Recenze
Seat Leon 1,9 TDi Top Sport
Technické info
Přezdívka auta Lentilka Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:115000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1898 výkon [kW]: 110 / 146 * kroutící moment [Nm]: 320 / 418 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 maximální rychlost [km/h]: 215 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6 / 5.8 *
Popis vozu
Předem chci napsat, že „recenze“ by měla být takový souhrn dojmů, pokud by někdo o tomhle autě uvažoval. Vím to sám na sobě, jak jsem hledal každý názor a v jednom období jsem zde byl každý den na recenzích Leonu od Tommyho Cupry a Fabky RS od Feriho (Tommy – jestli to čteš, tak tímto díky, dost možná bych skončil bez tvé recenze úplně někde jinde, škoda, žes ji stáhnul).
Předchozí vozidlo jsem měl přes dva roky a nejspíš i protože to bylo moje první auto, který si označení auto zaslouží, tak jsem ho doslova miloval. Možná i proto, že tím byla Honda Civic VTi, což je hodně srdcová záležitost.
Po získání jiného zaměstnání a s tím nově vzniklou nutností poměrně daleko dojíždět jsem se rozhodl hondici pustit do světa a najít něco, co jí nahradí.
Požadavky byly následující:
- nízká spotřeba
- slušný výkon
- auto se musí libit
- nesmí to být masovka
- hatch vzhledem k praktičnosti
Vzhledem k rozhodnutí jít do "chrochtáka" do seznamu ještě přibyla kolonka - měl by to být koncern. Za tímhle rozhodnutím stála úvaha o dostupnosti náhradních dílů, zkušenostech servisů s údržbou VW motorů i charakter starých PD, kdy většině lidí nepříjemný kopanec shledávám vcelku zábavným.
Po přečtení všech různých recenzí padla volba na 1,9TDi ARL, nejvyšší výkonový stupeň verzí 1,9TDi a v té době pravdědobně výkladní skříň koncernu v oblasti dieslů. Volba auta tím pádem také byla jasná - VW Golf IV mi přijde jednak starší a jednak s sebou nese trauma určité skupiny majitelů. A o jiném hatchi než s Leonu s tímhle motorem nevím. Navíc designově se mi to auto vždycky strašně líbilo. Vzhledem k cenám mě ještě vrtala hlavou Fabie RS, ale naštěstí přišla "krize" a ceny aut se dostaly na dostupnou hladinu:) Navíc Fabka nějak nesplňovala mou představu o nemasovce, strohý interiér mě taky moc nepřesvědčil a přecjenom je to o třídu nižší vůz.
Auto tedy bylo vybraný - zbývalo vyřešit dva problémy - jednak prodat hondici, což vzhledem ke "krizi" a najetým km, které jsem odmítal stáčet trvalo dýl, než bych myslel a navíc za cenu, který dodnes nevěřim. A potom najít ten správný kousek.
Ne že bych byl nějak extra náročnej, ale když si člověk stanoví u ne moc rozšířeného vozu ještě i barvu (červená nebo žlutá), servisní knížku, prokazatelnou historii a normální cenu, tak zjistí, že auta prostě nejsou...:)
Nakonec jsem pro Lentilku musel k západním sousedům, konkrétně do Chemnitz. Už když jsem ji viděl na parkovišti, tak mi rozum řek sbohem a nastoupil prachsprostej chtíč. Naštěstí po prohlídce bylo jasný, že žádnou ránu auto nikdy nechytlo, historie byla jasná, serviska poctivě vyplněná a prodejce navíc nabídl slušnou slevu - nebylo co řešit.
Takže bylo vymalováno.
Výbava vozu je klasickej TS - tedy aut. klima, ESP, 4 vaky atd.. Navíc je asi jen tempomat a vyhřívání sedaček, možná ostřikovače předních světel byly za příplatek, to už nevím.
MOTOR
Výkon je 110kw, což je na sériovou 1,9 slušný číslo. Na druhou stranu se musí starat o víc než 1500kg, což je prostě znát. Víc než samotnej výkon mě ale dostal samotnej charakter motoru. Jednak slušná kultivovanost (oproti 2,0TDi, kdy na volnoběh motor kvedlá řadičkou) je vcelku klidnej, jednak rozsah otáček, mezi kterými podává výkon - samozřejmě po kopanci okolo 2tis krouťák klesá, ale do 4 tisíc pořád táhne víc než slušně a v případě nouze se dá vytočit i dál. Vzhledem k faktu, že 90% cest mám po dálnici, mě taky příjemně překvapilo naladění převodovky - ve 120km/h točí auto 2tis, při 160 lehce pod 3. Řazení celkově je na jedničku /nebo destíku ve zdejším hodnocení/, je přesné a jde krásně zlehka.
