Recenze
Technické info
Přezdívka auta Pětka Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:220000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 100 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.8 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Po delší době se našlo trochu času, a tak jsem se rozhodl, že zvěčním své zkušenosti s tímto autem.
---Jak to začalo---
V dnes již vzdálenějších dobách, kdy jsem o řidičáku a svém prvním autě jenom snil nastala doma situace, kdy bylo potřeba pořídit nové auto. V té době se u nás v rodině Citroeny netěšily velké oblibě, spíše naopak. Zkrátím to: otec přivezl C5 první generace a já jako puberťák toužící po tom, že budeme mít hezké auto jsem byl dost zklamaný, protože co si budeme povídat, kráska (alespoň v očích mladíka) to rozhodně nebyla. Nicméně auto si hned po prvním svezení získalo mé sympatie a začínal jsem chápat, proč nastala tato volba.
Po nějakém čase měla starší C5 odslouženo a nástupce byl jasný - facelift - lepší motory, (pro někoho) líbivější design, vychytané mouchy a stále ta příjemná míra pohodlí, která dělá toto auto jedinečným. C5 byla dovezená z Belgie s 80 tis. kilometry na tachometru, v té době jako jako tříleté auto.
Nějaký čas uplynul, já už měl řidičák, díky specifickým brigádám docela a i něco naježděno a táta potřeboval jiné auto kvůli práci. Na kolenou jsem tedy prosil, nohy líbal, ať se C5 neprodává, že se budu starat vydělávat, platit a platit, jen ať si ji můžu nechat :-))), dopadlo to dobře! V lednu roku 2011 jsem tedy měl své první auto.
---Podvozek---
Svezení s tímto autem je malinko jiné než s auty s běžným odpružením. Má to samozřejmě své výhody i nevýhody, a né každému toto bude vyhovovat. Nebudu se zaobírat technickou stránkou věci podvozku Hydractive 3, spíše jen postřehy řidiče, ve srovnání s normálními pružinami.
Najel jsem celkem dost kilometrů s různými auty, různých tříd a značek. Samozřejmě, každé mělo, co se jízdních vlastností týká něco, co mi vyhovovalo, a něco co mi vadilo. Buď bylo auto příjemně měkké (pohodlí mi prostě vyhovuje), ale rychleji projetá zatáčka měla za následek pohotovost v oblasti spodního prádla. Nebo naopak auta tužší, v zatáčkách jistá, ale pro delší cestování z mého pohledu naprosto nepoužitelná. C5 jednoduše dokáže skloubit pro mě podstatné parametry. Nejlíp se auto cítí na dálnici, kde žehlí nerovnosti opravdu bravůrně, jemně se kolíbá. Obecně podélné nerovnosti jsou to s čím si podvozek poradí nejlépe. Příčné nerovnosti jsou trochu horší. Rázy se do interiéru až tak nepřenesou, zadeček je jako v bavlnce, nicméně na příčných nerovnostech je podvozek trochu hlučnější, především zadní náprava (vlečená ramena). Mám vyzkoušeno, že auto ve mně (oproti jiným) vzbuzuje chuť nespěchat. A to především na okreskách. Zatáčku umí projet svižně, dokonce za sebou člověk v serpentinách nechá i některé rádoby sportovní vozy. Ale auto jakoby říká "Jsi si jistej, že tohle po mně chceš? Zase ostře zastáčku? Néé, já už nechci!" takže stejně po chvíli člověk zvolní a opět se nechá hýčkat, užívá si klid pohodlí a příjemnou atmosféru.
Jako velkou výhodu považuji možnost nastavení výšky podvozku. V zimě, kdy ostatní nemohou odjet z parkoviště přes hroudy sněhu, s C5 odjíždíte. Nemluvě o vyjetých kolejích na polních cestách. Jako velké plus vidím u tohoto auta brzdy, pedál se sice chová oproti autům jiných značek malinko jinak (je tvrdší a už při menším sešlápnutí brzdí opravdu silně). Pokud tedy někoho občas pustím za volant, první věc co se stane, že zabrzdíme o dost rychleji, než řidič zamýšlel :-) . Brzdy jsou navíc vybaveny asistentem, který sleduje, jak rychle je sešlápnutý brzdový pedál. Pokud tedy člověk prudce skočí na brzdu (nemusí to být velkou silou) auto okamžitě brzdí na maximum. Tuto funkci už jsem párkárt "využil" a opravdu přidá nějaký ten metr při krizovém brzdění, což může zachránit život.
---Motor---
Dvoulitrové HDi poskytuje vcelku dostačujících 100kW a 320Nm. Motor je na diesel relativně tichý (také díky slušnému odhlučnění interiéru). Ve srovnání například s TDi (ať už PD nebo CR), je průběh posunut do vyšších otáček. Proto si myslím, že někdo, kdo jezdí pravidelně s TDi bude HDičkem zklamaný, protože je ho prostě potřeba víc točit a jezdit na volnoběh se nedá. Funkční otáčky jsou > 1700ot./min. Dá se jezdit (po rovině) okolo 1500ot. ale níž rozhodně ne. Na druhou stranu, využitelné spektrum otáček je na naftu poměrně široké, motor nevadne ani při výraznější vytočení, od 1700ot. na to člověk může dupnout (a pokud je potřeba rychle předjet) dá se řadit až při cca 4300 ot. Úbytek výkonu jednoduše není znát, od chvíle co zabere turbo táhne plynule tak dlouho, dokud chcete.
