Recenze
Fiat Brava 1.6 16V
Technické info
Přezdívka auta Modrásek Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:110000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 76 kroutící moment [Nm]: 144 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.5 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.6 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Popis vozu? Tak jo: Modrásek je italský žihadlo s nadčasovým dyzajnem, kterýmu pod kapotou dejchá 103 koní. A když jim člověk hodí do žlabu, to je pak panečku zážitek ;-). Spíš vám ale řeknu, jak jsme se k tomuhle krasavci dostali a co s ním zažili. Jdeme na to!
Jednání prvé - Cesta do pravěku:
No nejdřív se vraťme o pár let dřív! Že vůbec existuje nějaká Brava registruji už na gyplu. Jednoho dne si tohle auto (teda jiný, červený) pořídil náš skvělej (a taky dost nekonvenční) školník. A už tehdy mě 3 dělené zadní svítilny dost zaujaly. Holt školník měl vkus. No byl to prostě kabrňák. No ale tady nám končí historická vsuvka :-)
Jednání druhé - Hledání náhrady za "bílou střelu":
Jednoho dne jsem zjistil, že už nemá smysl dál provozovat moje studentské vozidlo - Olcit Club 11R (viz má další recenze :-)). Inu začali jsme s mladou nastávající paní hledat náhradu.
Jednání třetí - Výběr káry:
Zadání bylo "jasný": 50-60tKč, motor benzín do 1.8, klimatizace, 2x airbag, kastle co něco vydrží. Feldy jsme vyloučili první (dyzajn pro živnostníky, rezavý 5tý dveře), Eskorta hned vzápětí (od autoškoly jej nesnáším). Pak už byla reálná Xantia a Bravo. Jenže když mladá viděla Xantii, prohlásila, že s tak velkým autem jezdit nebude.Tedy výběr Bravíčka byl tímto jasnej. Už nám tedy jen zbývalo sehnat ten správnej kus. A že se to povedlo, o tom je tohle povídání. I když teda cena byla nakonec o něco málo vyšší... jak už to bývá, že?
Jednání čtvrté - Modrásek jde do rodiny:
Hned jak jsme Modráska viděli, bylo nám jasný, že bude náš! Bylo to asi 2. auto co jsme viděli a láska to byla na první pohled. Modrej lak, vyměněný kliky, r.v. 1997, 98tkm, 1.6 16V, ABS, klima, 2 airbagy, okna + zrcátka v elektrice, mlhovky, dělená sedadla a jako "bonus" autorádio s boxem na 12CD. Navíc to dovez kámošův známej, takže se původu dalo relativně věřit… (stejně ale myslím, že tachál asi trochu stáhli).
Jednání páté – Krásnej život (přidáno 4/6/15):
A tak se Modrásek stal součástí naší rodiny. No ze začátku vlastně se přidal do „trojky“ ke mně a mé dívce. A byla to trojka velmi úspěš-ná. Autíčko nás vozilo na všechny cesty a výlety, které utužovaly náš vztah. A tužily tak dobře, až se z mé dívky stala má žena. Ani u toho naše kára chybět nemohla a vlastně byla jednou z hlavních hvězd, neb jela v čele kolony jako ženichovo auto :-). A po svatbě, však to znáte: dovolená v Jugoslávii (teda v Roháčích), rekonstru-kce bytu, barevný televizor, první dítě. Další důležitý okamžik, kdy Modrásek bezpečně odváží mého prvorozeného syna s nejlepší ženskou mýho života z porodnice domů (až mi ta vzpomínka teď vehnala kroupu do oka ;-)).
Jednání šesté – Krapet únava
Během této doby autíčko papá benál, semotámo nějakej olej a nijak zásadně nezlobí. Jasně, povyměňoval jsem hromadu (spotřebního) materiálu: nějaká spojka (prdlo lanko v neděli večer uprostřed cesty HK-BR, tak jsem dojel 50km na dvojku, takže komplet výměna). Taky došlo k výměně na postu brždění vozu (opět spotřební mate-riál). V zimě, když pak auto mizerně topilo, byl odhalen špatně fun-gující termostat, jehož výměna nebyla nic složitýho. No semtam se prostě něco vymění, upadne, poškrábe… No klasika, znáte to, auto stárne, tak je potřeba jej udržovat.
