Recenze
Lexus IS 250F
Technické info
Přezdívka auta Lex Rok výroby 2014 Koupeno nové najeto [km]:100000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2500 výkon [kW]: 153 kroutící moment [Nm]: 252 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.6 maximální rychlost [km/h]: 230 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
Pokud Vás zajímá naprosto subjektivní pohled na současnou generaci Lexusu IS (XE30) od člověka, který asi jako jeden z mála v této republice vlastnil všechny generace těchto Lexusů (MY 1999, 2005, 2007, nyní 2014) a neurazí Vás můj omezený automobilový rozhled a závěry z něj plynoucí, pak vítejte u popisku mého vozítka. Disclaimer na začátek. Ano, přiznávám se: nejezdil jsem všemi automobily světa. Fotky jsou z mobilu. Nejsem nejlepší řidič a vůbec neřeším spotřebu neb mám směšně malý roční nájezd (méně 10k km)…
Tento příběh začal velmi nevinně. Jako vlastník minulé generace Lexusu IS 250 (MY2007 Premium Luxury) jsem začal pomalu pokukovat po případném nástupci. Proč pomalu? Protože mi auto více méně ve všem vyhovovalo, dělalo radost a necítil jsem zásadní potřebu něco měnit. Naprosto nezávazně jsem okukoval BMW 3, MB C Coupé, ale hlavně Jaguar XE, který se mi designově opravdu líbil a líbí. BMW z hledáčku šlo pryč velmi rychle. Důvod prostý: nelíbí se mi uvnitř. Těžko se to popisuje a možná tím leckoho naštvu, ale pro mě posezení v novém BMW přišlo jako downgrade z mého Lexusu. Jelikož své auto vidím nejčastěji zevnitř a výhody jako větší rozměry kufru mě příliš nezajímají neb auto mám jen pro sebe (pozn. Rodinný vůz má moje manželka a jedná se o Volvo V70 2.5T), BMW jsem škrtnul. Mercedes C Coupé je auto, které mě přijde něčím zajímavé. Nelze říci, že se mi nějak úchvatně líbí (přijde mi, že má malá kola ), ale je jakési rafinované. Paradoxně zde to byl právě rozměr kufru, který toto auto odstranil z výběru: chodím hrát golf a C Coupé má strašně nevhodně řešený kufr pro převoz všech nezbytných krámů. Nejde o kapacitu, spíše některé rozměry. Výběr se zúžil na Jaguar XE a novou generaci Lexusu IS. V obou případech jsem koukal po benzinové verzi. Hybrid v IS b-hužel není to samé co GS 450h. Dle mého je na dané auto trochu slabý, zvyková kulisa se mi prostě nelíbí a chrochtat si nad spotřebou mě nebaví. Opravdovým impulsem pro nákup se stal v únoru, kdy jsem starý Lexus nechal v servisu a dostal zbrusu nový Lexus GS 250 ve výbavě F Sport Top jako náhradní vůz. K mému údivu jsem zjistil, že F-sport žraločí tlama je ve skutečnosti mnohem hezčí než na obrázku (popravdě ve mně prvně vyvolávala spíše úsměv) a interiér vozu a jeho naladění mě příjemně překvapilo. Druhý a finálním impulsem byla má zmínka na fórech, že zvažuji prodej starého IS2 (pro jednoduchost budu psát IS1, IS2 a IS3 dle příslušné generace vozu). Napsalo mi mnoho lidí, nabízelo i více peněz, než jsem původně plánoval. Ve finále mě dotlačili k nákupu nového, kterým se stal bílý Lexus IS 250F ve výbavě F-Sport Navi. Proč ne GS? Protože je zbytečně větší a dražší. IS se mi navíc líbí daleko více.
