Recenze
Peugeot 309 1.9 GLD
Technické info
Přezdívka auta Lvíček - sešrotováno Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:280000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1905 výkon [kW]: 47 kroutící moment [Nm]: 118 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15.3 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 397 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Modrá metalíza, střešní okno, tažné zařízení, centrální zamykání na DO, autorádio Aiwa 4x40W CD, 2x repro nové koberečky a potahy,
Na vozidle jsou namontovány pneumatiky o klasickém rozměru 165/70 R13 na plechových discích.
Vozidlo je osazeno dieselovým motorem, který na svůj věk má solidní výkon 47 kW (64 koní) - snad shodný výkon má "vysavač" 1,2 HTP a podobný čtyřválec od Fiatu. Nicméně v můj neprospěch hraje stáří vozu, nestačím jim.
Myslím, že Francouzi dieselové motory umí, protože s ním žádný problém není ani po ujetých 280 000 km. A spotřeba atmosférového motoru je také velice dobrá, běžně jezdím za 4,5 litru na sto. Při maximálně úsporné jízdě to bylo dokonce 4,2 litru (zajímalo by mě, kolik bych vytáhl z 1,4 HDI v P206). Musím ale doplnit, že to není měření po ujetí nějakých 50 km, moje údaje jsou po 300 až 400 km. Když jsem se proháněl rychleji - dálnice okolo 120ti /tachometrově/, bylo to lehce přes šest litrů. Je pravdou, že motor nemá turbo a tím pádem i ta spotřeba je nižší a nejsou takové výkyvy.
Závodit se s tím opravdu nedá, předjížděcí manévr si musím rozmyslet, protože jsem předjížděl dodávku VW s TDI motorem, která přijížděla na hlavní, nechtělo se mi přibrzdit, zkusil jsem předjet. Jel jsem asi 70 na pětku a skoro 2000 otáček (vrchol točivého momentu, takže akorát), vcelku rychle jsem se dostal na úroven dodávky, jenže řidič si mě asi nevšiml a plynule zrychloval (nesešlápl to až k podlaze, to bych poznal, jak mi ujíždí) a já jsem stagnoval vedle něj. Pak jsem vpředu zahlédl protijedoucí vozidlo, usoudil jsem, že bych to nestihl (možná jo, ale bylo by to hooodně těsné), tak jsem ubral a zařadil jsem se za dodávku. Člověk si příliš nepřipadá bezpečně když předjíždí - pokud se nejedná o traktor.
Silné stránky
Výborná spotřeba, motor lze provozovat i na hranici 1500 otáček (samozřejmě zde není takový zátah). Jedná se sice o diesel, ale v zimním období není problém se startováním. Za celou dobu, co vůz vlastníme, jsme vždy nastarovali - a to i když byla teplota hluboko pod bodem mrazu.
Spolehlivost vozu je opravdu dobrá, málokdy se stane, že se něco porouchá a na svůj věk vypadá ještě k světu (škoda, že to není ten novější model s modernější zádí - podobná jako u P306 sedan).
Kvalitní metalíza, leštěnku ani nepotřebuji, stačí ho umýt a leskne se.
Nízká koroze, ale bohužel je, jelikož auto už má něco za sebou a předchozí majitelé se o to příliš nestarali, bohužel :-(. Nicméně ve srovnání s Favoritem musím jásat :-), mám minimální korozi lemů, u prahů je to hlavně povrchové.
Slabé stránky
Vyšší povinné ručení, ale to je kámen úrazu snad všech starších dieselových aut. Zatuhající zadní náprava (již ale vyřešeno). Drnčí trochu přístrojovka, ale vše je vycpáno gumou - skoro není nic slyšet. Brzy nejsou na špičkové úrovni, ale zablokovat přední kola není výrazný problém, vzhledem k nízké hmotnosti vozu.
Řazení není přesné, je tam malá vůle. Delší dráha řazení, především u dvojky a čtyřky.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Za celou dobu, kterou auto vlastíme (asi 7 let), jsme jen měnili gumičku na naftové pumpičce, vodní čerpadlo, membránu vývěvy, spojkové lanko, ložisko předního kola, chladič, manžety poloosy, výfuk.
