Recenze
Renault Clio
Technické info
Přezdívka auta červenáček Rok výroby 2022 Koupeno nové najeto [km]:60000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 12 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 170 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.5 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 318 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Chtěl bych se s Vámi podělit o své dojmy se svým novým vozem, a to Renaultem Clio 1,0 Tce LPG. Tento vůz nahradil na podzim roku 2022 svého předchůdce – Renault Clio 0,9 Tce, proběhla tedy po 6 letech generační výměna vozu. Recenzi tedy pojmu jako srovnání 4-té a 5-té generace Clia.
A proč jsem se vlastně rozhodl pro výměnu, když jsem byl s předchozím vozem naprosto spokojený? Může za to jarní zdražení benzinu (rok 2022). Ročně najedu okolo 25 tisíc kilometrů, takže se mě zdražení benzinu až na 50Kč/l citelně dotklo a já začal opět přemýšlet o LPG. Navíc současná pátá generace Clia se nabízí přímo v tovární úpravě na LPG, takže o to víc mě ta myšlenka lákala. Navíc každým rokem si EU diktuje přidávání dalších pro mě nesmyslných asistentů do aut, které nechci a celkově se auta pořád zdražují. Je tu navíc stále otazník ohledně zavedení nové normy euro 7, kterou už klasické jednoduché spalovací motory bez elektrické přípomoci nemůžou splnit. Takže se mě ještě zmocnila obava, že třeba za 3 roky nebude možné si koupit obyčejné malé auto za rozumné peníze. Stávající vozidlo (rozuměj Clio IV) mělo najeto již 150 000 km za necelých 6 let, takže již nebylo nejmladší, ale stále mělo slušnou hodnotu k prodeji, proto jsem se rozhodl auto nechat u prodejce na protiúčet a odjet s novým Cliem na LPG již nyní! A dobře jsem udělal, protože jsem auto objednal na konci května 2022, kdy se chystala ve výrobě obměna modelového roku 2022/2023, kdy se mají změnit názvy a konfigurace výbav. Moje výbava ZEN tak nově byla nahrazena EQUILIBRE, auto je nově o čtvrt roku později dražší o 20 000 Kč, je na menších kolech (15 palců) a má černé zrcátka místo lakovaných v barvě karoserie. Navíc první modely roku 2023 nešly objednat ve verzi na LPG, protože byl nedostatek dílů pro vestavbu pohonu LPG. Takže jsem se rozhodl řešit stávající dosluhující modelový rok 2022. Zjistil jsem ale, že již nelze zadat do výroby, probíhala pouze výroba již objednaných vozů, takže jsem dostal možnost využít předobjednávky prodejce, kdy on měl zadané Clio s LPG pohonem do výroby. Nakonec se podařilo vyjednat i změnu barvy (z oranžové na červenou) a přidat červenou ozdobnou lištu do interiéru. Změny byly schváleny vedením Renaultu a následovalo 3,5 měsíce čekání na můj nový vůz (auto překvapivě dorazilo z Turecka o 14 dní dříve, měl jsem čekat 4 měsíce). V dnešní „čekací“ době na všechno je to za mě překvapivě rychlá dodací lhůta.
A co je tedy moje nové auto zač? Jedná se o pátou generaci Clia v základní výbavě ZEN (verze LPG se u nás pojí pouze s touto základní výbavou) s tříválcovým motorem 1,0 Tce LPG, který je již z výroby přizpůsoben na spalování LPG. Základní výbava je pro mě dostačující, připlatil jsem si pouze za červenou metalízu (stejná jako na předchozím autě), zadní parkovací senzory a červenou ozdobnou lištu na palubní desce. Prodejce mi také domontoval tažné zařízení, které nejde zadat přímo do výroby u tohoto modelu na LPG. S dodatečnou montáží nebyl problém, mám opět demontovatelné zařízení bez nářadí.
Je zajímavé, že předchozí auto bylo ve výbavě Limited (skoro plná výbava) a kromě litých kol, vestavěné navigace a mlhovek mám teď stále stejně bohatou výbavu. Vestavěná navigace mi nechybí, systém totiž umí zrcadlit telefon, který umí navigovat lépe. Litá kola mi také nechybí, strukturované ocelové disky a okrasné kryty kol jsou opravdu pěkné a většina lidí ani nepozná, že se nejedná o lité disky z lehkých slitin a navíc dneší alu kola nejsou příliš lehká, takže ani váhově zde není velký rozdíl. Takže jsem zůstal u plechových disků, opět jsem pořídil i druhou sadu disků pro zimní pneumatiky, takže budu opět přezouvat svépomocí. Přední mlhovky mi také nechybí, nově mám LED světla, které svítí opravdu dobře a bez mlhovek se tedy obejdu. Navíc teď mám pár bezpečnostních vychytávek, jako je udržování v jízdním pruhu nebo čtení dopravních značek. Mám také nově i okenní airbagy pro zadní cestující. Auto je také uvnitř trochu prostornější. Největší rozdíl ale vidím u podvozku a pohonu, auto jede opravdu pěkně. Motor je kultivovanější a díky nové šestistupňové převodovce i tišší při jízdě ustálenou rychlostí.
