Recenze
Renault Clio 1.6 16V
Technické info
Přezdívka auta Brutus Rok výroby 2008 Koupeno ojeté najeto [km]:90000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 82 kroutící moment [Nm]: 151 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.2 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 288 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.6
Popis vozu
Renault Clio III 1.6 16V 82kW Dynamique+
Jak jsem se k autu dostal?
Vše začalo koncem května 2012, kdy jsem zatím bez problémů úžíval Dacii Sandero z roku 2008 ( http://moje.auto.cz/honzamo/sandero.html ) . Pomalu jsem se začal poohlížet po autu na výměnu, ale minimálně ještě rok jsem si chtěl Sandero ponechat.
Jednoho krásného dne, kdy jsem zrovna odpočíval po večeři u televize se skleničkou vína najednou zazvonila u dveří policie s dotazem, zda jsem majitelem vozu Dacia Sandero, který stojí v ulici. Když jsem to potvrdil, byl jsem vyzván, ať si vezmu doklady a jdu k autu. S očekáváním nejhoršího jsem vyrazil. Auto jsem nalezl zaparkované na místě, kde jsem ho den předtím nechal, ale už v nepojízdném stavu. Naboural do něj řidič VW Passat, který nezvládl mokré koleje v zatáčce. Auto schytalo boční náraz do zadní části a druhou stranou šlo přes obrubník do zábradlí. Fotogalerie nehody je k vidění v recenzi na Sandero. Po vyřízení formalit s policií a nahlášení na pojišťovnu jsem nechal auto odtáhnout do servisu Renault Auto Dispo. Tam mi po několika dnech oznámili, že pojišťovna bude událost řešit jako totálku a začalo rychlé hledání nového auta.
Oproti původní představě v době pořízení Sandera se dost změnil styl jeho využití. V současné době jezdím svým autem z 90% po Praze a na delší cesty většinou využívám služební Toyotu Avensis. Hledal jsem tedy auto menších rozměrů s výkonnějším benzínovým motorem. Od pojišťovny jsem měl po dobu opravy zapůjčenou fábii 1.2 htp 44kW. Ta mě opět utvrdila v tom, že slabý motor je nepraktický. Pokud se chci přizpůsobit okolnímu provozu, musí se hodně vytáčet a to vedlo k průměrné spotřebě okolo 9 l/100km po dobu 14 dní užívání. V hledáčku jsem tehdy měl hlavně Ford Focus s rokem výroby 2007-2008 1.6. Prohlédl jsem několik aut, ale jedno co se mi líbilo někdo přede mnou koupil a na zbylých se vždy našel nějaký problém. Také jsem trochu bojoval s pojišťovnou ohledně peněz. Vzhledem k nepřipravenosti na investici do nového auta jsem neměl stranou moc peněz a nechtěl jsem na nové auto brát úvěr. Pojišťovna do poslední chvíle nechtěla ani naznačit, kolik mi na Sandero vyplatí a proto bylo těžké si stanovit cenový limit. Poslední co mě tlačilo byl čas. Auto používám každý den a náhradní mi bylo k dispozici pouze do vyplacení plnění na účet ze strany pojišťovny.
Kromě Focusů jsem dále narazil na jednu Fábii II generace 1.6 16V s automatem v Auto ESA. Na inzerátu vypadala pěkně, udržovaně, nájezd cca 60 000 rok 2008 a v popisu byla poznámka „stav nového vozu“. Cena tuším 180 000. Na místě byla situace rozdílná. V autě jsem našel dokumenty o rozsáhlé opravě pravého boku, i když auto bylo představováno jako nebourané, motor byl dost hlučný, brzdy v háji atd. Odcházel jsem tehdy poměrně naštvaný a manažerovi, který mi později telefonoval jsem sdělil, že bych byl za auto ochotný dát cca 130 000. On mi nabídl směšnou slevu 3000Kč. Vtipné je, že se Auto ESA této fábie opravdu nemohlo zbavit a cca po půl roce jsem zahlédl, že ji inzerují za 139 000Kč. Pak už zmizela.
