Recenze
Technické info
Přezdívka auta Bravík Rok výroby 2010 Koupeno ojeté najeto [km]:50000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1398 výkon [kW]: 88 kroutící moment [Nm]: 206 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.6 maximální rychlost [km/h]: 197 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 400 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Při výběru svého prvního auta jsem nemálo času strávil pročítáním stránek moje.auto a právě proto bych touto cestou rád napsal několik řádek o vozítku, které jsem si tímto způsobem vybral a které snad budou nápomocny i dalším uživatelům.
Vybíral jsem si klasický hatchback segmentu C v benzínu, kterých u nás jezdí bezpočet. Auto mělo mít okolo 5 let, protože jsem chtěl, aby ještě pár let sloužilo a bylo i z dnešního pohledu bezpečné. V hledáčku se ocitly stálice Golf V, VI, Fokus II, Octavia a Astra H. Koncern jsem vyloučil hned z důvodu neskutečné pořizovací ceny. Astra mi nebyla sympatická designově a ani po stránce pohodlí nebyla nijak dobrá (měl jsem možnost s ní jet několik set kilometrů a sedadla vůbec nevyhovovala). Zůstal tedy Ford. Bohužel FFII je zřejmě kvůli atraktivitě natolik žádáná ojetina, že si dost drží cenu a z mého pohledu o něm, jako o ojetém, nemá příliš smysl uvažovat. Po tomto prvotním zklamání jsem v segmentu začal hledat něco, co mi uniklo. A tak jsem objevil Fiat. Po projetí Brava (1.4 T-jet 88kW) v největším českém autobazaru 3xA, jsem se utvrdil, že jej chci. Následně jsem našel soukromého inzerenta, který jej prodává a bylo hotovo.
Moje auto je Fiat Bravo 1.4 T-jet 88 kW 2010 v bílé barvě (dle mého mu nejvíc svědčí červená maranello) a ve výbavě My Style, která je opravdu bohatá (mimo jiné 6x air bag, hill holder, 16palcová litá kola, volant a řadička v kůži atd.). Zatím jsem s autem ujel během 4 měsíců asi 6500 km a tady jsou mé dosavadní postřehy.
K interiéru nemám mnoho výtek, řidičskou pozici si najde každý díky nastavitelnému a teleskopickému volantu. Věnec volantu má dobrou tloušťku, možná by mohl být o něco menší. V ergonomii jednotlivých prvků mám problém jen s ovládáním mlhovek, které je zbytečně daleko na pravé straně přístrojové desky. Jinak je kokpit příjemně navržený a neuráží ani použité materiály. Díky různým dekorům nepůsobí levným a plastovým dojmem. Zpracování je bez připomínek, deska se rozdrnčela jen jednou při jízdě na poničené pražské dlažbě. Sedadla jsou velice pohodlná, ani při cestě 1300 km do Itálie mě záda nebo zadek nebolel. Interiér je stísněný: 4 dospělí s výškou přes 180 cm během jízdy budou protestovat, kamarád se 195 cm výšky měl problém složit nohy i na sedadle spolujezdce. Na druhou stranu má auto na poměry třídy slušný zavazadelník a spolikal i věci na týdenní pobyt u moře.
Velkou devizou auta je motor. Má dostatek síly a i z nízkých otáček dokáže plynule zrychlit bez podřazování. Pružnost motoru jsem mnohokrát ocenil zejména na dálnici kdy i na 6. stupeň auto zrychlý z 80 km/h bez zaváhání. Ve 130 km/h potom motor točí kousek nad 3000 ot/min, v kabině ticho a spotřebě to pomáhá rovněž.
Podvozek nezaváhá na kvalitních cestách, příjemně tvrdý a ve vyšších rychlostech zůstává auto stabilní. Nicméně stačí přejet výmol a od kola se ozve nelibá rána. Dalším nedostatkem je odskakování na nerovnostech. Jakoby auto jezdilo na tlumičích a pérování příliš protoru na filtrování nedostává.
A konečně dodám ještě údaje o ekonomice provozu. Můj průměr za 6500 km je 6,8 l/ 100 km dle PP (podle dotankování měří přesně). Delší trasy jedu sám za 6,5, v plném obsazení na dálnici byla spotřeba 7. Zabijákem spotřeby jsou samozřejmě pojížďky do 10 km (asi 8l) a nebo ve městě 8 – 9l / 100 km v závislosti na provozu.
Silné stránky
- Motor
- Velký zavazadelník
- 6 stupňová převodovka
- Pozice za volantem
- Sedadla
- Odhlučnění interiéru
- Směrová stabilita
- 58l nádrž
- Design
Slabé stránky
- Rázy od kol a odskakování na nerovnostech
- Místo na zadních sedadlech
- Málo odkládacích prostor
- Rádio bez mp3
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto koupeno od soukromé osoby. Na smlouvě jsme se dohodli i cena byla férová. Na druhou stranu jsem podobné auto okukoval i v bazaru AAA, kam bych už znovu nešel - nátlak prodejce, auto v horším stavu, nedoložený servis atd. Dle webovek měli mít těchto fiatů na place asi 8, v reálu jen 2.
mp3 přehrávač
Přes eBay koupeno zařízení k přehrávání mp3 z USB a SD karet Yatour (50 Euro). V balení bohužel nebyly vytahovací klíče rádia k Bravu II, ale staršímu modelu, takže jsem ještě musel sehnat klíč. U nás je mnoho prodejců nenabízí, z tohoto důvodu jsem volil zase eBay.
