Recenze
Citroën C5 2.0i 16V 103 kW RCRFJC
Technické info
Přezdívka auta limuzína, Berlína Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:110496 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.1 maximální rychlost [km/h]: 211 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 471 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.6
Popis vozu
Citroën s hydropneumatickým podvozkem jsem chtěl už prakticky od doby, co jsem měl řidičák. Ale několik let jsem si musel počkat. Citroën C5 byl mým snem, zjistil jsem si už dávno spoustu informací, a díky tomu jsem to auto chtěl ještě víc pro jeho spoustu zvláštností. Splnil se mi sen.
V Ý B Ě R
Vzhledem k hydropneumatickému podvozku, velké výbavě a příznivé ceně ojetin pro mě nic lepšího neexistuje. Auto jsem vybíral dlouho, občas mě napadlo kvůli negativní kritice, že bych mohl vybrat i něco jiného. U mě určitě padají auta z koncernu založeného Hitlerovou automobilkou. Díky nekritickému vychvalování od většiny lidí a novinářů mám k těm autům averzi. Kdybych nemohl mít C5, chtěl bych něco od Citroënu. Tam se mi ale líbí jen sedan C-Elysée. Jenže je to základní auto s velmi chudou výbavou a nulovým odhlučněním.
Nejstarší C5 byla vyráběná mezi lety 2001–2004. Je to tedy dost staré auto. Nejnovější verze (2008–2017) působí moderně i dnes. Ale ty už jsou dražší a výběr je stížený tím, že ne všechna auta mají hydropneumatické odpružení. Proto jsem se (ještě z pár dalších důvodů) rozhodl pro facelift verzi první generace.
Hatchbacky a vagóny kombi se mi zajídají, na silnici toho jezdí většina. Ani u C5 se mi kombi nelíbí. Můj požadavek tedy byl C5 ve verzi liftback (francouzsky Berline) a benzínový motor (nejezdím dálky). C5 má být pohodlné auto, a tak k němu patří i tichý benzín. U benzínových motorizací jsou tři varianty, ze kterých jsem vyloučil 3.0i. Jak se můžete dočíst, je to motor, který má všechno docela jinak a samozřejmě má vyšší spotřebu. Takže zbývaly 1.8i a 2.0i. Bral bych klidně 1.8i (kvůli o trošku nižší spotřebě, pojištění), ale těch zas tolik není. Nakonec tedy mám 2.0i s nejvyšší výbavou Exclusive. Auto bylo vyrobené v roce 2005, kdy se začala vyrábět faceliftovaná verze C5 (do roku 2007).
E X T E R I É R
Auto patří do střední třídy, je tedy větší (délka 4,7 m). Design exteriéru hodnotím 9/10. Nejhezčí mi přijde elegantní příď, která z profilu má tvar do špičky, maska s protaženým chromovaným logem automobilky a na ni navazující elegantní světlomety, které jsou u mé C5 samonatáčecí xenony (pěkný je test před startem, viz. video). Přední kapota působí mohutně. Víko motoru má plynové vzpěry (což např. nemá současné vlajkové SUV Citroën C5 Aircross a spousta dalších moderních aut ve vyšších stupních výbavy!). Většina částí motoru je zakrytá plasty a víko a vnitřek má zvukovou izolaci (viz. foto). Stěrače jsou trochu schované pod kapotou, pokud je chcete odklopit při mytí, musíte je dát do polohy údržba, jinak si odřete hranu kapoty.
Plastové prahy svým tvarem zvětšují dojem mohutnosti auta. Kola jen s jedním rozměrem jsou v předepsané velikosti 215/55 R16 W. Výška mezi okrajem kola a blatníku je větší než u běžných aut právě díky odpružení Hydraktiv. Hrdlo palivové nádrže je standardně na pravé straně.
Zadní světlomety mi přišla jako jediná nehezká věc na autě. Tvar mi moc neladí s předními, nejsou tak elegantní a uniká mi celková myšlenka jejich designu. I když po detailním obhlídnutí to není tak hrozné, už jsem si zvykl a líbí se mi. Velikost zavazadlového prostoru u verze liftback je podle mě velká (471 l), těžko dosáhnete až dozadu. V kufru je z obou stran osvětlení a plnohodnotná rezerva.