Vzhled ========================
Lexus IS 250 F-sport je japonským ekvivalentem M-paketu od BMW, AMG paketu Mercedesu nebo S-line verze Audi. Rozdíl oproti běžné verzi je „sport vzhled a feel“. Jde o agresivní přední masku a spoilery, 18ti palcová kola, chromované výfuky, mírně odlišný volant, sportovní pedály, sedačky a LFA-style budíky. Některé prameny hovoří i o jiném odhlučnění-zvuku. Podobně jako IS1 vypadá IS3 mnohem lépe na živo, než na fotkách. Jde zejména o přední část. Na živo působí nové IS opravdu dobře, možná až přespříliš agresivně (resp. plné očekávání). Někteří známí se dost podivili, že jde o tovární vzhled a ne nějaký aftermarket tuning. Narážky na to, zda to má i modré podsvícení se přímo nabízí (nemá). Oproti IS2 působí auto mnohem více sportovně, skoro by se dalo říci závodně. Pryč je elegantní nenápadnost IS1, které vůbec nepoutalo pozornost. IS2 bylo mnohem výraznější, nicméně stále velmi uhlazené a elegantní. IS3 F-sport je agresivní ze všech stran. Rozměrově auto mezigeneračně dost narostlo (váhou přesně naopak). Jde o 10 cm, z nichž téměř vše (7cm) šlo do rozvoru. Výsledek je mnohem více místa na zadních sedadlech (tuším +7cm) a kufr (IS3: 480, IS2: 378, IS1: 400 litrů; hybrid má o 30 méně). Oproti IS2 má IS3 podstatně níže přední spoiler. To přináší velké problémy při parkování šikmo „kolo u chodníku“.
V práci parkuji vedle aktuální BMW 520d a MB 220d C Coupé, a tak můžu subjektivně říci, že německá konkurence vypadá vedle mého Lexusu jako chudý příbuzný (byť mi to oba nandají v téměř jakékoliv měřitelné disciplíně a oba stály více ). F-paket se dle mého opravdu povedl a kombinace bílé barvy a tmavých kol je skvělá. Mimo to je bíla samozřejmě pro zlost, neb je auto defakto neustále špinavé. Rád vzpomínám na mé stříbrné IS1 nebo šedé IS2, které jen měnilo odstín, ale nepůsobilo jak šmudla.
Interiér ========================
Na současné generaci Lexusu IS je skvělé, že má interiér velmi podobný GS (obdobně jako u minulé generace). Interiér je rozhodně originál. Těžko si jej spletete s jiným vozem, a stejně obtížně v něm budete hledat nějaký historický odkaz na cokoliv. Veškerá výbava je na svém místě, nikde žádný přilepený tablet či podobné „vychytávky“. Materiály i obšití palubky vypadá velmi dobře. Na svou třídu bych řekl top. Palubní desce dominují LCD budík inspirovaný super sportem LFA. Tvar hlavního otáčkoměru je tvořen mechanickým prstencem (kov?), který dle módu mění svou polohu. V základním režimu je budík uprostřed. Pokud je potřeba odjede doprava a levá část je k dispozici jako sekundární screen navigace nebo mnoho jiných blbostí. Budík má dále několik režimů dle toho, zda jste ve eco, normal nebo sport, případně lze i nastavit barva. Praktický význam zde moc nevidím, ale je to blbost, které si každý všimne a jinde to nenajdete.
Volant je oproti IS2 užší a tlustší. Nabízí se řící BMW M style. Padne skvěle do ruky, kůže je velmi příjemná. Na stranách má spoustu tlačítek: levá strana ovládá telefon, audio a aktivuje hlasové povely. Pravá je na konfiguraci budíku (té levé části), vyšší výbavy zde mají i adaptivní tempomat. Oproti IS2 jsou tlačítka hezčí, ale titěrnější a hůře dostupné při běžné jízdě. Navíc se změnila poloha ovládání telefonu (bývalo v pravé části), na to si zvykám těžce. Jelikož současné IS3 má nižší stupeň výbavy než minulé IS2, poněkud postrádám elektrické nastavení volantu a jeho automatické vysunutí a zasunutí při startu/vypnutí vozu. Standardem všech IS s automatickou převodovkou je možnost řazení pod volantem (IS1 na volantu). Pádla IS3 jsou velmi dobrá, působí mnohem bytelněji než u IS2. Řazení se otáčí s volantem a vpravo je UP.
