Recenze
Technické info
Přezdívka auta Plynožrout Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:305000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1984 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 170 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.1 maximální rychlost [km/h]: 197 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední
Popis vozu
Popis Fabie by byl asi nošení dříví do lesa. Uvedu tedy konkrétní zkušenosti s mou Fabií s motorizací 2.0 MPI a pohonem na LPG.
Silné stránky
- dobrý poměr dynamika/spotřeba na delších trasách
- pružnost motoru (nejvyšší rychlost lze zařadit už v 50 km/h a na výjezdu z obce se jen přidá plyn)
- s LPG velmi nízké náklady na palivo
- dobrá dostupnost a nízké ceny dílů a doplňků
Slabé stránky
- horší komfort (sedačky, aerodynamický hluk, tlumení přední nápravy) a prostornost
- horší přístup k servisním bodům v motorovém prostoru u dvoulitrového motoru
- některé součástky jsou z důvodu nedbalé nebo poddimenzované konstrukce zdrojem závad
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Závady za 170 tkm/ 5 letech od koupě:
- 2x vadný mechanismus stahování pravého předního okna (prasklý plastový jezdec)
- stržený závit olejové vany (pravděpodobně špatná údržba před koupí)
- vlnění předních kotoučů (později vymizelo)
- hloubková koroze zadních kotoučů
- koroze pístků třmenů zadních brzd
- vadný spínač brzdových světel
- vadné oba dva ventilátory chladiče (pravděpodobně byly vadné už při koupi a všiml jsem si toho až po 2 letech provozu)
- vadný zapalovací kabel čtvrtého válce
- vadná manžeta poloosy
- pomalý únik náplně klimatizace
- protékající čerpadlo ostřikovačů
- koroze skel/zrcadel vnějších zpětných zrcátek
- relativně častější praskání žárovek
- protékající hadice chladicího okruhu
- vadný kloub poloosy (pravděpodobně vinou vniknutí nečistot před výměnou manžety)
- prasklé čelní sklo od kamínku
- "kopnutý" litý disk
- prasklý třmen zadní brzdy
- rozpadnutí plastových koleček seřizování světel (plastová kolečka jsou součástí světlometu, takže je nutno je vyměnit)
- hučící ložisko hnací hřídele v převodovce
Podrobně popíšu dvě závady, třeba to někomu pomůže.
1) Nefukční ventilátory chladiče (u Fabky s klimou jsou dva) jsme zjistil až dva roky po koupi, když jsem stál v létě na dálncii v koloně. Je to způsoeno tím, že ručička chladicí kapaliny lže (pokud je teplota zhruba 70 až 110°C, je ručička "přišpendlena" na hodnotě 90°C). Navíc závada ventilátorů není automaticky diagnostikována. Funkčnost lze ověřit jen vyvoláním zkoušky akčních členů, pak se závada v diagnostice zobrazí.
Nefunkční ventilátor může (ale nemusí) spálit příslušnou pojistku.
2) Závada zapalovacího kabelu čtvrtého válce. Projevuje cukáním zhruba od 1000 do 2000 otáček. Na volnoběh nebo nad 2000 otáček subjektivně vůbec nejde poznat, že motor běží na tři válce. Řídicí jednotka motoru to ale pozná, za pár minut rozsvítí kontrolku a po několika kilometrech přejde motor do nouzového režimu (nízký výkon, vysoká spotřeba, asi kvůli chlazení katalyzátorů bohatou směsí).
3) Praskání žárovek H7 tlumených světel. Někteří montují dodatečné odporové vedení, já jsem zkusil odolnější žárovky, konkrétně Osram Ultralife. Obě dvě zatím vydržely 75 tkm/2 roky, jsem zvědavý, kolik ještě vydrží.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Menší bazar. Byl jsem mile překvapen přístupem.
Novinky v recenzi
LPG po 120 tkm/ letech
S LPG nejsou žádné problémy. Pouze se rozpadlo plastové víčko plnění nádrže (vyřešeno zalepením) a otrhala se nálepka LPG na okně (vyřešeno novou nálepkou). Po 120 tkm se provedla výrobcem předepsaná repase reduktoru. Vstřikovače jsou pořád v původním a dobrém stavu, i když dle servisního plánu mají už taky nárok na repasi.
Původní recenze
Popis vozu
ÚVOD
Vím, že Fabii všichni znají a její recenze by byla nošením dříví do lesa. Je to spíše recenze motoru 2.0 MPI, který není tolik znám a většina lidí ani neví, že se do Fabie montoval.