Motor Tce 100 LPG
Tento motor je nástupce mé předchozí devítistovky, motor má nově větší objem o 100 cm3 a když spaluje LPG, tak má i o 10 koní větší výkon.
Parametry motoru jsou tedy následující:
*zdvihový objem 999 cm3
*počet válců/ventilů: 3/12
*nepřímé vstřikování
*maximální výkon na LPG (benzin): 74 kW/100 k (67 kW/90 k) při 4600 ot/min
*emisní norma: euro 6d (emise na LPG: 108-110 g/km - auto má filtr pevných částic)
*maximální rychlost: 180 km/hod
*zrychlení z 0-100 km/h: 12,5 s
*spotřeba na LPG (benzin): 7,0 – 7,1 (5,2 – 5,3) l/100 km
*objem nádrže na LPG (benzin): 32 litrů (39 litrů)
*garantovaný dojezd výrobcem na LPG + benzin: 450 + 700 = 1 150 km
Motor je lépe utlumený, nepřenáší do interiéru vibrace, maximálně se jen trochu chvěje řadící páka na volnoběh. Motor mi přijde živější oproti předchozí devítistovce, slušně táhne hlavně ve středních otáčkách.
Systém LPG je dokonale odladěný, přechod mezi jednotlivými palivy je takřka nepostřehnutelný, vše se děje automaticky a řidič je pouze o této změně informován diodami na dodělaném ovladači na palubní desce a samozřejmě i na samotných budících, kde svítí nápis „LPG“ v případě aktuálního využívání tohoto paliva. Když vyjedu LPG do poslední kapky, vozidlo se samo přepne na benzin a po dotankování LPG se opět vozidlo samo navrátí k pohonu na LPG. O aktuální průměrné spotřebě a dojezdu informuje jednoduchý palubní počítač, který vždy ukazuje hodnoty aktuálně využívaného paliva. Samotné tankování LPG není nic složitého, akorát LPG „teče“ do nádrže oproti benzinu trochu pomaleji a pistoli je potřeba zaaretovat speciální páčkou k hrdlu nádrže. Já mám LPG z výroby, takže tankovací hrdlo mám schované spolu s hrdlem na benzin pod jedním víčkem v pravém zadním blatníku. Samotná nádrž na LPG je schovaná v prohlubni pro případné dojezdové kolo (nezmenšuje tedy zavazadlový prostor), velikost nádrže je tímto prostorem ale limitována a má využitelný objem pouze 32 litrů. Při mé dlouhodobé spotřebě 7 – 7,5 litrů se mi většinou „hladové oko“ rozsvítí po ujetí 350 - 400 km, což je dostačující, většinou tankuji 1x týdně, tedy po ujetí 400 km. Větší nádrž by ale potěšila.
Dle výrobce má nádrž doživotní životnost, takže odpadá starost, kterou musí řešit majitelé s dodatečnými přestavbami vozidel na pohon LPG, kdy nádrž musí vyměnit po 10 letech. Oproti předchozímu benzinovému vozidlu budu mít ale dražší servisní prohlídku, kdy se bude 1x ročně kontrolovat celý systém LPG a bude se měnit filtr LPG. A na technické kontrole budu muset zaplatit dvoje měření emisí, jednou za benzin a jednou na LPG. To vše mi ale bohatě vynahradí úspora na samotném provozu, protože aktuální rozdíl mezi cenou benzinu a LPG je 20 Kč/litru! Je dobré také zmínit, že příplatek za pohon LPG z prvovýroby činil 15 000 Kč, což je velmi dobrá cena za osvědčený italský systém Landi Renzo.
Spotřeba
V době psaní této recenze mám najeto 10 000 km, auto je tedy již zajeté. Samotný záběh vozidla probíhal výhradně na benzin (já tankuji 100 oktanový), vyjel jsem 2 celé nádrže a až pak jsem poprvé natankoval LPG. Vhledem k tomu, že LPG nemá takové mazací schopnosti jako benzin a benzin v nádrži by časem mohl degradovat, je dobré čas od času projet auto i na benzin. Já za prvních 10 000 lm jsem natankoval 4 plné nádrže benzinu, zbytek jsem odjezdil na plyn. Průměrná spotřeba LPG mi vychází na 7 – 7,5 litrů (jezdím převážně do práce po D1 kolem Brna).
Reálný náklad na jeden kilometry jízdy mě vyšel na 1,50 Kč. Náklady se budou asi nepatrně snižovat, protože jsem zajížděl vozidlo výhradně na benzin a poslední dobou se LPG zlevňuje, takže předpokládám ještě dlouhodobé snížení této hodnoty. Ještě zmíním, že tankuji výhradně 100 oktanový benzin a LPG tankuji od českého výrobce z Kralup n. V., což je osvědčená česká značka s mírně vyššími cenami. Určitě by se dalo tankovat levněji. To já ale nechci, chci autu dopřát to nejlepší palivo a tím přispět k co nejlepší jeho kondici a dlouhému životu bez zásadních investic.
