Recenze
Lotus Elise Mk2
Technické info
Přezdívka auta Lotus Elise Rok výroby 2002 Koupeno ojeté najeto [km]:47000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 90 kroutící moment [Nm]: 172 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.7 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Předem by bylo asi dobré napsat pár slov o historii automobilky, protože popsat zde jen Elise, i přesto jak mám ten model rád, prostě nestačí a žádný opravdový motoristický fanoušek, by se s tím nemohl spokojit.
Lotus Založil v roce 1952 Colin Chapman, respektive Anthony Collin Bruce Chapman (to jen pro objasnění oněch čtyř písmen CABC ve znaku). Chapman vystudoval Vysokou strojírenskou školu a stal se uznávaným inženýrem. První návrhy ale začal kreslit ještě při studiu. Do stavby prvních automobilů se Colin pustil až o několik let později. Paradoxně až poté, co výkresy ukázal své manželce, která ho přesvědčila, aby začal se stavbou alespoň několika vozů.
Tehdy byla Capmanova továrna ve stáji za železničním hotelem v Hornsley . Tam i začal vyrábět první automobil - Lotus Mark 6. Ve větším počtu se ale začal vyrábět až Lotus Seven, jímž se také automobilka proslavila. Poté následoval slavný a Elite, který se proslavil i na závodní dráze,Elan, Europa, Elite, Eclat, Excel Esprite,Elise, Exige ..atd . Od 60. let Lotus sídlí v moderní továrně s testovací dráhou v Hethelu. Toto místo je na bývalé základně RAF a testovací trať je na části bývalé ranveje. Snad i proto má Lotus, díky perfektním podvozkům a řízení, jedny z nejlépe ovladatelných aut na světě a snad i proto Lotus tvoří a vynalézá různé vychytávky pro vozy snad všech větších světových automobilek.
Od roku 1958 do roku 1994 se Lotus aktivně a konkurenceschopně zúčastnil F1. Za Lotus jezdili i piloti jako byl Ayrton Senna či Tim Clark. Dnes je Lotus ve Formuli 1 zpět, a jestli se jeho slavné dny vrátí, může ukázat jen čas. Omluvte mě, ale o Lotusu v F1 více psát nebudu, protože by to vydalo na několik stránek. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- LOTUS ELISE
V roce 1994 se začalo pracovat na novém modelu. Měl to být pěkný dvousedadlový roadster, který dále ponese filozofii Colina Chapmana.„ Přidejte výkon a budete rychlejší na rovince, uberte hmotnost a budete rychlejší všude.“ Povedlo se!
Dostal jméno Elise (po vnučce tehdejšího předsedy Lotusu-Romano Artioli). V roce 1995 byl za zjevné radosti tisku představen na Frankfurtském autosalonu. Elis byl nejen pěkný (za což se zasloužil Julian Tomson), byl také velmi technicky vyspělý a extra-lehký. Jeho pohotovostní hmotnost činila pouhých 755kg, karosérie byla celá z laminátu a podvozek byl, jako první na světě, vyroben epoxidovým spojením hliníkových lišt, stejně tak, jako extrudované hliníkové sloupky odpružení a hliníkové matice brzdového kotouče. Díky tomu všemu i přes jeho nízký výkon (88kW), sprintoval Elise z 0-100km/h za 5.9s.
Když v polovině května roku 1996 sjel z výrobní linky první automobil, byly v té době levné roadstery všude - Mazda MX-5, Toyota MR-2, BMW Z3, MGF i Fiat Barchetta. Základní Lotus Elise se velmi brzy, na pomyslném žebříčku těchto automobilů, objevil na samotném vrcholu a to i přesto, že si ho majitelé pořizovali jako 2. či 3. auto. Bylo to dáno bezesporu jeho jízdními vlastnostmi, ostrým, přesným řízením a jeho výbornou ovladatelností.
V roce 1997 musel LOTUS dokonce přehodnotit a zvětšit počet vyrobených kusů z původně plánovaných osmi set na 2500. Ale i přes větší zájem, Elise ke každodennímu užívání prostě nebyl. Vynikal spartánským interiérem, špatným nastupováním a úplnou ignorací ke komfortu řidiče a spolujezdce. Jediné, co uvnitř připomínalo běžný automobil, byl volant a rádio.
Mk2
Lotus Elise mk2, který zde prezentuji je výsledek faceliftu, jímž Elise prošel v roce 2000. Lotus ho prezentoval sloganem ,,nejlepší je ještě lepší” - vyšší výkon, styl, zpracování a kvalita.
V této podobě ho zná snad každý pořádný fanda do aut, či fanda do závodních her. Bohužel, ale i přesto, bude nejčastější otázkou, kterou od lidí uslyšíte ,,co to vlastně je?“. Příjemnou výjimkou budou právě výše zmínění fanoušci PC her od kterých často, velmi často slyšíte, jak si s tímto vozem v té a té hře užili spoustu zábavy. A o tom je Lotus Elise i v reálném světě-o zábavě!
