Recenze
Škoda Fabia Combi Elegance 1.4 TDI PD 51 kW
Technické info
Přezdívka auta Fábinka Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:200800 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 3 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1422 výkon [kW]: 51 kroutící moment [Nm]: 155 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15.6 maximální rychlost [km/h]: 166 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 / 15 * zavazadlový prostor [l]: 426 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.4
Popis vozu
Nadešel čas na změnu a tak jsem poslal svého starého Fiata Uno dále k dalšímu členu rodiny. Dlouho jsem vybíral a rozhodoval se. Nakonec to vyhrála Škoda Fabia Combi s motorem 1.4 TDI v nejslabší verzi. Pro někoho je to možná neoblíbený motor, ale já ho mám rád, asi i proto že v rodině už jedna stejná Fabia je. Fabia jezdila jako služební auto u jedné firmy, od které jsem jí přes autobazar koupil. Na to kolik má najeto je v dobrém stavu, lak je dobrý a zachovalý díky bývalému celoplošnému polepu, ovšem i zde jsou nějaké drobné oděrky. Technicky také nemá žádný problém. Bylo jen potřeba vyměnit rozvody a olej. Výbava auta je Elegance, která v sobě obsahuje dnes již základní věci jako klimatizace, přední elektrická okna a zrcátka, tempomat, a dále je ve výbavě ASR, malý kožený paket atd.
Silné stránky
Dobrý motor
Spotřeba
Prostorný interiér
Pohodlná sedadla
Velký kufr
Dobrý podvozek
Dobré řízení
Přesné řazení
Silné brzdy
Cena náhradních dílů
Velká možnosti individualizace (tuning)
Slabé stránky
Hlučný motor
Mírné vrzání plastů v interiéru na nerovnostech
Je jich u nás hodně
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jako "služebák" jezdila Fabia do autorizovaného servisu Škoda Auto. Já ji budu ovšem vozit ke svému mechanikovi. Hned po koupi jsem jí musel dát na výměnu rozvodů a zároveň byl vyměněn i olej a všechny filtry. V následující době bude ještě potřeba vyměnit přední stabilizátory, které už jsou doma, a zadní silentbloky. Stabilizátory a silentbloky jsou ve špatném stavu kvůli delší době kdy auto stálo a nejezdilo.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupoval jsem ji přes bazar od firmy. Nákup probíhal rychle a korektně, jeden den bylo domluvena prohlídka, následující den jsem se tedy byl na auto podívat a vyzkoušet a hned jsem věděl že to je ono, takže po zaplacení zálohy jsem se s prodejcem dohodl ještě na slevě za nutnost výměny rozvodů.
Něco málo k mojí Fábince
Nejlepší bude začít úplně od začátku. Předem říkám, že nejsem žádný spisovatel, tak mě omluvte za nějaké nevhodné výrazy a formulace. Cesta k Fabii započala před čtyřmi lety složením zkoušek řidičského oprávnění. Moje první motoristické zážitky obstarala Škoda Felicia 1.3 MPI mých rodičů a dědův Volkswagen Polo 1.2 HTP. Začátky to byli skvělé, s oběma auty se jezdilo bezvadně, s oběma jsem najezdil mnoho kilometrů. Rok po získání řidičáku se už ale projevili touhy na získání svého vlastního motorového mazlíka. Shodou okolností se rodiče zrovna v tu dobu (září – říjen 2010) rozhodovali pro koupi nového auta. Takže možnost získání jejich Felicie byla vysoká. Z této možnosti nakonec bohužel sešlo. Rodiče si pořídili nový Hyundai i30 a Felicie se rozjela do světa. Velkou náhodou si ovšem ve stejné době sestra s manželem kupovali také nové auto, shodou okolností si koupili úplně