Recenze

Raito (muž ) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Seat Ibiza 1.5 SXi

8.92 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Seat Ibiza, foto 1 Seat Ibiza, foto 2 Seat Ibiza, foto 3 Seat Ibiza, foto 4
 

Technické info

Přezdívka auta Ibiza SXi Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:71000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1500 výkon [kW]: 66 kroutící moment [Nm]: 120 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 320 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6

Popis vozu

Pro auto jsem si jel poté, co jsem prodal Renault R19 1.9D za stejnou cenu, za jakou byl inzerát na tuto Ibizu, takže jsem to v podstatě vyměnil. Původně jsem koukal po jiných autech, nejdříve jsem měl namířeno pro Vento 1.9 TD ale z toho (naštěstí) sešlo. Původně se mi tahle Ibiza ani moc nelíbila, ačkoliv na fotkách vypadala jako nové auto. Ale měl jsem již svoje zkušenosti s koupí aut, takže jsem tomu moc nefandil. Navíc inzerát byl dost strohý na informace a bylo v něm uvedeno, že se jedná o 1.2 66kW, což je hloupost a doufal jsem, že se spíš majitel sekl v obsahu, než ve výkonu.

Nakonec jsem si s pánem domluvil schůzku doslova za pět dvanáct. Jiný zájemce totiž sháněl peníze a měl se druhý den sejít aby auto koupil. Proto jsem neváhal a jel s kamarádem automechanikem ihned. Měli jsme to výlet dohromady 50km, takže bez problémů, po telefonátu jsem byl ujištěn, že je na autě nová technická a nic nebrání aby to odjelo po svých.

Když jsem dorazil na místo, žasnul jsem. Ibiza vypadala kupodivu ještě líp jak na fotkách, svítila už z dálky. Majitel auto zdědil a vzhledem k tomu, že sám jako automechanik měl jiná auta, se o tohle nezajímal, pouze provedl běžnou údržbu a auto schoval do garáže (za což mu moc děkuju). Optal jsem se trochu na historii. O servisce jsem si bohužel mohl nechat zdát ale podle techničáku a toho, co mi řekl pán byl auto dovezeno z německa jeho dědou, který to tam koupil sotva ojeté po prvním majiteli. On sám auto provozoval až do roku 2005 jakožto první majitel v ČR, druhý celkem, a dotáhl počítadlo na 76 tisíc kilometrů. Poté auto bylo garážováno do roku 2012, kdy jsem si pro něj jel.

Po prvním obhlédnutí jsme sotva našli nějaké závady. Karoserie zcela zachovalá, rez zespod žádná, pouze vnitřní strana podběhů po stranách od motoru je orezlá ale na STK s tím problém nebyl a oprava mě vyjde na cca 300,- přes známého. Dále se někomu povedlo blbě zasunout hever pod auto a u řidiče udělal do podlahy menší hrbol. Jinak motor naskočil téměř na cvrnknutí a běžel poměrně tiše. Po sešlápnutí spojky jsme odhalili, že ložisko asi bude mít už něco svoje za sebou, protože motor přestal "šustit" a opravdu tiše cvakal jako správný benzíňák. Od auta starého stejně jako já bych to moc nečekal, zvlášť bez generálky.

Než jsem nasedl na první testovací jízdu, přinesl mi pán ještě záznam z technické, která proběhla cca měsíc nazpět. Technik si stěžoval pouze na mírnou korozi na kotoučích a netěsnící manžetu na levé poloose. Prkotiny, vzhledem k ceně auta.
Sedli jsme tedy s kamarádem a jeli se projet vesnicí. Nejprve zlehka. Strašně překvapila tuhost spojky, zabírající navíc cca na 2mm kdesi uprostřed, která očividně byla z výroby a za svůj život dostala něco zabrat. Automaticky sem si jí přidal na pomyslný seznam "to by bylo dobrý udělat". Co ale překvapilo víc, než horší stav spojky byl záběr auta. Jak jsem zjistil, jednalo se skutečně o tu silnější verzi 1.5 s 66kW (vyráběly se verze s jinou jednotkou bez katalyzátoru, které disponovaly dokonce 74kW) a bylo to opravdu cítit. Vzhledem k hmotnosti 910kg jsem plyn nemusel nijak zvlášť pobízet, sebemenší přidání v jakýchkoliv otáčkách ihned odpovídalo zátahem. Po chvilce jízdy jsem autu trošku víc naložil a s mechanikem sme se nestíhali divit, jak to s námi mává. Zastavili jsme za vesnicí a poslechli motor v různých otáčkách a prohlídli si detailněji podvozek. Zadní náprava je bohužel ještě na listovém odpružení, předek se při opření pekelně houpal. Nasedli jsme a jeli trochu svižněji zatáčky, abychom viděli, jak se to bude chovat na silnici. Kupodivu nebyl problém zatáčky řezat akčněji, auto se sice mírně houpe ale už jsem zažil mnohem horší a takovej Favorit v sérii by už místy jel po dvou. S testovací jízdou jsem byl velmi spokojen a autem jsem jel domů.

