Recenze
Fiat Uno 1.0 45 i.e.
Technické info
Přezdívka auta Fižón Rok výroby 1990 Koupeno ojeté najeto [km]:160630 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 33 zrychlení 0-100 km/h [s]: 19 maximální rychlost [km/h]: 142 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 270 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.7
Popis vozu
Toto je Fižón, můj dopravní prostředek. Jedná se o Fiat Uno Logo, vyrobený krátce po faceliftu. Vyroben byl v roce 1990, to jsem ještě ani nebyl na světě. Auto tenkrát koupil můj dědeček od jisté doktorky. Skvěle ho opečovával, stávalo v dobře větrané garáži, proto je v celkem zachovalém stavu. Po dědovi dostal Fiata táta. Bylo mu malé a potřeboval auto na dojíždění do práce, Fiat putoval k mámě. Ta si stěžovala na chybějící posilovač. My vzadu jsme měli krásný výhled z vozu díky velkým sklům. Poté potřebovala auto má teta, starší bratr a druhý starší bratr. Ti s Fiátkem jenom jezdili a nestarali se o něj, sloužil spíš jako pracovní nástroj. Do mých rukou se dostal jako prostý žebrák. Auto bylo zašlé od prachu a celé poškrábané, motor jel na 3 válce a sedačka řidiče byla prosedlá. Na cestě do Brna mi selhala převodovka. To bylo jedinkrát, kdy mě nechal Fiat na holičkách. Motor jsem vyměnil i s převodovkou a teď už Fíža jezdí zase jak má. Umyl jsem ho a naleštil, drobné škrábanečky a začínající rez se mi podařilo rozleštit. Do auta jsem se zamiloval(možná je to tím, že je to mé první auto)
S novým motorem chytl Fiat chuť do života. Jezdí živě, občas se chce honit s ostatními rychlejšími účastníky silničního provozu. Mě nejvíce vadí zrcátka, která jsem se odnaučil používat, protože v tom řidičově nejde nic vidět. Bohužel. Jinak je jízda s tímto autem velmi pohodová, vybízí k výletnímu tempu, tomu odpovídá i spotřeba, která se nyní pohybuje kolem 5 litrů(aspoň doufám :))
Do budoucna bych chtěl dát dovnitř středový tunel z luxusnějších Un, kde byla i drobná přihrádka. Možná vykoumám nějakou skříňku nad podběh, kam bych uložil různé drobnosti co se mi válí po kufru a nějakou desku na rezervu abych měl rovné dno a tím bych přivedl své auto k dokonalosti ;)
Silné stránky
-malé rozměry a nízká váha = skvělá obratnost ve městě a na parkovištích
-nízké náklady(pojistka, spotřeba)
-poměrně slušné jízdní vlastnosti
-po sklopení sedaček obrovský kufr
-pohodlné sedačky
-prostorný interiér
-úžasný výhled z vozu(pohledu šikmo vpřed nebrání široké sloupky a výhled při couvání je jako z rozhledny
-levné náhradní díly, auto si dokáže zkušenější člověk opravit sám
-dvě mlhovky vzadu, dnes mají auta mlhovky pouze vlevo
Slabé stránky
-na dnešní poměry slabý motor
-nemá posilovač-při jízdě to nevadí, ale na parkovišti je to nezvyk
-bezpečnost-žádné airbagy,asistenty
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Se servisem jsem spokojený. Bohužel se mi těsně před dosažením 150 000 najetých km zasekla převodovka na čtvrtém rychlostním stupni. Motor už před tím jel na 3 válce. Rozhodl jsem se pro výměnu motoru i s převodovkou. Předělávka trvala 6 týdnu, práce po večerech s dvěma chlápkama. Náklady okolo 5 tisích se vším všudy a jezdí zase jako nový:)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo koupeno před 19 lety od nějaké doktorky, víc info neznám. Tak se dostalo k dědečkovi. Po jeho smrti dostal Fiata táta, jezdila s ním máma, ta ho nechala své sestře. Bratr udělal řidičák a vůz stálo na ulici. Potom i druhý bratr začal jezdit a vymyslel do Fižóna pár kravinek. Nakonec mám i já řidičák a táta dal bílu střelu mě. Snažím se Fiata uvést do co nejpůvodnějšího stavu, bráchova práce přišla v niveč, vše nepůvodní jsem z auta vyházel.