stejnou Fabii Combi jako teď já. Takže jsem od nich dostal starého Fiata Uno s motorem 1.5 l, který byl u nás v rodině už od roku 1996, kdy si ho koupil od známé můj děda. Na moje řidičské začátky a různé popojíždění pár kilometrů do školy a na malé výlety to bylo to nejlepší, co jsem si mohl přát. Riziko velké škody v případě nějakého ťukance bylo nulové, náhradní díly se dali sehnat za pakatel a hodně věcí se dalo udělat v domácích podmínkách. Uno mi spolehlivě sloužilo 2,5 roku, ale v poslední době už přestávalo stačit mým potřebám. Jelikož jezdím každý týden s kamarády 70 km do školy, tak Fiat už byl velmi nevhodný jak na spotřebu, na prostornost a velikost kufru, a samozřejmě také na nebezpečí nějaké poruchy. Zrušil jsem tedy svoje spoření a začal vybírat náhradu. Chtěl jsem nějaké auto s malým naftovým motorem, nejlépe kombík, s dobrou dostupností a cenou náhradních dílů a dobrou spolehlivostí. Ale přiznám se, že v první chvíli jsem si myslel na nějaký rychlejší hot-hatch jako například Honda Civic, Peugeot 206 GTI nebo Škoda Fabia RS. To jsem ale brzy zavrhl a začal se dívat po vhodných autech. Vybíral jsem asi od začátku mezi Škodou Fabií Combi 1.4 TDI I. generace, Citroenem 1.6 HDI a Peugeotem 206 SW 1.4 nebo 1.6 HDI. Peugeot jsem zavrhl jako první po prohlídce a zjištění, že mi nevyhovuje velikost, bylo na mě prostě malé. Pak jsem se zaměřil na Citroen, už jsem byl téměř rozhodnutý, ale nakonec jsem to také zavrhl kvůli ceně náhradních dílů a kvůli motoru. A tak začalo hledání vhodné Fabie Combi ve výbavě Elegance. Uteklo mi pár skvělých aut, až jsem narazil na mojí současnou Fabii.
A teď k mojí současné Fabii Combi:
Historie:
Fabia byla vyrobena v roce 2007, což je poslední rok výroby první generace Škody Fabia. Sloužila jako služební automobil v jedné nejmenované společnosti. Za těch šest let, co ji používali, v ní její majitel najezdil téměř 200000 km. Jsou to poctivé kilometry, které jsou doložené plnou servisní knížkou. Za to dobu byly měněny pouze klasické provozní věci jako brzdy, oleje, rozvory filtry atd. Vyměněn je také přední nárazník, světlo a levý blatník kvůli lehké nehodě. To jsem zjistil ze servisních protokolů. Všechno toto mi bylo prodejcem při prohlídce sděleno. Auto jsem si zamluvil a prohlédl během dvou dní a po poradě se švagrem jsem si ho hned zamluvil a za pár dní pro něj vyrazil. Po pravdě s Fabií to byla asi láska na první pohled, jak jsem ji uviděl a projel tak jsem byl rozhodnut. Bohužel k ní nebyli zimní pneumatiky ani rádio, vše jsem si musel pořídit. Chyběla i roleta do kufru, ale prodejce mi něco slevil i vzhledem ke zmíněným rozvodům.
Exteriér:
Fabia je v základní bílé barvě, a v ní vypadá naprosto skvěle. Jako každé používané auto má pár drobných škrábanců, ale žádný není vážný. Je to model faceliftovaný model, jeho poslední modelový rok. Má tedy lépe vypadající kulaté mlhovky a pár dalších drobnějších detailů. Na autě jsou bohužel jenom ocelová kola s pneumatikami Kleber. Ty mají celkem dobrý vzorek, ale po tomto létě je vyhodím, protože jsou hrozně zpuchřelé. Teď mě tedy čeká nákup zimních pneumatik, nejspíše čtrnáctipalcových barumek. Na léto bych chtěl ovšem pořídit patnáctipalcové hliníkové disky a s pneumatikami Toyo Proxer T1-R 195/50. Ještě chci navíc dokoupit zástěrky a nějaké malé tuningové doplňky, nejspíše kryty klik a možná deflektor na kapotu.
