Recenze
Škoda Felicia 1.3 MPI 40 kW
Technické info
Přezdívka auta KIP Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:92000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 99 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15.5 maximální rychlost [km/h]: 151 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 272 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
Rád bych vám v této recenzi představil svého KIPa. Nebudu zde vypisovat technická data ani historii notoricky známého, na českých silnicích momentálně nejrozšířenějšího vozu. Od toho jsou na Auto.cz jiné články a recenze. Zaměřím se pouze na osobní zkušenosti a zážitky, které jsem po zatím dvouletém soužití s bílou Felicií nasbíral.
K Feldě jsem přišel, jak se říká, jako slepý k houslím. Dostal jsem ji darem, takže mě v podstatě nestála ani korunu. Nejprve jsem ji nechtěl, ale po přemlouvání jednoho z rodičů (v té době jsme auto neměli) jsem nakonec kývl a stal jsem se majitelem prvního vozu. Asi si říkáte, že jsem musel být blázen, když jsem nebral auto zadarmo. Ale já jsem moc dobře věděl, že koupí (v mém případě darováním) vše teprve začíná. A měl jsem pravdu.
Nejprve přišlo nadšení z takzvané volnosti a nezávislosti na prostředcích hromadné dopravy. Snažil jsem se jezdit, kam se dalo a co dovolila peněženka. Kilometry pomalu přibývaly a já auto pomalu dostával do ruky. První asi dva tisíce proběhly bez problému a v podstatě jsem do auta lil jen benzín a kapalinu do ostřikovačů.
Asi za půl roku přišla první prověrka v podobě STK. Odvezl jsem tedy auto do servisu a nechal ho prohlédnout a olepit zelenou a červenou známkou. V rámci kontroly byl vyměněn zadní tlumič výfuku a brzdová kapalina. Jinak podle servisáka vše OK.
Zase jsem nějakou dobu jezdil bez problémů, dokud nepřišla zima a čas přezouvání. Ale v tom byl právě problém. V garáži zůstaly pouze dvě zimní kola a já potřeboval čtyři. Vzhledem k mizerné finanční situaci jsem se rozhodl přezout jen dvě. Dnes už vím, že to byla hloupost, ale tehdy to opravdu jinak nešlo. Neuplynulo ani pár týdnů a první zimní problém byl na světě. Při cestě do Malé Morávky v Jeseníkách jsem dostal v levotočivé zatáčce smyk a skončil jsem v příkopu na protější straně. Naštěstí se vše obešlo bez újmy na zdraví a majetku. Auto jsme s pomocí Hyundai Santa Fe vytáhli zase na cestu a mohlo se ve volnějším tempu pokračovat dál.
Když jsem se dostal k těm kolizím tak zatím poslední a nejvážnější se stala na dálnici. Shodou okolností v ní figuroval nový model Hyundai Santa Fe. Tentokrát ovšem ne jako anděl spásy, ale jako strůjce neštěstí. Blížil jsem se k výpadovce na Brno, když v tom přede mnou na fleku zastaví černé Santa Fe. Dupnu na brzdu, destičky se jen neochotně zakusují do předních kotoučů a pneumatiky kvílí. Ale je pozdě, bílá Felicie se nezadržitelně zabořuje do korejce. Představy, co se mi v těch několika málo sekundách honí hlavou, jsou naštěstí mnohem divočejší než realita. Rozbité levé světlo, blink, zmuchlané čelo, blatník a kapota. Na nehodu na dálnici celkem štěstí. Tato nehoda mě naučila jednu důležitou věc. Felda rok výroby 97 zastaví na nulu o několik podstatných metrů dál než otcova zbrusu nová Laguna, kterou mám to štěstí občas kočírovat. O tom jak moje peněženka krvácela při přebírání opraveného samozřejmě nepojištěného vozu raději mlčím.