Další ze zajímavých objevů byla Škoda Octavia II 1.6 Elegance z roku 2008, která se objevila u jednoho autorizovaného dealera jako auto po prvním majiteli za 200 000Kč. O tu byl obrovský zájem a bylo by nutné hned první den složit zálohu. Bohužel jsem ale ještě neměl potvrzenou částku plnění, tak si teď oktávky užívá někdo jiný. Trochu lituji, že mi utekla, byla opravdu ve výborném stavu.
Postupně jsem rezignoval na běžné bazary a hledal auto pouze u prodejců nových vozů, kde se občas vyskytnou pěkné kousky po prvním majiteli. Pak jsem náhodou narazil na inzerát od prodejce Auto Dispo (ten, kde bylo na opravě Sandero) nabízející referenční Renault Clio III z roku 2008. Po testovací jízdě a prověření historie vozu jsem se rozhodl, že je to správná volba. Hned po vyplacení plnění a vrácení náhradního auta jsem tedy mohl přesednout do Clia.
První dojmy:
Po přesednutí ze Sandera do Clia nejde nepoznat, že se jedná o jeden koncern. V interiéru je totožná řadicí páka, podobný volant atd. Na Cliu je ale na první pohled vidět, že to není auto na kterém se šetřilo jako na Dacii. V případě výbavy Dynamique+ je interiér z kvalitních měkčených plastů, řazení je výrazně přesnější a není „gumové“ jako po čase v Sanderu. Oproti Dacii potěší originální rádio s podporou MP3, ovládáním pod volantem a centrálním displayem, ukazatel venkovní teploty, propracovanější palubní počítač, stěrače s nastavitelným cyklovačem a automatickým střením zadního skla při zařazení zpátečky, lepší světla a dle mého názoru i více místa na zadních sedačkách.
Rozměrově je clio se Sanderem srovnatelné, i když opticky působí Sandero mohutněji. Clio má o trochu menší kufr, ale zase více místa vzadu.
Výbava:
Jak jsem již psal, jedná se o výbavu Dynamique+. Ta oproti nižší verzím nabízí hlavně kvalitnější materiály v interiéru, kožený volant a řadicí páku. Dále je auto vybaveno ABS s EBD, palubním počítačem, manuální klimatizací, rádiem s podporou MP3, 6ti airbagy (Čelní, boční a hlavové), klimatizace má výfuk vzduchu i do chránky spolujezdce a pod zadní sedačky. Na voze jsou také lepší čočkové světlomety s žárovkou na přisvěcování do zatáček, automatickým rozsvěcením a fukcí follow me home.
Jízdní vlastnosti:
Jedním ze zásadních rozdílů v řízení pro mě byl elektrický posilovač. Má sice proměnný účinek a při parkování tedy oproti sanderu opravdu jde točit volantem velmi lehce, při jízdě po okreskách bylo ale řízení v Sanderu výrazně komunikativnější. Cca po měsíci jsem si ale na řízení v Cliu zvykl a už mi nevadí ani při sportovnější jízdě.
Clio je dle mého názoru naladěno na dobrý kompromis komfortu (není přehnaně tvrdé jako škodovky a podobné) a dynamické jízdy. Není problém si užít ostrou jízdu po okreskách ve vyšších rychlostech, limit přichází poměrně čitelně, jen občas má tendenci se chovat přetáčivě.
Brzdy jsou velmi dobré díky kotoučům na zadních kolech. Vadnutí brzdného výkonu jsem za rok pozoroval jen jednou při sjezdu dlouhého ostrého klesání s častým intenzivním bržděním.
Auto velmi dobře drží směr i ve vysokých rychlostech a není příliš citlivé na boční vítr. Také náklony v zatáčkách jsou výrazně menší než u Sandera.