Interiér:
Interiér mojí Fabie je na svoje kilometry překvapivě zachovalý, nějaké oděrky tu samozřejmě jsou, ale žádná není nijak vážná. Výbava Elegance má také kožené a chromové doplňky. Moc se mi líbí chromové kryty klik, hlavice řadicí páky a tlačítko ruční brzdy. Přibydou k nim ještě chromové ovladače ventilace a klimatizace. Skvělý je i kožený volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy. Kůže je moc příjemná na dotek a skvěle se drží za chladných dní a za vedra a ve zpocených rukou volant neklouže. Sedačky jsou pro mě svojí tvrdostí moc příjemné, ale vadí mi, že mají malé boční vedení, takže při rychlejším průjezdu zatáčkou moc nedrží. Tohle auto ovšem není na závodění.
Pohon:
Motor 1.4 TDI 51 kW je nejslabším za malých tříválcových turbodieselů od Škody. Mohlo by se zdát, že v kombi bude málo výkonné, ale zatím mi ve všech situacích jeho 69 koní stačilo. Motor je klasický traktorový diesel, který v nízkých otáčkách a za studena hodně duní, ale jak se zahřeje a dostane do provozních otáček tak je příjemně tichý a kultivovaný. Tenhle motor je určený k přesunům normální rychlostí, není to žádný závodník, jeho přednost je ve spotřebě, která se dá udržet na hranici 4 litrů. V plánech do budoucnosti je možná nechat motor chipnout, ale to je otázka daleké budoucnosti. Slibuji si od toho zlepšení průběhu výkonu a točivého momentu a také samozřejmě trochu živější svezení.
Novinky v recenzi
Společných cca 6500 km + doplnění fotogalerie
K dnešku máme spolu s Fábinkou už přibližně 6500 - 7000 společných a hlavně spokojených kilometrů od pořízení. Takže jsem doplnil pár fotek, jak aktuálně vypadá. S těmi disky O.Z. jí to velice sluší. už se začínáme i připravovat na zimu, pořídil jsem nové zimní pneu Barum Polaris 3 185/60/R14. V nejbližších dnech se chystám zkontrolovat EGR ventil, chci ho vyčistit společně se sáním a hlavně zaslepit. Záslepky už se mi vyrábějí :-)
ALU disky + pneu + zástěrky
O víkendu jsem Fábince pořídil ALU disky i s pneumatikami. Podařilo se mi sehnat jeté disky O.Z. 15" v titanovém lesku s obutými pneumatikami Kumho Ecsta EST 195/50/15. Disky i pneu jsou dva roky staré a ve velmi dobrém stavu. Pouze jeden má malou oděrku od obrubníku. Teď už dělají parádu na mém autě. Také jsem namontoval přední i zadní zástěrky. Foto brzy doplním + foto brzd.
Výměna předních brzd
Bohužel jsem zjistil, že přední brzdy už mají svoje nejlepší léta za sebou, takže jsem pořídil nové. Fábince jsem dopřál kotouče Brembo Max společně s destičkami Textar. Sice přišli na trošku větší peníz, ale já rád kvalitu :-) V plánu byly i tlumiče, ale to se zatím odkládá na neurčito.
Stabilizační tyčky
Dneska jsem byl na výměně stabilizačních tyček u známého automechanika. Při tom jsme prohlédli přední brzdy a brzo půjdou na výměnu komplet. A s nimi i přední tlumiče.
Rádio
Fabii jsem koupil nové autorádio Kenwood z e-shopu Škoda Auto a hraje bezvadně. V budoucnosti možná přijde i výměna předních reproduktorů a montáž zadních.
Další vozy Škoda Fabia
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: Ronault.
Přidáno: 18.11.2015 449 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: GeorgeB
Přidáno: 16.10.2009 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.10.2008 3710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: baca42
Přidáno: 31.12.2010 8110 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2004) Majitel: Trubcic
Přidáno: 26.5.2010 7110 Majitel 9.84 Uživatelé