Recenze
BMW řada 7 728i (e38)
Technické info
Přezdívka auta Sedmička Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:220000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2793 výkon [kW]: 142 kroutící moment [Nm]: 280 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.6 maximální rychlost [km/h]: 227 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
K napsání této recenze jsem se snažil dostat minimálně rok. Důvodem stálých odkladů byl především dost ambivalentní vztah k mému vozu. Vždy, když jsem se pustil do psaní spokojen dobrými uživatelskými vlastnostmi auta, mě sedmička něčím totálně vytočila (většinou se něco porouchalo) a na recenzi nakonec nedošlo, protože jsem nedokázal napsat něco nezaujatého.
Nyní jsem auto prodal, takže bez emocí a ve stručnosti shrnu své dojmy. Nicméně si neodpustím tradiční začátek ; krátký příběh, jak jsem k BMW 728i přišel.
Takže, k tomuto autu jsem přišel tak, že jsem měl Audi A8 4.2 Quattro a zjistil, že je velice zábavná jen a pouze, když je sníh. Padlo tedy rozhodnutí vrátit se k oblíbené značce – BMW. Vyvstal však problém, co s audinou. Nechtělo se mi ji prodávat individuálně (Není to jednoduché.), ve výkupu bych dostal směšně málo, takže padla volba na protiúčet. Zároveň tím ale padla i možnost pořídit si BMW e36 328i (moje oblíbené BMW), které – nepříliš překvapivě – za A8 nechtěl nikdo vyměnit. Takže bylo nutné se v hledání vydat do vyšších sfér, e39 se mi nelíbí (ale objeví se v mé příští recenzi, protože jsem si jí nakonec koupil, ale o tom jindy), takže jako poslední alternativa zbyla e38. Úplně jednoduché to však nebylo, protože jsem si nastavil kritéria ne zrovna pasující na sedmičkovou řadu – motor R6 a manuál. V ČR se nacházela pouze jedna, takže celkem úzký výběr. Auto se jevilo, jako v celkem slušném stavu, přivezeno z Německa, tam mělo pouze dva majitele a kompletně vedenou servisní knížku. Navíc mě velice překvapilo při předváděcí jízdě. Očekával jsem podstatně horší dynamiku. Navíc mě toto BMW naprosto nadchlo skvělou ovladatelností a nastavením řízení; zvláště po několika měsících za volantem Audi. Takže když jsme se dohodly na rozumných podmínkách protiúčtu, nebylo moc co řešit a stal jsem se majitelem 728ky.
Jízda:
Vždy jsem měl celkem logickou tendenci tak trochu pohrdat základními modely. Tato sedmička, spolu s e30 316, moje vnímání značně pozměnily. Zjistil jsem, že nejvíce záleží na konkrétním modelu auta. Někdy bývá základ opravdu zoufalý i u BMW. Nicméně se sedmičkou jsem byl natolik spokojen, že v mém vlastnictví vydržela celý rok a půl.
Oplývala totiž vlastnostmi, které by člověk opravdu u takovéhoto vozu neočekával. Díky velice sofistikované konstrukci podvozku se u e38 podařilo sloučit zdánlivě neslučitelné. Auto bylo fantasticky komfortní ve městě a našich téměř nesjízdných dálnicích a zároveň velice agilní na okreskách. Nikdy bych předtím nevěřil, že s pětimetrovou limuzínou budu vyrážet jen tak se projet třeba do Českého krasu. K tomu jistě přispělo i výborně nastavené řízení s optimálním odporem v kombinaci s lehkým čumákem a trochu těžším zadkem. Vždy mě překvapilo, s jakou chutí se auto vrhá do zatáček. Rychlost na okreskách pozitivně ovlivňovaly ještě další dva faktory. Auto mělo schopnost pohlcovat nerovnosti poddajným a přitom stabilním podvozkem (Myslím, že jen málo aut by se dokázalo vyrovnat schopnosti sedmičky vypořádat se s dírami v brzdné zóně před zatáčkou a v optimální stopě při jejím průjezdu) a za druhé perfektní přehlednost karosérie. I z nejnižší pozice sedadla byla vidět celá kapota, což opravdu pomáhá při směrování auta, a to nejen v zatáčkách, ale i ve městě a při parkování. Z poza volantu se e38 jevila jako podstatně menší a obratnější vůz, než by nasvědčovala čísla v techničáku. Svou roli v tom jistě sehrála i pozoruhodně nízká pohotovostní hmotnost – s touto motorizací pouze 1 670 kg! Ještě musím poukázat na neuvěřitelný rejd a s ním spojený minimální poloměr otáčení v poměru k velikosti vozu.
V kapitole o jízdě samozřejmě nemohu nezmínit vlastnosti v oboru pro který se tato velká auta rodí – delší cesty. No, nebudu to zbytečně prodlužovat – je to super zážitek, třímetrový rozvor dělá své. Naše republika je moc malá na to, aby člověk poznal únavu z cestování. Není problém ani delší výlet – třeba do muzea BMW v Mnichově ve čtyřech na otočku. Zde významnou roli sehrávají naprosto skvělá potkávací světla, je totiž jedno, jestli je den či noc. Myslel jsem, že to je jen marketingové klišé, ale sedmička svítila opravdu famózně. Podotýkám, že vůz nebyl vybaven xenony, ale halogeny H1. Tato světla však rovnoměrně osvětlovala velikou plochu a navíc produkovala spoustu rozptýleného světla mimo hlavní kužely, takže úplně eliminovala ostrý předěl mezi světlem a tmou, takže nenastávala situace, kdy řidič netuší, co je za hradbou tmy před osvětlenou plochou. Dálková světla jsou účinná tak, že by se autem dalo jezdit za tmy snad 300...