Uvádět výměnu náplní, brzd a rozvodů je zbytečné, to je běžná záležitost, které se nikdo nevyhne.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od dobrého známého, takže problém nebyl.
První majitel byl český - tuzexové auto.
Vozidlo nebylo za celou dobu svého života bouráno.
Tuning?
Ač jsem mladý, příliš mě to neláká. V létě je v autě horko, tak jsem tam dal folie.
Novinky v recenzi
Sešrotováno
Už je asi v lisovně ... vozidlo ekologicky zlikvidované, čest jeho pamatce.
Drobné dílce na prodej
Tak opět změna, vozidlo skutečně neprodejné. Pojede na eko likvidaci, ale kdyby někdo chtěl nějaké drobné díly, nechť se ozve.
Tak opět zkouším prodej
Váhal jsem dlouho, nakonec bych ho rád prodal - když za něj někdo něco dá.
Nechám na ND
Vypadá to, že ho nechám doma na zahradě na ND, táta má ještě P205 taky v naftě, takže díly se budou hodit.
BUDU PRODÁVAT
Ač mi to srdce rve, chystám Lvíčka prodat (kupuji nového - P306 v HDI). Snad se dostane do dobrých rukou, protože je to velmi dobré auto. Přidám ještě aktuální fotografie vozu (budou označeny), aby někdo nekupoval dle starých fotek. Zájemci mohou psát.
Autofolie
Tak jsem se přeci rozhodl pro autofolie, ale lepím si je sám. Uvidíme, jak to půjde, určitě sem dám foto a napíšu poznatky z lepení. Jen nyní váhám, zda je dát i na přední boční okna.
Oprava karosérie
Dneska došlo na obroušení "lišky". Něco bylo i skrz, ale tmel všechno jistil, poté samozřejmě obroušení a zatření - použita stříbrná barva - míchat originální barvu se mi nechce, ani neznám číslo :-(
Pneu a výfuk
Zdá se, že jaro je tu, a proto jsem opět přezul na letní Pirelli. Ovšem již nějaký čas jsem jezdil s děravým výfukem. Když jsem si ale orientačně spočítal spotřebu za nějakých 500 km, vyšlo mi skoro 6 litrů na sto. Čekal to spíše okolo pěti - vzhledem k tomu, jak jsem jezdil. Nejspíše to bude mít na vrub výfuk.
Nyní očekávám stabilně spotřebu pod pěti litry, spíše okolo 4,5 litru na sto.
Koroze
Ač je karosérie kvalitní, léta přibývají a koroze se objevuje, stále je povrchová, ale posypová sůl a časté stání venku autu nesvědčí. Plochy "liščí" barvy jsou rozsáhlejší a na jaře to obrousím a zase natřu. Okolo předního okna jsou také "kvítky". Co se dá dělat, je to však vozidlo pro každodenní potřebu a vím, že nezklame. Musí ještě nějakou dobu sloužit.
Poloosa
Vypadá to, že odchází poloosa - nejspíše pravá - při průjezdu levotočivou zatáčkou a větším přidáním plynu, začne cvakat. Jezdit se s tím dá, navíc nejsem závodník, zkusíme sehnat nějakou zánovní.
Tak jsem již přezul na zimnní. Však to bude potřeba, až všude naflákají ty značky, za kterými bude potřeba zimní obutí, budu připraven.
Samozřejmě je to bezpečnější a ekonomičtější (šetřím letní pneu)
Vyzkoušel jsem spotřebu: při velmi úsporné jízdě jsem dostáhl spotřeby 4,2 litru/100 km, to jsem jezdil po městě, mimo město i po dálnici.
Poté jsem jezdil svižněji, po dálnici 110-120, navštívil jsem také Prahu v ranní špičce ... při výpočtu mi vyšlo 5,5 litru.
Takže myslím, že to je paráda. Do pěti litrů se krásně vejdu ... v zimě to bude o něco horší, ale i tak obrovská spokojenost.
Nová technická. Prošel jsem vcelku v klidu. Jenom z manžety na levém předním kole teče trochu olej, o tom vím, musím ji vyměnit. A trošku hůř brzdí pravé zadní kolo, nic hrozného. Měl jsem trošku strach, protože se jedná o starší vozidlo, ale obavy nebyly na místě ;-). Určitě bude nějakou sezonu sloužit.
