Recenze
Škoda Felicia EFF654F
Technické info
Přezdívka auta Felda Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:133600 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 50 kroutící moment [Nm]: 106 maximální rychlost [km/h]: 162 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 447 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Když jsem se rozmýšlel ve svých dvaceti poprvé co bude moje první auto uvažoval jsem o různých zahraničních vozech, 206tky, nějaké ty větší francouzské starší 406tky, jenomže peněz je vždycky málo a když byla možnost dostat za rozumné peníze tuhle krásku bylo rozhodnuto že budu mít tuhle felicii v kombíku. Tak jsem do ní šel. A tím to začalo..
Felicii zná v česku každý, první návrhy vznikaly již v roce 1991 a od roku 1992 vznikaly již testovací verze nového modelu který nahradí model Favorit. V roce 1993 již vznikaly ověřovací série a v roce 1994 se již začalo s výrobou modelu. Felicia dostala do té doby nevídané věci pro Škodovku a dá se tedy říct že již ona zčásti započala novou éru české automobilky. Dostala nové motory o objemech od škodováckého 1.3 přes benzinovou 1.6 po naftovou atmosféru o objemu 1.9. Od roku 1997 se již započalo s montáží nové masky chladiče. A tak vydržela až do konce své výroby v roce 2001. Zavřšila tím pádem také starou éru automobilky protože po ní vyráběná Fabia již neměla s bývalými produkty značky kromě motoru 1.4 MPi nic společného. Zároveň ji ovšem možná chybí ta jedoduchost malého auta. Ta moje je vyrobená tedy v roce 1998, je teda už s novou maskou v pěkné modré metalíze, auto má drobné odřeninky na laku ale to nemá cenu řešit a má drobnou korozi na pátých zadních dveřích, a na předním levém blatníku. To se ještě spraví at se moc nerozleze. JInak je tahle Felda ještě v dobrém stavu. Všechno funguje jak má, což mě potěšilo. Hodně felicii je dnes v opravdu špatném stavu.
Výbavu mám na Felicii solidní, jedná se o tu vyšší GLXi, na autě mám litá kola, lakovaná zrcátka a kliky a přední mlhovky. Uvnitř mám navíc elektrická zrcátka, středovou konzoli, obstojně hrající rádio, výškově nastavitelnou sedačku. Chybějící ABS a airbagy mě netrápí nepotřebuju je mít. Jsem ale rád že je uvnitř čtyřramenný volant, líbí se mi mnohem víc než klasický dvouramenný, při parkování jsem si sice občas zatroubil ale nakonec už jsem si našel polohu kdy netroubím. Jediné co mi trochu chybí jsou elektrická okénka ale co jsem slyšel tak hodně často se kazí tak nakonec jsem si i mohl oddechnout že mám klasická švihadla která jsou sice staromódní ale aspon se na tom němá co porouchat.
Jízdní vlastnosti jsou dány dobou vzniku, a tím že už má taky něco najeto, Ovšem auto je proti ostatním autům té doby výrazně nedotáčivé, je poznat neklid od předku. Ano když to přeženete což se už stalo tak se jen tak neurve, ale ten pocit když je předek zabořenej v asfaltu to nechcete. Navíc je poznat jak je auto nervózní celé se kroutí a je to jako jízda na divokém býkovi. Z toho již plyne že náklony karoserie jsou větší ale na to se dá zvyknout. Auto zvládne i díry ale dává to zvukově najevo ( tento hluk ale nevadí protože to překryje zvuk audia :) ) Od náprav se tedy ozývají rány, které nejsou téměř ničím odfiltrované a auto lehce v zatáčce odskočí. Na každé díře se něco rozvrže ale stačí trochu ťuknout do příslušného dílu a je ticho. Někdy je to téměř hra na schovavanou vyhledat zdroj pazvuku :D . Jak již bylo zmíněno nahoře auto nemá posilovač a je tudíž poněkud toporné a reaguje pomalu ale jistě, trochu i se zpětnou vazbou, je ovšem tuhé. Volant má větší průměr ale při absenci poslivače to asi jinak nejde. Řazení je i po výměně poměrně tuhé a nepřesné a musí se vědět kam se trefit, je tam poznat konstrukční stáří, ale jakmile si člověk zvykne nedělá to problémy. Brzdy reagují pomaleji nemají ABS takže se blokují na sněhu a potom to jsou spíš motorizované saně. Ale to nevadí na to si časem zvyknete a naučíte se s tím pracovat.
