Recenze
Honda Civic TypeR
Technické info
Přezdívka auta Šeďák Rok výroby 2020 Koupeno ojeté najeto [km]:33000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1996 výkon [kW]: 235 kroutící moment [Nm]: 400 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.7 maximální rychlost [km/h]: 270 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 20 zavazadlový prostor [l]: 425 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.7 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Jak začít... Ještě donedávna jsme měli doma Civic desáté generace, ve verzi Sport plus (recenze je zde na webu). Soužití s touto generací se obešlo bez jakýchkoli negací. Prostě auto splňovalo přesně to, co jsem při jeho pořizování očekával. Jenže...
Někdy v prosinci r. 2020 mi kamarád s Civikem TypeR zasadil brouka do hlavy. Zastavil se k nám domů "na pokec" a pak nabídl, jestli se chci svézt. Neodmítl jsem, kdy by to taky dělal, že :-) S trochou námahy jsem usedl do poměrně úzkých skořepinových sedaček, hlavou mi problesklo, to nebude nic pro mě. Takže zimní bunda dolů a už to bylo lepší. Po stisknutí startovacího tlačítka se... nedělo téměř nic. Motor sice naskočil, ale zvuková kulisa od motoru/výfuku taková nijaká. V autě bylo docela ticho, což nekorespondovalo s "divokým" designem exteriéru. Zařadím " za jedna", rozjedu se a motor už o sobě dával najevo příjemným hrubým barytonem. Jo, to může být. Zařadím "za dvě" blow off si odfoukne a pomalu projíždím příjezdovou cestou k naší ulici. Po 300m se napojuji na okresní silnici, s sevřeným "zadkem" řadím dále nahoru. Motor už o sobě dává víc najevo, do toho se ozývá i výfuk, který je na kategorii auta příliš sterilní. sakra, tři koncovky a takový zvuk? Řazení je v tu chvíli precizní, motor lineárně táhne nahoru, řízení adekvátně tuhé, ale stále mám na paměti, že sedím v něčem, co není moje a v čem se člověk může docela rychle zabít. Takže, první kilometry hezky v klidu. První věc, která mě při jízdě zaskočila, byl komfort/odpružení. Kamarád přepnul adaptivní tlumiče do módu "COMFORT" a dodnes nedokážu pochopit, jak se inženýrům Hondy podařil odladit komfort tak, aby byla jízda i na pneumatikách 245/30 R20 tak komfortní.
Kilometry ubíhaly, provozní teplota kapalin se dostala na předepsanou úroveň a já s pomalu rostoucí jistou, začal autu "šlapat na krk". V režimu Sport podvozek logicky ztuhl, ale stále nic, co by vadilo, obtěžovalo. Vykružování zatáček, s vysokým stupněm jistoty a gripu, mi začalo kouzlit úsměv na tváři, takže když kamarád řekl, že mám jet kde chci a jak dlouho chci, nebylo o čem a já projel snad celou periferii našeho města, někde i 3x samozřejmě jsem si projel i část dálnice, abych zjistil, jak je na tom TypeR s případným cestováním a tady musím uznat, že jsem byl nemile překvapený. Sériový výfuk při tachometrových 140 km/h nepříjemně duní. Ale to bylo asi jediné negativum, které bych tomuto autu a v ten den, vytkl. Hodina za volantem TypeR utekla poměrně rychle. Narovinu, vůbec se m i nechtělo z auta vystupovat. S kamrádem jsme se rozloučili a já začal dumat.
Ceny TypeR se v té době pohybovaly nad rámec mých tehdejších možností. Byl totiž ukončen prodej předfaceliftových verzí a ceny verzí po faceliftu, díky emisním pokutám, už byly přes milion. Takže jsem utřel pomyslnou slinu i slzu a na auto zapomněl. Jenže... čert nikdy nespí a ani ne po roce jsme se v kamarádově autě svezl znovu a bylo "vymalováno". To auto musím mít, stůj, co stůj. Nabídky nových aut v ČR žádné, v zahraničí ceny o 200.000 Kč vyšší, než před rokem u nás. Vzteky si říkám, zaspal si dobu, dobře Ti tak.