Spotřebu mám dlouhodobou okolo 6l/100km, ale je to dáno tím, že na dálnici jezdím jen 120. Při svižné jízdě po dálnici si vezme okolo 8-9, což pořád považuju za slušnou hodnotu, i když obecné povědomí u tdi 5 na sto je při normální jízdě jen těžko dosažitelné.
Nevýhodu vidím ve značné prodlevě turba – prostě mu chvíli trvá, než se roztočí, ale dá se na to zvyknout a když se s tím pak počítá, tak není problém.
Celkově shrnuto – spokojenost, s neduhy „ropáku“ jsem při koupi počítal a tak největší mínus má u mě auto za to, že vypadá rychleji než jede, jestli mi rozumíte. Tomu se dá samozřejmě pomoci chipem či jinou úpravou, zatím nechávám holku v sérii a časem se uvidí.
PODVOZEK
Auto je naladěno dost tvrdě, ale i díky tomu je na kvalitním asfaltu vážně schopné. ESP zasahuje citlivě a navíc není žádný problém ho vypnout, auto se chová krásně čitelně a na 225 gumách opouští stopu na suchu až za hranicí, na kterou se normální člověk nedostane. Při zhoršených podmínkách dá znát, že už by nebylo radno přidávat, takže s ním řidič rozhodně brzdou provozu není.
Na nekvalitní vozovce si samozřejmě vybírá daň v podobě ran a rázů, až je ho člověku líto. Určitou měrou se na tom samozřejmě podílejí i úzkoprofilové pneu, holt nelze mít všechno a určité kompromisy je nutno udělat.
Stabilita ve vysokých rychlostech je také naprosto v pořádku, není problém je stále 200km/h jako cestovní rychlostí (samozřejmě v Německu:)), limitován je spíše motorem, kterému ve 190 dochází dech a táhne se jak hlemýžď.
INTERIÉR
Moc nevím, co k tomuhle tématu psát. Klasický koncern – tzn. kvalitní materiály, kvalitní slícování, nikde nic nevrže. Přístrojovka přehledná, ovládací prvky se nachází tam, kde je člověk hledá. Snad jen detailek – nádrž jde otevřít až po vypnutí motoru, vzhledem k chlazení turba by mi nevadilo, kdyby to šlo i za chodu.
Recenzi samozřejmě časem doplním, auto mám přecjenom jen 3 měsíce a 10tis km. Pokud by někomu něco extra chybělo, ať mi písne dole v diskusi, doplním.
Ještě taková prosba na závěr – kdysi, v jednom z prvních Speedů, byl srovnávací test dvou Leonů, jeden TDi, jeden 1,8T. Byl to test na černym podkladě, auta byly červeny a bylo to jedno z prvních srovnání nafta x benzin (nafta to tam vyhrala..:)) Časopis jsem tenkrát s čistým svědomým vyhodil, s větou „stejně takový auto nikdy mít nebudu“. Nemáte ho doma někdo náhodou? Bylo by možný poslat mi scan na e-mail? Díky moc
Hodnocení po 20tis km
Od napsání recenze již zůstalo dost vzorku na asfaltu a počítadlo kilometrů mi ukázalo další zdolanou metu – 20tis km, takže mě napadlo, že bych sem mohl hodit souhrn dojmů a poznatků, které se spolu s delším soužitím s autem dostavily.
U spotřeby se potvrdila hodnota 6l (konkrétně 6,2l s rychlostním průměrem 78km/h za posledních cca 6tis km), ale zároveň jsem zažil absolutní dno a top. Takže – minimum mám 4,6l, ale určitě by se našli lidé, kteří by to stlačili ještě níž – přecjenom jestli 4,6 nebo 4,2 je mi putna a že bych se kvůli tomu musel za tím náklaďákem plazit… Maximum bylo cca 15l, taková malá rally vložka, na delší vzdálenosti se člověk nedostane přes 10l ani když jede na dálnici podlahu. Svižná jízda na dlouhou vzdálenost dá na okresce 6,5l.
