Recenze
Technické info
Přezdívka auta DOMO Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:214800 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 47 kroutící moment [Nm]: 124 zrychlení 0-100 km/h [s]: 16.5 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5
Popis vozu
Asi nemá cenu zverubně popisovat Felicii, snad každý občan ČR ví o co se jedná. V dnešní době jde o starý levný vehikl se zbytečně pošramocenou pověstí - jedná se o "socku" za pár tisíc, tudíž i snadná oběť tuzerů, lidí nemající na servis auta apod.
Konkrétně tento kousek jsem taktéž sehnal trochu v nouzi. Za 14 000,- jsem na začátku roku 2014 pořídil po starší ženě nějako pospravovanou naftovou verzi, potřeboval jsem s něčím denně absolvovat 140km a v tu chvíli bylo důležité jediné: cena, spolehlivost, měsíční náklady.
Na obhlídku auta nebyl ani nijak čas, auto sem měl dohozené přes kamaráda na doporučení, než jsem ho koupil tak jsem ho viděl krátce na dvou fotkách a následně večer u baráku. Kamarád to auto servisoval, takže se za něj zaručil, byla na něm i nová technická, takže předpoklad mobility tu byl. Na budíkách byl údaj cca 189 000km, podle záznamů z STK kilometry kupodivu i seděly. Barva zelená atlanta, výbavový stupeň GLX (tedy v tomto případě: mikroplyš sedačky, manuální šíbr, nárazníky v laku, přední mlhovky, zapalovač, středový tunel, zpožďovač osvětlení), navíc bylo na autě tažné. Výroba je konec roku 1996, tedy před-facelift. "Luxus" byl doplněn kazetovým autoradiem zn. SENCOR. Auto nebylo po dobu své existence garážované a tak tedy původní blatníky, prahy a lemy spolu s kufrem slezly samy. Dílem kamaráda krátce před koupí se na autě tyto díly objevily nové, resp. prahy a lemy. Zadní vrata a blatníky byly z jiné Felicie v trochu lepším stavu (opravdu ale jen trochu), která však byla Facelift a měla zelenou metalízu.
Ihned po koupi jsem začal auto provozovat na B100, v té době normální nafta atakovala ceny kolem 38,-/litr a B100 bylo k mání kousek od bydliště za 27,-/litr. Jak jsem auto koupil tak jsem s ním najezdil 11 000km bez jediného problému. První "úpravou" byly kola. Měl jsem doma bokem 13" originál Škoda alu disky s obutím, takže klasika Felicia plecháče si s nimi ve sklepě vyměnily místo.
Pak jednoho večera přišel přívalový déšť a během jedné z cest domu jsem nechtěně skončil v obrovské, metr hluboké louži... následky byly fatální. Motor vodu nestlačí, takže se okamžitě zničil. Auto jsem odtáhl na laně domu, následujících několik slunečních dní ho sušil (voda se dostala i dovnitř). To bylo někdy v květnu 2014. Mezitím jsem pořídil narychlo auto jiné a Felicie stála a chátrala až prosince. Sehnal jsem nastrojený nový motor, auto odtáhl do dílny a nechal motor připravit - nové rozvody, těsnění, filtry a šup ho do auta místo původního. Následně jsem provedl menší servis - oprava ložisek, kloubů, výměna čelního skla, ošetření rzi, výměna plechařiny, nastříkání několika dílů, menší styling v podobě lízátka z Golfa IV atd. a teď už spokojeně zase chrochtá.
Co se týče tedy samotného provozu auta:
Pohodlí ve Felicii nelze čekat. Vzhledem k tomu, že mezi posádkou a motorem je jen jedna tenká, z jedná strany odhlučněná stěna slyšíte přesně co se před vámi odehrává. Pokud nenainvestujete do odhlučnění kabiny od motoru, budete na sebe na dálnici skoro řvát. I skrze dveře je slyšet prakticky vše a aby auto bylo po stránce sluchu použitelné je opravdu potřeba pevná ruka kutila. Měl jsem čest i s benzínovými verzemi Felicie ale musím říci, že naftová má asi nejlepší podvozek. Neni vůbec rozhoupaný, kupodivu sedí a pronáší zatáčkami daleko lépe, nárazy od děr a výmolů taktéž snáší poměrně obstojně, na svou třídu. Sériově také dostala nafta i rozpěrnou tyč. Na mém kousku je naštěstí ale už lepší pevný oválný typ, který nepůsobí tak měkce. Sedačky z mikroplyše potěší, jsou vcelku pohodlné a hlavně příjemné na dotyk.