Ale, osud mi docela přál a nakonec jsem během brouzdání internetem, předminulý týden "natrefil" na inzerát sotva dvouletého auta s přiměřeným počtem ujetých kilometrů a v hezkém stavu. Říkám si, autosalon Hondy je od Tebe sotva 10km, zajeď tam, za to ni nedáš. Byl pátek, po obědě, otvírám dveře salonu a tam... nablýskaný faceliftový TajpÁr. Obcházím auto, koukám na lak snad ze všech možných úhlů, když si mne všimne prodejce. Krátce mu odpovím, že si auto "jen" prohlížím. Během obhlídky jsem nenašel žádné viditelné vady, naopak, stav karoserie, laku i interiéru mě docela překvapil. Jdu k prodejci a říkám, že mám zájem, vyjeďte mi servisní historii. Z té se dozvídám, že auto nebylo havarováno, lakováno, ex majitel se řádně staral, servis dodržoval se vší pečlivostí. To by šlo, moje nadšení stoupá. Dozvídám se dále, že ex majitel k autu přidává sadu zimních kol, nechal nedávno namontovat nové pneumatiky Continental ContiSport7 a sportovní výfuk s jedním rezonátorem, od anglické firmy Milltek Sport. Paráda, dvě mouchy jednou ranou. Sedám s prodejcem do auta a jedeme na testovací jízdu. Věděl jsem, co mě čeká, jak se auto chová, jsem měl totiž stále v paměti. Výfuk měl konečně nějaký zvuk (příjemně barytonový), neobtěžoval, v autě nic nepovrzávalo, neklepalo, takže po předváděcí jízdě jsem složil zálohu a těšil se na pondělí/úterý, kdy si auto odvezu. Sepsali jsme smlouvu , já se rozloučil a jel pryč... Až doma mi došlo, že jsem si konečně splnil sen a koupil vysněné auto. Auto, které je jedním z posledních počinů Hondy v Evropě se spalovacím motorem.
TypeR mám doma sotva měsíc, projety skoro tři nádrže. Pár dní po koupi jsem si udělal s výše uvedeným kamarádem výlet do Jeseníků. Miluji tamní točivé zatáčky. Až tam jsem mohl pořádně vyzkoušet rozdíl mezi před a pofaceliftovou verzí. Pár postřehů mám. Facelift má krapet lepší = přesnější řazení. Nová sada adaptivních tlumičů (údajně 10x rychlejší, než pred faceliftem) je v režimu Comfort ještě komfortnější. Opět se musím pozastavit nad tím, jak se to konstruktérům podařilo. Na druhou stranu, režim Comfort je obdoba režimu Eco, takže auto ztratí tak 100 koní. Nevadí, na rozbité cesty se hodí.
Líbí se mi přímý vstup k ventilaci, resp. síle ventilátotu, prostřednictvím dvou fyzických tlačítek. Už není třeba tohle řešit klikáním přes infotainment. Potěší rovněž fyzická tlačítka pro hlasitost a menu infotainmentu. Android auto funguje bez vad, stále však přes kabel. Stále si zvykám na nastupování a vystupování, je to takové gymnastické cvičení, ale to se poddá, doufám.
Teď k jízdě. Výfuk Milltek Sport je fakt dobrý. Neobtěžuje ani při 160km/h. Dodává autu přesně to, co sériovému TypeR schází, vyz výše. A nepraskne při tom hlava.
Continental ContiSport 7 jsou zatím nejlepší pneu, které jsem kdy na autě měl. Jezdil jsem v utažených zatáčkách, místy dost pršelo a auto mělo gripu na rozdávání. A kupodivu, nejsou neadekvátně hlučné.
Během celé doby jsem si jízdu opravdu užíval, precizní řízení, skvělý grip, slušný komfort a nevadnoucí brzdy. S faceliftem došlo k upgradu brzd, modernizovaný model.má dvoudílné kotouče, opět od Bremba.
Výkon auta asi není třeba komentovat. Auto váží sotva 1,4 tuny a 320PS a 400Nm je k autu adekvátní.