Není to kabriolet na plouživou jízdu po bulvárech, ale ani lamač rychlostí na dálnicích. Klikaté silnice a okruhy- tam v něm najdete zalíbení, tam se z Vás stane zase malý kluk s úsměvem od ucha k uchu. Umí královsky pobavit, ale také umí potrestat. Tvrdě potrestat! Drží na silnici jako přilepený a do zatáček v něm budete vjíždět takovou rychlostí, až budete pochybovat o fyzikálních zákonech, ale nedej bože, aby jste je opravdu porušily.Schopný řidič s ním dokáže na zatáčkovité trati vyprášit kožich mnohem silnějším autům, ale v opačném případě, Elis zdůrazní nedostatky řidiče, trestá chyby a na rovinkách Vám rozhodně získat sebevědomí zpět nedovolí, protože pokud si rychlost neudržíte, nedokážete ji znovu nabrat. Jestliže ho ale pochopíte, probudí ve Vás takového závodního ducha, že ochotně obětujete prostor, pohodlí a mobilitu páteře, kvůli lepším jízdním vlastnostem. Jednoduše mu propadnete na okruhu i klikatých okreskách.
Zajímá tedy někoho, že komfort v něm nenajde, nastupování je stále hrozné a interiér je skoro stejný jako u Mk1?
Odpovím si sám. Lidem co touží po čisté zábavě z jízdy, lidem jako já, to ani v nejmenším vadit nebude, ale ostatním řidičům, a těch je bohužel většina, to vadit bude a raději si pořídí jízdními vlastnostmi o trochu horší automobil, kterým ale budou moci jezdit každý den na nákupy i do práce. Proboha vždyť i výdechy topení jsou i v tomto Elise nasměrovány jen na nohy a okna.
Lotus tedy, ani tímto, dle mého názoru, podařeným faceliftem, jiný tip zákazníků nezískal, protože Elise stále zůstal drůhým či třetím autem.
Mě je to ale jedno, já mám prostě pro tyto automobily slabost.
To byl rok 2002, od té doby se v Elise samozřejmě spoustu změnilo. (Nemluvím jen o motorech, které od neustále laditelného Roveru K-serie v roce 05 přešli k Toyotě VVTL (samozřejmě s řídící jednotkou Lotus), ale i o popsaném interiéru, který už se i v Elise stal snesitelnější.
Už na jaře roku 02 v něm proběhla menší modernizace,která přinesla o něco málo více místa v interiéru,hodnotnější vybavení a klimatizaci
Když bude zájem o popsání Elise od roku 02 dál – mohu to za čas udělat,
Lotus bohužel patří mezi těch několik značek, které se k nám oficiálně nedovážejí a proto se snažím tuto značku posílit, dovozem, prodejem a následným servisem v ČR
*23.9. 2011 oprava. Oficiální dovoz nových automobilů značky Lotus zajišťuje od roku 2011 Lotus Cars Praha.
To ovšem neznamená, že L-P přestává existovat. :)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Lotus Elise Mk2
- Lotus Super Seven a Lotus Elise 111s 04 15.09.2011 19:25 Lotus-Plzen
- Lotus Elise Club Racer 21.06.2011 22:31 milanjan
- Re: Fajnééé 20.01.2011 22:39 Lotus-Plzen
- Fajnééé 20.01.2011 08:15 StormShadow
- Re: Re: Re: Re: modely turbo Lotue Elise SC/111R 09.01.2011 14:52 lotus-esprit.cz
- Re: Re: Re: modely turbo Lotue Elise SC/111R 09.01.2011 14:43 Lotus-Plzen
- Re: Re: modely turbo Lotue Elise SC/111R 09.01.2011 13:52 lotus-esprit.cz
- Re: modely turbo Lotue Elise SC/111R 09.01.2011 13:43 Lotus-Plzen
- Re: modely turbo 09.01.2011 11:36 lotus-esprit.cz
- modely turbo 09.01.2011 11:27 positivemind
- Re: Re: Krasavec 07.01.2011 16:32 Revolte
- Re: Re: Re: Re: Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 11:06 lotus-esprit.cz
- Re: Re: Re: Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 09:24 Lotus-Plzen
- Re: Re: Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 08:05 lotus-esprit.cz
- Re: Re: Re: Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 01:37 Poustnik
- Re: Re: Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 01:35 Lotus-Plzen
- Re: Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 01:17 Poustnik
- Re: Jó jó, Lotus! 05.01.2011 01:13 Lotus-Plzen
- Jó jó, Lotus! 05.01.2011 00:59 Poustnik
- Re: Re: Re: Re: Re: Fajn 05.01.2011 00:06 Lotus-Plzen
- Re: Re: Re: Re: Fajn 04.01.2011 23:16 lotus-esprit.cz
- Re: Re: Re: Fajn 04.01.2011 23:05 Lotus-Plzen
- Re: Re: Fajn 04.01.2011 18:56
- Re: Fajn 04.01.2011 18:16 Lotus-Plzen
- Fajn 04.01.2011 17:20
- Super žaba... 04.01.2011 11:15
- Re: ? 04.01.2011 00:44 Lotus-Plzen
- Re: Krasavec 04.01.2011 00:37 Lotus-Plzen
- Re: ? 03.01.2011 23:52 lotus-esprit.cz
- ? 03.01.2011 23:35 murcix
Další vozy značky Lotus
-
Lotus Evora (2011) Majitel: jardeur
Přidáno: 21.6.2011 210 Majitel 7.22 Uživatelé