Proč jsem Fabii kupoval? Protože jsem chtěl něco, co bezproblémově zvládne LPG, co vydrží dalších 10 let a cca 300 tkm a co bude mít dostatek výkonu na dálnici.
TECHNIKA A HISTORIE
Dvoulitr MPI je koncernová klasika konstrukčně pocházející z 80. let.. Litinový blok, hliníková hlava s dvěma ventily na válec, rozvody řemenem, hydraulická zdvihátka ventilů. Zdvihový objem 1984 ccm je tvořen vrtáním válců 82,5 mm a zdvihem pístů 92,8 mm. Poprvé se objevil v roce 1988 v modelu Audi 80 pod označením 2.0E.
Verze plnící Euro 4 mají dostaly druhý katalyzátor, druhou lambda sondu, novou řídící jednotku atd. Dvoulitr nemá EGR ventil (zpětné vedení výfukových plynů), ale naopak velmi raritní systém sekundárního vzduchu. Ten spočívá v tom, že v režimu nezahřátého motoru může část vzduchu ze sání jít přímo do výfukového potrubí před katalyzátory (čili nejde přes válce). Kyslík ze sekundárního vzduchu reaguje s nespálenám palivem na katalyzátoru, čímž se sníží emise a zároveň se katalyzátor rychleji zahřeje na provozní teplotu. S normou Euro 4 přišly dokonce i verze motoru disponující proměnnou délkou sacího potrubí, ale verze AZL montovaná do Fabie tím nedisponuje. Ať už byly změny na motoru jakékoliv, maximální výkon byl u většiny u nich nastaven na stejnou hodnotu 85 kW, točivý moment na 170-172 N.m.
Motor se stále vyrábí. V Evropě jej však koupíte jen ve verzi na zemní plyn do modelu Caddy a jako stacionární motor pro průmyslové účely. Na severoamerickém i jihoamerickém kontinentu se ale stále prodávají běžné benzínové verze.
2.0 MPI VE FABII COMBI
Řeč suchých čísel říká, že jmenovitý výkon motoru s kódem AZL 85 kW je dostupný při 5400 ot/min a maximum točivého momentu 170 Nm při 2400 ot/min. Spotřeba paliva dle metodiky NEDC je 11,0/6,0/7,8 (město/mimo město/kombinace). Maximální rychlost je 197 km/h a zrychlení z 0 na 100 výrobce udává 10,1s. Z uvedených dat je zřejmé, že motor nikdy neaspiroval na „motor roku“, výkonové parametry jsou podrůměrné a udávaná spotřeba nadprůměrná. Výhodou však je, že 80 % točivého momentu je dispozici už při volnoběhu a 90 % v rozmezí 1500-5500 ot/min.
PŘED JÍZDOU
Největší negativum motoru objevíme po otevření kapoty ještě před nastartováním. A tím je špatný přístup k servisním místům v motorovém prostoru. Je to způsobeno tím, že "velký" motor a jeho příslušenství zabírají více místa, než je u malých aut běžné. Výsledkem je, že některé díly jsou napasaované hodně blízko sebe a je k nim horší přístup. První negativní zkušeností byla výměna akumulátoru hned po koupi. Hůře se taky vyměňuje žárovka ve světlometu na té straně, kde je akumulátor (dle Murphyho zákonů praskla první žárovka právě tam). V návodu k obsluze jsem k tomu našel tuto hlášku: "U vozidel s motorem 2,0 l/85 kW doporučujeme výměnu dálkového, potkávacího a obrysového světla nechat provést v servisu Škoda". Za druhé samotný motor také není vzorem snadné servisovatelnosti ... třeba sací potrubí a jeho čtyři větve jakoby překrývají zhora motor a ve vzniklé mezeře se nacházejí svíčky nebo vstřikovače. Pro laika nepřekonatelný hlavolam, pro mechanika v servisu práce navíc („příště předem nahlaste, že máte dvoulitr“, to mi řekli v LPG servisu, kde svíčky měním).
Druhé negativum přijde po nastartování a otevření kapoty. Motor má nekultivovaný chod a poměrně hlučný běh. Tahle Fabia však má odhlučnění kapoty i dolní zakrytí motoru, takže dovnitř kabiny se hluk nedostane.
