Recenze
Technické info
Přezdívka auta Mr. Silver Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:60000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1275 výkon [kW]: 46 maximální rychlost [km/h]: 148 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Koukám, že na moje.auto.cz je zatím jediná recenze na Classic Mini. To rozhodně nemůžu tak nechat! :-)
Těžko říct, kde má to (přiznávám, naprosto iracionální) pořízení mojí nové „hračky“ vlastně kořeny. Druhý auto objektivně nepotřebuju a nadbytkem financí rozhodně netrpím. Možná jsou kořeny někde během výletu do Belgie kolem roku 1994, když jsem jako puberťák slintajíc očumoval Mini vystavené v jakémsi nákupním centru. Tehdy už to nebylo jen lidové vozítko (pravda, Mini vlastně bylo používané všemi společenskými vrstvami, jeho obliba nepramenila zdaleka jen z jeho finanční dostupnosti), ale v devadesátých letech na sklonku své epochy šlo spíš už o designovou legendu a takovou hračku pro velký kluky v originálním retro kabátě.
Nebo snad celej ten můj šílenej nápad pramení z obliby skečů geniálního komika Rowana Atkinsona alias Mr. Beana? Nebo je to možná nějaká příčina kdesi hluboko v podvědomí, v jednom z angličáků z dětství jsem až teď poznal Mini Countryman Estate, jednu z karosářských variant klasického Mini (vyrábělo se i ve variantě kombi a pick up).
Možná je to všechno nějak úplně jinak, čert ví. Jedno auto sloužící vedle běžného použití i pro zábavu už mám, možná mi ale chyběl ten pocit, jako když jsem opečovával svoje úplně první auto – Škodu 110 R coupe. Nemá-li člověk možnost pořídit si opravdového oldtimera, je fajn pořídit si čtyřkolovou klasiku v podobě nějakého úžasného youngtimera. Zvažoval jsem i nákup BMW 2002 Ti, těch je ale u nás jen pár a kolem Mini je velká komunita moc fajn lidí ochotných vždycky poradit. Moderní auta pro mě nemaj kouzlo, naopak všem těm chromům a kvičení diferáku, převodovky a všeho toho klasickýho poctivýho „železa“ prostě nedokážu odolat.
V Mini se postavení automobilové ikony s kořeny v 60. letech příjemně snoubí se skvělou opravitelností, v Británii se totiž i dnes na Mini sežene první poslední a to včetně široké nabídky komponentů pro nejrůznější úpravy.
Někdy se říká – jediný důvod, proč si koupit Mini je prostě to, že existuje.:-)
Trocha historie
O historii classic Mini toho jde dohledat na internetu spousta, tak jen v krátkosti – poté, co jej jeho geniální tvůrce Isigonis v roce 1959 zkonstruoval, začalo úspěšné tažení Mini celou Evropou a často i mimo ni. Řada technických řešení byla docela přelomových. Technická originalita plynula především z požadavku na malé vnější rozměry ale zároveň velký vnitřní prostor. Jde o první vůz s motorem uloženým napříč, motor a převodovka mají společnou olejovou náplň. Kvůli nedostatku místa v karoserii neumožňujícímu použití pružin (nebo už v té době zastaralých listových per) zajišťují pružení kulovité pryžové segmenty. Netradiční je také použití předního a zadního pomocného rámu.
V průběhu let došlo postupně k mnoha dílčím technickým vylepšením, vzhled se příliš neměnil. Vyrábělo se pod značkami Rover a Austin v Británii, na základě licence pak i pod značkou Innocenti v Itálii. A to až do roku 2000 (v 90. letech došlo k nahrazení karburátoru jednobodovým, později dvoubodovým vstřikováním - to je můj případ).
Život s Mini
Samozřejmě požitek ze svezení v tomhle angličákovi je vykoupen ledasjakým nepohodlím. Do kufru (často označován jako „trouba“ nebo „babybox“) se kromě nářadí vejde tak sportovní taška na víkend. Je tam už totiž benzínová nádrž vlevo a pod podlážkou rezerva a akumulátor. Takže prostoru opravdu nezbývá moc. No a podvozek tvrdosti trpasličího chleba při pojížďkách po Praze (čti tankodrom) člověku vymlátí všechny plomby (já naštěstí žádné nemám). Však díky „kvalitě“ pražských silnic přišla po měsíci první závada – důkladně zlikvidované gumové silentbloky horní stabilizační kosti motoru. Před měsícem byly namontovaný úlně nový.
Jinak je ale ježdění s Mini opravdová zábava, snášené nepohodlí je bohatě vyvážené jízdními vlastnostmi srovnatelnými snad jen s motokárou. Motor má sice něco málo přes šedesát koní, s autem o hmotnosti kolem 700 kg však cvičí pěkně. No a všechna ta zábava je zaplacena jen cca 7 litry obyčejného Naturalu (s Imprezou jezdím zhruba za 12 litrů Naturalu „plnotučnýho“).
O dalších novinkách se pokusím referovat, zatím jsem ve fázi vzájemného poznávání. Zpátečku už se mi daří zařadit většinou napoprvé (řadí se klasicky doprava a dozadu, ale s vytažením hlavice řadičky nahoru, jinde jsem se s tím doteď nesetkal). Zvykám si na kulisu čtyřkvaltu a na nepřítomnost posilovače řízení (to je při parkování trochu posilovna).