A to vše s "jesenickou" spotrebou paliva tam i zpět za 9,5 l/100 km. Uvidíme, kde se časem ustálí. V klidu se dá jezdit za 7,5.
Silné stránky
- motor
- řazení
- kupodivu komfortní podvozek (na hot hatch)
- prostorná kabina a zavazadelník
- přiměřená spotřeba paliva
- záruka 3+5 let
Slabé stránky
- slabší odhlučnění od podvozku
- sterilní sériový výfuk,
- kvalita zpracování vnějších panelů karoserie,
- schází ukazatel teploty motorového oleje (pouze přes apk LogR)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- servis mne čeká za 120 dní, dle BC (zkušenosti doplním v novinkách)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
- prodejce vstřícný, slušný, dokázal smysluplně odpovědět na veškeré mé dotazy.
Novinky v recenzi
Pár vylepšení
Autu, spíše sobě, jsem dopřál drobných vylepšení. Předně, Carlinkit, což je zařízení, které umožňuje bezdrátově propojit mobilní telefon s aplikací Android auto. Investice 1.500 Kč a po měsíci používání nemám výhrad, funguje spolehlivě.
Druhým vylepšením je lehlé posílení výkonu motoru, pomocí DTE systému. Nic nenásilného, 40 HP a 60 Nm. Zatím odježděno asi 60km, počasí nepřeje. Rozdíl je ale znát. Konečně se dá jezdit v módu Comfort, aniž bych měl pocit, že mi pod kapotou umřelo 100 HP. K ovládání jsem dokoupil extra mobilní telefon.
Fotky v galerii.
Antikorozní ochrana karoserie a podvozku
Minulý týden jsem měl pár dní volno, tak jsem se pustil do antikorozní ochrany auta. K tomuto účelu dlouhodobě používám výrobky od zn. Würth a Dinitrol.
Takže kompletní odstrojení všech plastů a koberců v podbězích a z podlahy, vyvěšení výfuku, tepelných štítů. Důsledné vywapování a odmaštění IPA. Na "podlahové" části karoserie používám Dichtfix, který aplikuji speciální pistolí PS4. Vytváří se pak struktura, podobná té tovární (které je ovšem na autě poskromnu). Tento materiál (MS polymer) je odolný vůči mechanickému namáhání a také jen nenarušují posypové materiály.
Do všech dutin, nosníků, dveří a tam, kde nebylo možno použít Dichtfix, jsem UBS pistolí "natlačil" adekvátní voskovou ochranu (dutinové a podvozkové vosky). Na díly náprav jsem použil Dinitrol 447.
Suma sumárum, téměř 4 dny práce. Ale tohle auto si to zaslouží. Fotky v galerii.
Servis po dvou letech provozu
Tento týden proběhl servis po dvou letech provozu. Palubní počítač sice hlásil nadcházející servis až za 140 dní, ale motorový olej už měl od posledního servisu najeto téměř 9.500 km, a to je na můj vkus docela dost.
Takže, výměna 5l motorového oleje + filtru, diagnostika, započteno 0,6 hodiny práce. Cena 4.600 Kč, což je dle mého za servis v autorizáku zcela o.k.
V ten den jsem ještě vyměnil vložku ve filtrboxu za výrobek od AEM, protože původní filtr to měl už za sebou. Ze sací strany bylo nalepeno tolik špíny a hmyzu, až se divím, že auto vůbec jelo.
Příští týden ještě vyměním olej v převodovce a bude od servisu letos snad už klid :)
Další vozy Honda Civic
-
Honda Civic (2019) Majitel: Jopino
Přidáno: 5.3.2020 2610 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Honda Civic (2016) Majitel: hamster1
Přidáno: 21.4.2017 89 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Honda Civic (2019) Majitel: Arnošt Anýž
Přidáno: 25.8.2019 510 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Honda Civic (2017) Majitel: Wency
Přidáno: 12.6.2019 2410 Majitel 8.76 Uživatelé
-
Honda Civic (2019) Majitel: Jurajura7
Přidáno: 12.6.2019 010 Majitel 6.92 Uživatelé