Recenze
Lexus RC 200t (RC 300)
Technické info
Přezdívka auta Mékupé Rok výroby 2016 Koupeno nové najeto [km]:70000 palivo: benzin převodovka: automatická pohon kol: zadní
Popis vozu
Asi to znáte... rok se s rokem sejde a přijde čas na výměnu vozového parku. U mě je to zpravidla po třech letech, a tentokrát to bylo složitější než dříve. Vítejte u dalšího subjektivního zhodnocení mého aktuálního samochodu. Koho nezajímá příběh nákupu, nechť přeskočí následující dva odstavce.
Tak které?
Aut jsem už měl celkem dost, zpravidla máme doma vždy alespoň dvě. Ctím zásadu, že větší (rodinné) má mít žena. To otevírá zajímavé možnosti... neb se můžete uskromnit v počtu dveří. :) Inspirací mi byl kamarád, co jednoho krásného dne přijel na náš srazík v novém Camaru. Auto, co jsem měl pro sebe, byl pro zatím ale vždy Lexus. Měl jsem 4ks řady IS, všechny generace. Když tedy přišlo na obnovu, logicky jsem kouknul na facelift IS (aktuální verze) a těžce narazil. Pryč je V6, v nabídce pouze I4 nebo hybrid. Interiér na chlup stejný... co získám změnou auta? Stávající vypadá jak nové a nebýt oné touhy dodržet onen cyklus výměny, nebyl by zde velký důvod jít tímto směrem. Hybrid mě taktéž neláká. Tak jsem začal koukat na Audi A5, které se mi docela líbí... jenže doma máme nyní jako rodinný tank Audi Allroad. Chci druhé “stejné”? BMW, srdcovka mého mládí, řada 4 by asi dávala smysl... jenže ta bude za rok nová. Chci si pořídit “staré” auto? Navíc se musím přiznat, že mě současné BMW moc nebere... a řada 5 je na mě příliš konzerva. Musím se přiznat, že nejvíce času jsem strávil okukováním Mercedesu, konkrétně E coupé. Už ani nevím jak, ale při různém brouzdání jsem narazil na Lexus RC. Auto se mi nikdy z fotek moc nelíbilo, ale na živo je to úplně jiné. Navíc je to v místních končinách naprostá rarita. Aby ne, prodalo se jich v celé EU jen pár tisíc. Jenže které? S V6 se loučí těžko... takže jsem zvažoval dovoz RC350 z USA (jako onen kamarád). Po diskusi v servisu jsem ale dostal trošku strach z komplikací s homologací a dalšími opruzy. Z toho my mohl být ležák. Další možnost byla jít do ostré verze RCF s 5.0L V8. Hodně mě to lákalo... ale nakonec zvítězil zdravý rozum. Auto mám jako daily drive car, nikam moc nejezdím, provozně i ekonomicky je to nesmysl... a upřímně nejsem ani žádný hyper řidič. Rozhodl jsem se vyzkoušet turbo verzi...
Nákup v DDR
Našel jsem si inzerát dealera v Německu. Cena dobrá a záruka od nich taktéž není k zahození. A není to až tak daleko, ne? Vzal jsem si dovolenou a vyrazil ráno v bílém Lexusu IS se podívat na bílý Lexus RC 200t. Přístup dealera byl ukázkový, podepsal jsem jeden papír, odjel natankovat plnou a následně mi předal klíčky s dvěma instrukcemi: mám se vrátit do pěti odpoledne (neb chce dnes domů včas) a pokud bych to někde naboural, mám mu ihned zavolat. Takže jsem si mohl vychutnat cca 6 hodin zkoušení možného kandidáta na nový vůz. Jelikož má RC defacto identickou palubku jako IS, cítil jsem se brzy jako doma. Nastavil jsem si hudbu i telefon a vyrazil úplně na slepo německým venkovem. Tato idylka vzala za své asi za 30 minut... byl jsem kdo ví kde, na autě odzkoušel vše, co mě zajímalo. Takže jsem se cestou ještě najedl na dálnici a po cca 2 hodinách auto vracel s verdiktem, že to asi beru... nastal okamžik pravdy: test praktičnosti, instalace všech dětských sedaček a velikosti kufru, čímž jsem dost pobavil osazenstvo dealerství. Vše se vešlo na pohodu, takže bereme, a za týden už jsem uháněl se známým směr Německo znovu. Tentokrát v autě větším, neb cílem bylo kromě vozu odvézt i sadu zimních kol, které nelze do “sports kůp” nacpat. Nákup na místě proběhl úplně stejně jako nákup nového auta... obhlídka v předávací místnosti, papíry, šampusy, klíčenky. Následně dorazily převozní značky a hurá domů. Cena all inclusive, auto po malém servisu neb by mě čekal olej, včetně předplatného dvou nastávajících.
Lexus RC200t je když...