Jednání sedmé – Zástava mechanického srdce (přidáno 8/6/15):
Ve chvíli, kdy se přiblížil příchod na svět dalšího potomka, jsme začali uvažovat o následníkovi. Ale bacha, né kvůli prostoru! Pro potřeby čtyřčlenné rodiny byl Fiatek stále dostatečně prostorný. Co ale už trochu hrálo proti němu, byla pasivní bezpečnost a narůsta-jící věk (14let). No a pak to vzalo za rychlý konec (?). Jednoho krásného nedělního odpoledne, kdy jsme jeli z rodinnýho nákupu, se auto zastavilo uprostřed křižovatky a dál jet nechtělo. Tak jsem jej odžduchl na krajnici, ženu s dítětem a taškou chlazeného jídla poslal trolejbusem domů a počkal si na odtažení k servisákovi. Tam po pár dnech diagnostikován infarkt, tedy zadření motoru. Holt jsou „taloši“ háklivky na olej, pákrát jsem asi měl lehce pod ryskou (i když dolíval) a tak se to postupně přidíralo, až se to jednoho dne úplně zadřelo. Takže Modrásek šel „do kopřiv“ a otec rodiny si rychle za-půjčil na ježdění od bratra VW Caddy (u nás zvaný „Kaďák“).
Jednání osmé – Hledání nástupce:
Fajn, vlastní auto v kopřivách, půjčený je jen „třídvířko“, takže pro potřeby rodiny dost nepoužitelný. Chce to náhradu. A to co nejdřív! Než se narodí malá Princezna. Takže se rozjel kolotoč, jehož popis je u jiného auta v garáži. Důležitej je výsledek, po nějakém měsíci a něco se do rodiny nastěhovala dýzlová Mazda6 SportWagon. Ano, to i přes to, že mé srdce toužilo po dalším italovi a to konkrétně po Alfě Romeo 156 1.9 JTDm po faceliftu (nebo lépe 159 SW 1,75 TBi, na to ale nebyly prachy). No dopadlo to, jak dopadlo, takže ital zase někdy jindy. Proč to ale píši? No je to důležitý. Mezitím totiž Fiat se-děl zapasovanej v kopřivách a čekalo se co s ním. Ano byly nějaký pokusy jej prodat, ale nikdo jej nechtěl, aniž by věděl, jaká investice jej čeká, nikomu se nechtělo měnit celej motor.
Jednání deváté – Oživení mrtvoly (16/6/15):
Co čert nechtěl, naše milá Majda se po 4 měsících taky zastavila. Na D1 se, bez varování, zadřel motor. To snad není možný, druhý auto, druhej motor!!! No jel jsem naštěstí jen sám, takže se to obe-šlo bez velkých průserů). Každopádně znovu kolečko, co jsem zažil s Fiatem – odtah, servis, dlouhý handrkování s prodejcem (šmejdi z bazaru Honza Auto v Olomouci, ale to sem už nepatří). Takže jak to souvisí s Fiatem? Počkat, přece máme ještě pořád modrou káru v kopřivách! Tak co tedy ještě vytáhnout poslední úspory a dát jej do kupy? Inu dobrá. Takže hlava rodiny opět zasedl k počítači a začal shánět a shánět. Nakonec ve fiaťáckým klubu sehnal motor z bou-ranýho auta za 3 tácy. A tak se Fiat vytáhl z kopřiv a došlo k trans-plantaci srdce, nová krev, tepny, žíly… A ejhle, operace se podařila, stála sice 15 litrů, ale Modrásek už zase radostí brumlá na semafo-rech. Ok, zase se špatně hřeje, ale to poladíme výměnou temostatu, kterej jsme zachránili z mrtvýho motoru.