Jízdní dojmy
Auto je sice z venku dost podobné předchozí generaci, jezdí ale o mnoho lépe. Rozměry auta zůstaly takřka stejné, vozidlo je o 12 mm kratší, o 8 mm nižší, ale o 66 mm širší než předchůdce. Váhově se také nic moc nezměnilo, pouze moje verze na LPG je asi o 50 kg těžší. Tato váha „navíc“ je ale hlavně v zadní části vozu v podobě nádrže LPG, což určitě přispělo k celkové vyváženosti vozu.
Podvozek jako takový dobře tlumí nerovnosti, ale zároveň působí suverénním dojmem i ve vyšších rychlostech. Auto opět nemá problém se svižnějšími průjezdy zatáček, ale nesmíte to s rychlostí přehnat, je zde opět přísný systém stabilizace, který nejde utlumit nebo dokonce vypnout. Je to někdy trochu limitující při jízdě na sněhu, řidič s tím musí počítat a nemůže jezdit smykem dveřmi napřed, to se autu nelíbí. Musím ale podotknout, že běžný uživatel (ne nadšený řidič užívající si jízdy po čerstvě zasněžených cestách) s tím bude naprosto v pohodě :-)
Velkou výhodou je také nový pohon, kdy motor má větší objem, větší výkon a kroutící moment a celkově se opět jedná o lehký agregát, který příliš nezatěžuje přední nápravu. Předchozí devítistovka měla problémy s rozjezdy do kopce (bylo potřeba víc plynu), zde takový problém nepociťuji, auto se rozjíždí s lehkostí. Navíc když motor spaluje LPG, tak je o 10 koní výkonnější, což je znát. Dalším plusem je šestistupňová převodovka, mám nově tedy o jeden stupeň navíc a je to znát. Auto má kratší převody, není jej potřeba tolik vytáčet, motor je tedy kultivovanější a při dálničních rychlostech není tak hlučný. Nicméně optimální cestovní rychlost zůstala stála na úrovni 115 km/hod, kdy motor točí 2 500 otáček. Při vyšších rychlostech se už hlasitěji projevuje motor a aerodynamický hluk. Zde je vidět, že je to malé levné vozidlo převážně do města. Dodatečné profesionální odhlučnění by tomuto vozidlu prospělo.
Startování probíhá otočením klasického ale pěkně zpracovaného skládacího klíčku (předchozí Clio mělo zasouvací startovací kartu), vyšší výbavy mají startovací kartu. Po nastartování se ozve tlumený tříválcový zvuk, který po klesnutí na běžné volnoběžné otáčky se uklidní a nedává o sobě skoro vědět. Řazení je vcelku přesné, nemám problém najít tu správnou rychlost. Práce se spojkou je také jednoduchá, vše chodí hladce a předvídavě. Potěšila mě elektronika, která mi jednou automaticky sama nastartovala motor poté, co jsem podcenil množství „plynu“ a auto mi při překonávání terénní nerovnosti chcíplo a poté samo hned nastarotovalo.
Přepnutí na LPG z kabiny není skoro postřehnutelné, za jízdy o tom dá vědět pouze malé škubnutí motoru. Z venku je motor na LPG trochu hlučnější, je slyšet „klapání“ LPG vstřikovačů, obzvláště pak ráno, kdy je motor studený. Přepnutí probíhá takřka okamžitě, i v zimě se systém přepíná do 1 km od nastartování (vozidlo je garážováno v nevytápěné garáži).
Musím také zmínit start-stop systém, který mě asi jako jediný systém kazí jízdní zážitky s tímto vozem. Po každém nastartování musím tento systém vypnout. Naštěstí na to existuje tlačítko na palubní desce. Když totiž systém nevypnu, nemá systém problém zhasnout motor i při chladném ranním počasí za chvíli po vyjetí vozu z garáže, třeba i při prvním zastavení na křižovatce po ujetí 50-ti metrů. Za mě tento systém absolutně neprospívá motoru, kdy motor se potřebuje zahřát na provozní teplotu a dokonale se promazat olejem a start-stop jej místo toho znovu vypne a o pár sekund později opět nastartuje. V rámci umělého snižování emisí je tento systém nastaven dosti nešetrně k motoru a opravdu nemá problém vypnout motor i těsně po studeném startu.
Navíc je s tímto systémem spojené inteligentní „chytré“ dobíjení, kdy motor skrze alternátor nedobíjí stále akumulátor pevnou hodnotou napětí, ale dobíjí jej pouze v ojedinělých situacích, kdy např. řidič jede z kopce a brzdí motorem nebo když auto zaregistruje pokles v napětí v akumulátoru a řídící jednotka dá pokyn k dobíjení baterie vysokými hodnotami napětí (stalo se mi, že auto zahlásilo, že dochází k dobíjení akumulátoru, že nemám vypínat motor). Tím baterie dostává „zabrat“ a proto dnešní baterie už tolik nevydrží. Jsem zvědavý, jak dlouho bude mě sloužit originální akumulátor (v předchozím Cliu mi po celých 6 let slouží ten původní – neměl jsem systém start-stop).