Motor je klasický 1.3 MPi, padesátka, kterou zná snad každý. Je sice líná a není nejtišší ale kdo to pořád nehoní to stačí. Pěkně zatahuje až okolo 2000 až 3500 otáček kdy zatahuje tak akorat aby to stačilo a zároveň mě nesežere. Ovšem i tak je předjíždění adrenalin. Spotřeba je na okreskach okolo 6 litru a ve městě 8-9 litru což se dalo čekat. Její výhodou je ovšem servisní nenáročnost a tak ji aspon dopřávám olej a takové záležitosti co nejpečlivěj za necelý rok co ji mám jsem měnil už dvakrat. Do toho ještě rozvody a jezdí jako za mlada.
V interiéru je místa opravdu dostatek a jsem nakonec i rád že mám kombíkovou felicii, protože kufr je vážně obrovský, a víko se otvírá příjemně vysoko. Vzadu je místa tak jako v malém autě, takže na to at se tam vzadu někdo rychle sveze to stačí. Vepředu je místa dost, a přístrojová deska je pohledná.I když plasty jsou tvrdé a světlé nevypadají strašně. Občas jsem se vzhledem k tomu že jsem nemohl najít polohu bouchal do přístrojovky ale jak jsem si polohu optimalizoval tak už je to v pořádku a jsem naprosto spokojený. Sedačky jsou malé ale sedět se na nich dá, ale pár centimetrů navíc by neškodilo. Možná by se hodila loketní opěrka ale to už bych byl zase moc naročnej.
Jak by se mohlo zdát tak Felicia není dokonalé auto, není ani tím nejlepším co se dá koupit. Ale má jednu věc která podle mě mnohým novějším autům chybí. Je to možná poslední auto ze staré školy, Auto kde slyšíte kde všechno pracuje, to jak řadíte, to jak cítíte to jak motor pracuje, musí se zabrat v řízení..má to něco do sebe a řízení mě opravdu baví. To auto bylo možná prvním krokem Škodovky k západu a to že se někdy dělala a v takovém počtu jen dokazuje že splnila svůj účel. A nebudu litovat toho že jsem někdy Felicii měl a pokud někdy pujde z domu bude mi to líto protože mám to auto rád i když trochu zlobí a ponadavám si. Felicii zdar!
Silné stránky
Ceny oprav
Prostornost
Vzhled palubovky
Slabé stránky
Tuhé řížení
Nepřesné řazení
Přenos hluku do interiéru-plasty, nápravy..
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Nejdřív vadná páčka blinku- blikaly dálková a tlumená světla, následně už šli jenom dálková ( oprava svépomoci díl cca 300kč)
Po technické se měnilo víko ventilů a vyvařivalo se ( servis cca 1000 kč)
Na jaře se měnily rozvody, veškeré filtry, řazení- servis a celkově asi cca 5000 možná i víc radši jsem to nepočítal :D )
Následně mě zradil startér a po ujetí pár metrů se rozpadlo řazení takže supr ( jenom starér za 1200 a to řazení se musí spravit)
Nejdou otevírat zadní dvěře vlevo ale jenom zvenčí takže když někdo nastupuju otevřu mu já ( edit. otevřít jdou ale musí se na kliku tak nějak zvláštně tlačit, nechci ji urvat tak to radši otevřu zevnitř :D)
Novinky v recenzi
21.4.2016
tak felda je odepsaná a brzo tu začnu psat recenzi na Fabii, která stojí pod barákem. Snad bude aspon tak dobrá.
31.3.2016
KONEC :(
tak do mě vrazil blbec zezadu a mám pokroucenej celej rám vzadu, oprava je nerentabilní..