I N T E R I É R
Vnitřní prostor je velký. Přední sedadla mají mezi sebou větší prostor, a tak odkudkoliv vzadu hezky vidíte na půlku palubní desky (z prostředka na celou). Sedadla jsou měkká a pohodlná, podle mě přesně, jak by měla být. Když si sednu do jiných aut, je to tvrdší. To platí i pro ZADNÍ SEDADLA, což nebývá obvyklé u většiny aut o třídu níž. Skoro jako pohovka. Vzadu je možné sklopit střední opěradlo, které slouží jako loketní opěrka s výsuvným držákem nápojů a úložným prostorem uvnitř. Místa je dostatek i pro 3 cestující, středový zadní tunel je snížený. Takže uprostřed je jen malý hrbol. Zadní okno se nechá zatáhnout stahovací roletou. Vzadu akorát je málo prostoru pod předními sedadly, takže si tam nemůžete natáhnout nohy, což je škoda.
PŘEDNÍ sedáky nemají příliš výrazné boční vedení, takže při náklonu karoserie v zatáčce můžete mít pocit, že sklouznete ze sedadla. Jinak jsou přední sedadla vybavená vyhříváním a elektrickým seřizováním (výška, podélné posouvání, náklon opěradla, úprava bederní opěrky). Ve výbavě je také systém pro neúmyslné překročení plné čáry. Funguje při překročení rychlosti 80 km/h, pak sedák dost silně vibruje na dané straně přejetí čáry (tedy spíš dostáváte takové rány).
OSVĚTLENÍ INTERIÉRU zahrnuje tři světla uprostřed u zpětného zrcátka (s automatickým zatmíváním), osvětlení vzadu, světla vepředu pod palubní deskou na nohy u řidiče a spolujezdce, ve schránce spolujezdce, osvětlení zrcátek ve slunečních clonách + červené a bílé světlo vespod předních dveří po otevření. Na středovém panelu je tlačítko DARK, kterým se dá pro lepší jízdu v noci vypnout displej uprostřed a osvětlení přístrojů, zůstane osvětlený jen ukazatel rychlosti.
ÚLOŽNÝ PROSTOR je podle mého dostatečný (prostor ve dveřích + schránka, odkládací přihrádka vedle volantu, zásuvka pod sedadlem řidiče, odkládací část / držák nápojů na středové konzole).
Zvláštností uprostřed jsou pak tlačítka na manuální korekci výšky podvozku. Další je parkovací brzda, která se musí zatáhnout až hodně nahoru. Pro zajímavost: zabrzdí se přední kola (kvůli tomu, že se při změně světlé výšky pootáčejí zadní kola).
STŘEDOVÝ PANEL je kritizován za přemíru tlačítek. Na první pohled možná působí nepřehledně, ale pak jeho funkce oceníte. Místo podrobného popisu viz. foto. Ne zrovna dobré umístění se týká tlačítka výstražných světel. Je vespod, takže ho nemáte na očích, a před ním je řadící páka. Ta má podle mě hezký tvar (existuje jiný design, který už se mi tolik nelíbí). Zařazení zpětného chodu je signalizováno, na což se dobře zvyká.
KLIMATIZACE je dvouzónová automatická. Činnost je řízená podle snímání teploty (vnitřní, vnější) a vlhkosti v interiéru a snímače osvětlení ve středu palubní desky u čelního skla. Většinou nechávám větrák klimatizace na nejnižším stupni, při delší cestě dám na auto, rozdělování vzduchu nechávám pořád na automatické. Např. v zimě, dokud není motor trochu zahřátý, topí méně a pak se výkon zvýší. I když je v manuálním režimu, automaticky ofukuje nejvíc čelní sklo. V létě jsem si všiml, že pokud auto stojí nebo jede pomaleji, fouká na nejnižší stupeň méně, ale při zvýšené rychlosti fouká víc.
