Recenze
Technické info
Přezdívka auta Modrej, Sup, eMBé Rok výroby 2020 Koupeno nové najeto [km]:7 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1968 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 3000 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.1 maximální rychlost [km/h]: 220 počet rychlostí: 7 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 3.9
Popis vozu
Velké, komfortní a praktické auto.
Silné stránky
Spotřeba, světla, prostor.
Slabé stránky
Sedačky.
Podrobný popis
Další v sérii, kterou v roce 1995 začal VW Vento, něco km Audi 100, Audi A6 TDI, pokračovala Octavia I (1997), Vectra II (2001), Vectra III (2005), Passat B6 (2006), Passat B6 (2010), Passat B8 (2015).
Kromě 2.5D stovky, samozřejmě všechno turbo diesel.
Hlavní přínos této technologie vidím ve výborném pocitu při sešlápnutí plynového pedálu, jako reakce na nízkou spotřebu a dobrý krouťák.
Takže vzhůru do dalších pětadvaceti let s TDI!
Výběr
Uvažoval jsem hlavně o dalším Passatu, ale protože se cena každých pár let zvyšuje (cca o sto tisíc korun za čtyři roky), vycházelo by to na benzín. Náklady by byly o dost vyšší.
Další varianta byla Kodiaq, kde ale nejnižší specifikace, na kterou by mi rozpočet v naftě a automatu vycházel, nevypadá moc hezky. Samozřejmě jde také pouze o přední pohon. Superb má pár maličkostí navíc (světla LED, funkce corner) a zdá se mi, že facelift vypadá dobře.
Případnou úsporu volbou benzínového motoru s benefitem vyšší specifikace jsem nakonec vyřadil.
Vychází to na TDI s DSG7, připlatil jsem si za asistent slepého úhlu a zadní airbagy navíc.
Karoserie a barva
Modrou barvu jsem zvolil proto, že je jako jediná bez doplatku. Svým způsobem nenechává nikoho na pochybách: Toto auto si na nic nehraje, leda snad, že si na nic nehraje.
Auto ve skutečnosti, ale i na fotografiích, vypadá tak, jak má – totiž jako poměrně hodnotný a důležitý předmět běžné denní spotřeby.
Mám za dobré znamení, že se mi při jízdě v tomto modrém voze, s puštěnou audioknihou Marka Mansona o „umění mít všechno u prd@le”, rozlévá na tváři spokojený úsměv.
Přesto – jak se dočtete v dalších odstavcích – některé zkušenosti z prvních pár set km nejsou úplně pozitivní.
Motor a řazení
S motorem mě kluci (a holky) od Škoda Auto malinko rozladili. Už před půl rokem avizovali nástup TDI EVO. Nehledě na to přivezli vozidlo vyrobené 23.ledna 2020 s původním vznětovým čtyřválcem. Útěchou mi budiž názor zkušených řidičů, že totiž nová verze motoru je první roky – než se podaří vychytat problémy výroby i chyby vývoje – jen pro zlost.
Motor je ve srovnání s Passat 2015 samozřejmě o něco tupější. Akcelerace je ve vyšších rychlostních stupních pocitově slabší, a i když není vysloveně letargická, je to opět příspěvek k oddělení řidiče od dějů mezi běsnícími živly ve spalovacích komorách a vozovkou.
Jízdní vlastnosti – reakce řídící jednotky
Možná rovnoměrnější rozložení váhy (těžké páté dveře) zapříčiňuje hrabání při prudkém sešlápnutí plynu. A to přesto, že jsou na autě hezké pneumatiky Good-year. Divné je, že se mi něco podobného stávalo na i novém Passatu – a jen první týdny. No, je docela možné, že nějaká samoučící rutina v řídící jednotce věc během pár tisíců kilometrů eliminuje tak, jak to v Passatu udělala s čelním radarem hlídajícím kolize – během pár měsíců se algoritmus přestal chytat každého sloupku u plotu, kolem kterého jsem s vozem plul. Jasná známka, že si falešné poplachy zaznamenává, a adaptuje se na styl jízdy.
Jízdní vlastnosti – houpání
No ano, jízdní vlastnosti jsou divné. Ve srovnání s Passatem sice cítím mnohem lepší stabilitu na rovných úsecích dálnice bez bočního větru. Auto se ale poměrně značně houpe, a to nejen podélně, ale také na strany. Zvýšená je i související, až nepříjemná, citlivost na poryvy bočního větru. To je problém z hlediska řízení, ale nemůžu potvrdit, že by to ovlivňovalo pocit dalších cestujících ve voze.
Lze také říct, že charakter podvozku a pneu s vysokým profilem dává naprosto zapomenout na jakékoliv běžné i větší nerovnosti, a to včetně horších železničních přejezdů, a podobně. No, SUV hadr.
Jízdní vlastnosti – vnitřní hluk
Odhlučnění je výborné i proti Passatu, a také vibrace jsou velmi příjemně odizolovány. Tady Sup dostává plný počet bodů. Jak už bylo zmíněno, také o ránách od podvozku nemůže být ani řeč.
Volant, sedačky a pravá noha
Volant je perfektní, kromě ovládání tempomatu, viz další odstavec. Sedačky jsou ale o poznání horší, posezení je o notný kus méně příjemné. Správnou polohu zatím hledám. Pro mě je problém především u sedací plochy. Plochá sedací část je v zadní části doslova nedostatečně polstrovaná, celek je moc plochý, prostě levný.
Pravá noha spíše OK, ovšem už v prvních stovkách kilometrů je mi jasné, že v Passat bylo plocha tunelu, o který se opírám, příjemnější.