JÍZDA
Teď už přichází jen pozitiva. Při rozjezdu stačí pedál plynu jen polechtat - dá se samozřejmě rozjet i bez přidání plynu. Spektrum využitelných otáček při samotné jízdě začíná na 1300-1400 ot/min - pod touto hranicí motor na vyšší stupně pod zátěží "duní". Mezi 2 až 3 tisíci má motor dostatek sil k pohodové jízdě, kopec nekopec. Výkon motoru lineárně stoupá, což by mělo gradovat při 5400 ot/min.. Lze jej točit až do červeného pásma v 6500, ale nemá to moc smysl, protože už jen roste hluk a výkon klesá.
Kdybych měl motor zhodnotit, tak se nejlépe cítí při klidné jízdě bez častého řazení. Určitě to však není sportovec, to by musel mít nějaké koníky navíc i kratší zpřevodování dvojky a trojky (viz dále).
Motor po vypnutí dlouho drží svou teplotu a kupodivu jeho zahřátí netrvá moc dlouho.
ZPŘEVODOVÁNÍ
První tři stupně jsou delší, naopak pětka spíše kratší. Dvojku lze točit přibližně do 100 km/h, trojku do 150. Vzhledem k širokému rozpětí využitelných otáček se tedy převody "překrývají". Pro přiblížení uvedu přibližnou "tabulku" otáček pro jednotlivé rychlostní stupně při reálné rychlosti 50 km/h (55 dle tacho): 1-5600, 2-3400, 3-2350, 4-1800, 5-1450. Jak je vidno, v obci lze jet na všechny převodové stupně, já běžně řadím "pětku". Na dálnici při reálných 130 (137 dle tacho) je to cca 3650 ot/min.
SPOTŘEBA
Dle euronormy činí odstrašujících 7,8 l/100 km. Když se ale podíváme na spritmonitor.de, průměrná spotřeba Fabií s tímto motorem je nižší, a to 7,7 l/100 km, přičemž část řidičů se dostane i pod 7. Autobazar inzeroval spotřebu 6,2 :-) ... a když jsem ho koupil a jel domů, dosáhl jsem 6,3, někdo už by to možná šel reklamovat :-)
Největším žroutem paliva jsou u tohoto motoru krátké jízdy do 5 km, kdy se palubní počítač nestydí ukázat čísla průměrné spotřeby nad 10l/100 km. Na delších trasách si bere 6 až 8. Pod 6 už se musí člověk snažit. Spotřebu snižuje to, že vyšší převodové stupně lze řadit mnohem dřív než u jiných aut. Po městě moc nejezdím, takže nevím. Na dálnici lze počítat zhruba s 6 litry při 110 km/h (dle tacho), 7 litry při 130 km/h, při 150 km/h už to leze nad 8.
Moje průměrná spotřeba během sledovaného intervalu 2000 km (převažovaly delší trasy a pohodová jízda na tempomat po dálnici) činila dle dotankování 6,8 l/100 km… palubní počítač byl o dvě desetinky litru "optimističtější".
Je potřeba počítat s tím, že tenhle motor žere olej, u mě je to cca litr oleje 5W40 na 10 tkm (řidší 5W30 ubývá podstatně rychleji) ... jen na okraj, olejová náplň činí pouze 4 litry.
LPG
Motor si celkem rozumí s LPG. Od přestavby uběhly něco přes2 roky a 55 tkm a zatím bez problémů. Vnímám v podstatě jediné negativum - nutnost častějšího tankování (menší nádrž + větší spotřeba oproti benzínu).
OSTATNÍ
Jedna drobnost: Fabia s motorem 2.0 má vždy „automaticky“ některé prvky výbavy navíc. Jde například o lepší kotoučové brzdy, 15 palcová kola nebo protiprokluzový systém ASR. Tahle verze Fabie se hodně špatně shání, hlavně verze po faceliftu. Na druhou stranu je ve srovnání s ostatními motorizacemi překvapivě levná.
Silné stránky
+ široké spektrum využitelných otáček (nemusí se často řadit)
+ dostatečný výkon
+ nečekaně slušná spotřeba na dálnici a na dlouhých cestách
Slabé stránky
- obtížný přístup k servisním místům v motorovém prostoru
- nižší kultivovanost a vyšší hlučnost (eliminováno spodním krytem motoru, odhlučnením kapoty a ochotou pracovat v nízkých otáčkách)
- vyšší spotřeba při krátkých jízdách
Další vozy Škoda Fabia
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: Ronault.
Přidáno: 18.11.2015 449 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: GeorgeB
Přidáno: 16.10.2009 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.10.2008 3710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: baca42
Přidáno: 31.12.2010 8110 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2004) Majitel: Trubcic
Přidáno: 26.5.2010 7110 Majitel 9.84 Uživatelé