RÁDIO má na levé straně tlačítka pro jednoduchou změnu zobrazení na barevném displeji. Na displeji se zobrazují vždy 2 funkce (např. klimatizace s kombinací rádia, nebo palub. počítače apod. – viz foto). Pro navigaci je potřeba vložit CD s mapovými podklady. Jinak je ještě zásobník na 6 CD pod sedadlem spolujezdce. Ozvučení je dobré (od firmy JBL). Pod čelním sklem jsou 2 výškové reproduktory, které ale vzhledem ke stáří vozu už dost šumí. Pak jsou reproduktory v předních dveřích a vždy po dvou reproduktorech v zadních dveřích. Hlasitost je možné nastavit mezi hodnoty 0–30. Většinou u přehrávače CD stačí stupeň 3 nebo 4. Na 5. a 6. je už pro mě hlasitost dostatečně velká pro pořádný poslech. Víc bych ji asi nedával. Nastavení hlasitosti se ukládá a je různé pro CD, rádio, navigaci a dopravní informace. Ostatní podrobné informace o systému si můžete prostudovat v Návodu k obsluze (ke stažení na internetu).
Ve výbavě je ještě střešní okno. Může se buď vyklápět zadní část ve 3 stupních, nebo zajíždět do střechy (celkem 6 stupňů).
MÍSTO ŘIDIČE
Z levé strany: na dveřích je ovládání oken (všechna jsou elektricky stahovatelná s automatickými dojezdy – i u zadních oken) a zrcátek. U pravého zrcátka můžete mít zapnutou funkci automatického naklopení při zařazení zpětného chodu. PŘÍSTROJE PALUBNÍ DESKY jsou velké (hlavně ukazatel rychlosti) a přehledné. Líbí se mi takové provedení, kdy nejsou jednotlivé budíky oddělené a zapuštěné. Tady jsou v jedné rovině a s elegantním designem. Navíc je tu ukazatel teploty oleje a voltmetr. Ve výbavě je pak ještě tempomat a omezovač rychlosti na levé straně pod volantem a na pravé straně ovládání rádia. Páčka blinkrů při vracení vydá mírný zvuk při jemném dosednutí do základní polohy, chod je takový jemný.
Zajímavý je ještě ekonomický mód auta, kdy po vypnutí motoru můžete používat elektrické přístroje po dobu 30 min. Pak auto přejde do ekonomického režimu, aby šetřilo baterii. Doba osvětlení při otevření dveří je zkrácená a nejde pak používat např. rádio. Na druhou stranu by se vám nemělo stát, že rozsvícené světlo úplně vybije baterku a už neodjedete (což nemusí být nic výjimečného). Režim se deaktivuje po nastartování.
Ř Í Z E N Í
VOLANT má přiměřenou velikost. U francouzských aut se kritizuje přeposilování volantu. V C5 mi nepřijde účinek posilovače nijak velký, zkrátka je akorát pro pohodlí. Navíc se u C5 mění účinek v závislosti na rychlosti. Doma máme ještě Peugeot 206 a tam by se dalo diskutovat o přeposilování. Mě to ale nevadilo, je to prostě pohodlné. Plný rejd je dost malý, auto potřebuje opravdu hodně prostoru, abyste se s ním vytočili.
Klíček má jednu polohu pro zapnutí, kdy před startem něco jako větrák ale spíš něco jiného, asi test xenonů zvláštně zaduní (působivé) (nově přidané video), a pak poloha pro nastartování. Zajímavé je, že někdy stačí klíč jen přiblížit ke spínací skříni a už je slyšet syčení nejspíš čerpadla. MOTOR běží hladce a interiér je od něj velmi dobře odhlučněný. (Odhlučnění je např. i ve dveřích, boční skla jsou dvouvrstvá.) Ze začátku bylo těžké rozpoznat, jaké jsou otáčky při rozjedu. Při jízdě motor prakticky není slyšet do nějakých 3000 otáček, hluk jde spíš od pneumatik (záleží na povrchu vozovky). Motor má podle mě dostatečný výkon. Ze silnice si nedělám žádnou závodní dráhu (jako jiní, o jejichž kognitivních schopnostech mám silné pochybnosti), jezdím klidně, protože pro to je C5 určená. Přesto při sešlápnutí plynu při předjíždějí dokáže auto dobře akcelerovat. Pokud to jde, jezdím spíš úsporně, klimatizace je zapnutá pořád (celoročně), spotřeba se pohybuje mezi 7,4-8 l/100 km (v zimě byla přes 8 a v létě jsem se dostal až na 7,1 l/100 km).