Dnes je pěkné počasí a letní Pirellky křičely nedočkavostí. Vyslyšel jsem jejich prosby a přezul jsem. Doufám, že mrznout nebude. Podařilo se mi vydražit pěkné poklice Peugeot za 330 Kč včetně poštovného - naprostá spokojenost. :-)
Nový vzduchový filtr
Začla zima a starty ok, ale jednou se nechtěl chytit ... baterka dobrá (točí jak blázen), naftový filt ok. Žhavící svíčka byla závadou, ale zrovna ta první, ke které je nejhorší přístup. To se odehrálo v prosinci, ale ted na začátku ledna opět špatné starty (musí se držet déle pod plynem než se ustálý otáčky), vypadá to na další svíčku (máme jich dost).
Další "závadou" je hučící ložisko. Zimní gumy nezpůsobily hučení, ale bude to ložiskem. Ted jenom zjistit jaké a vyměnit.
Hold již to není nejmladší auto, ale na druhou stranu toto jsou běžné výměny, které k tomu patří a nestojí zas tolik peněz.
Před pár dny jsem zakoupil centrální zamykání na DO (800 Kč) pro mého Lvíčka, instalace proběhla během odpoledne a protáhla se až do večera, ale už nemusím auto obcházet s klíčem v ruce.
Začíná se ochlazovat a příchází zima, je nutné přezout na zimní obutí. Výměna proběhla na všech čtyřech kolech, použity starší, ale dostačující pneu.
Před pár dny byly zakoupeny od kamaráda sportovní pedály, hned to auto lépe vypadá :-). Pokusím se přidal i foto.
Zatuhlá zadní náprava opravena. Vyvrtal jsem do ní díru, závitníkem udělal závit a natočil maznici. Spolikalo to docela dost maziva, nicméně po ujetí asi 200 km se nápravu už houpe.
Pokud ostatní majitelé starší Peugeotů mají podobný problém, navrhuji toto řešení.
Zakoupil jsem nové repro do dveří i do zadního plata (viz foto). Přidal jsem i nové fotografie.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Peugeot 309 1.9 GLD
- Peugeot 309 17.06.2010 15:34 Stejsn
- Re: Re: Re: Re: Re: Prodej 12.12.2009 22:36 MilanF1
- Re: Re: Re: Re: Prodej 12.12.2009 22:28 Ondřej Šámal
- Re: Re: Re: Prodej 12.12.2009 22:15 MilanF1
- Re: Re: Prodej 12.12.2009 22:04 Ondřej Šámal
- Re: Prodej 12.12.2009 20:44 MilanF1
- Prodej 12.12.2009 19:33 Ondřej Šámal
- ................... 04.05.2009 13:55
- 309ka 06.04.2009 20:52 Brandon Walsh
- Re: Re: my car 16.02.2009 17:10 MilanF1
- Re: my car 15.02.2009 21:43
- Re: Re: Re: my car 15.02.2009 20:21 koyacik
- Re: Re: my car 15.02.2009 20:14 MilanF1
- nezmar 12.02.2009 15:33 koyacik
- Re: my car 12.02.2009 15:16
- Re: Re: my car 12.02.2009 14:55 MilanF1
- Re: my car 09.02.2009 21:59
- Re: my car 09.02.2009 17:32 MilanF1
- my car 07.02.2009 23:30
- jen prosím... 14.08.2007 14:30
- peugeot 309 18.07.2007 11:29
- Re: 309 10.05.2007 15:04
- hodnocení 30.04.2007 10:28
- Re: dobrý tah 28.04.2007 21:05 MilanF1
- dobrý tah 28.04.2007 16:08 Cecko16
- Re: 309 28.04.2007 11:46 MilanF1
- 309 28.04.2007 08:44 Cecko16
Další vozy Peugeot 309
-
Peugeot 309 (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 26.5.2009 69 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Peugeot 309 (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.4.2009 219 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Peugeot 309 (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.10.2009 210 Majitel 9.40 Uživatelé
-
Peugeot 309 (1995) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.11.2008 139 Majitel 9.00 Uživatelé
-
Peugeot 309 (1993) Majitel: Nerzzi
Přidáno: 7.7.2010 2010 Majitel 5.89 Uživatelé