Ještě zmíním, že auto má „povinně“ i základní asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu, tento systém jsem pouze vyzkoušel a zjistil jsem, že nemám rád, když mi někdo „mluví“ do řízení a proto jsem systém trvale vypnul. Auto umí ještě číst dopravní značky a zobrazovat výši omezené rychlosti na palubním počítači. Je to fajn funkce a akorát systém nikdo nenaučil, že v našich podmínkách se omezení automaticky ruší po projetí křižovatky. Obvykle mi tedy zůstává „svítit“ značka omezující rychlost, i když už ve skutečnosti neplatí. Je tedy dobré tento systém brát s rezervou pouze jako vodítko a sledovat dopravní značky „naživo.“
Podvozek
Samonosná karoserie s pomocnými rámy; vpředu modifikované vzpěry MacPherson a zkrutný stabilizátor, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; dvouokruhová kapalinová brzdová soustava s posilovačem, vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením ø 280 x 24 mm, vzadu bubnové ø 260 mm; hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem, počet otáček volantem mezi krajními rejdy 2,5; pneumatiky o rozměru195/55 R16.
Změny oproti předchozí generaci
Nová modulární platforma CMF-B pomohla snížit hmotnost o přibližně 50 kg a zároveň vylepšit aerodynamiku. Auto je totiž o trochu nižší než předchůdce a střecha se směrem vzad víc svažuje.
Design jako takový se příliš nezměnil. Auto navazuje tvarově na svého předchůdce, přebírá od něj plno detailů (třeba kliku zadních dveří umístěnou nahoře u okna), nová je hlavně přední část, která se designově sjednotila s aktuálním stylem Renaultů, který začal větší bratr - Megane.
Naopak uvnitř proběhla doslova revoluce, nezůstal zde kámen na kameni, vše je jiné. Předchozí Clio bylo nejvíce kritizované za zpracování interiéru, proto je nová generace v interiéru úplně přepracovaná. Interiér je jinak řešený a je zde kladen důraz na lepší zpracování a na celkový dojem. To se myslím povedlo, za mě je to jeden z nejpovedenějších interiérů mezi malými vozy. A to musím připomenout, že já vlastním základní výbavu ZEN, za příplatek mám v interiéru pouze červenou ozdobnou lištu na palubní desce, která je příjemným zpestřením tmavého interiéru. Nový je také multimediální systém Easy Link se sedmipalcovým displejem. Systém je jednoduchý a docela i intuitivní na ovládání, rychle jsem se s ním sžil. Tento základní systém sice nemá vestavěnou navigaci, ale umí se přes kabel propojit s telefonem, takže se mi na displeji zrcadlí moje oblíbená navigace z telefonu. Odpadá mi tedy starost s aktualizací map v autě, kdy jsem donedávna jezdil se 4 roky neaktualizovanými mapami, protože za aktualizaci map chtěl Renault 100 euro.
Ale zpět k interiéru. Zde musím pochválit Renault za to, že tak úplně nejde s dobou a moderními trendy, že v mé základní výbavě veškeré základní funkce ovládám pomocí pevných tlačítek a před sebou mám klasické budíky s jednoduchým palubním počítačem uprostřed. Vše je přehledné, snadno dostupné a ovladatelné i za jízdy. Dokonce zůstala i ovládací páčka pod volantem, která ale prodělala modernizaci. Musím pochválit i nový volant, na kterém je aktuálně víc tlačítek, pomocí kterých ovládám palubní počítač, přijímám hovory a hlavně ovládám i tempomat (v předchozí verzi se musel aktivovat tlačítkem u ruční brzdy). Vše je teď přehlednější a přímo na očích a to i v noci díky podsvětlení tlačítek. Byla také přepracována středová konzola, díky které je nyní řadicí páka blíž po ruce. Konzola je celkově mohutnější, je zde více odkládacích prostor. Po stránce ergonomie je nové Clio pro mě zkrátka bezchybné, vše je tam, kde očekávám. Musím pochválit i nové sedačky, jsou příjemně měkké, mají dostatečné boční vedení pro běžné cestování a mají nové opěrky hlavy, které opravdu podepírají hlavu. Potahový materiál vypadá kvalitně, výrobce dobře zvolil odstín, na kterém by tolik nemusela být vidět špína.
Prostorově Clio patří stále mezi menší vozy segmentu, generačně se prostor pro posádku příliš nezměnil, interiér je nepatrně prostornější díky širší karoserii, které má vliv i na větší zavazadlový prostor cca o 30-40 litrů. Kufr je trochu širší a hlubší. Myslím si, že se i zvětšil vstupní otvor do kufru, má ale vyšší nakládací hranu. Nově oceňuji háčky na tašky v kufru, co předchozí generace neměla. Sklápění zadních sedadel je opět v poměru 1/3 a 2/3, po sklopení opěradel nevzniká opět rovná plocha, podsedák je stále napevno. Trochu mě mrzí absence možnosti překlopení opěrky předního sedadla dopředu do pozice stolku, umožnilo by to převážet delší předměty a interiér by byl daleko variabilnější. Za tuto vymoženost jsem si připlatit nemohl.