Lexus RC200t (nyní označován již jako RC300) je dvoudveřové kupé uspořádání 2+2 s motorem 2.0 I4 Turbo (dvoukomorové) uloženým podél a náhonem na zadní kola. Podvozek není odvozený z modelu IS, jak se chybně uvádí, ale kombinace modelu vyššího GS a IS. Nápravy jsou dvojitý lichoběžník a vzadu víceprvek. Zde se opravdu nešetřilo železem, čemuž odpovídá i váha, která je o více jako 100Kg konkurence (A5, 4, C Coupe). Kastle a podvozek jsou vlastně o třídu výše (GS je ekvivalent E nebo 5ky), vše příkladně tuhé.
Zvenčí auto působí velmi sebevědomě a kde kdo si myslí, že jde o pravý sporťák. K tomu trošku napomáhá i absence označení motoru... lze se domnívat, že jde o V8 verzi. Krásná 19ti palcová kola a oranžové třmeny brzd tento dojem umocňují. Je opravdu zvláštní, jak toto auto naživo vypadá hezky, kdežto na fotkách tak nějak nijak.
Brm brm brm
Motor má 245 koní a je spojen 8st automatickou převodovkou, která je odvozená z té v modelech ISF a RCF (to jsou ty 5.0 V8 příšery). Auto nevyniká ve sprintu 0-100, kde to trvá přes 7 sekund. Důvodem je poměrně zvláštní průběh zrychlování, který je v recenzích často označován jako turbo lag. Ve skutečnosti nejde o prodlevu turba, ale o celkovém nastavení řídící jednotky (lze totiž změnit přeprogramováním jednotky). Na první pojezd to působí opravdu zvláštně a o důvodech tohoto nastavení se vedou debaty. Důvodem je prý kombinace životnosti (Lexus...) a snížení výkonu. RC200t se totiž prodává v USA po boku RC300 AWD (3.5 V6) a RC350, kde výkonový rozdíl mezi prvními dvěma mohl být příliš malý. Kdo ví... pro mě start na semaforech důležitý není, naopak dynamika 80-120 nebo 100-160 ano, a ta je plně srovnatelná s A5 2.0TFSI nebo 430i (byť jsou oba rychlejší... neb jsou lehčí). V této disciplíně totiž předchozí IS 250 (2.5L V6) neexceloval. Převodovka řadí poměrně svižně, ale dvojspojka to není. Na druhou stranu je řazení jemné a na rozdíl od mnoha jiných vozů umí v modu Sport+ v manuálu držet zařazenou rychlost. Celkově je křivka motoru možná více atmosférická než by člověk čekal. Kdo zná Toyota VVTi motory, bude zde jako doma. Turbo ale zajišťuje prima boost ve středu otáček. Motor opravdu slabí není, jinak by jej nedávali do větších modelů GS nebo dokonce dvoutunového RX.
Jízdní vlastnosti
Jestli mě něco opravdu překvapuje na tomto autě, pak je to podvozek. Je totiž neskutečný. Auto drží v zatáčkách jako málo co... pokud si člověk přepne sportovní režim, pak adaptivní tlumiče auto vyztuží tak, že se v zatáčkách naklání jen minimálně. Velmi jasně poznáte po jakém povrchu jedete, ale když přejedete retardér, tak nechápete, jak je možné, že to není ona typická rána a odskok, který je vlastní jiným autům. Lze skloubit sport, agilitu a pohodlí? Ano lze, a navíc ještě v kombinaci s tichostí. Tím se dostáváme na další zvláštnost tohoto auta, ke zvuku. Lexusy jsou známé svou tichostí a tento model není výjimkou. Modely IS a GS Fsport kvůli tomu mají dokonce mechanickou klapku, která pouští zvuk do kabiny ve vyšších otáčkách. RC je dost tiché, dokonce tak tiché, že zde páni z Japonska přidělali zvukový generátor. Výhodou je, že lze plynule nastavit i vypnout (nechávám jej zapnutý). Pryč je dramatický projev V6, tady to je prostě jiné. Tím neříkám, že špatné... jen možná trošku více hulvátského randálu by tomuto autu slušelo. V zahraničí to kde kdo řeší after market výfukem. Co se týče řízení, je příjemně tuhé v režimu sport. Zpětná vazba žádná velká, stejně jako u konkurence. Auto svým charakterem je spíše cestovní GT, než něco ryze sportovního. To ale beru spíše jako plus. Spotřeba hodně závisí na stylu jízdy. Lze jezdit ve městě na pohodu pod 10 litrů, já to mám ale za 11+ :) (o litr méně, než předchozí). Divné ale je, že aktuálně jezdím pořád nějak rychleji než dříve. Vůbec mi to nepřijde a tachometr nutno hlídat. Pokud vezmete RC na dálnici, pak jste u něj doma. Auto je opravdu vele stabilní i v německých dálničních rychlostech. Lze jezdit i kolem 200 naprosto na pohodu, což sice říká kde kdo o lecčem, ale z mé zkušenosti hodně aut je spíše do 160ky..