Felda jde na vrakáč,aleje to kámoš nadoživotí a nejlepší první auto co jsem si mohl přát
30.03.2016
Ahoj
tak po zimě opět nějaké ty opravy a zase necháme několik papírků v servisu, ale hlavně ať to jezdi, felda zvládla zimu bez ztráty kytičky ( ono sice zase vykvetla, ale to nevadí )
Hlavně ať jezdí dál jak to jde..jenom mě v zimě potrestala za to, že jsem jí přiliš naložil a dostal ji do hodin, holka šikovná všechno zvládla
závada n.2
takže auto nestartovalo, dobrý vadnej startér bych přežil..ale že se utrhne celej kloub u řazení a auto ujelo asi 20 metru ze servisu to mě važně už dostalo :D
jaro
tak na jaře dostala nový olej, vyměnili se i svíčky, filtry a halvně řazení a rozvody šli na výměnu, takže mam od toho klid, zvuk se sice moc nezměnil ale o to nešlo hlavně at jsou v pořádku
STK
takže auto je po technické a nakonec ji mám, stejně šlo do servisu na vyvaření nějaké té koroze u předního levého tlumiče a na přetěsnění u zdvihátek ventilů, trošičku tam ten olej lital tak už nebude :) jinak klasika a auto je po mechanické stránce úplně v pohodě což je paráááda
nové věci
tak přezouvání kol už je tady a ja jsem potřeboval pouze na předek takže zatim mam přezuty na nový přední a na zadních ještě něco málo nad mám ale stejně tam pujdou nové, při přezouvání zjištěn poškozený litý disk takže na jaře musim sehnat nové :)
závady n.1
no budu stručný nejdou zapnout tlumená světla, páčka vyměněna nyní se zaměřím na tlačítko a pojistky a relátka tak snad to bude jenom v tom abych mohl jezdit :) auto momentálně stoji protože bez světel jezdit nebudu takže novinky přibudou až se přijde na to kde je problem :) to tady potom přípíšu do editu
edit, pačka je nová ale stále to nefunguje, už nevim čím by to mohlo být, auto musí do servisu tak jsem zvědavej jakou cifru na mě vytáhne..nakonec teda i nová páčka co byla koupena byla vadná, ochotně vyměněna a konečně mužu jezdit :)
28.9.2014
tak dneska výměna za nový olej, to dopadlo dobře, následné zbavení se koroze dopadlo o něco hůře, koroze jsem se sice zbavil co to šlo, ovšem barvení dopadlo tak jak jsem čekal víceméně hůře, pro mě z toho plynou zkušenosti a hlavně to že vím jak to příště udělat lépe, dodám výsledek v oblasti předního blatníku kde jsem se na sebe opravdu naštval, abych byl upřímý, koroze je zahnána ovšem páníček podělal lakování, o výsledku si můžete udělat obrázek sami, dělal jsem to poprvé tak se to ovšem dalo čekat příště to bude lepší :) a samozřejmě se to pokusím dát dokupy a hlavně aby se to ladilo se zbytkem karoserie
30.9.2014 zustal jsem stat před barekem a nešli mi zhasnout dalkový světla tak jsem to nakonec nějak rozchodil tak snad už to bude v pořádku každopádně tu páčku asi stejně vyměním :)
lemy
rád bych poprosil o radu ohledně těch nových lemů zadních blatníků jestli někdo neví metodu nebo radu jak je zabarvit tak aby zapadly do celkového laku auta(do komentářů, nebo zpráv moc děkuju), jinak mě nepěkně překvapilo počasí chtěl jsem vyměnit olej a vono pořad jenom pršelo takže nakonec nic a musi se čekat A děkuju za pozitivní hodnocení :)
edit, noční fotky jsou pořízený telefonem, takže malá kvalita ale něco noveho
Další vozy Škoda Felicia
-
Škoda Felicia (1999) Majitel: Aspire
Přidáno: 3.1.2010 39210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1997) Majitel: tomasino
Přidáno: 22.11.2009 159 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1998) Majitel: georgerob
Přidáno: 26.5.2009 439 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1995) Majitel: liborauta
Přidáno: 17.7.2009 129 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1996) Majitel: ThomasHK
Přidáno: 31.1.2010 359 Majitel 9.87 Uživatelé