Recenze
Peugeot 106 1.6 16V GTI
Technické info
Přezdívka auta GTI Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:95000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1587 výkon [kW]: 87 kroutící moment [Nm]: 150 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.3 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 250 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Po dvou letech další přírůstek v garáži. Mám již denní vozidlo Peugeot 306 HDI, kde mě brzy čeká další servisní interval, tentokrát na 380 000 km. Na letní slunné dny mám 106 cabrio.
Nyní jsem si pořídil něco na svezení a požitek z jízdy. Dlouho jsem vybíral, v hledáčku bylo mnoho modelů: 205 GTI, 309 GTI, 306 S16/GTI-6 případně 406 coupé V6. Ale já chtěl primárně za solidní peníze malý lehký vůz a nakonec jsme našel 106 GTI.
Tento ani ne tunový povoz má ve svých útrobách velmi zajímavý motor. Je to pouze 1.6, ale má 16 ventiů a výkon 87 kW, tedy nějakých 120 koní.
Existovaly i další zajímavé verze 106tky. V první generaci to bylo třeba XSi, 1.4 s 69 kW, ale zajímavější byla určitě verze Rallye - 1.3 s 72 kW.
Druhá generace to zamotala. XSi bylo také k dispozici, ale i s motorem 1.6 65 kW. Vysokootáčkový 1.3 zmizel a místo něj rallye dostaly 1.6 s 74 kW. Rallye se vždy neslo v duchu nízké hmotnosti, proto bez klimy, švihadla, menší čalounění atd.
Jako vrchol se nabízela verze S16, do některých krajin (Švýcarsko a UK) se vyváželo jako GTI. Nově vyvinutý motor 1.6 16V disponuje 87 kW a tuneři z něj dostanou až nepochopitelné údaje.
Právem se tento vůz označuje jako "splašená francouzká krabička". Protože po 205 GTI je to poslední auto s podobnými vlastnostmi. Další (novější) auta už mají i silnější motory, ale hmotnost jde taky nahoru.
Pro chudé existovala ve druhé fázi 106tky verze Sport. Opticky vypadala Sportka jako S16 díky nárazníkům a lemům, jinak s motory to nebylo ono. Nejčastěji se tam vyskytovala 1.4 s 55 kW, ale výjimkou nebyla ani 1.1 s 44 kW, to opravdu moc sportovní nebylo. Tohle mi spíše připomíná tuning stylem: Na Fabii HTP dám nárazníky a kola z RS...
Nicméně ke konci výroby z fabriky vyjížděly i verze Rallye s 16V motorem, takže docela zmatek.
Můj vůz je ve verzi GTI (Švýcarsko), tam se ohřál jenom rok a pak cestoval do Česka. Já jej koupil po starším pánovi, ale předtím asi dostával pěkně zabrat, jak bývá zvykem u tohoto auta.
Konkrétně mám auto z roku 2000, tudíž tu jsou drobnosti ve výbavě oproti starším ročníkům, jako například digitální počítadlo kilometrů, bílé boční blinkry atd.
Výbava je velmi dobrá, el. a vyhřívaná zpětná zrcátka, klimatizace, el. okna. Samozřejmě sportovní sedadla, tvrdší podvozek. Mlhovky nejsou, místo nich se jedná o přídavná dálková světla.
Krom výbavy je nutné zmínit motor, ten by měl mít jen 95 000 km a má se čile k světu. Právě kvůli tomu motoru jsem auto vzal, protože jinak se kamarádí s korozí. Z motoru nikde olej neteče a už jsem i atakoval omezovač na 7500 ot. Ale za 7000 ot to nemá moc smysl točit, ten zátah již není takový.
Nicméně projev motoru je opravdu zajímavý. Do 4000 otáček se jedná o vrnící koťátko, ač je pravdou, že to jede, zvláště na nižší kvalty. Ale jakmile se ručička přehoupne přes polovinu, přichází konečně ta zábava. Za 5000 ot. tahá auto neskutečně až do toho omezovače.
Převodovka není špatná, jen má jen pět kvaltů. Vzhledem k síle motoru bych tam klidně přidal ještě jeden jako udržovací. Nicméně z projevu té pětky je patrné, že není již do rychla. Ono taky není kam s ní sprintovat. Na dvojku se dá jet přes 100 km/h a trojka vydrží až do 150 km/h.
Nejsem zastánce sprintů, ale zkusil jsem si zrychlení. A vzhledem k tomu, že 100 km/h lze dosáhnout na dvojku, hodnota dle stopek je fajn. 8,3s. Při troše tréninku a lepivým gumám by to mohlo být i 8s.
Nicméně to pravé, k čemu auto slouží, nejsou sprinty. Je to požitek ze zatáček. Protože pokud dám vůz na nízkoprofilové pneumatiky, zakousne se do zatáčky a drží. Má mnohem lepší rozložení hmotnosti než 306 HDi, kde je těžký předek. Tam je nedotáčivost znát. U GTIčka tomu tak není v takové míře a dá se s vozem dobře manévrovat.
Ono také proč by se špatně manévrovalo, když je zde elektricko-hydraulické řízení a je strmější.
Zábavy je s autem hodně, ale chce to údržbu, od běžných věcí (olej, filtry, svíčky) to chce trochu zalátat výfuk, opravit korozi a hromada drobností včetně omezovače dveří atd.
Udělám nutný servis a poté si jen užít požitek z jízdy.
PS: Nikdo, kdo se mnou jel, nevěřil, že v tom je jenom 1.6 motor. :D
Silné stránky
- Motor
- Podvozek
Slabé stránky
- nutné investice
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis především doma, u staršího auta je nutné počítat se servisem. Ač je to pořád 106, tudíž díly za rozumné peníze.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupováno od staršího pána, který auto nehonil studené.
Přidat názorDiskuse: Peugeot 106 1.6 16V GTI
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Peugeot 106
-
Peugeot 106 (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 17.12.2009 378 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Peugeot 106 (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.10.2008 829 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Peugeot 106 (2011) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.2.2011 010 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Peugeot 106 (1996) Majitel: Destract
Přidáno: 14.11.2011 210 Majitel 9.72 Uživatelé
-
Peugeot 106 (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.8.2007 1019 Majitel 9.72 Uživatelé