Při psaní těchto řádek se mi ještě teď svírá hrdlo. Je to k neuvěření, ale jednoho dne jsem KIPa našel na parkovišti pouze na třech kolech. Nejprve jsem si myslel, že to je zlý sen, ale bohužel to byla krutá pravda. Slyšel jsem párkrát, že někomu ukradli všechna čtyři kola a auto nechali na špalkách, ale nikdy mně nenapadlo, že se to jednou stane mně. Štěstím v neštěstí bylo to, že zlodějíčci stihli vzít jen jedno kolo. Patrně je někdo vyrušil, protože z dalších kol byly sundané krytky a na jednom povolené šrouby. Přemýšlel jsem tedy jak se z téhle situace dostat. V Brně jsem měl pouze slušné oblečení a vyměňovat kolo v nové zimní bundě se mi opravdu moc nechtělo. Po pravdě zničená bunda za pár tisíc by mě v tu chvíli štvala víc, než odcizené kolo za několik stovek. Naštěstí jsem si vzpomněl, že kousek od kolejí (myslím ty, kde bydlí studenti) bydlí otcova teta. Nenapadlo mě nic lepšího, než si půjčit monterky, svetr a bundu a v tuhém mrazu kolo vyměnit. Výměna proběhla úspěšně a já byl připraven na cestu domů po třech a půl kole. Hned druhý den jsem v pneuservise obstaral dvě nové zimní gumy, jeden disk a sadu bezpečnostních šroubů, kdyby snad nějací další nenechavci dostali chuť na moje kola.
Silné stránky
-po prvním majiteli
-výborný stav (deset let byl KIP garážovaný)
-servisní knížka + pravidelné údržby
-v poměru ke stáří málo najeto
-kvalitně zpracovaný interiér
-na kočičích hlavách nic nevrže ani neskřípe
-levný provoz a servis
-dostupné náhradní díly
-jednoduché ovládání
-přehledná karoserie
-nadčasový design
-v porovnání s konkurenty v nižší třídě velký zavazadlový prostor
-pro člověka se 170 cm prostorný interiér
-motor 1.3 MPI naskočí napoprvé i při -15!!!
Slabé stránky
-slabý účinek brzd
-chybí posilovač řízení
-žádná bezpečnostní výbava a deformační zóny
-koroze (naštěstí jen lemy zadních blatníku)
-v táhlém kopci citelně chybí výkon
-na dálnici lze jezdit pouze v pravém pruhu
-tuhé řazení, hlavně zpátečka
-tvrdý podvozek
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
-Auto mám necelé dva roky a zatím jediná věc, která mě nechal na holičkách, byla asi poměrně stará baterka, která vypověděla službu.
-Předtím bylo aut deset let v rodině, a co si pamatuju, nikdy s ním nebyl žádný problém. Tady se ukazuje, že jednoduchá konstrukce a minimum elektroniky má i své plusy.
-Opravy po drobných autonehodách nemůžu nezapočítat, tvoří totiž větší část rozpočtu na auto.
-přední levý blatník 2x
-přední levé světlo
-levý blinkr
-maska
-seřízení světel
-zadní tlumič výfuku
-přední tlumiče a uložení
-sada zimních pneumatik
-sada letních pneumatik
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
-žádné, auto jsem zdědil po jednom z prarodičů
Tuning je moc silné slovo, říkejme tomu drobné úpravy.
-Autoradio Sony CDX-GT210
-Reproduktory Magnat 2x120W
-Hliníková řadička ve stylu Audi TT
Novinky v recenzi
Reinkarnace
KIP se dočkal reinkarnace. Dostal ho do užívání můj mladší bratr. Vyměnil komplet převodovku 3x. Předchozí dvě se rozsypaly po cca 500 km, termostat a vesele jezdí dál. Tak snad mu KIP nějaký ten pátek bude služit. Já už mám za KIPa náhradu a vůbec si nestěžuji Ale Felda bude už navždy srdeční záležitost. První láska, je první láska...