Motor:
To byla asi hlavní část, která mě na mém Cliu oslovila. Jedná se o ne příliš prodávaný atmosférický benzín 1.6 16V o výkonu 82kW a 151Nm. Vzhledem k tomu, že Clio váží 1150kg, je s tímto motorem opravdu velmi živé. Zrychlení 0-100 zvládá okolo 10 sekund, maximální rychlost je udávaná na 190km/h. Už se mi ale podařilo přesáhnout hranici 200km/h. Díky přesuvníku sání vačkového křídele poskytuje 90% točivého momentu v rozmezí 2000-5750 otáček. Maximální výkon je k dispozici při 6000 otáčkách a omezovač zasahuje při zahřátém motoru v 6500. Při klidné jízdě po městě motor nedává důvod točit více než 2000 otáček. To je bohužel ale také jediná možnost, jak udržet spotřebu v rozumných mezích. K tomuto motoru by se hodila 6ti stupňová převodovka. Ta je ale bohužel k dispozici až ve verzi GT s motorem 1.6 16V 96kW.
Ve svém autě řadím při běžné jízdě 5-tý stupeň již okolo 50km/h. Při dálničních 130km/h točí již 4000 otáček. Odhlučnění motoru ale musím oproti sanderu pochválit, při dálničních rychlostech je slyšet spíše aerodynamický hluk a pneumatiky, než motor.
Pokud jedu čistě pro zábavu a nekoukám na spotřebu, s autem se skvěle předjíždí a na dálnici je motor díky vyšším otáčkám skvěle pružný pro zrychlování v rozmezí 110-170km/h bez podřazování.
Také je zajímavé občas pozorovat překvapení řidičů silnějších automobilů, když zjistí, že na dálnici ve 180km/h překážejí Cliu .
Ovládání:
Koncepce přístrojové desky je dost podobná jako u Sandera – Tachometr, otáčkoměr a uprostřed display palubního počítače. Ten kromě dojezdu, spotřebovaného paliva, spotřeb atd ukazuje i servisní intervaly, hladinu oleje a servisní hlášky. Palubní počítač byl původně v Němčině, ale nechal jsem si jej změnit na Angličtinu. Tachometr je oproti sanderu velmi přesný, nadhodnocuje dle GPS pouze o 2-3km/h i při rychlostech okolo 180km/h. Kožený volant je příjemný do ruky, tak akorát tlustý a má i bicepsy pro lepší držení. Bohužel ale kůže kterou je potažen není nejlepší kvality a začala se mi loupat. U Renaultu to není známka toho, že auto má najeto víc, než je udáváno, s podobným problémem se potýkají i majitelé Fluence po pár desítkách tisíc kilometrů.
Páčky pod volantem jsou umístěné na výstupcích, takže jsou poměrně krátké, ale dá se na ně bez problémů zvyknout. Ovládání rádia pod volantem je intuitivní a skvěle přístupné.
Byl pro mě trochu problém najít vhodnou polohu, protože volant je nastavitelný pouze výškově, ale povedlo se.
Svícení:
Světlomety na tomto autě si zaslouží samostatnou kapitolu. Nabízely se i xenonové, ale moje čočkové svítí po osazení žárovkami Osram Nightbreaker naprosto dokonale. Clio III. Generace bylo podle mých údajů první auto této kategorie, které nabídlo možnost aktivního přisvěcování do zatáček. To je řešeno velmi jednoduše a elegantně. Po stranách světlometů je navíc žárovka, která se rozsvěcí z závislosti na úhlu natočení volantu až do rychlosti 70km/h. Dle mého názoru to vypadá elegantněji, než přisvěcování mlhovými světly.
Potkávací světlomety jsou vybaveny žárovkou H1 pod čočkou a na dálkové slouží přídavné žárovky H7. I za tmy mám tak vždy dostatečný rozhled.
K dispozici je také funkce follow me home. Ta se ovládá manuálně „probliknutím dálkovývh světel“ při odchodu z auta. Jedním stiskem páčky se nastaví interval vypnutí cca 30 sekund, opakovaným stisknutím je možné jej prodloužit.