Jelikož jsme Češi, určitě Vás budou zajímat rozměry zavazadlového prostoru, rozměry jsou následující:
*délka (min./max.): 672/1210 mm
*šířka (min./max.): 1007/1018 mm
*výška po plato: 522 mm
*výška nakládací hrany: 733 mm
*výška otevřeného víka nad zemí: 1796 mm
Pro běžné každodenní potřeby je za mě kufr dostačující, pro potřeby dovolené mám vlastní střešní nosič a střešní box o velikosti 300 litrů a na převoz lednice a ostatních velkých břemen máme doma přívěsný vozík, takže velikostně mi auto dostačuje.
Rozměry samotného interiéru pro posádku jsou následující:
*šířka ve výši loktů (vpředu/vzadu): 1390/1360 mm
*šířka ve výši ramen (vpředu/vzadu): 1273/1225 mm
*výška nad sedákem (vpředu/vzadu): 900 až 995/916 mm
*vzdálenost před sedákem vzadu: 79 až 319 mm
Světla
Musím se také zmínit na téma světel, auto má nově i v základní výbavě kompletně světla řešená v technologii LED. I tyto základní světla bez přisvětlování do zatáček nebo automatických dálkových světel svítí poměrně slušně (oproti běžných halogenovým světlům je znát značný pokrok). Obzvláště potkávací světla svítí pěkně daleko, takže nemám tolik potřebu přepínat na dálková světla. Auto má opět světelný senzor, který v případě snížení světelných podmínek sám přepne z denního svícení na potkávací světla. Navíc auto na denní svícení svítí nově i vzadu, takže se tedy o světla nemusím vůbec starat, až na jednu výjimku, a to je mlha, kdy světelný senzor neumí správně vyhodnotit, že je potřeba rozsvítit klasická světla.
Závěr
Na první pohled se sice oproti předchozí generaci nic nezměnilo, já mám dokonce opět stejnou barvu, takže si plno lidí v mém okolí (nejsou autíčkáři) ani nevšimlo, že mám nové auto. Já ale rozdíly poznal, auto je nově navržené, má jiný pohon a kvalitněji řešený interiér. Za mě je to malé auto za rozumné peníze dotažené téměř k dokonalosti. Auto je designově líbivé pro většinu lidí, má jeden z nejlepších interiérů ve své třídě (nemyslím prostorově, ale zpracováním), má výborný podvozek, dobře se ovládá, vše je jednoduché a intuitivní. A největší výhoda oproti většině konkurentů je pohon, který kromě benzinu umí spalovat i LPG. Jedná se tedy o auto za docela rozumnou kupní cenu, které umí jezdit opravdu levně. Divím se, že více výrobců nenabízí tento ekologický a hlavně ekonomický druh pohonu. Já jsem s tímto vozidlem a druhem pohonu naprosto spokojený a generační výměny vozu nelituji. Kdo tedy hledá nové úsporné auto a nepotrpí si na moderní technologie (mám na mysli třeba nastavování různých jízdních režimů nebo ovládání palubního systému gesty), tak toto Clio 5-té generace v základní výbavě ve verzi LPG mohu doporučit. Ale pospěšte si, nemyslím si totiž, že v nové generaci bude mít Clio tento motor, myslím si, že vše se bude točit okolo stávajícího složitého hybridního pohonu E-Tech 140 a kolem nově vyvinutého hybridu v podobě tříválce 1,2 spojeného s elektromotorem. Údajně bude umět tento motor spalovat i LPG. No nechme se překvapit, jak ten motor bude fungovat a jaká bude celkově budoucnost tohoto malého ikonického francouzského vozu...
Silné stránky
*jízdní vlastnosti
*dobrá pasivní bezpečnost, dobré světlomety
*design vozu
*dobrý poměr cena/výbava/užitná hodnota
*levný provoz s jednoduchou obsluhou
Slabé stránky
*systém start-stop (nelze trvale vypnout), inteligentní dobíjení nenabíjí stále akumulátor, baterie tedy zbytečně trpí těmito „EKO“ vychytávkami
*slabší odhlučnění podvozku
*některé malé vozy mají lépe využitelný vnitřní prostor
*po studeném startu se motoru na benzin příliš nechce, je líné při rozjezdu, je potřeba si hlídat otáčky, jinak auto chcípne
*pár nevýhod týkajících se pohonu LPG:
-nádrž na LPG by mohla být nepatrně větší
-LPG nelze natankovat na každé čerpací stanici
-mírně vyšší servisní náklady a nutnost platit dvoje měření emisí
-nemožnost vjezdu do některých podzemních a hromadných garáží
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Vozidlo servisováno v Renaultu v Brně-Líšni. Servisní interval dle výrobce je 30 000 km nebo 1 rok. Já opět dobrovolně zkracuji na 20 000 km.