Novinky v recenzi
Výměna oleje a filtrů
Na začátku června se na počítadle objevila cifra 160 000 km a tak jsem si řekl, že bych mohl vyměnit olej a filtry. Olej jsem použil Castrol GTX 10W-40. Když už byl motor prázdný, přetěsnil jsem i víko, jelikož tudy prosakoval olej. Po prvním nastartování bylo hned jasné, že motor běží s menším namáháním, pěkně zlehka. To se také potvrdilo později. Na nádrž jsem najednou místo 470km ujel 600 a z kalkulačky se na mě smála číslice 4,76 l/100km. Vzhledem k tomu, o jak starém autě zde píši a také když si vzpomenu, že trochu přibrzďují brzdy, hodnotím to jako velmi kladný výsledek. Jen tak dál, Fížo:)
Debordelizace a příprava na STK
V září jsem si vzpomněl, že Fižónovi končí technická a jelikož nebyl zrovna v nejlepším stavu, začaly opravy. Fiátka jsemm odstavil do garáže a mohlo se začít. Nejdříve jsem vnitřek nahrubo vyluxoval a poté vyndal vše, co šlo. Sedačky, komplet čalounění, bočnice, stropnici. V podlaze jsem objevil pár děr, které jsem provizorně zalepil. Podlahu jsem zvenčí natřel asfaltem. Dolů šly také všechny dveře a když už jsem v tom byl, vyměnil jsem i přední lampy a (neplánovaně) taky čelní sklo. Koberce jsem vypral ve vaně a rozdíl je opravdu patrný. Místo původních sedadel jsem koupil jiná (nejdražší ve střední Evropě), zdají se mi být ale méně rozměrná a pohodlná proti těm původním. Stropnici jsem obarvil na černo a musím říct, že se opticky snížila výška stropu, nicméně působí trochu sportovně a neobyčejně. V servisu opravili ruční brzdu, zdá se mi ale, že přední kotouče stále probržďují. Kola šla do profesionální lakovny, cena byla přijatelná a doufal jsemm, že kolaa zůstanou sněhobílá alespoň 5 let, ovšem už teď kola "zdobí" drobné světle žluté flíčky. Škoda. Červenou i zelenou nálpku jsem obdržel a teď už bez obav jezdit. Auto prokouklo, ale ještě ho čeká výměna náplní a filtrů. Celé to vyšlo na nějakých 20 tisíc, návratnost nulová, ale o to u tohoto auta ani tak nejde.
STK
Je přede mnou STK a ME. O prázdninách dostal Fižón dost zabrat, jezdil na krátké trasy a v dost prašném prostředí. Konečne se dostanu k opravě brzd. Auto moc nebrzdí a zároveň především zadní pravé kolo přibržďuje. Opravou sleduji snížení spotřeby a zvýšení bezpečnosti. Dále jsem pořídil nový interiér, který ovšem není ve 100% stavu, takže teď vykuchávám celý vnitřek, kompletně ho vyčistím a znovu usadím ten nový. Nastříkám vnější plasty nějakým obnovovačem a vyměním veškeré náplně i filtry. No a pak hurá s Fižónem na STK!:) Mám na to ještě měsíc, ale bude to slušná fuška. Jo a ještě se musí vyřídit odepsání motoru, s tím novým(nepřehlášeným) bych u TK nepochodil...
Nová kola
Na rezavá kola už se nedalo dívat a Fižón dostal hezčí papučky. Na všech 5 kol jsem použil 3 spreje na kola, pouze jeden nestačí. Dle mého názoru auto prokouklo a ve skutečnosti vypadá mnohem lépe, než na fotkách. Má takový sportovnější vzhled. Mě se líbí a to je hlavní :)
Přidat názorDiskuse: Fiat Uno 1.0 45 i.e.
- Re: Re: hustý 09.06.2013 00:26 roox
- Re: hustý 08.06.2013 12:56 Tomyc
- hustý 08.06.2013 00:02 roox
- Re: Trochu slohové statistiky 13.10.2012 22:18 Tomyc
- Trochu slohové statistiky 03.10.2012 09:46 Stejsn
- Re: ahoj 28.12.2011 08:47 Tomyc
- První auto 20.12.2011 19:13 ondří
- ahoj 15.12.2011 15:12 Brandon Walsh
- Re: Re: Re: Uno 14.12.2011 10:51 Tomyc
- Re: Re: Uno 13.12.2011 14:18 chegue
- Re: Uno 13.12.2011 13:03 Tomyc
- Uno 12.12.2011 22:08 chegue
Další vozy Fiat Uno
-
Fiat Uno (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 2.2.2010 199 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Fiat Uno (1990) Majitel: ago
Přidáno: 9.2.2009 118 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Fiat Uno (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.2.2008 199 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Fiat Uno (1993) Majitel: ago
Přidáno: 17.3.2011 610 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Fiat Uno (1991) Majitel: Eddy82
Přidáno: 27.5.2009 39 Majitel 9.71 Uživatelé