Jízdní komfort:
Clio je na svou třídu velmi pohodlné a vnitřní rozměny jsou také velmi dobré. Ostatně rozvor má Clio skoro stejný jako Octavia II. Generace. Sedačky mají dobré tvarování a dostatečným bočním vedením. Bederní opěrku nastavitelnou bohužel nemám, ale sedačka mi naštěstí vyhovuje v „továrním“ nastavení. Tlumení nerovností je na tuto třídu také výborné. Nedávno jsem měl půjčenou novou Octavii třetí generace a oproti Cliu mě komfortem velmi zklamala. Byly v ní cítit i nerovnosti, které jsem v Cliu skoro nezaznamenal.
Bezpečnost:
Zde jsem si oproti Sanderu polepšil výrazně. Clio dosáhlo v hodnocení EURO NCAP plných 5 hvězd, je vybaveno 6ti airbagy, předepínači pásů a odolnou konstrukcí. Každopádně doufám, že tohle nebudu mít možnost otestovat.
Spotřeba:
Výrobce udává průměr 6.6 l/100km, město 8.8 a mimo město 5.4. Já s Cliem po Praze v závislosti na provozu jezdím za 7.5-9 l/100km.
Zatím nejnižší spotřeba byla 4.9. To jsem dosáhl při velmi opatrné jízdě po staré silnici z Hradce Králové do Prahy. Při rozumné jízdě mimo město a dálnice se dá jet okolo 6-6.5.
Největším zabijákem spotřeby je ale díky krátkým převodům dálnice. Tam bývá problém se udržet pod 8l/100km.
Na okreskách se dá jezdit úsporně, ale chce to hodně opatrnosti. Často ale zvítězí touha užit si tu rezervu výkonu, kterou motor nabízí a pak spotřeba velmi rychle roste.
Úpravy a vylepšení:
Hned po převzetí auta jsem do něj nainstaloval loketní opěrku, na kterou jsem byl zvyklý ze Sandera.
Momentálně se chystám na domontování tempomatu. Podařilo se mi sehnat volant a kroužek pod volant z Clia RS, jen ještě hledám servis, který by byl ochotný úpravu provést a má s ní jíž nějaké zkušenosti. Pokud by někdo měl tip, prosím o informaci v diskuzi.
Silné stránky
+ Výkonný motor
+ Kvalitní a pohodlný interiér
+ Dobré audio
+ Světlomety
+ Vnitřní prostor
Slabé stránky
- Krátké zpřevodování
- Vyšší spotřeba
- Kvalita kůže na volantu
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pravidelný servis je nastaven na 30 000km nebo jeden rok. Auto si zjevně hlídá oba intervaly. Nedávno mi zobrazilo hlášku, že mám provést výměnu oleje, i když na počitadle zbývalo ještě 10 000km.
Závady se mi zatím vyskytly dvě:
Odešla cívka na jednom válci - opraveno v renault minute za 2000Kč.
Zarezla zadní brzda a přibržďovalo mi levé zadní kolo.
Také bylo v rámci pravidelného servisu měněno přední rameno řízení, které již mělo drobnou vůli.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodejce byl v pořádku, auto jsem si mohl dostatečně prohlédnout a vyzkoušet, po dohodě před koupí s autem absolvovali technickou a vyměnili prasklé přední sklo.
Zrychlení 0-210km/h
Je těžké natočit dosažení maximální rychlosti, ale tady se to povedlo. Je to na rovném úseku, foukal trochu vítr do zad. Jinak ale není problém dosáhnout hranice 200. Také je z videa poznat špatné zpřevodování auta, se svým výkonem dokáže při mírnějším klesání dosáhnout omezovače otáček na pětku - cca 215-220km/h.
Novinky v recenzi
Lipsko
Tak jsem se s Civicem byl v sobotu podívat na autosalon do Lipska.