Servisní historie:
*20 000 km - výměna motorového oleje, výměna filtru olejového, kabinového a plynového. Preventivní výměna snímače tlaku LPG na svolávací akci.
*40 000 km - výměna motorového oleje, výměna filtru olejového, kabinového a plynového
*60 000 km - výměna motorového oleje, výměna svíček, výměna filtru olejového, kabinového a plynového 2x
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto zakoupeno v Renaultu v Brně-Líšni, s průběhem koupi nového vozu i s výkupem stávajícího vozu jsem byl maximálně spokojený.
Novinky v recenzi
Nové letní obutí
Auto dostalo předčasně nové letní obutí - Michelin Primacy 4. Původně jsem chtěl dojet původní pneumatiky do konce sezóny, ale auto opět hlásilo pokles tlaku v některém kole, po přeměření tlaků jsem zjistil, že opět uchází opravovaná pneumatika po defektu, který jsem letos již opravoval. Proto jsem se rozhodl pro výměnu pneumatik už nyní, obzvláště když už jsem měl v garáži nachystané nové obutí, které jsem koupil výhodně již na jaře. Auto má tedy nové pneumatiky od Michelinu, model Primacy jsem zatím nikdy neměl, tak jsem zvědavý, jaké budou v porovnání s předchozími Continental EcoContact, které jsem jezdil doposud. Dle recenzí a testů bych ale měl být nadmíru spokojený...
50 000 km
Palubní počítač ukazuje aktuálně nájezd 50 000 km, najel jsem za necelé 2 roky (auto oslaví 2 narozeniny v polovině září), je tedy čas na trochu čísel: vyjel jsem palivo celkem za 62 730 Kč, z toho bylo 3078 litrů LPG a 251 litrů benzinu, 1 km jízdy mě tedy vyšel v průměru na 1,25 Kč za palivo. Předchozí Clio IV s motorem 0,9 Tce mě stálo 1,80 Kč/km, takže jsem aktuálně ušetřil 0,5 Kč/km, tj. celkem cca 25 000 Kč. Investice do tovární přestavby (+15 000,-) se tedy již vrátila.
Myslím si, že aktuální provozní náklady by se daly ještě víc snížit a přiblížit k hranici 1 Kč/km, já ale auto rozmazluji a tankuji dražší plyn i benzin (plyn z Kralup n. V. a 100 oktanový benzin) a oproti předchozímu Cliu s benzinovým motorem nejezdím tolik na spotřebu, protože to nemá velký smysl, když je LPG tak levné :-)
S autem jsem tedy pořád spokojený, slouží mi k plné spokojenosti a stále bez poruch. S pohonem na LPG jsem naprosto spokojený a nechápu, proč jsem již dřív nepořídil vůz na LPG a proč je na trhu tak malá nabídka nových vozů s tovární přestavbou na LPG...
2. servisní prohlídka
Dnes bylo auto na druhé servisní prohlídce po ujetí dalších 20 000 km (aktuální stav necelých 40 000), auto bylo kompletně zkontrolováno, dostalo nový motorový olej ELF 5W30 (4,2 litru) a nové filtry – olejový, plynový a kabinový. Vše je v pořádku, auto stále slouží k mé plné spokojenosti.
Přelakování zadního nárazníku
Auto má přelakovaný zadní nárazník po nehodě z konce srpna, kdy my polský kamion při nedobrždění v koloně v Brně odřel zadní nárazník. Cena opravy byla 14 tisíc. Bohužel se jedná o zahraničního viníka, takže oprava řešena z mého havarijního pojištění, kde mám spoluúčast 5000 Kč, kterou teď musím zpětně vymáhat po pojišťovně viníka. Dejte si tedy pozor na účastníky silničního provozu ze zahraničí, řešit s nimi případnou nehodu jako poškozený účastník je fakt blbý...
1. narozeniny
Dnes je to přesně jeden rok od převzetí tohoto vozu od prodejce, do dnešního dne jsem najezdil necelých 30 000 km. S autem jsem spokojený, nic zásadního mě na autě netrápí, převládají samá pozitiva. Přechodu na LPG pohon nelituji, naopak mě mrzí, že jsem již dříve nekoupil nové auto s pohonem na LPG. Řidič ani projevem auta nepozná, zda auto jede na plyn nebo benzin, ale náklady na provoz jsou minimálně o polovinu nižší (aktuální cena benzinu 40,90 Kč, LPG pak 15,50 Kč). Škoda jen, že se do Clia do prostoru pro rezervní kolo nevleze větší nádrž na LPG, nádrž má pouze 32 litrů, takže na jednu nádrž jsem ujel max 450 km. Takže musím častěji tankovat, v mém případě minimálně jednou týdně. Připomínám, že auto má ale ještě téměř plnohodnotnou nádrž na benzin 39 litrů (místo 42), takže akční rádius na obě nádrže je více než slušný.