Co se výbavy týče, jedná se o auto, které mělo v té době konkurovat Favoritům a podobným, nevím jak na tom kdysi bylo cenově ale pokud vezmu v potaz, že auto bylo navrženo ještě v 80tých letech a bylo cíleno jako sportovní malý hatchback, je poměrně slušná. O věcech jako airbagy, abs nebo posilovač řízení nemůže být řeč. Místo toho moje Ibiza obsahuje sportovní sedačky s bočním vedením, otáčkoměr, ukazatel tlaku oleje, el. stahování oken, el. vyhřívání zadního okna, ruční nastavení podsvícení přístrojové desky, posilovač brzd, tažné zařízení, středová console, 4x repro, centrální zamykání, originální ALU kola SEAT 14"... v autě jsem pak našel kazetové autorádio SENCOR a držák na brýle, obojí nejspíš dodělávané. Jedná se o 5ti dvéřovou variantu, facelift. Další věc, co mě mile překvapila, je to, že motor již byl osazen vícebodovým vstřikováním (například Favority ve stejném roce slavily jednobod a i první Felície ještě neměly MPi).

Hned první co jsem řešil po přivezení bylo, že jsem opravil ventilové víko, z pod kterého mírně tekl olej, stačilo silikonem přetěsnit. Po pár měsících začal hučet ventilátor topení a ulomila vnější klika spolujezdce, obojí řešitelné návštěvou vrakoviště nebo sehnáním dílů přes internet.

Po několika měsících ježdění jsem velice spokojen, auto z 0-100km/h z místa vyletí za cca 11 sekund (a to ještě na 185 s origo ALU kolama hrabou celej první kvalt) a hravě si poradí například s Focusem 1.6 74kW nebo jakýmkoliv autem s koncernovým 1.9TDi, ověřeno. Maximálku jsem s autem na D8 vytáh až na velmi pěkných 200km/h dle budíků (náhoda perfektních okolností), realně se bez problémů auto dostane na 180km/h. Díky 5ti kvaltové převodovce a jejímu nastavení "kvalty na sobě" nečekejte velký komfort z jízdy. Při 90km/h na 5ku točí 3000rpm se 14"kama kolama, díry na silnici jsou poměrně slušně cítit ale zato hluk motoru moc do kabiny nejde... tedy, když to nebudete srovnávat s auty z roku 2000 a vejš, to na rovinu mohu říct, že to dělá kravál.

Spotřeba je kapitola sama o sobě. Díky tomu, že plyn reaguje na sebemenší sešlápnutí okamžitou odezvou máte dost často chuť předjíždět, jentak to prohnat mezi polema atp. dost často se nachytám, jak řadim až v 5500rpm (max 6500rpm) a užívám si to... i přesto se moje průměrná spotřeba pohybuje kolem 6ti litrů na 100km, v zimě se nepodívám přes 7l. Když jsem se pokoušel jet čistě na spotřebu, nebyl problém 5,5l/100km kombinovaně a to sem stejně párkrát neodolal a trošku to místy sešláp. Koneckonců, ten pán PORSCHE, jehož jméno je hrdě vytesáno do ventilového víka, ty motory vážně umí.