Cestování po dálnici je velmi příjemné, do cca 150km/h je auto na svou třídu docela tiché a dál to také není tak hrozné. Není problém držet cestovní rychlost i okolo 180-190km/h. Jen je nutné si zvyknout na strmé řízení - u hondy má volant na každou stranu pouze jednu otáčku, takže je trochu citlivější na pohyb. (Paradoxně mi to pak v Lipsku naopak vadilo u Nissanu Leaf že musím volantem otáčet výrazně víc).
Na Německých dálnicích jsem si alespoň i vyzkoušel maximálku. Smutné ale je, že když jedete na přehledném úseku autobahn 200km/h a někdo Vám to střelí z pravého pruhu před auto, můžete si být jistí, že má Českou SPZ...
Fotky
Do galerie přidány fotky nového auta. Až na něm něco najezdím, tak přijde čas další recenze :-). Dojmy jsou zatím pozitivní, užívám si automatické klimatizace, tempomatu a vyhřívaných sedaček. Zvykám si zatím na tvrdý podvozek, ale zase to krásně sedí v zatáčkách...
Prodáno
Tak se mi po necelých dvou letech podařilo auto vyměnit. zítra si jdu vyzvednout Hondu Civic 1.8 sport z prosince 2008.
Při prodeji Clia jsem zjistil nemilou věc a to, že auto bylo zřejmě před dovozem z Německa bourané. Od dealera renaultu jsem tuto informaci vůbec neměl, takže jsem na Auto Dispo docela naštvaný. Civika jsem si důkladně zkontroloval, takže tam snad bude vše v pořádku. Hlavně je auto po prvním majiteli, kupované, servisované a i prodávané na Jarově. Časem tedy přidám novou recenzi.
Žárovky
Tak jsem byl dnes nucen opět strávit pár minut lámání prstů pod otevřenou kapotou. Odešla mi žárovka Osram Nightbreaker v levém světlometu po cca 9 měsících. Byl jsem zvyklý, že verze plus s delší životností dá cca rok. Ale možná hraje roli to, že mi po podzimní nehodě byly měněny oba světlomety a s žárovkami se manipulovalo. Uvidíme kdy odejde pravá, zatím se vždy sešly v rozmezí 1-2 dnů.
Každopádně i to mordování s výměnou mi za dokonalé světlo nightbreakerů stojí. Momentálně se už doprodává verze plus a přichází nová - Unlimited. Ta by měla být ještě bělejší, ještě svítívější a ještě déle vydržet :-D.
Tak uvidíme, jak dlouho přežije...
Výměna
Tak to vypadá, že se blíží rozloučení s Cliem. Důvod je jednoduchý. Od února nastupuji do nového zaměstnání, kde bohužel již nebudu mít k dispozici služební auto. Tím pádem by Clio přestalo být jen městským autem a na dálnice se bohužel díky krátkému zpřevodování nehodí.
Moje ideální představa nástupce je Mercedes-Benz C220 CDI, rok 2006, samozřejmě v automatu. Pokud by se poštěstilo, bylo by krásné sehnat verzi 320 CDI. Ty se ale v ČR bohužel moc nevyskytují, takže si nedělám naděje, že bych na nějaký zachovalý kus narazil. Nebráním se ani alternativám ze segmentu kombi střední třídy. Požadavky ze kterých neslevím jsou: automatická převodovka, diesel a výkon alespoň 110kw.
Nehoda
Tak se mi bohužel povedlo lehce nabourat předek. Pán předemnou nečekaně zastavil ve zůžení (přednost byla v našem směru) a já už to nedobrzdil. Poškození nevypadalo až tak vážně - prasklý nárazník a trochu prohnutý nosník pod ním. Každopádně výsledná faktura ze servisu zněla na 59 000Kč. Nakonec prý i praskly nějaké držáky na světlech atd. Ještě že mám havarijko a 1% spoluúčastí...
