě Luna a vůbec této volby nelitujeme. Podle někoho je BT handsfree zbytečnost, pro mě nezbytnost (proč platit pokuty za telefonování a ztrácet body?). Stejně tak elektricky sklopná zrcátka – aspoň se o ně na příliš úzkých sídlišťových stáních nemusím bát. Vyhřívaní sedadel – fajn věc, když jdou teploty pod nulu – než vám začne topit topení. Tempomat - sice ne adaptivní, ale i tak použitelný nejen na dálnici. A konečně automatická duální klimatizace – výborná věc. Ve Focusu jsme měli manuální, v létě chladila, avšak nikdy nešla vyladit tak, jak chladí teď ta v Aurisovi (kvůli v autě rozmístěných teplotním senzorům, podle kterých jednotka vyhodnotí kam a jak moc foukat). To se týká i topení. Příklad: venku -5°C, nastavím teplotu 22°C v režimu AUTO. A samozřejmě zapnu vyhřívání sedadel. Fukar ze začátku vůbec nejede, začne foukat až se motor ohřeje (cca. 3km) a z průduchů začne jít už aspoň trochu teplo. Nevím jak v jiných autech, ale toto se u otcova C4 s automatickou klimou neděje a fučí na vás zima!
Nyní shrnu jednotlivé body:
SPOLEHLIVOST
Zde se vyskytla jediná závada: při 14000km jsem začal pozorovat kopání do pedálu a volantu při intenzivním brzdění, avšak jen při plně obsazeném autě. Domluvil jsem si schůzku v autorizovaném servisu ve Stříteži u Třebíče. Tam mi řekli, že tato závada je známá a že ji vyřeší výměna brzdových čelistí (z pravé strany na levou).
Výměna proběhla v rámci záruky, nicméně závadu neodstranila.
V tomto servise jsem byl i na první garančce, velmi mě překvapilo, když mi oznámili, že nebudu platit cenu mě sdělenou, ale o dost nižší, poněvadž jsem do auta dostal jiný, levnější olej. Nicméně minimálně stejně kvalitní!
Po těchto dvou zkušenostech jsem se již nahlásil do Brna do C&K, kde jsem svůj problém sdělil, nicméně nenašli vhodnou silnici, kde by se auto dalo rozjet na 160 a pak prudce zastavit, nakonec bez řečí vyměnili přední kotouče i desky s tím, že kdyby to nezlobilo, asi bych si nestěžoval – musím velmi pochválit přístup Toyoty, o tomto se u VW člověku může jen zdát (opět odkazuji na http://moje.auto.cz/ellector/zadna.html).
* edit 01/2016:
Na autě je najeto již skoro 100tis.km a už jsou potřetí měněny kotouče. Ty vyměněné na záruku od Bosche se po cca. 15000km zkroutily a kopaly do řízení. Proto jsem po záruce dal přednost jiné značce, konkrétně TRW, a jsem spokojen. Na zadku už jsou taky TRW, původní Bosch tam vydržely 80tis.km.
PRAKTIČNOST
Nemám jediné výtky… krom kufru. Během dvou let se z přítelkyně stala manželka, potomek je na cestě, kočárek koupený… leč místa na něj v autě není mnoho (model kočárku X-lander XA).
Do této doby jsme to nějak moc neřešili, většinou jsme jezdili všude jen dva, výjimečně čtyři, i tak jsme se vždy vešli. Teď se to taky nějak udělá, ale čekat dvojčata, kombíku se nevyhneme (ještě že už i s touto verzí Toyoyta přichází).
*edit 01/2016
Druhé dítko je na cestě a přišel čas na kombíka. Už je vybraný Auris Sports Tourer, brzy vznikne jeho vlastní záložka :-)
PROSTORNOST
Hodnotím-li v porovnání s Focusem, je toho prostoru možná o trochu víc, k pohodlí na zadních sedadlech přispívají sklopná sedadla. Co se místa řidiče týká, trochu ze začátku vadila středová konzola, ale je to o zvyku.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Zde zpočátku vedl starý Focus. Dokud nepřišly problémy se zadní nápravou. Teď je Auris nastejno s tím Focusem v té fázi před smrtí. Žádná hitparáda vzhledem k pevné zadní nápravě to není, ale Oktávka v TDíčku se s tím (vzhledem k výkonu motoru) a v případě zdravé porce odvahy vyklepnout dá
JÍZDNÍ KOMFORT
Lepší než ten stařičký Focus, avšak hluk od náprav při přejíždění nerovností tu je (není to Audi…)
PROVOZNÍ NÁKLADY
Ty jsou srovnatelné s Focusem. Dlouhodobá spotřeba 7,5 litrů, jízdní styl spíš ostřejší. A většinou furt po Vysočině, samý zkopec dokopec.
http://www.spritmonitor.de/en/user/100rk.html
VÝKON MOTORU
Ten je na naše silnice dostatečný. Pro klidnou jízdu stačí 2000 otáček, ale předjíždět se s tím nedá. To chce aspoň 3,5-4 tisíce. A s tím roste žravost. Na té samé 50ti kilometrové cestě do práce se dá při klidné jízdě dosáhnout spotřeby 6,7 a při dravé až 8,8… Takže se podvědomě snažím nezávodit, přece jen u benzíňáku jsou ty rozdíly vetší než u dieselu. Někdy ale prostě všechny předjet musíte, páč jedou jak paka
SPOTŘEBA
http://www.spritmonitor.de/en/user/100rk.html
HLUČNOST MOTORU
Při klidné jízdě klidný, při dravé vytočený, čili hlučný. Benzín to tak prostě má. To jen diesel hlučí i při klidné jízdě…
KVALITA SEDADEL
Prémiové značky mají lepší, ale v této třídě si není nač stěžovat.
BRZDY
Tady bez diskuze má koncern VW navrch. Toyota má takové tupější. Nevím, jestli je to na závadu, když na to dupnete, zabrzdí to taky. Je to asi o zvyku. Ale u služební Oktávky se mi ty ostrý zamlouvaly víc.
*edit 01/2016
Po výměně kotoučů a desek ze zn. Bosch na TWR jsou o dost ostřejší, leč na to VW to furt nemá...
ZAVAZADLOVÝ PROSTOR
bych možná nazval spíš prostůrkem. Proč, je psáno v kapitole Praktičnost.
Silné stránky
motor
design (oproti jedničkové verzi)
Slabé stránky
kufr
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis Toyota bez připomínek
v záruce při 20000km měněny zvlněné přední brzdové kotouče Bosch.
Při cca. 45000km měněny kotouče znovu v rámci záruky. Opět zn. Bosch.
Při 75000km opět, již mimo záruku, použity kotouče i desky TRW, stále OK. Bosch nebrat :-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
C&K Toyota Brno - mohu doporučit, chystáme se tam pro dalšího Aurise. Nyní ve verzi kombi.
Další vozy Toyota Auris
-
Toyota Auris (2009) Majitel: Donnie
Přidáno: 29.6.2010 1810 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Toyota Auris (2011) Majitel: martinST
Přidáno: 29.6.2017 1910 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Toyota Auris (2010) Majitel: -PePe-
Přidáno: 26.8.2011 349 Majitel 9.74 Uživatelé
-
Toyota Auris (2011) Majitel: peko
Přidáno: 19.11.2016 99 Majitel 9.61 Uživatelé
-
Toyota Auris (2018) Majitel: AurisHSD
Přidáno: 7.12.2018 2910 Majitel 9.94 Uživatelé