Motorově se dá na jednu stranu zaplakat a na druhou stranu jásat. Nejdříve tedy zlé vlastnosti: motor je neskutečně líný hlavně v nižších rychlostech, překvapivě lépe mu svědčí vyšší převodové stupně. I když budete s plynem jakkoliv čarovat tak rozjezd 0-80km/h ohromí maximálně tak někoho kdo celý život jezdil akorát na kole. Atmosferický 1.9D zkrátka nejede, zato aspoň nejede v celém spektru stejně, takže charakteristika je spíše benzínová, netrpící turbo-efektem. Převodové stupně jsou do města poměrně OK, mimo něj je to horší, převodovka je o kousek delší než na 1.3 a 1.6 motorech ale i tak na můj vkus krátká, přecijenom jezdím hlavně meziměsto. Ve městě nejčastěji 50km/h držíte na 4ku při cca 1 700rpm. Mimo město pak 90km/h při cca 2 250rpm nebo pak 130km/h při cca 3 300rpm. Pokud však na dálnici budete trápit motor "co to dá" dostanete se maximálně k nějakým 170km/h (180km/h nedáte ani když bude vítr v zádech, dálnice z kopce, před váma pojede jiný auto rozrážející vzduch a všechny planety budou v řadě za sebou, jestli někdo tvrdí opak tak jde proti fyzice. Motor totiž při 170km/h s touto převodovkou točí 4 500rpm, pak už jde výkon dieselu strmě dolu).
Abych plynule přešel k těm dobrým vlastnostem: je to diesel a má takovou nějakou svojí "stálou" sílu, tzn. do kopce si dokáže držet nějaké tempo, rozjezdy zéjmena na 4. a 5. převodovém stupni jsou stejné jako na 2. a 3. (realně se prostě z 20 na 60 km/h dostanete stejně rychle jako např. ze 70 na 110 km/h) a pokud vyloženě nechcte předjíždět tak si na to líný tempo motoru časem zvyknete a uchlácholíte se myšlenkama "pozdějš ale živej... a ještě levně...". Výhody motoru ovšem jeho neduchy poměrně dost kompenzují. V první řadě je to určitě spotřeba. Když pojedete opravdu ekonomicky meziměsto tak bez nákladu jedete kolem 4.2 - 4.7l/100km. A to bez problému. Auto jsem půjčil několika známým a potom měřil tankováním do plné, takže to není pouze moje noha. Průměrná spotřeba při normálním denním používání je v mém případě někde u 5 - 5.2l/100km. Uplně nejvíc co se mi kdy povedlo naměřit bylo 7l ale to už byl vskutku extrém: v zimě, na sněhu, celý den sem dělal blbinky, kroužil po parkovišti a ještě mi tekl jeden vstřik (vadné těsnění). Když auto naložíme ve 4ech tak je spotřeba max kolem 6l. Další věc je jeho nenánoročnost údržby a ceny dílů. Když to tedy řeknu jednoduše - servis není potřeba a když už tak to nestojí téměř nic. Nové rozvody, nový klínový řemen, vodní pumpa, nové filtry, těsnění... a byl jsem i s prací na ceně kolem 5ti tisíc a to jsem objednával pouze kvalitní druhovýrobu (Febi, Magneti Marelli, Bosch, Mann...). A to vše na motor, který měl nájezd cca 350 000km (druhý koupený, po prvním originálním utopeným).
Karoserie je vymyšlená zle. Kam dali zvenčí plast tak tam to pod ním hnije. Kupodivu podlaha je stále zdravá a původní ale blatníky, prahy, lemy a páté dveře... kvete to rychle. Naštěstí se dají pořídit plastové/laminátové náhrady nebo jiná levná druhovýroba a po menší investici má člověk zase na několik let pokoj.
Výbava u Felicie odpovídá obecně kategorizaci vozu, ale dají se sehnat i prvky originální výbavy ze kterých si můžete poskládat solidně vybavený kousek. Do té mojí jsem dodělal zatím el. zrcátka, volant s airbagem, středový tunel s držáky na kelímky z facelifta, samozřejmostí je autoradio na USB/SD, el. stahování oken a v plánu jsou i el. vyhřívané sedačky a celkem vzácná originální klimatizace na diesel.
Do budoucna, až bude dokončen celkově nějaký slušný stav auta (zatím jsem dal do kupy motor a podvozek, čeká mě karoserie) bych rád ve volnym čase sehnal AFN 1.9 TDI a provedl implementaci s homologací. O náročnosti a nákladnosti celé této operace vím své ale když jde kdy, kde a čim, proč by ne?
Silné stránky
Spotřeba (4,2 - 6l/100km)
Bezúdržbový věčný motor
Jednoduchost servisu
Ceny náhradních dílů a dostupnost
Pořizovací cena
Subjektivně líbivý design
Slabé stránky
Výkon motoru
Antikorozní ošetření
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Samovolně na autě odešlo po 25 000km provozování: ložisko zadního kola (320,-), dvě hadice chladícího okruhu (170,-) a vodní pumpa (920,-) ... takže servis skoro zadarmo. Veškeré ostatní náklady byly vesměs "dobrovolné" a i tak nízké a jednoduše proveditelné.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem koupil od známého přes známého, trochu na blind ale nakonec spokojeně.