Středový panel je složen z horní nedotykové obrazovky (IS2 měla dotykovou). Pod ním jsou umístěny hodiny (světe div se… zmizely pověstné Toyota digitálky z roku 1985!) a průduchy klimatizace. Nejníže najdeme CD přehrávač s ovládáním klimatizace. Audio přehrávač se ovládá standardně, za zmínku stojí malinká kovová tlačítka typická pro mini věže spíše než ovládání auta. Plast kolem audia taktéž vypadá jako spotřební elektronika. Ovládání klimatizace obsahuje krom běžných tlačítek i indikátory připoutání posádky, vypnutí airbagů, ale hlavně dotykové nastavení teploty dvou zónové klimatizace. Velmi originální prvek, dle mého naprosto nevhodný do auta. Nastavit teplotu za jízdy na nerovné cestě jde hůře (řešení je možnost ťuknutí do horní nebo spodní části, která funguje jako +-0.5 st). Povedené je velké tlačítko výstražného blikání (trojúhelník). Dobrá zpráva je, že klima u tohoto Lexusu funguje až překvapivě dobře a netřeba s ní nijak zásadně cvičit (na rozdíl od mého Volva…). Ovládání defakto všeho z předního panelu lze řešit i prostřednictvím infotainmentu na horní obrazovce (o tom ale více níže). Pod audiem se nalézá malinkaté plastové víčko, pod kterým je slot na miniSD kartu s mapovými podklady navigace. Kdo zažil výměnu mapového DVD (nutné při změně regionu v EU) na IS2 toto velmi velmi ocení. Pro neznalé naznačím: výměna mapového DVD (tedy úkon, který potřebujete řešit, když pojedete třeba do Švédska nebo Španělska) spočívá v použití dvou (!!!) šroubováku naráz a vylomení části panelu (ten s digitálkami), pod kterým se nachází DVD slot navigace. Jde o úkon, který bych nepřál ani největšímu nepříteli. Představa, že toto řeší moje žena mě děsí natolik, že zde přikládám odkaz na instruktážní video: https://www.youtube.com/watch?v=Zit8GStLpT8 (ano, toto mohl vymyslet jen úplný idiot). Takže dobrá zpráva je, že tomuto teroru je konec. Já osobně hodnotím panel IS3 jako velmi pěkný a funkční. Překvapením pro mě byla absence DVD changeru. Aktuální IS3 jej již nemá – předpokládá se, že máte hudbu na USBčkách nebo ji streamujete z mobilu.
Středový tunel obsahuje řadící páku s pěknou koženou hlavou, hned vedle ní je umístěný ovladač „remote touch“, což je jakási kombinace myši-track pointu, kterou ovládáte infotainment. Vše co o tomto ovladači bylo napsáno jinde platí. Za mě jen dodávám, že jsem si po pár dnech zvyknul a složitější úkony ala nastavení nějakého tripu v navigaci nyní beztak řeším jinak-pohodlněji (více níže). Tunel dále obsahuje dvě díry na nápoje a odklápěcí loketní opěrku, kde nalezneme i 2 USB porty, AUX a 12V. Případné nápoje ale trochu překáží loktu spolujezdce. Pro pana prezidenta bych ještě dodal, že popelníček v autě vůbec není.
Sedadla ========================
Přední sedadla vozu jsou dle mého super. Designově asi neohromí na první pohled, ale jde o skvělý kompromis mezi bočním vedením a pohodlným posezem. Přesně to chybělo jak sůl IS2 i IS1, která byla „pouze“ velmi pohodlná. Zadní sedadla jsou mnohem větší než v případě IS2 (které bylo spíš 2+2). Osobně se domnívám, že jsou i v lepším úhlu. O místu na nohy již řeč a ještě dodám, že i páté místo je mnohem více použitelné.
Pod kapotou ========================
Pod kapotou mého IS3 najdeme přesně to samé, co pod IS2. Týká se to jak motoru, tak převodovky. Vše co se o obojím psalo je pravda. Motor (V6 atmo, 153kW, 252Nm) je kultivovaný, tichý, ve vyšších otáčkách má krásný zvuk. Umí jezdit relativně úsporně (v Bratislavě jsem jezdil po městě běžně pod 9 litrů, v Praze skáču kolem 11ti). Převodovka se stále snaží držet nížší otáčky. Řešení je ale snadné, sport režim. Běžného člověka možná napadne, co jsem si to vlastně koupil: stejný motor, stejná převodovka, horší výbava… dostáváme se k tomu asi nejpodstatnějšímu.
