Recenze
Technické info
Přezdívka auta BMW 3 (E36) Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:175000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1991 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 192 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.9 maximální rychlost [km/h]: 214 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Představuji vám mé první auto, kterým je BMW E36 320i jde o karosářskou verzi Coupé. Pokud Vás zajímá jak jsem se dostal k BMW, tak odpoveď Vám sdělím hned.
Od malička mám rád auta a dost mě zajímaly a vždy zajímat budou. Tehdy to však u mě s BMW ještě nezačalo. Fakt, že auto které bych si přál je BMW jsem zjistil někdy když mi bylo 13. Díky jedné hře jsem se spřátelil s kamarádem Kailem, který je přesně o dva roky starší než já, a protože jsme nějak zjistili že jsme oba autaři tak jsme se domluvili že vyrazíme někdy společně na autosalon. Kamil byl tehdy šílený fanda BMW a neustále jsme se bavili o M3 respektive nejčastěji to byly tyhle bavoráky. No a někdy v té době mě zaujaly auta BMW a tak nějak jsem u nich zůstal dodnes. Když mi táhlo na 18, často jsem přemýšlel, jaké BMW by mohlo reálně být mým prvním. V úvahu jsem bral především BMW trojkové řady a protože se mi BMW strašně líbí snad všechny kromě karosářských verzí Compact, tak jsem premýšlel, kterou bude nevhodnější zvolit. Věděl jsem že bych nejradši kupé a nechtěl jsem aby nebylo pokud možno ani staré ani novejší (šlo hlavně o cenu a sehnatelnost dílů). Volba padla jasně - Chci E36 kupé. Protože bych rád poslouchal z výfuku něco né tak obyčejného, chtěl jsem samozřejmě šestiválec (dnes toho ani náhodou nelituju).
Když jsem se před prázdninama 2011 rozhlížel po autech (nabídku BMW E36 jsem však sledoval celé předchozí cca dva roky), padla mi jednoho dne do oka jedna která se prodávala nedaleko v Ostravě, na tu jsem se byl podívat a za 50tisíc šlo ve zkratce o kupé s šestiválcem, rozbořeným interiérem, pavoukem na čelním skle a v neposlední řadě vyloupnutý zámek spolujezdcových dveři.
Asi o dva týdny později jsem narazil ještě na jiný inzerát, kde se prodávala černá 320i kupé a nejsem si teď jistý zdali tam byla fotka interiéru, každopádně o šlo o bílou kůži a auto za skoro poloviční cenu. Domluvil jsem si tedy prohlídku a vyrazil opět do ostravy, když jsem jí poprve viděl, byla dost zaprášená, o tom žádná, ale při pohledu z blízky jsem věděl že lak bude pěkný po umytí. Pocit z první jízdy byl neskutečný, hned jak jsem do auta seděl, cítil jsem se v něm skvěle. Bílá kůže mě velice překvapila především tím, že byla opravdu bílá a nebyla nijak extrémně potrhaná nebo popraskaná, jak bývá u E36 v této cenové relaci obvyklé. V podstatě tam bylo pouze pár drobných propichů nebo dírek které až tolik neřeším. Kůži hodnotím velice kladně. Motor byl pěkný a vypadal čistě, nebyl od oleje a VANOS nevkazoval zédná hluk. Diferenciál byl suchý a spodek auta byl překvapivě velice pěkný na 92ku. Viděl jsem i daleko horší z roku 95. Bylo vidět že auto bylo minimálně v německu, ze kterého bylo dovezeno o rok dříve garážované. Po první jízdě jsem věděl že to auto by mělo být moje a že ho chci. Proto jsem si ho zamluvil a o cca dva týdny později jsem ho koupil. Auto jsem vezl domu 26.7.2011.
!!! Pozn.: Musím se jít projet, článek dokončím později !!! :-)))
Popis auta rozdělím na jednotlivé odvětví, kterým se následně budu věnovat.
Jízdní vlastnosti:
Každý kdo má doma nebo někdy řídil BMW jistě ví, že řídit BMW je vysoce návyková věc. A každy z těchto lidí ví, že cokoliv jiného pak bude řídit mu příjde špatné. Jízdní vlstnosti jsou skvělé. Auto skvělé drží v zatáčkách a pokud nainstalujete mezi přední a zadní pružiny rozpěry tak budou průjezdy zatážkou doslova neskutečné. Já rozpěry zatím nemám a musím říct, že průjezd jakoukoliv zatáčkou je zážitek. Snad nikdy Vás to s BMW nemůže nudit. Správné rozložení hmotnosti, motor umístěný vepředu podélně nad, respektive spíše za přední nápravu a náhon zadních kol zajištují, že s autem se jezdi opravdu dobře a člověk se cítí bezpečně. Řazení je přesné a má poměrně krátké dráhy. Docela rychle jsem si na to řazení zvykl.