Odpočívej v pokoji
Minulým příspěvkem jsem asi KIPa naštval a on se rozhodl, že mi těch pár posledních měsíců s ním dost znepříjemní. První věc, která se odporoučela, bylo topení. Auto z ničeho nic přestalo topit a z výdechů tak do kabiny putoval pouze vlažný vzduch, což při letošní zimě na vytopení interiéru nemohlo stačit. Několik dní poté se ozval motor. A to tak, že při vlhkém ránu běžel nerovnoměrně, a než se dokázal zahřát, tak si dovolil na několika křižovatkách zhasnout. Věc poslední, která dočista podlomila moji trpělivost, byla spojka. Jednoho dne se vysypalo ložisko a to takovým způsobem, že jsem nebyl schopen dojet do cíle. Auto čekala největší potupa – odtah. V tuhle chvíli jsem ještě do opravy zainventoval a přimhouřil obě oči. Když se ale nová spojka po 1500 km rozhodla stávkovat znovu, došla mi trpělivost - KIP půjde na vrakoviště! Musíme přece snižovat průměrný věk vozového parku v ČR. Tak tohle je konec KIPa v Čechách, budiž mu automobilové nebe lehké.
KIP bude končit
Automobily stárnou mnohonásobně rychleji než lidé a na mém KIPovi to jde vidět každý měsíc víc a víc. Ne že bych se o auto nestaral, nebo se na něm pokazilo něco zásadního. Jde spíš o drobnosti, které většinou člověk přehlédne a takhle starému autu je odpustí. Ale jak tohle auto i já stárneme mění se mé nároky na automobil jako takový. Před pár lety, kdy jsem jsem tohle auto dostal byl jsem za něj vděčný a bylo pro mě vstupenkou do světa čtyř kol. Dnes jsem se posunul jinam a vím, že přišel ten pravý čas začít uvažovat o tom, že své první auto vyměním za něco modernějšího, komfortnějšího a hlavně bezpečnějšího. Mám teď před sebou asi tři příjemné měsíce, kdy budu hledet nového čtyřkolového miláčka. Tak mi držte palce.
Koroze
Letos na podzim jsem se naštval a rozhodl se, že už se na tu rezavějící hrůzu nebudu dívat. Vzal jsem auto na zahradu a za pomoci vrtačky s kotouči, brusného papíru, odrezovače, tmelu, základní barvy a laku jsem skoncoval s hnusnou rzí, co se mi stále více zažírala do zadních podběhů. Teď jen ukáže čas za jak dlouho se mrcha prokouše zpět. Doufám, že aspoň tuhle zimu si to odpustí.
Stěrače
V jedné z předchozích novinek jsem přislíbil, že až nasbírám pár zkušeností s novými stěrači, podělím se o ně. Tak jak se jim vlastně daří udržovat přední okno čisté? No měl jsem to štěstí několikrát pěkně zmoknout a musím říct, že rozdíl je patrný hned při prvním setření. Stěrače tolik nedrhnou a stírají rovnoměrněji. Pokud prší opravdu hodně není si na co stěžovat. Při lehkém poprchání je třeba počkat až se okno trochu navlhčí, aby stěrače stíraly plynule, ale to je běžná praxe u všech stěračů. V zimním provozu při hustém sněžení případně při stírání břečky je trochu znát, že guma, ze které jsou stěrače vyrobeny lehce reaguje na změnu teploty. Stěrače trochu ztuhnou a hlavně ten u spolujezdce v dolní poloze zcela nepřiléhá. Ale to je tak jediná výtka. Suma sumárum, flat stěrače doporučiji všem, kteří jsou stejně jako já závislí na čistém čelním skle a nejsou zvyklí mžourat přes bahno, sníh a jiné svinstva z vozovky. Navíc Felda podle mě vypadá o poznání lépe než s klasickými stírátky.
Zimní provoz
S Kipem jsme letos vstoupil do třetí společné zimy. Mráz, sníh, silný vítr, teploty hodně pod bodem mrazu - taková je letošní zima. Pro stará auta nejhorší roční období a hlavně zkouška spolehlivosti a provozuschopnosti. Kip zatím nástrahám zimního počasí odolává bez jediného zaváhání. A to musím podotknout,že jsem provoz auta nijak neomezil. Navíc přibyly cesty do hor za lyžováním. Takže Kipe drž se, letošní zimu opět zvládneme!...