Návštěva tyrolských průsmyků
Minulý týden jsem byl na dovolené na severu Itálie, konkrétně v Tyrolsku. Auto projelo několik horských silnic včetně sedla Passo Pennes o výšce 2211 m n m. Místní horské silnice jsem si jako řidič užil i přesto, že auto bylo plně obsazené 4 osobami včetně jejich zavazadel, jel jsem i se střešním boxem. Výkon autu ani moc nechyběl, auto horská stoupání s přehledem zvládlo, pouze při sjezdech plných zatáček bych ocenil „ostřejší“ brzdy, protože malý tříválec nemá takovou brzdnou sílu, takže je často potřeba používat i brzdy na průběžné snižování rychlosti v prudkých klesáních (vytočená dvojka na 6000 otáček a auto jede 80 km/hod a stále chce zrychlovat). Spotřeba byla také dobrá vhledem k velkému množství dálnic a horských průsmyků – benzin 6,5 l, LPG 8 l/100 km. Nájezd vozu na jedno natankování plynu a benzinu je uspokojivých cca 1100 km, takže stačilo pouze jednou natankovat v Itálii levné LPG a tím se vyhnout dražším pohonným hmotám u dálnic v Německu a Rakousku. Cestovní komfort byl na velikost vozu dobrý, pouze jej trochu narušoval aerodynamický hluk střešního boxu při dálničních rychlostech nad 115 km/hod.
Pojistná událost
Včera při cestě domů z práce do mě zezadu lehce narazil polský kamion, při popojíždění v koloně poblíž nájezdu na brněnskou dálnici D1 od Vídně zřejmě řidič nedával dostatečný pozor a při přejíždění do mého pruhu mě přehlédl v jeho mrtvém úhlu (vpředu vpravo) a došlo ke kontaktu s mým vozem. Kamion má odřený přední nárazník u spolujezdce a já zadní nárazník na řidičově straně. Na místě jsme sepsali záznam o dopravní nehodě, řeším tedy pojistnou událost. Auto tedy k prvním narozeninám zřejmě dostane nový lak na zadní nárazník...
Ekonomika provozu za prvních 25 000 km
Na tachometru se objevila hodnota nájezdu kilometrů 25 000, tuto hodnotu jsem zvládl ujet za necelý rok, auto oslaví první narozeniny až v polovině září. Do té doby ještě něco najedu, čeká mě ještě cesta do severní Itálie a pár výletů po naší vlasti, takže můj roční nájezd bude opět necelých 30 000 km.
Protože jsem auto na LPG pořídil z ekonomických důvodů, tak jsem si pravidelně zapisoval natankované palivo, abych zjistil, za kolik auto reálně dokáže jezdit.
Za 25 000 km jsem vyjel 159 litrů 100 oktanového benzinu a 1513 litrů LPG. Celkově jsem protankoval částku necelých 31 000 Kč, 1 km jízdy mě tedy vyšel na parádní cenu 1,20 Kč. Podotýkám, že by se tato částka určitě dala ještě snížit tankováním u levnějších značek čerpacích stanic. Já ale chci dopřát autu to nejlepší, proto tankuji výhradně 100 oktanový benzin a LPG tankuji od českého výrobce z Kralup nad Vltavou, který také patří mezi ty dražší značky.
Dalším faktorem ovlivňujícím ekonomiku provozu je spotřeba, kterou až tak nesleduji. Přiznám se, že mě ten levný provoz nenutí tolik jezdit ekonomicky jako s předchozím vozem. I tak mám docela dobrou dlouhodobou spotřebu, v létě jezdím do 7 litrů, v zimě pak do 7,5 litrů (výrobce udává 7 -7,1). Připomínám, že převážně jezdím po D1 v okolí Brna, kde bývá hustý provoz a často i kolony, takže se zde moc na spotřebu jezdit nedá.
Přechodu na LPG pohon tedy nelituji, LPG nemá vliv na jízdní vlastnosti vozu, naopak v mém případě má vozidlo na LPG nepatrně vyšší výkon než na benzin (100 k vs. 90 k). Tankování LPG není složité a časově to taky není o moc delší, než tankování benzinu. Ekonomika provozu je také parádní, navíc se poslední dobou cena LPG snižuje, takže očekávám pokles dlouhodobých nákladů na provoz na 1 km jízdy až k hranici 1 Kč. Moje aktuální hodnota je také ještě ovlivněna záběhem vozu, který probíhal výhradně na drahý benzin. Aktuálně na benzin moc nejezdím, v létě auto ihned po startu přepíná do režimu LPG (v zimě do 1 km), na benzin tedy jezdím jenom občas, když mi dojde LPG při dálkové jízdě a nechce se mi zastavovat na čerpací stanici. Jednou za 3 měsíce taky cíleně přepnu vozidlo na benzin, aby motor nejezdil jenom na LPG a abych nenechal zvětrat benzin v nádrži. Letos jsem tankoval benzin pouze 2x :-)
1. servisní prohlídka
Auto dnes absolvovalo první servisní prohlídku, interval jsem opět jako u předchozího vozu dobrovolně zkrátil na nájezd 20 000 km, což v mém případě trvalo necelého třičtvrtě roku. Auto dostalo nový motorový olej (4,2 l), vyměnil se olejový, kabinový a plynový filtr a proběhla kompletní kontrola vozu, která nic neodhalila. Auto také dostalo preventivně nový snímač tlaku LPG, je na to prý svolávací akce.