Novinky v recenzi
Oprava předních brzd
Minulý víkend jsem opravil přední brzdy. Nakonec jsem koupil kotouče SpeedPro (děrované) a destičky ATE s chladící dírou. Na pravé straně byl zatuhlý pístek, takže jsem udělal repas komplet:
- nový pístek + prachovka, těsnění, šrouby třmenu
- nová brzdová hadička
- nová brzdová trubice
- nový vypouštěcí šroub (i na druhou stranu)
Pístek už zase chodí jak má, to stejný čeká brzy i levou stranu. Tam je sice vše ok ale nerad měním věci asymetricky.
Doksy 2015
- přidány fotky z Doks
Souhrn za dnešek
Dnes jsem narychlo v přípravách na nádcházející sraz v Doksech zprasil menší "levno-tuning"
- Přidáno US svícení. Spolu s parkovačkami svítí i přední blinkry na cca 20% po celou dobu jízdy, v případě potřeby normálně blikají.
- Zatmaveny o cca 30% přední světlomety. Na aktuální fotce se může zdát, že už jsou tmavé ale byla to jen hra světel s foťákem, ve skutečnosti byly tmavé jen neaktivní prvky paraboly uvnitř. Dneska jsem přidal folii a v noci otestoval. Svítivost je zachována uplně bez problémů, Škodovky obecně co se svícení týče nemají žádný problém.
- Boční blinkry černé (blikají samozřejmě oranžově
- Přední mlhovky zatmaveny folií, předtím jen sprayem ale to slezlo. Folie byla použita hodně tmavá.
- Přelepen znak Škoda vlastním Škoda DOMO
Souhrn novinek
V rychlosti bych jen shrnul vývoj událostí:
- výfuk uhnil, upadl za prvním tlumičem. Šikovný opravář kompletně celý výfuk opravil, ošetřil a přidělal zpět, oprava 200,-
- odešel startér, vypadl vymezovací kroužek z měkého kovu kolem pastorku, který zůstal (naštěstí) ležet pod setrvákem. Bohužel startér se vysouval do něho a dal mu dost co proto. Kroužek jsem amatersky "zalisoval" zpět ale i přes důkladné promazání a rozpohybování je slyšet a cítit, že se zvýšil odpor při vysouvání a roztáčení pastorku. Půjde tedy na kompletní repas, oprava: 1 200,-
- připravuji letní obutí, zatím jsem na zkoušku nazul 195/50 R15 na 7,5J diskách. Auto nyní uplně užasně sedí v zatáčkách, brzdí v řádu metrů i z vysokých rychlostí... tak 3x prudce, potom se brzdy unaví, ale už mám objednané SpeedPro chlazené kotouče a Zimmerman destičky, tak snad to bude lepší. V průběhu léta přijdou ale užší kola (7J), rozměr gum bude zachován. Očividně ale budu muset sehnat tvrdší podvozek. Původní vlastnosti jsou dimenzované na 13" - 14" disky, na 15" to při zatížení kufru nebo opravdu ostrých manévrech vzádu škrtá.
- 16.5. se zajedu podívat do Doks. Budu tam trochu za trapku, protože venek není nic, čím bych se mohl chlubit, je pro mne prioritnější technika a podvozek.
- vyměněn olej a filtr. Total 10W40 + MANN. Po 13 000km. Interval pro 1.9D je někde kolem 9 500km ale původní majitel posledních 200tkm olej neměnil vůbec, jen dolejval a po výměně jsem motor proplachoval po 1000km, takže teď motor "zvykám" na časté výměny, musim opatrně... Po těch 13tkm se ztratilo cca 0.8 - 1l oleje, což si myslím, že neni tak špatný výsledek na to, že o motor předemnou nebyla vůbec žádná péče.
- praskla mi pravá H4 žárovka, mojí vinou, upustil jsem kapotu fakt hodně prudce až prasklo jedno vlákno. Používám už roky ověřené OSRAM CoolBlue, bohužel jsem neměl náhradní tohoto typu, takže jsem tam šoupnul nějakou Philipsku, která má mít podobné vlastnosti, nicméně svítí o malinko více do žluta.
Další vozy Škoda Felicia
-
Škoda Felicia (1999) Majitel: Aspire
Přidáno: 3.1.2010 39210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1997) Majitel: tomasino
Přidáno: 22.11.2009 159 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1998) Majitel: georgerob
Přidáno: 26.5.2009 439 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1995) Majitel: liborauta
Přidáno: 17.7.2009 129 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1996) Majitel: ThomasHK
Přidáno: 31.1.2010 359 Majitel 9.87 Uživatelé