Následná instalace proběhla hladce. Na youtube je několik podrobných instruktážních videí. Jen samotné vytažení jednotky nebylo tak jednoduché a bylo potřeba více síly. Přehrávač je již poměrně zastaralý, takže nerozpozná USB disky větší než 4 gb a složky je potřeba pojmenovat CD01 .. CD0X. Sklatby mohou mít název jakýkoli. Další důležitá poznámka je, že zapojením yatour dojde k odpojení originálního CD přehrávače (asi se dá řešit jinou koncovkou k zapojení do rádia, už jsem to neřešil). Přikládám několik fotek. S přehráváním spokojenost, jen elektronika váhá při výměně pamětí a je potřeba restart.
Novinky v recenzi
OPRAVA (ODO 79500km): trubka k chlazení turba
Při pravidelné údržbě byla objevena prasklina v poměrně tenké ocelové trubce chlazení turba. Díra byla v místě větveni a spolehlivá oprava dílu nebyla možná. Nový kus stál cca 2700,-
Únik chladící kapaliny byl pomalý, všiml si toho mechanik ze zaschlé vrstvy paraflu v místě praskliny.
Kompletní výměna brzd (59700 km)
Na autě jsem nechal opravit přední a zadní brzdy. Komplet i s kotoučema, přední sjeté, zadní zrezlé. Volba padla na TRW, které jsou levnější než originál, ale stále solidní.
Materiál a provedení měl na svědomí autoservis Hubatka. S prací i rychlostí opravy spokojenost. Auto brzdí výrazně lépe a bez pazvuků, můžu doporučit.
Reklamace rozvodové sady vč. vodního čerpadla (59500)
Unikala chladící kapalina z nové vodní pumpy. Vyřízeno na reklamaci (dali novou sadu a čerpadlo). Jednání v pořádku, chyba se stát může - jen zamrzela týdenní čekací doba na termín opravy.
Plastová krytka nahrazena!
Při tom pobytu v servisu mi dokonce dali zpět ztracenou krytku. Měli ji skladem asi za 300. Auto je opět hezky kompletní :)
Začala obměna obutí (55 806 km)
Krom rozvodů jsem nechal vyměnit dvě přední pneu. Původní Bridgestone Turanza za Dunlop SP Sport Blueresponse v rozměru 205/55 R16. S poznatky musím počkat na delší cestu, poskakovaním po odpolední Praze jsem nic nezjistil.
Doma na mě v kufru čekalo překvapení v podobě jedné z měněných pneumatik. Vzorek vypadal ještě použitelně, tak zřejmě mechanik usoudil, že se může hodit. No uschovám si ji kdybych do jedné ze starých vzadu udělal díru.
Dnes výměna rozvodů (ODO 55 806km)
Dneska jsem Bravikovi nechal vyměnit rozvody. Původně jsem chtěl vyzkoušet u alfistů vychvalovaný autoscan, ale bohužel jsem dostal zamítavou odpověď, že hardwarovému servisu se již/momentálně nevěnují.
Takže nakonec volba padla na autorizák IMOFA. S akcí na náhradní díly 20% byla komplet výměna za materiál (řemen, napínák, rozvody + vodní pumpa) 4219,- a práci 2100,- (cena bez DPH).
Hledá se plastový kryt
Začátkem listopadu jsem na tankodromu D1 vyklepal černý plastový kryt před zpětným zrcádkem na levé straně. Takový malý trojúhelník cca 15 cm. Až bude čas, chuť a na blízkém vrakáči nějaké bravo, půjdu to opravit.
1. STK (tacho 49 529km)
Absolvována první technická. Prošel jsem, protokol bez poznámek.
Uděláno v STK Motol (Praha 5). Personál byl vstřícný, ale nedokážu posoudit, jakým způsobem řeší závady.
Spritmonitor
Nově ukládám údaje o spotřebě. link - http://www.spritmonitor.de/en/detail/665285.html
Přezuto na zimní
Na spotřebě se to příliš neprojevilo, na hluku výrazně. Pneu od původního majitele, BFGoodrich G-Force Winter.
Řešení absence mp3 a USB
Na přehrávání hudby jsem si koupil FM vysílač/přehrávač do zásuvky zapalovače. Na zvolené frekvenci přehrává hudbu s přenosných médií a je na ni jen potřeba naladit rádio. Celkem spokojenost, ale občas je nutné během cesty najít novou frekvenci bez interferencí s lokálním rádiem.
Nosiče
Na výlety, vození nábytku a podobných capin koupeny střešní nosiče Piccola-M. Nejlevnější ocelový model. Dorazily v demontovaném stavu, ale se složením nebyl problém. Rozteč jsem nastavil přímo na střeše. Líbí se mi šrouby na pevno do karoserie pod lem dveří. Převoz postele zvládly, takže fungují.
Další vozy Fiat Bravo
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2007) Majitel: stanleyyy
Přidáno: 1.8.2007 24510 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.10.2007 1408 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.9.2009 910 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2012) Majitel: GeorgeB
Přidáno: 24.1.2015 89 Majitel 9.87 Uživatelé