Co je vyloženě radost, je návštěva AutoKelly. Náhradní díly stojí zhruba tolik, co na favorita. Například obě přední ramena od kvalitní značky vás přijdou na 500,-.
Auto nechci prodat, rád bych ho měl v co nejlepším originálním stavu, chystám garáž a pořádnou generálku se vším všudy. Pokud máte možnost sehnat 1.5 nebo 1.2 a chcete za levný peníz opravdu pěkný svezení, neváhejte. I ty 1.2ky z doslechu nejezdí vůbec špatně. Navíc toto auto je například ve verzi SXi téměř k nesehnání, zkuste si sami vzpomenout, kolik jste jich za posledních pár let potkali na ulici.

Silné stránky

Výkon v poměru k váze
Spotřeba
Originální sportovní sedačky
Originální sportovní bodykit
Ceny náhradních dílů
Okamžitá reakce motoru na plyn

Slabé stránky

Listové odpružení zadní nápravy
Po letech místy vrzající interier
Příliš krátký 5tý převod

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím jsem jen opravil netěsnící víko ventilů. Na autě začal po čase chrčet ventilátor topení. Spojka už si po letech žádá výměnu, především ložisko je při vyšlápnuté spojce slyšet.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Kupoval jsem od druhého majitele, soukromě, viz. recenze.

 


Další vozy Seat Ibiza



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím veškeré závady krom "vysloužilosti" spojky, byly víceméně prkotiny, které se vyřešily za pár korun. Uvidíme po delším čase.

praktičnost
2

Tohle auto je kompaktní sporťák. Ani sem neočekával, že v něm budu něco vozit. Minimum pohodlí a komfortu, velikost kufru je ucházející. Je i docela hluboký, protože je rezerva umístěna v motorovém prostoru.

prostornost
6

Prostor pro posádku je i vzadu poměrně slušný i přes kompaktní rozměry. Rozhodně to nejde srovnávat s tím, když přesednu do svého BMW E34 nebo do Escorta, i proti Favoritu si tam bude připada malinko stísněněji.

jízdní vlastnosti
10

Zde si nemohu stěžovat. Auto jde vždy za plynem, reakce je okamžitá, především na druhém a třetím převodu sešlápnutí plynu pěkně zatáhne. Auto v zatáčkách i přes svůj "houpavý " podvozek sedí dost slušně. Nejvíc si s autem uděláte radost po okrskách

jízdní komfort
3

Tohle není BMW, tohle je 910kg krabice, která nemá problém z mírnýho kopečka uhánět 200 a na rozjezdech spráskávat modernější a výkonnější auta... daní je poměrně nepohodlné cestování. Ale oproti Š120 si budete připadat jak limuzíně.

provozní náklady
9

Když pojede s lehkou nohou, umí se tenhle vícebodový motor se štítkem System PORSCHE pohybovat za 5,5l kombinovaně. V zimě počítejte tak o litr víc. Průměrná svižnější jízda se vejde do 7mi litrů bez problému.

náhradní díly
10

Ceny srovnatelné s díly Favorita. Dokonce jsou i některé díly stejné (kabely, kryt rozdělovače...). Řekl bych, že i horší kousek vyžadující řadu oprav by se v tomto ohledu vyplatil.

výkon motoru
9

Jak jsem už psal, tenhle motůrek se vůbec nenchá zahanbit a prožene i ukoktaný auta s 1.9 TDi. Na víku se chlubí nápisem System PORSCHE a vzhledem ke spotřebě se jedná o jeden z nejlepších motorů co jsem zatím v autě měl.

spotřeba
9

Jezdím průměrně za 6l, dá se klidně i kombinovaná dostat na 5,5l/100km. A to i přes krátkou 5ku, která při 90km/h točí 3000rpm

hlučnost motoru
6

Motor mohl být lépe izolován od hluku ale není to nijak hrozné.

kvalita sedadel
7

Jedná se o látkové sportovní sedačky s bočním vedením. Vizualně pěkné, příjemné.. jen málo nastavitelné.

brzdy
9

Auto brzdí bez problémů, i bez ABS se dá na originálních 185kách gumách zastavit bez větších komplikacích. Odezva je rychlé, nemusíte pedál drtit do podlahy.

zavazadlový prostor
4

Na potřeby nákupu stačí, stěhovat byt v tom není to pravé. Ale od toho je to SXi ;)






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…