Jízdní dojmy ========================
Jestli mě něco opravdu fascinuje na tomto autě, pak je to neuvěřitelná kombinace jízdních vlastností, které auto nabízí. Nehledě na fakt, že převodovka je v nové generaci jinak řízena, je tedy rychlejší a umí ve sportovním režimu podřazovat při brždění. Následující popis může kde komu přijít jako protimluv. Lexus IS třetí generace je neuvěřitelně pohodlné auto. Komfort je o třídu výše než IS2, velmi srovnatelný s aktuální generací GS. Auto má 18ti palcová kola, přesto je jízda po Praze neuvěřitelně pohodlná. Jakmile začnete zatáčet zjistíte, že se auto velmi málo naklání, což v kombinaci se skvělými sedačkami dává spoustu možností. Auto je velmi jisté v zatáčkách a řízení je mnohem preciznější/přesnější (byť kvalit IS1 nedosahuje). Zde je oproti IS2 asi největší rozdíl. Když šlápněte trochu více na plyn, ideálně do oblasti 4000 otáček a více, začíná opravdu skvělá zábava doprovázená nádhernou zvukovou kulisou. V IS3 je motor ve vyšších otáčkách slyšet subjektivně více než v IS2. Motor (výfuk?) je zvukově opravdu vyladěn laděn a neznalý spolujezdec může nabýt dojmu, že sedí v opravdu silném autě. Pokud bych to měl nějak shrnout, pak se tu podařilo skloubit kvalitní řízení ala IS1 s komfortem jízdy na úrovni GS3. S tímto autem lze jezdit sportovně (byť na nějaké závodění vám evropský šestiválec stačit asi nebude – 3.5L V6 by to chtělo jako sůl). Cestování na dálnici je mnohem pohodlnější než IS2. Je to dáno tichem, které panuje při běžných rychlostech (ala 140km/h). Neslyšíte žádný aerodynamický hluk. Radost zde může kazit absence většího kroutícího momentu při nejvyšším stupni převodovky. Na nějaké akcelerování musí automat/tempomat podřadit. V tomto ohledu se oproti IS2 nezměnilo mnoho. Oproti GS3 cítíte méně kilogramů, nicméně komfort je velmi podobný (pro řidiče). Není nezajímavé, že australský server performance drive naměřil IS 250 0-100km za 7,6s (vypnuté VSC), což je dokonce méně než udává Lexus (IS2: 8,4s a IS3: 8,1s). Mě osobně přijde IS3 znatelně rychlejší než IS2, ale možná je to subjektivní dojem. Příjemnou změnou pro řidiče je i možnost zasahovat do řazení v režimu D. Pro podřazení při předjíždění již není potřeba přehodit na M. Jako zbytečnost se mi naopak jeví jízdní režim Eco, který mě sníží citlivost plynu a nabádá k držení otáček pod 2100 otáček. Zbývá dodat, že brzdy jsou dostatečně dimenzované a typicky lexusácké (žádné zběsilé brždění při letmém dotyku pedálu), u verze F-sport navíce velmi poctivě chlazené.
Beztak již jezdím téměř výlučně v režimu sport, kde jde auto hezky za plynem a rozhodně nemám pocit nedostatku výkonu.
Infoteinment ========================
O grafice rozhraní IS3 se toho napsalo dost. Mě osobně nepřijde ošklivá. Spíše je zarážející, proč se autoři snažili o to ohromné množství animací, které nejsou oslnivé. Prvotní nastavení je trochu IQ test a nejednou jsem byl na youtube/google. Rozmístění funkcí by taktéž šlo zvládnout lépe. Pro úplnost dodávám, že auto se umí napojit na mobil/síť přes Bluetooth nebo Wifi a rozhraní je komplet v češtině, včetně hlasového ovládání. Obrazovka taktéž umožnuje zobrazit mix informací (navigace, rádio a klima).
Mám trochu pocit, že jde o slepenec mnoha aplikací, které se neovládají úplně identicky. Ale za katastrofu to nepovažuji. Navigace umožnuje vše co člověk čeká. Umí si stahovat z Googlu informace o zácpách a stav dopravy umí zohlednit. Zajímavou funkcí je možnost plánovat trasy jízd na portále my.lexus.com, které se následně stáhnou automaticky do auta. Odpadá otravné zadávání adresy přes remote touch. Navigace ještě podporuje funkci Street View – umí vám ukázat, jak to vypadá v cíli cesty nebo kdekoliv si ukážete. Je zde možnost i stahování fotek zajímavých míst a následná navigace k nim (ani jsem nezkoušel). Hezká je i kombinace Google searche, kde výsledky lze použít jako navigační body (dáte pizza a najde vám to ihned 6 nejbližších pizzerií kolem vás, kam se můžete nechat odnavigovat. Hlasové ovládání funguje překvapivě rozumně a velmi usnadňuje zadávání adres. Pokud by člověk hledal nějaké možnosti přidání dalších aplikací, pak marně. To umí asi až faceliftová verze XE30 (MY2016) a kdo ví zda u nás. Nicméně možnostmi asi není co vytknout.