Jednání desáté – Druhý dech:
Úžasný vozítko. Po přesednutí z dýzlové Majdy sice cítím úbytek krouťáku a koníků… ale Modrásek je jak motokára… svižný, agilní, lehkonohý, motor jde krásně za plynem. Ten „novej“ motor autu fakt prospěl. Sice jeho nájezd je taky těžko přesně určitelnej, ale je do-konce tišší a má o 0,1l nižší spotřebu!!! Prostě si to moc užívám! Pro potřeby čtyřčlenné rodiny tedy stačí, kočárek se vejde a v nejhorším dáme na střechu rakev. Takže stačí, tedy prozatím, než vyřešíme tu zadřenou Majdu.
Jednání jedenácté – Modrásek jde z domu: (22/6/15)
Konec příběhu je tak trochu jinej, než jsme čekali. Fiat jezdí, Majda stojí. Jednoho dne dorazí někdo z rodiny a řekne, chce vyměnit svou Oktávku za našeho Fiata. Jasně šílený, Oktávku? Tak tu tedy nechci. To je jediný auto, co fakt nechci! Jako není špatný, ale je nudný a má jej úplně každej! On ale potřebuje prachy a „levný“ auto. Taky byl majitelem třídveřovýho Bravíčka. Proto ta výměna s doplatkem dává smysl. No fajn, konec trápení s Majdou je v nedo-hlednu, tak proč ne. Stejně potřebujeme bezpečnější auto a tak vzít káru z rodiny s doloženou historií, to je prostě RITO. Aspoň logicky. Srdce ale krvácí. Bude to holt sňatek z rozumu. Takže proběhnou rituální tance okolo smlouvání ceny, dokoupení sady zimních kol (na litejch kolech, co jsem po nich vždycky toužil), umytí, nablejskání a pak k finální výměna (evidenčka, magistrát)… a loučení. No není to tak hrozný, vždyť jej čas od času potkáme na rodinných setkáních.
Jednání dvanácté – Epilog: (22/6/15)
Fiátek dál pěkně sloužil. Pak si bratránek bohužel poranil nohu a dlouho s tím byl doma. Auťák tedy stál na parkáči. To mu bohužel moc nesvědčilo. Tohle auto prostě musí jezdit a udržovat „v napětí“. Jinak chřadne. No bratránek nohu vyléčil a taky poléčil trochu auto. Pak se přesunul na druhou stranu republiky, kde sehnal lepší práci. A s ní přišly i nějaký dukáty. Jednoho dne proto vyrazil k našim sousedům pro „novější“ ojetinu – Volvo V40. A to byl konec Fiátka, našeho Modráska. Skončil v recyklačním procesu.
Železo jsi a v železo se obrátíš. Byl jsi dobrej parťák a minimálně díky týhle vzpomínce se o tobě dovědí i ostatní. Tak díky KÁMO! Užij si plechový nebe a pořádně tam prožeň všechny Barchetty, MX-5 a další krasotinky, po kterých tvý litinový srdce zatouží. Amen.