Nové stěrače...
Po roce přišla řada na výměnu stěračů a já jsem se rozhodl, že zkusím koupit všemi chválené flat stěrače. Zatím se mi nepodařilo pořádně zmoknout, takže nemůžu potvrdit ani vyvrátit lepší funkčnost oproti klasickým o polovinu levnějším.
Příprava na teplo
Tento týden jsem si auto vyzvedl po servisní prohlídce, na které byl vyměněn motorový olej, brzdová kapalina, vzduchový filtr a zkontrolovány brzdové kotouče a obložení. Abych tomu taky trochu přispěl, auto jsem kompletně umyl zvenku i zevnitř, vysál, odsolil podvozek a připravil tak na teplé roční období.
Kdo mi leze do auta?
Dnes jsem zjistil, že mi někdo vnikl skrz přední spolujezdcovy dveře do auta. Za poslední měsíc je to už potřetí. Naštěstí auto bez poškození otevřel, prohledal a pak zase zavřel, bez toho aniž by si něco odnesl. Myslím si, že je to jeden a ten samý člověk, který jen zkouší, jestli něco nenechám v přihrádce od spolujezdce. Proto přemýšlím jak ho odradit od dalšího pokus a dát mu najevo, že v autě stejně nikdy nic nenajde.
Noční foto
Přidal jsem do fotogalerie nejnovější obrázky, které jsem pořídil včera večer. Snad se budou líbit...
Přezuto
Zimní Klebry jsem nahradil plášti s humorným názven "First stop". Jsem zvědavý jak se osvědčí v letním období a hlavně na mokré vozovce. Výkony Michelinů od nich nečekám, tak snad nezklamou...
Přidat názorDiskuse: Škoda Felicia 1.3 MPI 40 kW
- Re: šrotiště 03.09.2011 19:46 Marblik
- šrotiště 30.08.2011 22:24 FiLan
- Re: Re: Re: Konec KIPa 11.01.2011 18:48 Marblik
- Re: Re: Re: Konec KIPa 11.01.2011 18:46 Marblik
- Re: Re: Konec KIPa 11.01.2011 18:44 Brandon Walsh
- Re: Re: Konec KIPa 11.01.2011 18:42 Aspire
- Re: Konec KIPa 11.01.2011 18:40 Marblik
- Konec KIPa 11.01.2011 18:20 Aspire
- Kilometry 05.09.2010 00:55 Nerez
- chvála 17.10.2009 23:10 Nomadm
- Re: Re: Doufám, 28.09.2009 13:56 HELIUM
- Nádhera!!! 23.09.2009 15:25
- Re: Re: Kdo mi leze do auta... 06.05.2009 17:15 Marblik
- Re: Felicita 06.05.2009 17:14 Marblik
- Re: Kdo mi leze do auta... 06.05.2009 17:11 Prase
- Kdo mi leze do auta... 06.05.2009 16:57 igi2
- Felicita 05.05.2009 09:02 Francesco
- Re: cao 21.04.2009 14:33 Ronnyp (RSKa)
- Re: cao 21.04.2009 08:37 Marblik
- Re: Pochvala 21.04.2009 08:34 Marblik
- cao 20.04.2009 22:51 Ronnyp (RSKa)
- Pochvala 20.04.2009 22:01
- Re: Re: dálnice 18.04.2009 15:29 mastic
- Re: dálnice 30.03.2009 08:00 Marblik
- Re: Doufám, 30.03.2009 07:57 Marblik
- dálnice 27.03.2009 17:13 mastic
- Doufám, 27.03.2009 13:40 Stejsn
Další vozy Škoda Felicia
-
Škoda Felicia (1999) Majitel: Aspire
Přidáno: 3.1.2010 39210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1997) Majitel: tomasino
Přidáno: 22.11.2009 159 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1998) Majitel: georgerob
Přidáno: 26.5.2009 439 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1995) Majitel: liborauta
Přidáno: 17.7.2009 129 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1996) Majitel: ThomasHK
Přidáno: 31.1.2010 359 Majitel 9.87 Uživatelé