S vyššími otáčkami jde bohužel ruku v ruce malinko vyšší spotřeba, ale opět záleží na tom, jak člověk šlape na plyn. Ve městě se spotřeba pohybuje v rozmezí 6,8 - 7,5l/100km , dálnice při maximální povolené rychlosti s naloženým autem znamená přibližně 5,8l/100km na okreskách se dostáváme na hodnoty i pod pět litrů při dodržování rychlostních limitů. Rekord na delší trase (480km) půl na půl dálnice a okresky, byla spotřeba 4,5l ve třech lidech s naloženým kufrem.
Nevím zda výhodou nebo nevýhodou je citlivost motoru na kvalitu nafty. Těžko říct, zda prostě je horší, tak méně kvalitní naftu papá nerad. Nebo je konstrukčně lepší a při natankování prémiové nafty vás odmění opravdu citelnou změnou reakce na plyn, a tišším chodem. Prostě to tak je. Auto (díkybohu) nemá filtr pevných částic, tudíž o starost méně. Výsledek je, že si umí občas hezky postaru zakouřit :)
---Prostor pro posádku---
Místo pro řidiče je přesně takové, jak si ho představuji. Kolenům (a obecně nohám) nic nepřekáží, nikde se nedotýkáte středového tunelu nebo dveří, takže na dlouhých cestách se opravdu člověk může "rozvalit" a odpočívat. Prostoru ve výšce loktů je až skoro moc. Jsem menší postavy a dveře jsou jednoduše tak daleko, že mám málem problém si tam odložit loket :-) . Zato z druhé strany jsou k dispozici zvlášť loketní opěrky pro řidiče i spolujezdce. Což je tak návyková věc, že společnou loketní opěrku ponesu v budoucnu v jiném autě asi hodně špatně. Volant je velikostně akorát, přesně odpovídá charakteru auta. Věnec je příjemné "tlustý" všechno je hezky zaoblené a perfektně padne do ruky. Jen kvalita "kůže" nebo co to je, je opravdu mizerná, méně kvalitní potažení volantu jsem v žádném jiném autě neviděl. Ovládání rádia , tempomatu a omezovače rychlosti probíhá pomocí páček pod volantem. Toto řešení mě vyhovuje více než přehršel tlačítek a koleček na volantu, kdy při zatáčení nebo i jízdě rovně se musím podívat, kde to tlačítko, které chci, je. Jednoduše na takové řešení mně nevyhovuje. Takto sáhnu pod volantu a po hmatu vzhledem ke konstrukci ovládání bezpečně vím, kam sáhnout a nespustím oči ze silnice.
Spolujezdec má místa nadmíru stejně jako řidič. Opravdu největší výhodou, co se úložných prostorů v autě týká je přihrádka před spolujezdcem, je samozřejmě klimatizovaná, ale hlavně není problém do ní odložit 1,5l láhev, přičemž zbývá spousta místa na jiné harampádí. Naopak naprosto tristní je absence držáku na kávu. Při delších cestách si kafe rád dám, ale skrz pálící kelímky si to dobře rozmýšlím :)
Vzadu je místa také relativně dostatek (v úrovní loktů rozhodně), co zcela nechápu je místo pro nohy. Rozvor činí 2750mm, což je "pouze" o 11mm méně, než má nová Škoda Superb, ve které je na zadních sedačkách pro nohy místa několikanásobně víc, než ten centimetr. Tady si myslím, že by to mohlo vypadat lépe. Vzadu jsem delší cestu nikdy nejel, na druhou stranu, kdo tam jel i přes 1000km, tak si nestěžoval. Kufr má tak nějak akorátních 480l, není to největší hodnota, ale na chalupu nejezdím, kočárek se mě naštěstí netýká, a na čtrnáctidenní dovolenou ve čtyřech lidech to stačí akorát. Jednoduše, objem kufru pro mě až tak důležitý není, aspoň po mě taky nikdo nechce pomáhat odvážet skříně apod., což by u kombíka možná hrozilo :-).
---Drobnosti---
Věci, které absolutně nechápu.
Jediný rozměr pneu v TP, a to: 215/55R16 93W, království za 205/55R16!! Proč proboha tak širokou gumu (ano chápu, na 3.0 V6 155kW je to akorát). Ale takový výkon nemám, gumy jsou skoro dvakrát dražší, a prostě není to potřeba. Navíc neexistuje legální cesta jak zapsat do TP kolo menší, jedině větší. No šílenost!
Otevírání dveří: Ještě bych překousnul podivnou dráhu vnitřní páčky dveří (je třeba zabrat k sobě a lehce dolů). Co ale opět nepochopím, jestliže mám zamčené auto ( využívám automatické zamykání od doby, co se mi na křižovatce snažili otevřít dveře dva chuligání ), tak pro otevření dveří (a zároveň tedy odemčení) musím překonat poměrně velký odpor navíc. Takto je to jak u řidiče, tak u spolujezdce. Přitom zadní dveře jdou otevřít ve stejné situaci naprosto lehce. A to nemluvím o tom, že v Berlingu stejného data výroby to jde lehce i od řidiče, tak kde to jsme? :-D
Silné stránky
Motor
Zpřevodování
Podvozek
Brzdy
Prostor pro cestující (především vepředu)
Slabé stránky
Menší kufr
Místo pro nohy na zadních sedadlech
Boční vedení sedaček
Pouze jeden (a zbytečně velký) rozměr pneu v TP
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Okolo 200tis. měla C5 slabší chvilky:
Vstřiky
Spojka komplet
Pravá poloosa
EGR ventil
Další vozy Citroën C5
-
Citroën C5 (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.10.2007 1439 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Citroën C5 (2004) Majitel: Giorgos
Přidáno: 29.3.2011 810 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Citroën C5 (2005) Majitel: martinST
Přidáno: 12.7.2017 129 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Citroën C5 (2005) Majitel: Zumion
Přidáno: 17.8.2019 1710 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Citroën C5 (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.5.2007 3139 Majitel 9.66 Uživatelé