Recenze
Honda Civic Type-R
Technické info
Přezdívka auta CTR Rok výroby 2008 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 148 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.6 maximální rychlost [km/h]: 235 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 485 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Teď anebo nikdy říkám si, když vidím inzerát na prodej bílé Hondy Type-R. Auta se mi líbila odjakživa, ale nikdy jsem nepatřil mezi ty ortodoxní fanoušky, kteří by měli v dětství vylepené plakáty všech modelů Lamborghini a víkendy se třepali s pivem v ruce u Velké ceny. Podobně jako ve filmech a videohrách, i v rámci aut jsem si musel najít to svoje, co se bude dostatečně vymykat a zároveň bude mít jistou kvalitu….no řekněme jízdních vlastností. K těm mám sice pár připomínek, ale o tom až později. Moje volba srdcem padla jednoznačně na Hondu Civic Type-R a jsem o tom autě přesvědčený od první chvíle, kdy jsem jí před lety zahlídl v Top Gearu, kde jí dával Jeremy pěknou čočku, až po aktuální ohlédnutí se za zamčeným autem při každém parkování před domem.
Jak už jsem psal, auto jsem vybíral srdcem a hlavou jsem si musel jen zdůvodnit, že mi vlastně tvrdý podvozek nevadí, že je dostatečně velké i pro malou rodinku přestože má jen tři dveře a že se s ním vlastně dá občas jezdit i úsporně, přestože je schopno pod plným plynem sežrat i trávu kolem cesty. Než jsem dospěl k onomu inzerátu bílé CTR, patřilo procházení Sauto a mobile.de k mým denním kratochvílím. V průběhu roku, možná dvou, jsem tak znal nazpaměť všechny možné nabídky CTR po celé Evropě a měl jsem slušný přehled, v jakých cenových relacích a stavech se dají pořídit. Ostatně můj dosavadní povoz - Felicie už začínala s každým novým měsícem vykvétat do sytě rezavých odstínů a hlásila se neodbytně o místo na střídačce.
Mimo CTR jsem měl v merku i pár alternativ, kdybych náhodou nesehnal slušný kus za rozumné peníze. Předně to byl lidový vůz Golf GTI. Dynamikou naprosto konkurenceschopný, po všech stránkách solidní vůz…vzhledově ale také formální až nudný. Dalším kandidátem byl Focus ST, ale čím více jsem se na něj díval, tím více mi přišel všední. Obzvlášť když se STčko postavilo přímo vedle CTR. Poslední z alternativ byl Renault Clio RS, které je sice hravé a divoké, ale také malé autíčko a je to Renault no. Takže jsem si opsal kruh a vrátil se zpět k Hondě Type-R. Na internetech se zjevila nabídka bílé CTR s relativně nízkým nájezdem a s cenou, která odpovídala mým představám i stavu auta. Nechal jsem si to nějakou dobu projít hlavou, jeden dva telefonáty, zkušební jízda a už jsem Hondu parkoval před domem.
Jaké je tedy užívat CTR v každodenní praxi? Podstatné je slovo „užívat“. Jakmile máte v nádrži plnou 100 oktanového nektaru, před sebou okresku bez děr a záplat, máte zaděláno na krásný zážitek. Auto drží jako přibité a v běžném provozu je opravdu těžké jít s ním na limit. Jednak mi to strach a pud sebezáchovy nedovolí a také chci ještě chvíli pojezdit a nehodit to při první příležitosti do škarpy. Vzhledem k tomu, že CRT používám jako jediný povoz ke každodennímu ježdění, většinu času strávím mimo ideální trasy. Tedy ve městě a na cestách, které jsou všechno možné jen ne krásně rovné. V revíru takto špatných cest je dobré zatnout zuby, protože otřesy můžou být často vražedné. Kombinace tvrdého podvozku a osmnáctipalcových nízkoprofilových kol, jak si asi dokážete představit, nežehlí nerovnosti právě ideálně a auto je v padesátkách dosti nevrlé.
Jak bývá zvykem, na konec jsem si nechal to nejlepší…motor. Pokud někdo nemáte přehled o technologii VTEC, doporučuji proletět wikipedii. V provozu to vypadá nějak takto – dvoulitrové, 201 koňové srdce auta tepe do 5,4tis, otáček v poklidu s „nízkou spotřebou“ a bez výraznějšího zvukového projevu. Po překročení hraníc 5,4tis. otáček CTR citelně zrychlí, začne řvát a vůbec působí jako vzteklý pes, kterému byl sundán náhubek. Celé to divadlo trvá až do 8tis. otáček kdy zasáhne omezovač, nebo do přeřazení. Pokud řadíte nahoru a máte těžkou nohu na plynu, motor v ostrém režimu zůstane i po přeřazení a komedie pokračuje. Je to prostě v dnešním automobilovém světě docela unikátní zážitek a moc auto do takových otáček nepošlete. Mimochodem stejný motor používal i Ariel Atom, který umí svému řidiči pěkně upravit fazónu. Fungl nová Honda Type-R 2015 už od tohoto přístupu bohužel upustila. Z důvodů plnění emisních limitů používá turbo a redline se rozbliká o 1tis. otáček dřív.
Silné stránky
Dvoulitrový motor, který se nechá roztočit do 8tis. otáček.
Slabé stránky
Na špatných cestách vyklepe plomby v zubech.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V průběhu dvou let jsem to vzal pěkně od podlahy a níže je výčet servisu, který jsem na CTR provedl:
- Nová orig. spojka
- Komplet brzdy (vzadu ATE, v předu Brembo)
- Svíčky Denso
- Nový vzduchový filtr HKS
- Nový kompresor klimatizace
- a pár dalších drobností
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zpětně musím předchozího majitele krapet zkritizovat. Péče o auto nebyla právě příkladná a docela mi trvalo, než jsem vychytal vše na úroveň, se kterou jsem spokojený. Naštěstí je to jen stroj a vše jde vyměnit/vylepšit/opravit.
Novinky v recenzi
Civic Type-R je na prodej
Čas pokročil a přestože je Civic překvapivě prostorný, tři dvířko už nedostačuje. Proto je nyní auto na prodej. Pokud by měl někdo zájem o svižné a velmi zábavné auto, které má za sebou svědomitý servis, klidně se ozvěte.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/honda/civic/17305795?goFrom=list
Další vozy Honda Civic
-
Honda Civic (2008) Majitel: padam
Přidáno: 23.2.2008 44010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Honda Civic (2007) Majitel: sebinko
Přidáno: 10.1.2011 159 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Honda Civic (2009) Majitel: .andrej.
Přidáno: 27.7.2010 409 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Honda Civic (2007) Majitel: vavron69
Přidáno: 22.5.2017 149 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Honda Civic (2008) Majitel: honzamo
Přidáno: 24.11.2014 89 Majitel 9.85 Uživatelé