Hnací ústrojí:
728i je základní benzínovou motorizací modelu e38. Má výkon jen 193 koní, takže na automobil nejvyšší třídy nic moc. Na druhou stranu klientela v tomto segmentu trhu je náročná, takže si žádná automobilka nemůže dovolit uvést na trh něco dynamicky podřadného. Naštěstí to platilo i pro můj vůz, takže dosahoval celkem slušných parametrů, jak ve zrychlení, tak v maximální rychlosti. (Vše v úvodní tabulce.) Subjektivně se sedmička jevila ještě živěji, pravděpodobně na to měl vliv příjemně dravý zvukový projev a nadšená reakce na plyn. Je to tím, že BMW pro tento model zvolilo krátce odstupňovanou pětistupňovou manuální převodovku. To však přináší nevýhodu v podobě vysokých otáček při vyšších rychlostech. (4 000 ve 150) Ještě by někoho mohla zajímat spotřeba – oficiálně uváděná hodnota kombinované spotřeby 10L na 100 překvapivě není nedosažitelná. Já se o to sice ani nepokoušel, ale když jsem jezdil častěji delší cesty po dálnici, tak jsem se na ní téměř dostal. Ani svižnější styl jízdy a více městského popojíždění spotřebu moc vysoko nevyženou – 12 litrů je horní hranice. Nejhorší na spotřebu je rychlá jízda po dálnici; dvousetkilometrová rychlost znamená dvacetilitrovou spotřebu. (Údaje jsou z palubního počítače, ale když teď o tom tak přemýšlím, tak bych řekl, že jsou přehnaně optimistické, protože jsem tankoval trochu častěji, než by odpovídalo výše uvedeným hodnotám. Nicméně nijak drastický rozdíl to nebude.)
Interiér, výbava:
Auto má celkem příjemný, celkem kvalitní a celkem útulný interiér. K příjemnému pohodlí přispívá dostatek místa ve všech směrech a opravdu, ale opravdu velká a dobře tvarovaná sedadla, která poskytují výjimečnou oporu úplně celým nohám i zádům. Navíc ještě dobře drží tělo v rychle projížděných zatáčkách. Ovládací prvky jsou dobře rozvrženy, jejich užívání jednoduché. Jen si BMW dalo ergonomický prohřešek u vypínače tempomatu – je naprosto zakryt volantem a jen těžko se hledá. Logické by ho bylo umístit na volant k ostatním jeho ovládacím tlačítkům.
Výbava mého vozu byla základní, nicméně poskytující vše důležité. (Jako dvou zónová klima, rádio, tempomat, .. ) No, na výbavách si moc nezapejkám, takže toto téma opustím, abych případného čtenáře nenudil.
Servis, náklady a podobné hrůzy:
Již z nadpisu vyplývá, že toto téma pro mě není příjemné. Vůz jsem zakoupil, chvíli jezdil a pak se utrhla lavina problémů. Ani se mi nechce psát celou story, takže to vezmu telegraficky. Za prvních 10měsíců bylo auto 11x !!! v servise. Plánována byla návštěva pouze jedna a to na opravu orezlinek, výměnu předních spodních ramen a klasiky v podobě provozních kapalin a filtrů. Mimo plán pak: celá náprava, termostat, topení, klimatizace, servo, nádrž, brzdiče (hodně drahá sranda – jsou vyrobeny ze slitiny hořčíku a hliníku), výfuk, spojka, plus nějaké drobné závady; asi si raději nevybavím všechno. Každopádně náklady na servis poměrně rychle přerostly pořizovací cenu auta...
Silné stránky
Výborné jízdní vlastnosti
Výborný cit a nastavení řízení
Výjimečně velký rejd a z toho vyplývající jednoduché parkování
Pohodlí
Design, jedná o jedno z nejhezčích BMW (a možná i všech aut) vůbec.
Nízká spotřeba
Auto je překvapivě zábavné
Zvuk
Slabé stránky
Poruchovost (Nevím, jestli obecně nebo jen u mojí sedmy.)
Image – někdy jsem si připadal jako majitel zastavárny nebo pasák z Dubí:-)
Někdy jí chybí síla a rychlost, sem tam je problém někoho předjet – zvláště když je to do kopce a auto je naložené.
Pazvuky, za celý rok a půl se mi, i přes opravdu vysoké výdaje za servis, nepodařilo všechny eliminovat
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Devět let jsem jezdil se všemi auty do servisu k p. Březinovi a byl opravdu spokojený. Ale pak, když jsem k němu dal na velký servis Sedmičku, tak to opravu naprosto nepochopitelným způsobem odflákl. Navíc jsem později zjistil, že mi vyúčtoval práci, kterou neprovedl....
Nyní jezdím k p. Cvrčkovi do Vysočan a vše je perfektní.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval v klasickém bazaru v Čakovicích, zároveň jsem tam nechal na protiúčet Audi. Jednání prodejce bylo překvapivě korektní. Bylo již po druhé, kdy mě bazar, do kterého bych to neřekl, příjemně překvapil.
Další vozy BMW řada 7
-
BMW řada 7 (1998) Majitel: korrado
Přidáno: 14.4.2012 2910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 7 (1996) Majitel: korrado
Přidáno: 2.2.2014 148 Majitel 9.89 Uživatelé
-
BMW řada 7 (1997) Majitel: 100RM
Přidáno: 18.11.2008 149 Majitel 9.82 Uživatelé
-
BMW řada 7 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.2.2009 1610 Majitel 9.73 Uživatelé
-
BMW řada 7 (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.9.2008 4010 Majitel 9.60 Uživatelé