Recenze
Citroën C5 Exclusive Break 2,2 HDi 173
Technické info
Přezdívka auta Závodní autobus Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:201500 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2179 výkon [kW]: 125 kroutící moment [Nm]: 370 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.3 maximální rychlost [km/h]: 217 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 563 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.3
Popis vozu
Koupil jsem si Citroën C5. Tohle když jsem řekl kamarádům, tak se chytali za hlavu. Komentáře typu "To se ti vysype!", "Ty ses zbláznil!", "Děcka, ojetý automat je strašná past!" byly na denním pořádku. Než jsem auto koupil, strávil jsem spoustu času sháněním informací jak o C5, tak o motoru a převodovce. Nechtěl jsem věřit že každá C5 je past, jak někteří tvrdí.
Při hledání vhodného auta jsem na začátku stanovil jen velmi malá kritéria - větší kombík, klimatizace, tempomat, rozumné servisní náklady. Silnější motor nebyl podmínkou, ale je to plus. Každopádně na 5 let a celkově levnější než Octavia III Combi na operativní leasing.
C5 mě vždycky lákala, už jako nová. Široká maska s adaptivními bixenony, dlouhý ponton (4839 mm celkové délky a 1780 mm šířky), slušný vnitřní prostor pro posádku (rozvor 2750 mm). A hlavně, slavný hydraulický podvozek.
V inzerci na jednom webu jsem objevil inzerát od soukromníka. A zrovna biturbo. Což je vedle V6 druhý motor, který jsem po přečtení všeho možného chtěl. Za trochu více peněz, ale řekl jsem si že to zkusím. Na autě nebylo nic zásadního k opravě, ba co naopak - z výroby nepovedený hydroblok automatu už byl vyměněný. To je jedna z největších investic, co může na autě být.
Z venku téměř nepoznáte jaký motor nebo výbavu auto má. V mém případě se jedná o nejvyšší výbavu Exclusive, tedy:
bixenonové adaptivní světlomety
dešťový a světelný senzor
tempomat s omezovačem rychlosti
dvouzónová klimatizace
elektricky nastavitelné sedačky, čalouněné alcantarou a semišem
elektricky sklopitelná zrcátka (sklopí se samy při zamknutí)
adaptivní podvozek Hydractive 3+
přední a zadní parkovací senzory
elektricky ovládaná okna
ABS/ESP/EDS/BAS
Navrch k tomu je ještě:
barevný LCD displej s navigací a 30GB HDD pro mapy a MP3
asistent pro jízdu v pruzích AFIL
střešní okno
Motor je kapitola sama pro sebe. Označení HDi 173 říká o 173 koních. Na 2,2 takový hezký standard, 370Nm v 1500 ot./min. zní zajímavě. A zajímavá je cesta, jakou k tomu v PSA došli. Jedná se o první aplikaci paralelně-sekvenčního přeplňování pro naftový motor. Laicky řečeno: motor má dvě turba. První, mírně menší, pracuje pořád. Druhé se přidává mezi 2600 - 3200 ot./min., podle potřeby. Výsledkem je lineární průběh točivého momentu, kdy ve 4000ot./min je k dispozici cca 70% ze 370Nm. Motor je ve výsledku velmi pružný a tichý, není nutné ho vytáčet.
Ve spojení s automatem motor nemá výkonovou špičku nebo hluché místo. Stačí přidat plyn, automat obvykle ani nepodřazuje a C5 sametově vyrazí vpřed. Bez hluku, brutálního zatlačení do sedačky. Jen na rychloměru ručička letí jako splašená. Umí to, a pak je to za 10 - 11 litrů nafty na sto.
C5 je ale hlavně o pohodlí. Proto oceňuji neznatelné řazení převodovky, které s téměř neslyšitelným motorem dělá z auta loď. Pedál plynu je tady komunikčním prostředkem. Podle toho jak jej zmáčknu, auto buď jen jede vpřed, nebo jede vpřed o něco rychleji. Až pohled na rychloměr občas odhalí, že už jsem mimo povolený limit. Sedadla nemají boční vedení, jsou to spíš křesla. Nejsou na závodění. Opět se vracím k pohodlí v autě. Je to o celku - v autě je ticho, zajišťují ho boční dvojitá laminární okna. Tepelnou pohodu pomáhá klimatizaci držet pokovené čelní sklo. Při couvání se sklopí pravé zrcátko dolů - vidím na kolo a obrubník a můžu si to i nastavit podle potřeby. Nechci z kufru zvedat těžký náklad moc vysoko? Bez problému, zvednu si nakládací hranu - ta jde i snížit. Tlačítkem v kufru. Navíc je hrana v úrovni podlahy, takže i bez nastavení hrany je manipulace s taškami a kočárkem parádní. Stačí vložit. Po naložení usednu do křesel, která jdou nastavit následovně: výškově, odděleně na přední a zadní hraně sedáku; podélně; a elektrická je také bederní opěrka i sklon opěradla. Standard je tedy vyšší než u většiny ostatních aut, kde si nelze nastavit sklon sedáku. Je to velmi návykové.