Zajímavé je použití prémiových paliv – tankuju teda pouze na Benzině a s Vervou je spotřeba cca o 0,4l nižší – při rozdílu koruna na litru se to vyplatí i finančně. Klidnější chod ani lepší výkonový parametry nepozoruju.
Výše zmiňovaný rychlostní průměr dává tušit, že auto tráví většinu svého života na dálnici, faktem je, že v 99% 120km/h na tempomat. Maximální vyzkoušená rychlost byla 230 tacho, těžko říct, kolik by to bylo GPS, ale obecně proměřuje v rámci jednotek km/h. Musím ale sportovně přiznat, že to chce hoooodně dlouho rovinku/zkopec a rozhodně to není disciplína, v níž by auto vynikalo. Tou je podle mě průžný zrychlení, asi jako u každého chrochtáka. Člověk dojede náklaďák, co si to šolichá 90, koukne do protisměru, vidí mezeru, zařadí 4, dá plnej, napočítá do dvou, zařadí se a metelí si to spokojeně dál. Pokud je extrémně línej, nechá tam 6, napočítá do šesti a je tam taky.
Auto zrychluje od cca 1200 otáček, ale to už je dost málo. Každopádně plnej krouťák má, odhaduju, tak v 1900, docela rozdíl oproti firemní fábii, která začala jet až při 2100.
Co se týče spolehlivosti – měnil jsem zatím prasklou žárovku, toť vše… Výměnu rozvodů nepočítám, to je běžná údržba. Zajímavá je spotřeba oleje – po koupi si motor trošku bral, nyní za posledních 7tis km neubyl ani mm.
Novinkou byl pro auto zimní režim – vzhledem k přídělu sněhu na začátku října a napadnutí cca 60 čísel za noc to byla zkouška ohněm – a Lentilka obstála. Dokonce do té míry, že jsem moc nechápal – auto už už vypadá že se zahrabe, vepředu něco zacvrká a jede se dál (el. uzávěrka diferenciálu?? nevim, ale funguje to perfektně). Problém je ale světlá výška auta – vyjetý koleje dávají spojlerům pocítit zmrzlou krustu, v případě nově napadnuvšího sněhu je pak přední lízátko možno využívat jako radlici a vypomáhat silničářům…
K palubnímu počítači – v případě poklesnutí teploty pod 4,5 C se sám přepne z jakékoli hodnoty právě na teploměr – výstraha kvůli námrazám. Otázkou je pro mě dlouhodobý průměr – čekal bych, že se bude nulovat na 9999km, tedy hodnotě displeje, ale vypozoroval jsem, že max hodnota byla cca6600 km. (edit - limitem je 999h jizdy)
Co se týče designu – při koupi jsem měl trochu strach z reakcí okolí, přecjenom to není žádná šedá myška.. .. a zatím naprosto bez problémů, když už někdo reaguje, tak pozitivně, na silnici mě dokonce i lidi pouštěj, příjemná věc. Ťukám teda na zuby, dřevo a kapotu, třeba to ani nikdo tou korunou neobjede.
Co se týče vnitřního prostoru – auto je to tak pro dva, nebo max s malým dítětem, tohle je fakt špatný, předchozí cíva byl, ač třídvéř, mnohem prostornější. Na druhou stranu jezdím většinou sám, takže bez problémů, ale někomu by to mohlo vadit.
Toť asi vše, uvidíme, co mě napadne při 30tis km. Jakýkoli dotazy zodpovím v diskusi…
Silné stránky
- vzhled
- barva
- podvozek (na kvalitních silnicích)
- motor (poměr výkon/cena)
- interiér (tak nějak nemůžu překousnout interiér Leona II)
- hluk ve voze
- výbava
Slabé stránky
- podvozek na nekvalitních silnicích (dálnice brno - bratislava je s TS na 17" vážně špatná kombinace)
- benzin je benzin (i když za to to auto nemůže a pořád je tu verze 1,8T/132, 155 nebo 165kW)
- tvrdé plasty v odkládacích schránkách - věci tam lítaj a rachotěj (vím, že stačí vyložit protiskluzovym pryžem, ale tak mohlo by to bejt v základu jiný)
- sedačka řidiče by mohla jít nastavit níže
- prodleva turbodmychadla
- při rozjezdech saze z výfuku (nemyslím tím nějaké sprinty, prostě klasické popojíždění třeba v zácpách - zajímavý je, že při plnym plynu už nečoudí)
- ve verzi s vyhřívanýma seslema přijde člověk o držák na pití, kelímek není kam dát
- výhled vzad při couvání
- zadní okýnka nejdou stáhnout až dolů. zůstanou viset zhruba v 1/3 zdvihu... vzadu teda nikdo nejezdi, ale co kdyby. .proste strasny minus ;)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím naštěstí bez poruchy.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jen ty nejlepší, auto půjčil na projíždku, poskytl slevu.