Jako náhradní auto jsem si po dobu opravy půjčoval Smart for two. Je to opravdu vtipné auto. Clio mi občas při přesedání ze služebního Avensise nebo superbu přijde malé, ale rychle si převyknu. Smart je úplně jiná kategorie. Jen pro pobavení - jsem zvyklý dávat si aktovku a bundu do kufru a pak jdu ke dveřím řidiče. U každého auta je to pár kroků. U Smarta jsem několikrát ušel s myšlenkami někde jinde obvyklý počet kroků a pak hledal kliku u předních světel :-). Co se ale Smartu musí nechat je, že zaparkuje úplně všude. Nevyužil jsem vyjímku pro parkování kolmo k chodníku v místech, kde ostatní stojí podélně. On smart je pomalu stejně široký jako dlouhý, takže tam, kde se dá jen tak tak podélně zacouvat už by při stání kolmo nebylo moc prostoru na otevření dveří :-D. Je ale krásné nemuset konečně nadávat, že někdo v ulici nechal místo na půl auta a moct do takového místa zaparkovat.
Na co bych si ale nezvyknul je robotizovaná převodovka. Už jsem s tímto konceptem měl zkušenost v novém citroenu C4 a tehdy jsem auto vracel s názorem, že je to nejhorší převodovka s jakou jsem se kdy v životě setkal. (Jen pro informaci, jinak patřím mezi příznivce automatů). Ve Smartu byla 6ti stupňová robotizovaná s možností automatického režimu, nebo ručního řazení pákou (Volí se stupně nahoru nebo dolů). První nevýhoda oproti automatu je, že po puštění brzdy auto nepopojíždí. To je docela nepříjemné při parkování v prudším kopci na malém prostoru - je nutné si pomáhat ruční brzdou. V automatickém režimu řadí převodovka nečekaně a s velkými prodlevami (přeřazení trvá dle mého odhadu tak 1,5 - 2 vteřiny). Nejhorší je ale reakce na kickdown. Při prudkém sešlápnutí plynu auto nejdříve nepatrně zrychlí, ale pak si převodovka uvědomí, že by asi měla podřadit. Úplně tedy odpojí motor a začne přemýšlet, jaký stupeň tam hodit (mezitím jste v situaci, kdy potřebujete prudce zrychlit, držíte plyn na podlaze a auto zatím zpomaluje). Když konečně vymyslí, co zařadit, pomalu uvolní elektronickou spojku a auto začne konečně zrychlovat.
Nakonec jsem tedy kromě jízdy v kolonách používal manuální režim. Ten sice řadí stejně pomalu jako automat, ale řadí kdy chci já, tak se na prodlevy aspoň můžu připravit.
Nové video
Dosažení maximální rychlosti. I tak je auto skvěle řiditelné a po silnici nějak neplave.
Nové video
Přidáno video zrychlení 0-170km/h.
Nové fotky
Přidány detailnější fotky interiéru a kufru.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Renault Clio 1.6 16V
- Re: Re: Civic 12.08.2014 14:47 bitner
- Re: Civic 15.05.2014 08:46 honzamo
- Civic 06.05.2014 23:27 Ronault.
- Re: clio 1,6 05.01.2014 15:15 honzamo
- clio 1,6 05.01.2014 15:11 lamal
- Re: Video 02.09.2013 18:04 honzamo
- Video 02.09.2013 01:07 vrkuboy
- Re: prodejce 20.08.2013 23:41 honzamo
- Re: clio 20.08.2013 23:38 honzamo
- prodejce 20.08.2013 16:04 rmt
- clio 20.08.2013 13:45 umo
Další vozy Renault Clio
-
Renault Clio (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 6.12.2009 2019 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Renault Clio (2012) Majitel: Clier
Přidáno: 2.1.2014 14010 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Renault Clio (2010) Majitel: lamal
Přidáno: 9.12.2022 99 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Renault Clio (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 17.8.2008 159 Majitel 9.70 Uživatelé
-
Renault Clio (2005) Majitel: Kuski
Přidáno: 28.11.2014 79 Majitel 9.67 Uživatelé