Ovládání tempomatu
Ovládání tempomatu (se kterým jsem zvyklý neustále manipulovat) je snad ještě pitomější, než na Passatu B8 se základním volantem. Vypínání je totiž tou titěrnou páčičkou na horní straně páčky sdruženého ovladače blinkr-tempomat. Páčička má tři polohy: zapnout, vypnout, a úplně vypnout, takže pokud potřebujete tempomat deaktivovat jinak, než přes brzdový pedál, je nutno páčičku malinko posunout nepřirozeným směrem.
Jízdní vlastnosti – plachtění
No, a tady je další problém: Byl jsem zvyklý vyřadit tempomat, nebo sundat nohu z plynu a dojíždět mírně zpomalujícím vozem např. do kolony, ke křižovatce, atd. bez jakékoliv intervence přes brzdový pedál. To už teď spíše nepůjde: Tzv. plachtění je další rádoby finta na ušetření pohonných hmot, kdy se převodovka zcela odpojuje. Výsledkem je, že můj zvyk velmi málo používat brzdu bere jasně za své. No, a že by se majitel auta této generace dočkal prakticky doživotní výdrže brzdných kotoučů, jako to bylo u mých přechozích Passat B6 a B8, to můžeme nejspíše také svorně zapomenout.
Smrad
Mám velkou výtku. Po najetí pár desítek kilometrů se začal vypalovat jakýsi krám v trase výfukových plynů, no asi se jedná o AdBlue pícku. Koukal jsem pod auto, smrad se linul od válcovité věci, mám za to, že s nápisem Made in China.
Když si koupíte kamna na tuhá paliva, taky bude v návodu napsáno, že první topení má probíhat při otevřených oknech, budou se „vypalovat“. Tohle přesně se stalo na mém voze, nejspíše proto, že jsem dost kilometrů, které padly do prvního cyklu tohoto reaktoru, jezdil prostě pomalu (křižovatky, městečko, atd.).
Chemický smrad, který se linul (teď už je to OK) z pod auta vzbuzoval dojem, že tam něco regulérně hoří. Nemyslím si, že je dobře, když u auta za hromadu peněz, musím při čekání na zelenou koukat, jak na přechodu matky polekaně ustupují s dětskými kočárky dále od mého nového vozu, v obavě z blížící se neodvratné exploze.
To by tak, prozatím, bylo asi všechno, uvidíme jak se Sup osvědčí v dalších měsících. Zatím si u mne vysloužil hrdé označení 1000MB – víte, co znamená tahle číslovka a tyhle dvě písmena u boleslavského auta :-)
Novinky v recenzi
Stockholmský syndrom
Po 36 tisících kilometrů musím přiznat, že se můj pohled na auto dost změnil: Motoricky se mi zdá naprosto vyhovující, s plachtěním nemám problém, převodovka se mi zdá řadit zcela správně a efektivně.
Všiml jsem si dvou věcí:
1. Jde o báječné auto pro jízdu v ČR, kde se skvěle projevuje houpavé odpružení a vysokoprofilové pneumatiky. Umožňují ignorovat díry a další nerovnosti vozovky ve městě i v příměstském provozu.
2. Je zcela nevyhovující, pokud vyjíždíte, byť jen občasně, na německé dálnice. Při stopadesáti a výše se dálnicí pohybuje jako gumová loďka na vzdušných vlnách. Výsledkem je opravdu strašný pocit.
Tady je dobré si uvědomit, že se bavíme o základní specifikaci modelu, a že recept je tady asi prostý: Pro cesty do zahraničí zvolte (mnohem) větší průměr disků a pneu s nižším profilem.
Přidávám několik fotek dokladující těžký život rodinného přibližovadla.
Je to TDI EVO?
Tady je anoncováno nové tédéíčko:
https://www.skoda-storyboard.com/cs/tiskove-mapy/skoda-superb-tiskova-mapa/motory-premiera-prvniho-naftoveho-motoru-generace-evo/
Jako 11. obrázek jsem nahrál fotku motoru bez krytu.
Bylo by fajn, pokud by se někdo ze znalců a expertů pokusil odhadnout, jaký typ motoru vlastně v autě je..
Přidat názorDiskuse: Škoda Superb
- Re: nechápu to 15.03.2020 13:46 Arese
- Re: Re: Krásné auto,... 15.03.2020 13:45 Arese
- nechápu to 06.03.2020 09:00 Duke_Nukem
- Re: motor 29.02.2020 09:26 Rasto
- motor 28.02.2020 16:44 Đawson
- Re: Krásné auto,... 27.02.2020 08:34 Rasto
- Krásné auto,... 26.02.2020 20:49 Arese
- Re: Re: Superb 26.02.2020 13:05 palix
- Re: Superb 25.02.2020 21:38 M1A
- Superb 24.02.2020 12:47 palix
- Fotka motoru 23.02.2020 17:42 M1A
- Re: Re: Evo 23.02.2020 17:39 M1A
- Re: Evo 23.02.2020 17:11 zewlak
- Evo 23.02.2020 11:52 Igor Helesic
Další vozy Škoda Superb
-
Škoda Superb (2021) Majitel: Technoid
Přidáno: 1.6.2021 629 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Škoda Superb (2018) Majitel: poterienko
Přidáno: 1.10.2020 169 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Superb (2015) Majitel: Ámos Kl
Přidáno: 13.3.2016 4510 Majitel 9.70 Uživatelé
-
Škoda Superb (2015) Majitel: martin0102
Přidáno: 21.11.2015 98 Majitel 9.63 Uživatelé
-
Škoda Superb (2015) Majitel: zakkwylde
Přidáno: 26.9.2018 510 Majitel 9.54 Uživatelé