I přesto že mám na autě snížené pružiny Eibach a podvozek je tedy tvrdší, nižší a sportovnější, dá se s autem jezdit pohodlně. Brzdy jsou dobře dávkovatelné. Plynový pedal uchycený na podlaze umožnuje také dobrou dávkovatelnost plynu. Na co však je nutno si u BMW zvyknout je spojka, která je tvrdší a sportovnější. Když si však zvyknete na tohle auto jako celek, už se vám bude jen těžko přesedlávat na cokoli jiného. :-)
Exteriér:
E36 se mi vždycky líbila i přesto, že je hranatá. Je to asi právě proto, že každá hrana a linie, která na autě je má smysl, někde začíná a někde končí, a vše je na správném místě. Klínovitý tvar karoserie, dlouhé dveře a bezrámová okna dveří působí u kupé tím správným sportovním dojmem. Originální lak DIamandschwarz perfektně kontrastuje s interiérem, který je v bílé kůži. Tato kombinace ve spojení se zadními krystalickými lampami,které na ní působí faceliftovým dojmem zajišťuje, že se mnoho lidí za autem otočí.
V zimě mám v plánu přední DEPO světla v černé barvě s Angel Eyes kroužky pro denní svícení. Auto jsem koupil na originál kolech 15" BMW Styl 13 obuté na gumy rozměru 195/R15 a jako rezervu mám 225 na stejném kole, takže na léto přijde možná nové, širší obutí a pokud zbydou peníze, možná budou i jiné kola. Myslím si však, že ani na originál 15kách to nevypadá ěpatně když se umyjou (viz fotky).
Motor:
Motor je u tohoto auta důležitý, protože tvoří nemalou část zájmu lidí. Pro okolí je právě zvuk šestiválcového motoru jedním z prvních impulzů pro věnování pozornosti tomuhle autu. Pro posádku je to kromě zvuku také výkon a kroutící moment, který je při rozjezdu umí přitlačit do sedadel.
Jde o šestiválcový atmosferický (nepřeplňovaný- bez turba) motor s označením M50B50TU. Auto bylo poprvé registrováno v Německu v září 1992 a má systém proměnlivého časování sací vačky "Single" VANOS funkce je obdobná jako V-TEC u Hondy.
Tyto systémy se v BMW poprve uváděly do výroby koncem srpna 1992 a to znamená, že mé auto je jeden z prvních modelů které tímto systémem disponovaly. Předtím se tedy vyráběly dvoulitry s označením M50B20 (bez vanos).
Systém VANOS má šetřit spotřebu paliva o 2-3litry na 100km v průměru oproti motoru bez tohoto systému a výkon je příznivější od nižších otáček.
Můj motor je v podstatě sériový, kromě sportovního kónického vzduchového filtru a svodů které jsou z 325i. Svody zajištují ostřejší zvuk proti původním 320i, která má upřímně nevýrazný a utlumený zvuk. Zbytek výfuku až po koncový tlumič je originál s jednou oválnou původní koncovkou. Zvuk motorů bych mohl posloucat pořád, hlevně když od 2500 otáček sešlápnu plyn a točím to s těžší nohou do 4000 otáček tak ve svodech se ozve krásný chraplavý zvuk, je jedno jestli to slyšíte zvenku. Krásně to zní i z kabiny dokonce i při zavřených oknech. Když jsem v autě ještě neměl rádio, tak mě to vlastně ani vůbec nevadilo. :-) Ten zvuk si zamiluje snad každý a ten chraplavý zvuk můžete mít kdykoli chcete, jen bohužel ekonoměr Vám v takových chvílích ukazuje 15-30+ litrů aktuální spotřebu. Jako student si samozřejmě nemohu dovolit takhle jezdit pořád. Kdybych však byl majitelem čerpací stanice tak bych takhle jezdil neustále a nikdy by mě to nepřestalo bavit. :-) Nakonec dodám že motor má výkon 150 HP při 5900ot/min a max kroutící moment 190 Nm při 4200 ot/min.