Výbava a interiér
Auto je v plné výbavě F Sport, včetně střešního okna. K dispozici jsou tedy veškeří asistenti (kromě blind spot monitoru nuda...), radarový tempomat, 750W audio Mark&Levinson, kožený interiér (vyhřívaný, odvětraný), hlasové ovládání, kamera, sensory blah blah blah. Fsport u Lexusu znamená zpravidla větší kola, adaptivní sportovní podvozek, jiná maska, volant a hlavně budíky inspirované supersportem LFA, které jsou opravdu super. Moje verze má ještě příplatkové brzdy. Příjemné je i ambientní osvětlení, dotykové ovládání lampiček, vyhřívaný volant i přední sklo, možnost nahrání obrázků na start infotainmentu nebo isofixy vzadu. Zadní sedačky jsou poměrně velké, PR Lexusu je označuje jako “true 2+2”. Chce se tím říci, že tam lze i někoho odvést. Limitem je poloha sedadla v první řadě. Měřím 175cm a můžu si sám za sebe sednout. Pokud je řidič vyšší, pak už vzadu mohou být jen děcka. Já v tomto autě vozím denně děcka a je to mnohem více na pohodu, než jsem čekal. Nevýhodou coupe koncepce je ovšem délka dveří. Ano, potřebujete kolem sebe opravdu dost místa, jinak prostě nevylezete ven. :) Kufr má 370 litrů a je výborně přístupný a použitelný. Zadní sedačky lze navíc sklopit, takže lze odvést i velkou televizi nebo kolo. Celkově je auto mnohem praktičtější, než jsem původně čekal. Až si říkám, že se těch coupe zbytečně lidi bojí. Toto auto lze použít i pro rodinku s kočárem.
Infotainment
Vše co se o tom systému píše je pravda. Já bych ale dodal pár drobností. Za prvé je to paleta funkcí, co tento systém umí. Je toho opravdu hodně. Já mám opravdu rád hlasové ovládání (nutno ale vypnout hlasové instrukce). Dobré je i decentní upozornění na radary na cestě, které funguje i v případě vypnutých povelů navigace (opět nastavení). Využívám dost i možnost plánovat trasy na Lexus portálu a následné odeslání trasy do vozu. Stejně jako automatická aktualizace provozu na cestách (opět nutné zapnout). Ovládání pomocí touch padu mi přijde ok. Je to stejné jako na notebooku, dokonce fungují i multitouch gesta (dva prsty na scrolling, zoom...). Klima a sedačky nastavuji tlačítky, takže žádný problém nemám. Tím ale neříkám, že by to nešlo udělat lépe. Trošku bych upravil strukturu nabídky a pohrál si s tím, co je nastavené jako default. Auto na začátku je třeba prostě nastavit. A audio v Lexusu je tradičně perfektní, není moc co řešit.
RC vs IS
RC je delší, širší a nižší. RC má ale menší rozvor. RC má na předních sedadlech o dost větší prostor (tzn. kdo se nevejde do IS, vejde se do RC), na zadních je samozřejmě RC významně skromější v místech na nohy. RC má lepší podvozek ne IS i GS (můj názor). RC má kufr o velikosti minulé generace IS, menší než současné IS. Nicméně z hlediska coupe třídy má RC kufr skoro nejlépe užitelný (tvar, velikost nakládacího otvoru... ideální pro golfistu). Palubka RC je shodná s IS, vyjímkou je RCF (jiné budíky). RC je čtyřmístné auto (chybí 5. pás), IS je teoreticky pro pět lidí. Oba vozy jsou na svou třídu velmi praktická auta. RC přední spoiler mi příjde malinko lépe řešen než spoiler Fsport verze IS z hlediska “chytání chodníků”. RC má velmi zajímavě řešené mechanické zámky dveří (zatáhnete za kliku a v mezeře co vznikne najdete dírku). RC má lepší držáky na pití než před faceliftové IS, má výrazně větší prostor v loketní opěrce. RC naopak má velmi skromné místo ve dveřích (to mají všechna kupé). RC 200t/RC300 má stejný rozměr pneumatik vepředu i vzadu (IS má tradičně rozdílný rozměr).
Závěr
Lexus RC je auto plné překvapení. Jeden by čekal sporťák, přitom je to spíše GT Cruiser, který lze mít i s rodinkou. Podvozek máte o třídu lepší než má konkurence, fakt nemá chybu. Přijde mi, že je to auto trošku nepochopené a na experimenty zase asi drahé. Škoda, že v EU nejsou k dispozici silnější motorizace. Tohle si o to vysloveně říká...
PS: neumím fotit auta
Silné stránky
- podvozek
- vzhled
- machr index
- audio
Slabé stránky
- přiliš tiché
- více koníků by se hodilo :)
- délka dveří
- netuším, co si koupim po tom...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Super jako vždy, aktuálně po výměně ATF.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
V textu.
Další vozy značky Lexus
-
Lexus RX (2009) Majitel: Invisible
Přidáno: 7.2.2016 2810 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Lexus GS (2018) Majitel: medvedi
Přidáno: 5.4.2018 3210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Lexus ES (2023) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 28.12.2023 2410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Lexus GS (2008) Majitel: overclocker
Přidáno: 5.11.2012 209 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Lexus GS (2006) Majitel: JSA
Přidáno: 29.10.2012 109 Majitel 9.91 Uživatelé