Recenze
Technické info
Přezdívka auta Nemá - až na občasné nepublikovatelné výrazy. Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:132000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1400 výkon [kW]: 55 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5
Popis vozu
Po dvaceti letech ježdění s auty střední třídy, a vesměs s dvoulitrovou benzínovou motorizací jsem se rozhodl pro změnu směrem k troše skromnosti. Přesto jsem nechtěl příliš ubírat na výbavě. naštěstí to co bylo v devadesátých letech výsadou luxusnějších aut, v novém tisíciletí bylo možné i v malých obyčejnějších autech, když byl kupující ochotný si připlatit. A tak jsem se dostal k jedničkové fabii.
I když jich je všude plno, sehnat slušný a trochu perspektivní kus není vůbec jednoduché a rozhodně se nemá cenu zajímat o auta z cenového dna, pokud nechcete zrovna "wintercar" na dojetí do konce poslední STK. Původně jsem chtěl český motor 1.4MPi, ale požadavek na klimatizaci a alespoň trochu slušnou výbavu je s tímto motorem neslučitelný. Prakticky všechny auta s českým motorem jsou holátka v sociální výbavě. Proto jsem nakonec koupil auto s motorem 1.4 16V od Volkswagenu. Auto mě před dvěma lety stálo téměř 70 000Kč a vypadalo po technické stránce celkem zachovale. První dojem při odjezdu z autobazaru ale byl, že na tento motor si budu zvykat hodně dlouho a těžko.... Přesto jsem to nějak překousl. A snad jsem udělal dobře.
Silné stránky
Jedničková fabie je auto postavené skutečně docela bytelně a solidně. tedy alespoň tam, kde to řidič vnímá. Motor 1.4 16V 55kW se k němu svým charakterem hodí, čtyřventilová charakteristika posunutá k vyšším otáčkám mi vyhovuje, ovšem s výhradami - viz "slabé stránky". Náhradní díly jsou levné, dostupné, stejně jako servis. Na své stáří auto funguje stále ještě dobře a plní svůj účel. Na svou třídu je auto až překvapivě prostorné.
Slabé stránky
Je to zkrátka Škodovka, která se evidentně od šedesátých let minulého století nezměnila. V zásadě funguje, účel splní, ale auto má spoustu nedostatků a drobných problémů, které sice nebrání užívání, ale otravují život. Navíc je zkřížené s Volkswagenem, což znamená riziko závad spojených s nemístným šetřením, či doslova ojebáváním zákazníka.
Největším problémem je totiž právě motor od Volkswagenu. To nejhorší je odladění plynového pedálu - s tím se skutečně normálně rozjet nedá, nedá a nedá. Buď motor skoro chcípne, nebo tři tisíce otáček a pálení spojky. Nic mezi tím neexistuje..... Reakce motoru na pedál je zoufale opožděná. Olej trochu ubývá, ale snad nic tragického (o tom v sekci o servisu). Především za studena se z motoru ozývají prapodivné zvuky, ale mám oposlechnuto že to dělají všechny fabie se stejným motorem, takže se tím nevzrušuji. I po zahřátí má motor nepříjemný dieselový zvuk. Některé prvky jsou doslova nesmyslné, co mě doslova šokovalo je schopnost se samovolně zamknout přes centrál s nastartovaným motorem.... Od té doby při vystoupení z auta beru klíč sebou, i když je to na deset vteřin. A kdo vymyslel ten systém otevírání nádrže přes táhlo u sedačky, to byl fakt yntelygent.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Když koupíte čtrnáct let staré auto s nájezdem hodně přes sto tisíc km, nemůžete očekávat že jenom sednete a jezdíte. První dojem byl přímo zoufalý "nevýkon" motoru. Následovala domácí údržba - výměna filtrů a náplní, zablokování termostatu v sání v poloze na studený vzduch (náhradní se prý vůbec nedodává) a vyčištění totálně zanešené škrticí klapky. Poté auto přestalo jet úplně - po zahřátí motoru se rozsvítilo vše co bylo na palubce a motor spadl do nouzáku. Během cesty do servisu přestal i několikrát reagovat na plyn a tak jsem vyrobil i slušnou dopravní zácpu. Nakonec se příčina ukázala jako banální, netěsnící neoriginální olejové víčko, které přisávalo falešný vzduch přes motor a zblblo elektroniku motoru. Poté následoval velký servis, nechal jsem udělat kompletní výměnu rozvodů se vším co k tomu náleží, nové svíčky, olejový separátor, brzdová kapalina, palivový filtr, manžety na poloosách, tahačky řízení...... Celkem asi za dalších pětadvacet tisíc. Spotřeba oleje byla zkraje dost velká, blížila se litru na tisíc km a už jsem měl obavu že jsem sežral hada a bude se kroužkovat. Naštěstí částečně se to zlepšilo po výměně olejového separátoru, který tekl jak Dunaj. Další zlepšení potom přišlo po rychlých výměnách oleje po 3000km, kdy se motor evidentně vyčistil od letitých usazenin.
Co se vyřešit nepodařilo je nepovedený elektronický plyn s doslova hnusnou reakcí, občasné startování studeného motoru až na několikátý pokus a "dieselová" hlučnost motoru. Takovou kuriózní, ale otravnou závadou je odlepující se látka na stropnici. V pravých předních dveřích trochu "straší", nekdy jejich vlivem zlobí centrál.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Takový menší, klasický a typický autobazar, kde z vás slovy klasika oholí i chlupy z nohou, ale zase to nebyla úplná past na kolouška......
Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia fabia 1.4 16V
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Škoda Fabia
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: Ronault.
Přidáno: 18.11.2015 449 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: GeorgeB
Přidáno: 16.10.2009 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.10.2008 3710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: baca42
Přidáno: 31.12.2010 8110 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2004) Majitel: Trubcic
Přidáno: 26.5.2010 7110 Majitel 9.84 Uživatelé