Novinky v recenzi
zkušenosti chip
Na cca 130tis km jsem si auto nechal čipnout. Volba padla na chipforum.cz. Plán byl lehký čip na cca 180 koníků bez kouře. První překvapení padlo při měření neupraveného motoru - 166PS. Tlak na turbu byl normální, moc jsme tomu nerozuměli, ale proč ne. Po načipování to ukázalo 198PS, bohužel s kouřem, ale po tom, co jsem se byl projet jsem již nechtěl měnit. S čipem jsem najel zbylých cca 60tis km, po 10tis začala klouzat spojka, ale to je asi normální u auta co má 140 a kdo ví jak s tím jezdil předchozí majitel. Naštěstí stačila přeobložit, ani jsem ji celou neměnil. Jinak neodešlo absolutně nic závažnýho na 180tis vylítla tlakem hadice od turba, tu jsem kupoval novou. Spotřeba dokonce o fous klesla. Takže pro všechny sejčky - ten, kdo čipuje kvůli spíše rezervě výkonu při předjíždění, případně tomu dá jednou za čas /můj případ, stále zůstala dálniční rychlost 120 tempomat/, tak nebát se a upravovat.
Prodáno
16.7. prodáno. Již podruhé se mi potvrdilo, že lidi nekoukají na technický stav, ale hlavní je, aby auto opticky ladilo. To mi bohužel kazil dost lak, každý kdo žluté seaty zná, tak potvrdí, že kvalita je naprosto tristní a s postupem času se dá na autě najít tolik odstínů žluté, až to bolí. Každopádně novému majiteli přeju spoustu km a hlavně at to s ním nedopadne, jako s mým předchozím vozem..
prodej
bych na podzim fakt nevěřil, jak velky muze byt u nas prodej trochu specifickeho vozu s na prvni pohled vetsim najezdem. Nikdo uz nekouka na technicky stav, hlavne aby to melo najeto 140 a nalestenou kapotu. Takze opravdu auto stale mam a skoro premyslim nad venovanim nejake charite ;)
prodej
s těžkým srdcem prodávám.. více info http://www.sportovnivozy.cz/22349-seat-leon-top-sport
dojmy po 80tis
čas se překulil a padla tak i další hranice - najeto mých 80tis km. Pořád chválím spolehlivost, neplánovaně jsem byl v servisu jen jednou, když vylítla hadice od turba, jinak nic. Co se týče běžných oprav, tak pár žárovek (pravá praská častěji?), dva kryty pod motorem (je to fakt nízký..) a x litrů oleje a filtrů. Opravuji svá slova a nepraktičnosti - v létě uvnitř věci pro dva na 14 dní včetně stanu, spacáků atd plus 2 mtb - a naprosto bez problémů včetně luxusního výhledu vzad. Spotřeba je teď pod šesti, 120tempomat dělá své :)
40tis
Prolomena bariéra 40tis km. Auto spolehlivě šlape, žádný problém, jen tak dál. Výměna jen spotřebních věcí (kotouče, destičky), dopřál jsem autu nový botky, vždycky jsem tyhle chtěl a naskytla se příležitost, tak jsem neváhal. Při zimní vyjíždce jelo auto v Dojčlandu tempomatových 190 třebas i hodinu v kuse (jasny, sem tam ťuk o brzdu, ale minimálně), celková spotřeba 7,8. Řek bych, že OK :)
Široké letní pneu
Když jsem auto loni kupoval, tak jsem na zimních jezdil jen asi dva týdny a s autem jsem se teprv seznamoval. Rozdíl zimní (195 65 15) a letní (225 45 17) jsem tedy dokázal plně posoudit až letos.. A že to bylo překvapení - auto citelně přestalo jet, což bych u tohodle motoru nečekal a spotřeba se zvýšila taky kvalitně - v průměru o 0,5 l/100km, při režimu podlaha přes 1 l. Jasný, nějakej nárůst se dal čekat, ale tohle bych si netipnul.. No aspon že v zatáčkách je rozdíl plusovej :) ...by mě zajímalo, jakej je rozdíl na výkonově slabších vozech, to musí být dobrý peklo.. ..jak to máte vy?