Dřív jsem preferoval jsem spíše tvrdší auta, ale C5 mě dostala. Hydractive 3+ ve spojení s pohodlnými křesly je dokonalá a bojím se chvíle, kdy budu muset auto vyměnit.
Hydraulický podvozek reaguje pohotově. Je řízen elektronikou, která sbírá data z celého auta. Začne to tím, že sednete do auta a než stihnete otočit klíčkem, zavrčí elektromotor a auto se srovná. Ano, i na váhu jednoho člověka reaguje. Rozjedete se a od chalupy je zvlněná asfaltová cesta. Auto se přizvedne nahoru, aby zachovalo komfort. To umí do 70 km/h. Nad 110 km/h zase snižuje výšku kvůli těžišti. Není pak citlivé na boční vítr.
Silné stránky
- Velký zavazadlový prostor
- Velmi pohodlný podvozek Hydractive 3+
- Pohodlná sedadla
- Silný motor téměř bez turboefektu
- Sametová automatická převodovka AM6
- ve 30 km/h odtlakuje měnič a nechá vás plout setrvačností. Umí to i v 50 na 5, ale to jí musím přemluvit manuálním řazením
- z 3 na 5 a 5 na 3 řadí okamžitě, vynechává 4
- při jízdě z kopce drží vyšší rychlostní stupeň - celkem umí brzdit motorem
- V interiéru je velké množství různých odkládacích prostor (řidič má v dosahu 7 míst)
- Obří přihrádka před spolujezdcem (pojme a vychladí 1,5l láhev a ještě spoustu věcí navíc vč. desek nebo menšího šanonu A4)
- Velmi pohodlná sedadla, nastavitelná v 8 směrech + nastavitelná bederní opěrka
- Ovladače pod volantem pro infotainment a tempomat - lze přes ně zadat i adresu do navigace
- 30GB harddisk s Jukeboxem
- Centrální displej pro celé auto
- Budíky jsou bez informačního displeje, v noci se dá spolu s displejem vypnout jejich podsvícení (mimo rychloměr)
Slabé stránky
- Obrazovka infotainmentu je částečně zakryta vlastním krytem
- Málo kapes v kufru
- Vyšší spotřeba proti srovnatelným motorům (za ten zátah mu to ale odpouštím)
- Není kam dát větší kelímek s kávou - místo je pouze pro pidikelímky.
- Nelze samostatně odemknout kufr
- Chybí paměť polohy sedaček
- Sedačky nejsou vyhřívané
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Navigace přestala chytat GPS signál - pomohla výměna konektoru a přepájení jednoho čipu.
Padající zadek vyřešila výměna těsnení a přeleštění pístnic. Spolu s vyměněným termostatem a škrtící klapkou to odpovídá najetým km.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval od majitele jedné firmy, sloužilo mu 3 roky. Auto mi půjčil domů a mohl jsem jej nechat prohlédnout v servisu dle vlastního uvážení. Přidal ještě nějaké drobnosti (další koberečky, ochrannou síť do kufru za zadní sedadla, a 1 nosič na kolo). Dostal jsem k autu 2 sady kol, zimní 16" a letní 17".
Novinky v recenzi
Přepracovaná recenze
Konečně jsem se dostal k doplnění recenze.
Další vozy Citroën C5
-
Citroën C5 (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.10.2007 1439 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Citroën C5 (2004) Majitel: Giorgos
Přidáno: 29.3.2011 810 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Citroën C5 (2005) Majitel: martinST
Přidáno: 12.7.2017 129 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Citroën C5 (2005) Majitel: Zumion
Přidáno: 17.8.2019 1710 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Citroën C5 (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.5.2007 3139 Majitel 9.66 Uživatelé