Silné stránky
- vzhled a originalita
- obratnost
- radost, kterou řízení přináší
- relativní úspornost
- sociální stránka věci
Slabé stránky
- jisté nepohodlí
- jako každý starý auto vyžaduje trochu víc péče
- obrovský sklon reznout a hlavně korodovat :-) (což je vzhledem k podnebí v Británii trochu paradox)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Auto jsem kupoval po repasi, po měsíci nutná výměna výplní stabilizační kosti motoru. Příčinou je asi z části vada materiálu a hlavně stav pražských silnic (propadlé kanály, výmoly, retardéry, přejezdy kolejí, ...). Oprava proběhla hladce, díly koupeny v GB a vyměnil kamarád veteránista.
Po výměně brzd se objevuje brutální pískání jak u WRCčka, to doufám brzy s najetejma kilometrama přestane, jinak z toho skřípotu brzy zešílim.:-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od nadšence, který věnoval Mini půlku života, férový přístup a řada udělených dobrých rad, takže spokojenost.
Novinky v recenzi
Úpravy II.
Po roce došlo na druhou fázi úprav. Jsou namontovány nové pružicí pumlíče i dopředu, trumpety Hi-Lo (výškově stavitelný podvozek), negativní ramena a zadní uložení (1,5 st. odklony), proběhnul repas zadních ramen. Sériové brzdy nahrazeny CNC obráběnými čtyřpístkovými brzdiči od MiniSport spolu s větranými drážkovanými kotouči. Těm vzadu sekundují větrané duralové bubny. Kola Sportpack nahradila kola Mamba s leštěným límcem a hlavně radikálně menším ET (z 23 na -7). Asi hlavně tímhle zásahem je Mini v rovném směru poněkud nervóznější (hlavně při vyjetých kolejích), zato do zatáček se vrhá až s fanatickým nadšením. :-)
Zbývá doladit/přitvrdit uložení předního pomocného rámu (přitvrzení na ostatních součástech podvozku se projevuje mírným kroucením) a nějakou tu kosmetiku (hlavně blatníčky, do kterých se spolu s lemy blatníků muselo dost říznout, kola se ne a ne vejít).
Úpravy I.
Po nějakém tom ježdění s "kostitřasem" jsem se rozhodl přistoupit k dílčím úpravám.
Hodně jsem zvažoval přechod k retro ráfkům R10 (od stávajících R13, což jsou největší, které se na Classic Mini osazovaly). Jednak kvůli oldschool vzhledu, především ale kvůli pohodlí. Byla by nutná konverze předních brzd (to by tolik nevadilo), tenhle nápad jsem ale nakonec odložil k ledu kvůli obtížnému až nemožnému "legalizování" téhle úpravy v TP. Rover je "mrtvá" automobilka a cesta zapsání R10 do TP na základě vyjádření oficiálního dovozce se zdá být proto neprůchodná. Možnosti případného zapsání na základě typového listu prodejce kol se mi zatím nepodařilo zmapovat.
Šel jsem proto jinou cestou, minulý týden proběhly následující úpravy:
- instalace nastavitelných sportovních tlumičů Spax,
- obutí nových sportovních gum Yokohama A539,
- výměna zadních pružicích elementů za nové (auto lehce připomíná dragster, ale mělo by si to ještě sednout - instalace předních je nesrovnatelně složitější, takže proběhne zřejmě přes zimu, kdy bude víc času),
- montáž masivního duralového šustplechu/ochranné lyžiny pod převodovku,
- a v neposlední řadě náhrada pískajících předních desek za nepískající (subjektivně to brzdí trochu hůř, ale starost o duševní zdraví dostala přednost před starostí o zdraví fyzické - radši si budu nechávat při brždění větší rezervu, než přijít o sluch a o rozum).
S výsledkem jsem moc spokojený, změna k lepšímu je citelná a jízda přináší ještě víc radosti.:-)
Přidat názorDiskuse: Rover Mini XN
- Re: Krásné auto 12.02.2014 14:35 krum
- Krásné auto 05.10.2013 11:16 Lukáš R.
- Super 13.05.2012 12:34 RADEK1
- auto pro radost 12.05.2012 23:36 thanantos
- Neskutocne roztomile auticko :) 11.05.2012 00:43 Morganka
- Moc hezký 10.05.2012 19:57 Ondřej Šámal
- Díky! 10.05.2012 13:08 krum
- Re: Re: Re: Paráda :) 10.05.2012 07:11 Brandon Walsh
- Re: Re: Paráda :) 10.05.2012 00:19 Matheas Ropak
- Re: Re: Paráda :) 09.05.2012 23:37 FINLAND
- Re: Paráda :) 09.05.2012 19:34 krum
- Paráda :) 09.05.2012 19:24 Matheas Ropak
Další vozy značky Rover
-
Rover řada 600 (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 9.7.2007 1039 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Rover řada 100 (1997) Majitel: Ondřej Šámal
Přidáno: 23.1.2008 2649 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Rover řada 400 (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 6.4.2007 1419 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Rover řada 200 (1994) Majitel: kotzitzaq
Přidáno: 27.11.2014 310 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Rover řada 600 (1997) Majitel: tobi
Přidáno: 6.11.2007 658 Majitel 9.75 Uživatelé