Motor se nejlíp cítí nad 2000 ot./min, to teprve začíná být živý a tolik neduní. Jinak na rovince je možné jet i pod 2000 ot./min. Při 90 km/h má asi 2500 ot./min, na dálnici při 125-130 km/h je to nějak přes 3500 až skoro 4000 ot./min (jen pět stupňů). To už je motor víc slyšet.
Malou potíž jsem měl jen s PLYNEM při rozjíždění. Občas se mi stalo, že při rozjezdu po zařazení 2. stupně auto nereagovalo na plyn, až po sešlápnutí pedálu na podlahu (asi závada na potenciometru, jak jsem četl, nebo jsem řadil moc brzo).
A to nejlepší nakonec.
HYDRAKTIV III
Díky hydropneumatickému odpružení je každá jízda krásný zážitek. Když jedete po mírně zvlněné silnici, auto vás příjemně pohoupe. Při prudším rozjedu nebo zabrzdění (příp. když vám zhasne motor) nedostanete až tak tvrdý kopanec. Různé nerovnosti na silnici jsou cítit, ale rázy jsou tlumené na rozdíl od obyčejného odpružení. Někdy si říkám, že by to mohlo být ještě měkčí. Když ale přesednete zpátky do auta s pružinami, je to šok. Kvůli měkkému odpružení se samozřejmě auto do zatáček naklání a asi není možné zatáčky projíždět v příliš vysoké rychlosti. Myslím, že jinak to prostě nejde. Buď budete mít pohodlí a náklony (neplatí zřejmě o Xantii Activa), nebo můžete mít trakař bez větších náklonů.
Na řízení a pocit je určitě potřeba trochu si zvyknout. Je to něco jiného. Tím, že moc nevíte, co se děje s kolama na silnici, může mít člověk pocit, že auto spíš tak nějak plave.
Výhodou je udržování světlé výšky nezávisle na zatížení vozidla a změna světlé výšky. Např. při zatažení ruční brzdy je někdy předek přizvednutý, ale když přijdu k autu a otevřu dveře, automaticky se srovná výška a předek poklesne. Nebo se vpředu nebo vzadu přizvedne, pokud je níž od vypnutí motoru, nebo když nasednu a tím se sníží (můžete vidět ve videu). Základní polohu můžete snížit do servisní polohy (rychlost max. 10 km/h), nebo zvýšit do dalších dvou. Maximální výška je také servisní poloha do 10 km/h, střední poloha do 40 km/h. Jakmile překročíte v jedné zmíněné poloze danou rychlost, auto automaticky přejde do nižší. Občas jsem používal střední polohu, abych si neodřel předek v jednom místě. Ve vyšší poloze při jízdě do kopce je cítit, že přední kola asi trochu prokluzují, hůř zabírají.
Na závěr ještě pár zajímavých funkcí popsaných v návodu, které se mi líbí:
· Prudká decelerace vozidla způsobí automatické rozsvícení výstražných světel.
· Při nastartování vozidla systém automaticky uzamkne dveře, pokud dosáhnete rychlosti přibližně 10 km/h.
· Superzamykání: Dlouhým stisknutím klíče zavřete okna dveří a střešní okno.
· Pokud rychlost vozidla překročí hodnotu 110 km/h na dobré vozovce, dojde ke snížení světlé výšky vozidla.
· Při malé a střední rychlosti na špatné vozovce je světlá výška vozidla zvýšena.
· Hodnota vyklonění střešního okna se reguluje v závislosti na rychlosti jízdy s ohledem na vznik aerodynamického hluku.
· Pozor, náhodná manipulace s ovladačem uloženým v kapse může vyvolat nechtěné odemknutí dveří. Současně platí, že pokud nedojde k otevření žádných dveří do třiceti sekund po odemknutí, dveře se znovu automaticky uzamknou.