Silné stránky
... famózní dyzajn a aerodynamika - cx=0,32 (Felda cx=0,35), karosérie sexy z každého úhlu, ze předu úzký očička, při pohledu z boku mi přijde, že auto je nakrčený, nachystaný vystartovat, ze zadu krásnej "zadeček" s trojdílným koncovým světlem... no nádhera, ještě teď když Bravu potkám, otočím se za ní ;-)
... solidní výbava - český souputník Felda takovouhle výbavu snad ani nikdy neměla... nebo jo? ;-)
... pozinkovaná kastle - nikdy žádnej problém s korozí (srovnejte třeba s Felicií)
... skvělej motor, kterej s lehkým autíkem lítá jak ďábel. No bodejť by ne, přepočet kW na 1tunu dává krásný číslo 70! Navíc dlouhý rozvor (delší než má Oktávka!!) a krátké převisy znamenají, že se auto chová spíš jako motokára :-), motor jde krásně za plynem a přitom není nijak extrémně žíznivý (kombinovaná 7.5 mi přijde celkem OK)
Slabé stránky
No... je to ojetina, takže to má klasický slabiny ojetin. Přesněji co se projevilo u mého kusu:
... potkávačky jsou šílený bludičky - výměna za H1 NIGHT VISION
... výpadky elektroinstalace - kontaky v paticích (repráky)
... unavený motorky stahování okýnek
... nefunkční klimatizace (děravej výměník)
... motor žere olej... na což jsem nakonec dojel :-(
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Mám v Brně skvělýho servisáka. Jezdí k němu celá rodina. Šikovnej chlápek a prej i levnej ;-)
EDIT 26/6/13 Servisní historie:
167.000 PRODEJ vozu
166.922 filtr vzduchový a kabinový
166.000 nalepení lišty, montáž termostatu, těsnění kolem antény
165.478 přehození motoru, rozvody, olej + filtr + čidlo, fridex
160.896 2x mlhovka, 1x anténa a 1x ochranné lišta
158.817 výměna oleje + filtr, seřízení ruční brzdy
156.979 výměna prasklého předního skla
149.950 výměna oleje, voskováni podvozku
137.797 výměna termostatu
137.007 brzdové pakny + válečky zadní, olej + filtr, vstřik
131.913 brzdy - kapalina, trubky, šroubení
127.582 brzdové kotouče + desky přední
124.627 příprava na technickou; výměna olej + filtr
121.000 vstřik, mot.olej 1l, kapalina do posilovače
118.619 mot.olej 1l, kapalina do posilovače
117.973 zavaření držáku výfuku
113.290 pravé těsnění na poloose, olej, olejové čidlo, kabin.filtr
111.117 výměna motorového oleje; 3 brz.světlo; žárovka
110.238 výměna oleje 5W40
108.774 olej do posilovače + oprava světla
108.000 vzduchový filtr, oprava světel
104.500 spojkové lanko
104.000 výměna předních tlumičů + spojky
103.000 oleje (převodovka, motor, posilovač), rozvody
098.000 KOUPĚ vozu
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Autobazar celkem v normálu. Všechno proběhlo jak mělo, včetně slevičky ;-). O nájezdu vozidla si ale nedělám iluze, určitě mělo víc. Auto jsme ale chtěli, tak jsem to neřešil...
Tjůnink a DEtjůnink
No předesílám, že nejsem žádnej tuner. Mám kupu jinejch koníčků, tak do auta nemůžu vrazit celou výplatu. Ale zase mu rád dopřeju dobrý, opodstatněný věci ;-). Takže na liťáky kašlu (ikdyž bych je moc chtěl), ale gumy jsem vybral ty nejlepší co byly: Pirelli P300 195/75 R15 T (aspoň podle testů ;-))
Jinak jsem prvně musel províst detjúnyg. Předchozí majitel do zad-ního plata naistaloval celkem 6 šílenejch repráků. Krom toho, že se nedalo vlízt do kufru, víko bylo těžký a padalo na hlavu, ještě jsem vypadal jak cirkusák :-D.
Jo a to že jsem koupil nový stěrače s přítlakem a vyleptal sem VIN na sklo, za tunnig nepovažuju. Spíš za nutnost ;-)
Novinky v recenzi
Aktualizace recenze
Tak se mi konečně podařilo dopsat konec celého příběhu naší Modré střely. Teď už je to tedy kompletní a já nemám vůči tého fajn káře žádný (velký) rest.
Aktualizace - oživení auta
Dnes jsem dopsal další 2 kapitoly, aneb proč a jak jsme Fiata vyhrabali z kopřiv a jali se jej opravovat. Prostě zajímavý vzpomínky...
Akutalizace - kapitoly 7 a 8 (zadřený motor)
Zase jsem si našel chvilku na doplnění příběhu o naší káře - tedy o tom, jak se mi podařilo zadřít motor a jak auto skončilo "v kopřivách". On ten příběh je vlastně už vepsán do fotek ve fotogalerii, ale považuji za nutný k tomu dodat i nějaký komentář... ;-)
Dopisování kapitol (5. a 6.)