Přehrávač umí asi všechny běžné formáty zvukových souborů a obsahuje i databázi Gracenote, které u každé skladby zobrazí obrázek alba/skupiny. DAB tuner asi nepřekvapí. Co ale překvapilo je zvukový projev. IS2 měl příplatkový Mark&Levinson audio systém, který byl opravdu skvostný. Nižší třída audia v mém IS3 je sice znát, ale audiosystém to rozhodně není špatný. Naopak. Mark&Levinson mi nijak zvlášť už nechybí.
Auto je samozřejmě keyless (standard i u druhé generace) a dostanete k němu i 3. klíč formátu kreditní karty (neobsahující tlačítka, ale vešel se emergency mechanický klíč), který je určen do obleku (abyste neměli bouli na saku). Příjemný to bonus.
Závěr ========================
Lexus XE30 je auto mnoha tváří a dokonale klame tělem. Tak jako všechny předešlé generace má velmi originální budíky, vypadá skvěle z boku a zepředu je lépe ho vidět na živo. Oproti druhé generaci se vrátil duch první, sportovní s tím, že idea luxusního svezení generace druhé byla povýšena o stupeň výše. Autu lze těžko něco vytknout, snad jen to, že v celém autě postrádám místo na odložení mobilu. V IS2 jsem jej dával do popelníku, Volvo má na to praktickou kapsu na spodní straně sedačky, a IS3 asi předpokládá, že mobil může zůstat hozený v tašce. Podobný problém budete mít s větší lahví pití. Výklopné kapsy dveří ala IS2 zde nejsou. Vedle sedačky nic dát nelze, neb tím můžete aktivovat změnu nastavení. Poslouží tedy asi spolujezdec.
IS3 je příjemné a kultivované svezení. IS3 umí být zábavné a mrštné auto. IS3 asi udělá dojem na diskotéce (netestováno). IS3 je první Lexus IS, které může posloužit i jako rodinný vůz (kufr má rozumnou velikost, lze sklápět zadní sedačky a dozadu se vejde i tchýně). Velká škoda, že Lexus v EU nenabízí i silnější motorizaci pro lidi, co by chtěli něco opravdu silnějšího…
Silné stránky
- vzhled
- zvuk
- pohodlí
- řízení
Slabé stránky
- není úplně nenápadné
- nízký přední spoiler
- nabídka motorů v EU je chabá
Přidat názorDiskuse: Lexus IS 250F
- Re: Re: Re: Krásne. 24.11.2016 17:59 drack2
- Re: Re: Krásne. 15.11.2016 23:11 megamega
- Re: Krásne. 14.11.2016 23:36 drack2
- Krásne. 14.11.2016 17:02 megamega
- Re: Krasa 08.08.2016 11:02 drack2
- Krasa 05.08.2016 14:43 Beekey
- Re: Re: Re: Re: Re: Is 02.08.2016 14:35 drack2
- Re: Re: Re: Re: Is 31.07.2016 21:30 RADEK1
- Re: Re: Re: Is 30.07.2016 21:33 drack2
- Re: Re: Is 30.07.2016 16:55 RADEK1
- Re: pěkná recenze 29.07.2016 00:33 drack2
- Re: Is 29.07.2016 00:30 drack2
- pěkná recenze 28.07.2016 20:36 Verny_2013
- Is 28.07.2016 17:54 RADEK1
Další vozy Lexus IS
-
Lexus IS (2019) Majitel: wakeskater
Přidáno: 1.5.2019 169 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Lexus IS (2010) Majitel: Lukas.L
Přidáno: 7.9.2017 1010 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Lexus IS (2007) Majitel: martin23
Přidáno: 27.12.2010 229 Majitel 9.74 Uživatelé
-
Lexus IS (2008) Majitel: majkyD
Přidáno: 4.7.2017 19 Majitel 9.50 Uživatelé
-
Lexus IS (2007) Majitel: krajic
Přidáno: 29.2.2016 710 Majitel 8.22 Uživatelé