+ funkce výbavy: detekce podhuštění pneumatik, funkce ovládání hlasem, navigace – informace o dopravní situaci RDS-TMC (zatím nevyzkoušeno)
V Ý B A V A
Ukazatel teploty oleje v motoru
Voltmetr
ESP+ABS+EBD+EBA
Pomocný systém pro prudké brzdění
Atermické akustické přední sklo
dvouvrstvá přední boční skla
Střešní okno
automatické stírání (snímač deště)
Automatické rozsvícení světel (snímač viditelnosti) + Doprovodné osvětlení
Světlomety do mlhy
Elektrické seřízení sedadel
Vyhřívaná sedadla (přední)
Detekce rozepnutých bezpečnostních pásů
Automatické vnitřní zpětné zrcátko
zpětná zrcátka – elektrická, automatické sklápění, s odmlžováním
Elektrické ovládání všech oken s automatickými dojezdy (se systémem proti přiskřípnutí)
Tempomat / omezovač rychlosti
Automatická klimatizace – dvouzónová (Systém BIZONE)
Upozornění na neúmyslné překročení plné čáry
Pomocný parkovací systém (senzory)
Natáčecí světlomety (bi-xenony)
odpružení „Hydraktiv“
Zadní záclonka
Detekce podhuštění pneumatik
systém NaviDrive
- palubní počítač
- navigace
- ovládání hlasem
- telefon (slot pro SIM kartu)
- měnič CD
- video
- 8 reproduktorů
Silné stránky
+ vzhled (pro mě)
+ pohodlí podvozku
+ odhlučnění interiéru, pohodlná sedadla
+ vnitřní prostor
+ výbava
Slabé stránky
- vzhledem ke stáří elektrická instalace (reproduktory, rádio)
- malý plný rejd
- řazení prvního stupně
Novinky v recenzi
Po 3 letech
Svezení s tímhle autem je pro mě vždycky krásný zážitek. Hlavně je to znát, když přesednete do jiného auta s obyčejným odpružením, najednou jsou silnice hrozně hrbolaté, auta se třesou a rány moc netlumí. A když zas sednu zpátky do Citroënu, tak to je nádhera. Spousta nerovností jakoby zmizí, když je někde zvlněná silnice, krásně se houpete. Sedačky měkké oproti jiným autům, kde jsou sedačky jak ze dřeva.
Dál mi přijde nedoceněné ovládání rádia na páčce pod volantem. Je ergonomicky tvarované, dosáhnete na něj prstama, když držíte volant, všechno po hmatu. A dá se tím ovládat celý systém (přepínání skladeb, úprava hlasitosti nebo ztlumení, změna CD/rádio, kolečkem přepínat CD disky nebo uložené stanice rádia). Oproti tomu je ovládání přímo na volantu (co měla pak i novější generace C5) dost nevhodné.
Auto bez tempomatu bych už nechtěl, to samé automatická klimatizace. Líbí se mi, jak funguje.
V zimě, když topí, tak nejdřív fouká jen horními výdechy u čelního skla, dokud se vzduch nezahřeje. Když dosáhne požadované teploty, tak přepne teplý vzduch na nohy a z horních výdechů jde chladnější vzduch. Je to příjemně osvěžující na obličej. Výdechy přímo na palubní desce jsou zavřené. Zkoušel jsem na ně manuálně přepnout, jen tak, ale je to nepříjemné, když na vás přímo z nich fouká.
Co je taky dobré, když je zamrzlé čelní sklo, tak auto má topnou spirálu, díky které hned po nastartování vcelku rychle odmrazuje a odmlžuje přední sklo a hned trochu topí.
Pak chválím natáčecí bixenony (HID). Svítí tak akorát, oproti tomu mi přišlo auto s halogenovými žárovkami, že skoro nesvítí. K tomu se světla natáčejí do zatáček. Tak by to mělo být, že svítíte tam, kam jedete, a ne mimo.
Pořád se mi líbí, jak při otevření dveří nebo nasednutí se auto dorovná do správné výšky. Je to, jakoby bylo tak trochu živý, u jiných aut se nic neděje, mrtvo.