Interiér:
Jak jsem psal výše bílá kůže a černý zbytek interiéru (palubka, středový panel - bez loketky). Loketku si však časem seženu a nebude ani vadit, když bude v černé kůži. Ta k tomu černému středovému nebude vadit. :)
Co se týče ovládacích prvků, vše je na správném místě. Přístroje a palubka jsou jak už je u BMW zvykem nakloněny k řidiči. Tlačítka ovládaní oken jsou správně umístěny na středové konzoli na levé a pravé straně od řadičky a všechny ovládací tlačítka i popelníky jsou červeně (možná až orandžově) podsvíceny. Zadní sklo se dá zatáhnout roletkou. Vzadu je pro vyšší cestující možná méně místa pro hlavu a tím že jsou přední sedačky nízko, jako u sportovního auta, mají cestující vzadu m=ně místa pro nohy, sedačky se však dají pozvednout. Je to přecejen kupé ideální pro jízdu spíše ve dvou. :)
Co se týče komfortního vybavení, má moje kupé ABS, elektricky stahovatelné okna (dnes sice samozřejmost ale v r 92. tomu tak nebylo ani u BMW). První modely E36 se jestě dělaly s elektrickými okny příplatkově. Kličky se však objevovaly spíše na sedanech. Dále v mém autě najdete elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, malý BC - digi hodiny a venkovní teplota (bez CHECK Controlu) a centrál na DO.
Na BMW se mi líbí například i to, že má regulovatelné podsvětlení budíků a osvětlení ovládacích tlačítek, taky je fajn, že mají vyhřívané dveřní zámky. Já však v zimě jezdit nebudu, takže to nevyužiju. :-)
Audio:
Auto jsem koupil bez rádia, takže jsem si sehnal rádio JVC KD-R302 s MOSFET zesilovačem 4x50W s 3,5mm Jackem pro propojeni s telefonem , které mi bohatě stačí. Repro v autě bylo originál nepříplatkové NOKIA. Příplatkové bývalo u E36 výkonné Hi-Fi audio system od Harman Kardon.
Z originálního ozvučení jsem vytáhl adní repro z plata pryč, protože prskaly a hraly nekvalitně. Zůstaly po nich pod mřížkovým krytem otvory, které nyní vedou bassy z kufru do kabiny. V předních dveřích už byly nainstalované dvoupásmové repra Pioneer, se kterými jsem auto už koupil. Ty jsem tam nechal a u odkládací ploplochy levé nohy řidiče a u nohou spolujezdce zůstaly velké původní nokie které ještě hrajou dobře. Do kufru jsem pořídil subwoofer s dvoukanálovým zesilovačem značky CRUNCH USA model MXB 2300 s výkonem 1200W.
Moje plány:
Přes zimu: opravit čidlo ABS, vyměnit zadní brzdy, destičky a kotouč + oprava a seřízení ručky
Silné stránky
- Skvělý vzhled
- Dokonalé jízdní vlastnosti a ovladatelnost auta
- Zvukový projev motoru ( u mého auta díky svodům z 325)
- Promyšlenost a uspořádání nejen ovládacích prvků
Slabé stránky
- Servis
- Karoserie mi přijde dost "měkká"
(to však vyřeší např. rozpěry mezi tlumiče a X-Brace kterými jsou. kabrio verze vybaveny standartně)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Na autě se snažím dělat sám, nebo přes známé kteří se zabývají konkretním odvětvím, servis by vyšel draho a přecejen jsem student :-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem si byl prohlédnout a projet v Ostravě a byl jsem tak nadšený, že sem si ho musel okamžitě zamluvit, po předchozím kousku (který mohl být adeptem na koupi) jsem byl mile překvapený, na jak pěkný kousek jsem to narazil za tu cenu. :)
S prodejcem nebyl žádný problém.
Novinky v recenzi
Popis dokončen
Takže, dneska jsem dokončil popis, omlouvám se ještě za chyby které tam někde určitě budou, ty opravím zase příště, dekuji za pochopení.
Taky děkuju za zatím kladné ohlasy na mou recenzi a především mé auto :) Klidně se nebojte zanechat komentář, rád si přeštu vaší kritiko nebo chválu, napište co se vám líbí a co naopak ne, každé auto má vady a moje kupé pochopitelně není vyjímkou, těším se na vaše další ohlasy! :-)
Popis ve výstavbě
Omlouvám se za nekompletnost popisu, co nejdříve ho dodělám :)
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 320i Coupé (E36)
- Re: 36 05.09.2012 19:22 Teggy320i
- 36 13.04.2012 00:48 shade741
- Re: Re: Re: Re: Re: E36 05.11.2011 14:55 Teggy320i
- Re: Re: Re: Re: E36 05.11.2011 14:41 Brandon Walsh
- Re: Re: Re: E36 05.11.2011 13:17 Teggy320i
- Re: Re: E36 04.11.2011 23:20 pivrnec
- Re: E36 04.11.2011 21:19 Teggy320i
- E36 04.11.2011 20:51 pivrnec
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: TritonX
Přidáno: 7.1.2017 210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1994) Majitel: fusionman
Přidáno: 3.6.2014 78 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.4.2010 3610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Parda71 (BMWfans)
Přidáno: 1.10.2009 739 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Mi.7o
Přidáno: 23.12.2009 228 Majitel 9.89 Uživatelé