Najeto 30tis km
Tohle bude hodně krátký zápis. Porucha žádná, auto spolehlivě šlape. Vyzkoušeny extrémní podmínky, přes brodění se ve sněhových záplavách po startování za nižších teplot než je 20 stupňů pod nulou. Na španěla docela výkon, sice trochu kuckal, ale žádnej problém.
Přibyly i negativní zkušenosti – za poslední dva měsíce 3 vniknutí do vozu, naštěstí bez poškození interiéru či čehokoli ukradení. Nechal jsem opískovat skla, těžko říct, jestli to něčemu pomůže, snad trochu jo.
Trochu u mě opadlo nadšení z kvality zpracování interiéru, VW nebo Audi jsou jinde, občas něco zaskřípe, ale nic zásadního a navíc jsem dost hnidopich.
Toť vše, překvapení žádná, spolehlivý společník, s koupí naprostá spokojenost. Co se týče plánů do budoucna, originál cupra r kola a chip by se mi líbily, uvidí se, jestli na 40tis km něco z toho na autě bude.
Dojmy po 20tis km
Do recenze přidány dojmy po ujetí 20tis km...
Vzpomínka na Hondici
našel jsem video s hondou, tak ho sem jako vzpomínku vkládám. auto to bylo asi ve všech měřitelnejch parametrech horší, ale k srdci mi přirostlo rychle. takhle hluboko pod kuži zatim leoše nemam, musí se ještě trochu snažit ;)
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Seat Leon 1,9 TDi Top Sport
- Re: fr kola 20.06.2010 20:10 VipermCZ
- fr kola 20.06.2010 18:51 Brandon Walsh
- Re: Poslední fotka 20.06.2010 11:22 DzonyM
- Re: Re: Re: pneu 05.04.2010 21:00 Matt26
- Re: Re: pneu 05.04.2010 19:58 VipermCZ
- Re: pneu 05.04.2010 16:35 Brandon Walsh
- pneu 05.04.2010 15:02 Matt26
- Re: Poslední fotka 02.04.2010 18:31 VipermCZ
- Re: Poslední fotka 02.04.2010 10:58 berustina
- Re: Re: Re: Re: Poslední fotka 02.04.2010 10:52 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Re: Re: Poslední fotka 02.04.2010 09:47 berustina
- Re: Re: Poslední fotka 02.04.2010 09:45 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Poslední fotka 02.04.2010 09:35 berustina
- Re: Re: Poslední fotka 01.04.2010 19:08 VipermCZ
- Re: Re: Poslední fotka 01.04.2010 08:27 Brandon Walsh
- Re: Poslední fotka 31.03.2010 21:01 JasteR
- Poslední fotka 31.03.2010 11:07 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Někdo se vrátil? 25.03.2010 19:13 VipermCZ
- Někdo se vrátil? 25.03.2010 16:44 FRPE
- Re: Moc dobrý fotky s Civicem 28.12.2009 11:29 VipermCZ
- Moc dobrý fotky s Civicem 26.12.2009 21:18 Ricardo
- Re: Re: Re: Jako zivej mazel 16.12.2009 19:57 VipermCZ
- Re: Re: Jako zivej mazel 16.12.2009 17:20 Martin_Beneš
- Re: Jako zivej mazel 10.10.2009 11:24 VipermCZ
- Jako zivej mazel 03.09.2009 20:37 GooF (RaceFans)
- žlutá je víc než cupra :) 03.09.2009 18:58 VipermCZ
- žlutá je víc než cupra :) 01.09.2009 21:43
- Re: Re: Krasny auto.. 16.07.2009 23:26 JasteR
- Re: Krasny auto.. 16.07.2009 12:51 VipermCZ
- Krasny auto.. 16.07.2009 01:36 JasteR
Další vozy Seat Leon
-
Seat Leon (2007) Majitel: FRPE
Přidáno: 27.11.2009 31501 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Seat Leon (2011) Majitel: erbe
Přidáno: 3.2.2011 2019 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Seat Leon (2008) Majitel: jumper (Modo Team)
Přidáno: 21.7.2008 42510 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Seat Leon (2010) Majitel: hanka.black
Přidáno: 29.5.2010 4010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Seat Leon (2009) Majitel: Martin_Beneš
Přidáno: 27.6.2009 6910 Majitel 9.91 Uživatelé