Moje průměrná spotřeba benzínu za 3 roky podle dotankování vychází na 7,64 l/100 km. (Podle palubního počítače by průměr vycházel na 7,3 l/100.) Většina kilometrů je naježděná po dálnici. Když jsem jel na výlet, bylo to jen po okreskách, dostal jsem se na spotřebu 6,93 l/100.
Opravy
Zatím nejdražší byla výměna katalyzátoru. Nevím, proč odešel, jestli to nebylo špatným benzínem. Tankuju Vervu100, ale porucha se objevila po pár km, kdy jsem tankoval.
Další problém byl s rádiem, které během zimy přestávalo fungovat. Při otočení klíčku se nezapnulo. Když mi to opravovali, vypadalo to na prodřený kabel, který vede až vzadu pod palubní deskou. Elektrikář tak natáhl jiný kabel, ale i rádio bylo špatné. Tak jsem musel sehnat jiné. Teď už všechno funguje.
Od koupě auta prokapávala manžeta u jedné zadní pístnice. Nakonec to bylo jen proto, že manžeta byla nesprávně nasazená. Dál byl nefunkční motorek ostřikovače světel, nový v autorizovaném servisu. Potíž byla taky se zasekávajícími se předními třmeny, naštěstí stačilo vyměnit vodítka.
Na dálnici dostává hodně zabrat předek auta, hlavně čelní sklo. Po tak krátkém pravidelném ježdění po dálnici je na skle spousta rýh a malých bouchanců od kamínků. Už 2× dostalo sklo pořádnou ránu. Poprvé z toho byla malá prasklina s bublinou, opraveno scelením v rámci pojištění. Druhá rána způsobila malou prasklinu, skoro není vidět, z vnitřní strany skla. Proto nenávidim dálnice.
Přidáno několik fotek
pár nových fotek (např. fotky max. výšky, co je asi pro všechny to nejzajímavější)
Fotky a video
Přidal jsem fotky displeje a video jak to vypadá při otočení klíčku:
https://youtu.be/PsrDZ1XGI4A
https://youtu.be/8-PNrnSuaK8
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Citroën C5 2.0i 16V 103 kW RCRFJC
- Re: Re: Re: Re: Re: Citrón 25.08.2019 17:02 rt3
- Re: C5 22.08.2019 22:39 Zumion
- C5 22.08.2019 15:05 palix
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hitlerem založená automobilka 21.08.2019 19:52 p1234
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hitlerem založená automobilka 21.08.2019 12:14 Rasto
- Re: Re: Re: Re: Re: Hitlerem založená automobilka 21.08.2019 10:09 Verny_2013
- Re: Re: Re: Re: Hitlerem založená automobilka 21.08.2019 09:53 Rasto
- Re: Re: Re: Hitlerem založená automobilka 21.08.2019 08:40 Verny_2013
- Re: Re: Hitlerem založená automobilka 20.08.2019 23:22 p1234
- Re: Re: Re: Re: Citrón 19.08.2019 11:15 twistedTSD
- Re: Re: Re: Re: Citrón 19.08.2019 10:59 sgt
- Re: Re: Re: Citrón 19.08.2019 09:43 Zumion
- Re: Re: Citrón 18.08.2019 22:54 twistedTSD
- Re: Citrón 18.08.2019 20:50 Zumion
- Citrón 18.08.2019 19:22 twistedTSD
- Re: Hitlerem založená automobilka 17.08.2019 20:37 Zumion
- Hitlerem založená automobilka 17.08.2019 20:18 Verny_2013
Další vozy Citroën C5
-
Citroën C5 (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.10.2007 1439 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Citroën C5 (2004) Majitel: Giorgos
Přidáno: 29.3.2011 810 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Citroën C5 (2005) Majitel: martinST
Přidáno: 12.7.2017 129 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Citroën C5 (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.5.2007 3139 Majitel 9.66 Uživatelé
-
Citroën C5 (2002) Majitel: Delict
Přidáno: 25.11.2013 19 Majitel 9.61 Uživatelé