Tak mě nedávno jeden místní uživatel hecnul, abych "recenzi" Fiátka dotáhl... a pravda, chtělo by to. Auto je sice už fuč (úplně fuč), ale vzpomínky zůstavají. A tak jsem se dneska ukecal a v rychlosti dopsal další 2 jednání (5. a 6.) celého příběhu. Takže vydržte, vidím to ještě tak na 3-4 další kapitoly nepochybně zajímavého příběhu :-)
Smutný konec Modré střely
Nedávno se bratránek, který od nás Modrou střelu koupil, rozhodl pro výměnu vozovýho parku. Jelikož pracuje v karlovarským kraji, zajel si přes hranice do Německa vybrat vůz "nový". Vítězem se stalo Volvo V50 1.6D 80kW s najetýma 220tkm od nějaké softwarové firmy.
No a Fiat šel do šrotu.... budiž mu země lehká a v kovošrotovém nebi fajn... Modrásku, byl jsi fajn parťák, zažili jsme spolu kupu dobrýho i náročnýho, ale vždycky vyvázli ve zdraví. Budu na tebe vzpomínat jako na svý první auto, co jsem si vybral a koupil sám.
R.I.P.... rest in pieces ;-)
Tak jsem v tiché památce aspoň prošel "recenzi" a poupravil pár chybek... pořád tam nějaký objevuju ;-)
Aktualizace galerie
Prohraboval jsem se fotkama a náhodou našel pár pěknej snímků, který stojí za to si přidat do Alba ;-). Našel jsem foto, kdy jsme byli známejm na svatbě, a to se auta vždy parádně blejskaj. Taky jednu zimní s mým klukem, pak fotka litejch kol z Marei, který jsem koupil těsně před tím, než jsem auto prodal... takže jsem na nich nikdy nejel. Ale o auto se novej majitel dobře stará, což čas od času můžeme vidět... třeba mne nechá i někdy svízt ;-)
Doplnění recenze - silné a slabé stránky
Auto sice už nějakou dobu nemám, ale zavzpomínal jsem na krásné tvary karoserie, krásný úzký světla, co svítily jak bludičky, odolnost proti korozi, úžasný motor, co sice žral olej, ale šel ochotně za plynem jak vlčák za krvavým biftekem, slabý motorky stahovaček oken a hlavně, hlavně na tu radost z lehkovážné jizdy ;-)
Doplnění servisní historie
Prohrabával jsem se starýma souborama a otevřel Excel, kde jsem si vedl veškeré výdaje spojené s autem. Docela zajímavé retrospektivní čtení.... trocha statistiky: s autem jsme za 5 let ujeli 72 tisíc km s průměrnou spotřebou 7,59 l/100km a za palivo jsem zaplatil 160 tisíc Kč a ujetej kilák přišel na 2,45 Kč na palivu. A dalších 90 tisíc stály různý servisní zásahy, náhradní díly, spotřební materiál (pneu, stěrače, atd.).... mazec, když to tak člověk sečte :-)
Takže jsem do recenze dopsal historii servisních událostí. I přes ten vcelku dlouhej výčet ničeho nelituju. Auto jsem měl moc rád a nemyslím si, že by bylo nespolehlivé. Prostě normální ojetina. A nutno říct, že auto slouží dodnes, samozřejmě s nějakejma mouchama, no... Ale slouží bratránkovi dobře ;-).
Vzpomínka na naši svatbu a nazdobenou káru :-)
Bude to už skoro 6 let, co náš modrý Fiátek měl svůj nejdůležitější den - měl hlavní roli během naší svatby. To znamenalo, že byl náležitě naleštěnej a navoněnej a že dostal speciální značku a vyrazil do ulic. Samozřejmě i nevěsta měla super káru. Má kamaráda / kolegu, co je blázen do americkejch kár, takže za pozvání na svatbu a oběd dojel s navoněným Velým Markýzem (1983–1987 Mercury Grand Marquis sedan). No byla to paráda a moc rád na to vzpomínám a fotky do galerie přidávám :-)
Grafické srovnání výkonu
Dneska jsem po dlouhé době hrábl do "garáže" a zaktualizoval alespoň něco málo na mém srdečním autíčku... dohrál jsem grafické srovnání výkonu aut, která jsem doteď vlastnil a vlastním... no během pár dní spáchám snad lepší update :-)
Nové fotky
Propadl jsem nostalgii, tak jsem prohledal stará alba a nahrál nějaké fotky našeho krásného (bývalého) auta :-)
Drobné opravy
* Tak jsem měl na chvíli opravený světlo. Jak krásně svítilo.. Byl tam někde studenej kontakt.. Vydrželo to cca 300km.