Cena za servis přijatelných 6 tisíc korun.
„nová“ bazarová letní sada kol
Nedávno jsem náhodou při hledání náhradních dílů na své druhé auto (Clio sport ph1) objevil zajímavou nabídku v podobě zánovní sady hliníkových kol Dezent obutých do letních pneumatik Continental EcoContact 6 v rozměrové specifikaci přesně pro mé Clio V. generace! Cenově byla nabídka zajímavá, sada disků s pneumatikami mě vyšla na cenu čtyř nových pneumatik od prémiových výrobců.
Pneumatiky jsou 3 roky staré (DOT 2019) a mají stále dostatečný vzorek (5-6 mm), disky jsou ve výborném stavu až na jeden, který je odřený od neopatrného parkování u obrubníku. Je to ale jen kosmetická vada, na funkčnost disku to nemá vliv. Hold bude to památka na původ kol – Praha :-)
Moc se mi nelíbily středové pokličky s nápisem DEZENT, proto jsem koupil jiné pokličky s 3D logem Renaultu. Auto tedy dostalo slušivé letní obutí, designově se mi disky moc líbí a navíc mám opět osvědčené kvalitní pneumatiky. Do fotogalerie jsem přidal fotky auta s novým obutím.
Spotřeba
Tento týden jsem zjistil, že u mého Clia je spotřeba hodně závislá na řidiči, zatížení vozidla a provozních podmínkách. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba je 7 až 7,1 l LPG na 100 km. V týdnu jsem při cestách do práce jezdil rozvážně, plynule a předvídavě, část trasy po dálnici jsem nahradil okreskami a silnicí první třídy, takže jsem vytvořil rovnoměrný poměr mezi dálnicí, okreskami a městy/vesnicemi, výsledkem byla dlouhodobá spotřeba 6,5 l/100 km, což je pod hranicí udávanou výrobcem.
Dnes jsem ale zajel druhý extrém, měl jsem spotřebu 10 l/100 km! A jak jsem to udělal? Vypůjčil jsem si přívěsný vozík s vyššími bočnicemi a víkem (foto ve fotogalerii), zapřáhl jsem jej za auto a vyrazil přes celou republiku po dálnici D1-D0-D7 pro náhradní interiérové díly na své druhé auto – Clio sport. Dnes bylo extrémní větrné počasí, takže větší aerodynamický odpor prázdného vozíku se projevil. I přesto, že jsem jel rychlostí 100-110 a vozík byl prázdný (i auto), tak jsem měl tuto docela extrémní spotřebu. Při cestě nazpět už nebyl tak silný protivítr a spotřeba byla „pouze“ 9 l/100 km. Je tedy patrné, že dnešní vozy mají spotřebu hodně závislou na řidiči a jeho stylu jízdy, naložení vozidla a na počasí. U starších Renaultích motorů 1,4 16v a 2,0 16v jsem takové extrémní výkyvy spotřeby nikdy nezaznamenal.
Přidat názorDiskuse: Renault Clio
- Re: Re: Emise LPG a další 10.08.2023 13:10 Kukynoo
- Re: Intelig. dobíjanie + S/S 10.04.2023 20:02 dr.biker
- Intelig. dobíjanie + S/S 08.04.2023 06:57 erik geroč
- Re: Spotřeba 28.03.2023 19:10 dr.biker
- Spotřeba 23.03.2023 12:26 Chrochnik
- Re: rádio vs. android 21.02.2023 20:46 dr.biker
- rádio vs. android 19.02.2023 14:31 itchy noowak
- Re: Emise LPG a další 17.02.2023 19:36 dr.biker
- Emise LPG a další 17.02.2023 09:21 Kukynoo
- Re: Re: Re: Re: Clioš 16.02.2023 11:59 lamal
- Re: Re: Re: Clioš 10.02.2023 19:19 dr.biker
- Re: Re: Clioš 10.02.2023 09:25 lamal
- Re: Krásné autíčko a chytrá motorizace 09.02.2023 20:41 dr.biker
- Re: Clioš 09.02.2023 20:40 dr.biker
- Clioš 09.02.2023 17:47 lamal
- Krásné autíčko a chytrá motorizace 09.02.2023 11:19 Arese
- Pekné auto 04.02.2023 00:18 Rasto
Další vozy Renault Clio
-
Renault Clio (2000) Majitel: dr.biker
Přidáno: 8.9.2019 109 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Renault Clio (2001) Majitel: Miro_II
Přidáno: 7.7.2009 5910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Renault Clio (2016) Majitel: dr.biker
Přidáno: 5.3.2017 8110 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Renault Clio (1996) Majitel: Huben
Přidáno: 15.12.2009 3610 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Renault Clio (2008) Majitel: honzamo
Přidáno: 19.8.2013 119 Majitel 9.88 Uživatelé