* Proběhla i výměna vzduchového filtru. Koupen klasickej papírák za 3kila. No časem třeba pořídím do airboxu K&Nko nebo Greena ;-)
* Trošku se ozývá posilovač řízení... trocha kňučí při větším rejdu. Bude to asi tím, že je míň kapaliny v nádržce a čepadlo v max. rejdu jí nemá dost.
* A naposled, když auto stojí (třeba na světlech) a otáčky klesnou na min, rozsvítí se kontrolka mazání.
=> takže je to jasný... autíčko zase půjde k doktorovi ;-)
Nový letní gumy
* Zlobí pravé potkávací světlo. Asi blbá kostra, kontakt nebo tak něco. Což je teď v zimě, kdy je tma cobydup, celkem na H :-/
* Jinak už mám samozřejmě přezuto! Vzadu dojíždíme Rotex ZOVAC 2000 M+S (nějaký "číny", na kterejch auto dojelo z DE) a vpředu máme téměř nový Kleber KRISALP HP. Ty byly koupený z bazaru za polovinu a měly najeto tak max. 100km! Ještě byly poznat zbytky čudlíků co jsou na nových gumách z formy :-). Oboje je 175/65 R14 na nových plechách. Takže na chvíli vystaráno. Teda zadní půjdou po sezóně pryč. Přežijí-li zimu, dojedu je na předku a vyhodím. Jsou docela slabý.. cítím, že vzadu drží hůř (srovnávám s Pirelli P3000, ač letní, maj stejný rozměr).
Přidat názorDiskuse: Fiat Brava 1.6 16V
- Re: Doplnění servisní historie... 06.03.2015 08:54 roox
- Doplnění servisní historie... 25.01.2014 10:57 Midlosek
- Dobré auto i recenze 04.01.2014 11:10 Čybuk
- Re: Felicia 18.12.2013 20:53 roox
- Felicia 16.12.2013 16:25 Bodo12
- Re: Re: ad svatba 21.05.2013 23:58 Dave 11
- Re: ad svatba 17.05.2013 21:02 roox
- ad svatba 17.05.2013 12:02 Stejsn
- Re: brava 1,6 26.11.2007 23:09 designer
- brava 1,6 14.11.2007 16:05 yetti z hor
- ahoj - viva Fiat ! 03.11.2007 20:04 designer
- Re: Alinek 03.11.2007 18:10 MajoThePuk
- Alinek 03.11.2007 17:24
- Re: 100 a 3 koní 02.11.2007 18:17 roox
- Re: Re: 100 a 3 koní 02.11.2007 17:31 lorenzlubos
- zdarec ! 02.11.2007 17:02 roox
- Bravo bodíky 02.11.2007 16:59 sportivo
- Re: 100 a 3 koní 02.11.2007 15:09 STi (Modo Team)
- 100 a 3 koní 02.11.2007 14:55 lorenzlubos
- Brava 02.11.2007 10:51 MajoThePuk
Další vozy Fiat Brava
-
Fiat Brava (1998) Majitel: P4WLYK
Přidáno: 10.2.2009 108 Majitel 9.61 Uživatelé
-
Fiat Brava (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 6.4.2007 409 Majitel 9.57 Uživatelé
-
Fiat Brava (1998) Majitel: yetti z hor
Přidáno: 22.3.2007 149 Majitel 9.48 Uživatelé
-
Fiat Brava (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.4.2007 149 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Fiat Brava (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 26.6.2007 78 Majitel 9.33 Uživatelé