Recenze
BMW řada 3 316i Coupe (E36 )
Technické info
Přezdívka auta Orezlina Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:322524 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 75 kroutící moment [Nm]: 130 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.9 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Tak tohle malé kupátko je moje první BMW. Prosím omluvte předem, pokud následující text vyzní sentimentálním dojmem.
Bylo jasné, že vůz, který hodlám koupit bude kupé. Po té, co jsem viděl několik kandidátů různých značek, jsem se, spíše ze zvědavosti, jel podívat na jedno podezřele levné BMW. Auto vypadalo, že už má hodně za sebou, byly patrné náznaky koroze, prasklé čelní sklo... Největší chybou bylo nechat si ten vůz vůbec odemknout. Od tohoto momentu pro mě BMW není značka aut, ale diagnóza...
Interiér byl špinavý, ale vypadal neporušený a kompletní. Po krátké projížďce se motor jevil v pořádku, ale ložiska kol vydávaly otřesné pazvuky... Ale i tak jsem ve voze vycítil určitý potenciál.
Následovala licitace, dohoda a složení zálohy. Mezitím bazar připravil čistopis TP a veškeré náležitosti pro převod a já se potichu těšil na nový přírůstek.
Ještě, než jsem vozidlo vůbec mohl ukázat doma, muslel jsem jej náležitě připravit na chatě, kterou máme blízko Českých Budějovic, kde jsem kupé koupil. Vzhledem ke krásnému počasí jsem komplet strojově vyčistil interiér (jen na loketní opěrku padlo 30l roztoku vody a saponátu a vytáhl jsem z ní tak půl kila písku + neidentifikovatelného bordelu), auto umyl, vyleštil a... já se skoro nestačil divit, co jsem z toho letitého křápu vykouzlil.
Čím víc jsem se kolem trojky motal tím víc mě začínala bavit. Interiér je komplet černý, s tříramenným příplatkovým volantem. Velmi příjemný detail jsou bezrámové dveře s automatickým dovíráním oken. Karoserie s nízkým pontonem má výrazně delší kapotu než verze sedan či touring a dává vozu atraktivní vzhled i po mnoha letech. Legrační je pohled pod kapotu, kde se maličký motor úplně ztrácí. Tento dojem ještě podtrhuje plastový "rukáv" spojující ventilátor motoru a chladič vody, dlouhý akorát na dva válce, které tam evidentně chybí.
Kupátko je obuté na patnáctipalcových, originálních litých kolech, jejichž design je natolik šalamounsky vyřešený, že milosrdně skrývá pro kupé nedůstojné, bubnové brzdy na zadních kolech.
Cesta domů byla hrozná díky hlučícím ložiskům. V duchu jsem počítal co to bude stát a začala mě jímat úzkost, že zvuk se linul od všech kol... Nedalo mi to a ještě večer jsem se jal sundavat kola a zjišťovat co a jak. Jaké bylo mé překvapení, když všech dvacet šroubů na kolech bylo povolených... Tak to byl zdroj hluku. A v tomto stavu jsem s vozem najel nějakých 260km... Po dotažení vše ztichlo a od té doby mi dělá kupé skoro samou radost. Tedy, skoro...
Auto celý život strávilo v okolí Salzburgu, kde se solí 60% roku a na karoserii to bylo sakra znát. Tímto bych chtěl poděkovat svému tátovi, který mi pomohl všechna kritická rezavá místa vybrousit, vyvařit a nalakovat. A nebylo to zrovna jednoduché, vše se dělalo před domem na chodníku.
I když je to základní slaboučká motorizace, chová se jako čistokrevný sporťák:-) Pedály jsou příkladně tuhé, stejně tak přesné řízení se strným převodem a přesné řazení pětistupňové manuální převodovky s krátkými drahami. Celé by to bylo na nic, kdyby mezi zmíněnými ovládacími prvky nenašel řidič optinmální posaz, evokující motokáru a přitom si za volantem nepřipadal jako idiot.
Kokpit je příjemě stísněný, de-facto si řidič auto na sebe oblékne.
Vtipné je, že i přes zdánlivě nepraktické uspořádání karoserie je vůz pětimístný a když se podaří cestujícím nasoukat se na zadní sedadlo, jejich pozice je překvapivě pohodlná s dostatkem prostoru, i když ten je taky relativní.
Velice sympatické na coupé je, že konstrukce střechy neumožňuje připevnění jakéhokoliv střešního nosiče, kromě magnetického nosiče lyží.
Vozidlo má základní výbavu-zrcátka a okna v elektrice, centrál na klíč a šmitec... Žádné ESP, protiprokluz, tempomat, klimatizace, nebo airbagy - ten je jenom jeden. Ale k čemu je takový airbag v karoserii, která řidiče ochrání sotva před většími ptáky, o vysoké zvěři, či ostatních automobilech nemluvě...
Když byla 36ka nová, v testech EURO-NCAP dosáhla na nelichotivé dvě hvězdy, a raději nedomýšlím, jak je na tom pevnost svarů dnes, po skoro patnácti letech služby.
Jízda s tímto vozem je příjemný zážitek. E36, dostala oproti předchzí E30 víceprvkovou zadní nápravu, a celkově je vůz o něco lépe vyvážený. to z něho činí ideální hračku na blbnutí v zatáčkách. U této motorizace nejde o rychlost, ale o způsob, jakým interpretuje své chování na vozovce.
I tak jsem ji využíval také jako cestovní vůz a na dlouhé trati. Pak jsem pořídil E39 Touring a osud milé 36ky začal být nejistý. Zatím ji ale nechci dát z domu, zjistil jsem, že potřebuji jak "velitelskou loď" tak i obratnou, jednoduchou "minolovku". Přeci jen se kouká na svět jinak z hejskovského kupé, než z páprdovského kombi:-)
P.S.: Fotky berte s rezervou, až trchu vykoukne slunko učiním nějakou photo-session:-)
Silné stránky
Vzhled, zpracování, jednoduchá, leč funkční konstrukce, celkem sofistikovaný podvozek, nízká hmotnost, přesné řízení, příplatkové přední reflektory s čočkou v potkávacích světlech, díly za babku, relativně dobré jízdní vlastnosti, koncepce a celkové pojetí vozu
Slabé stránky
Slabý motor, pasivní bezpečnost, věk, najeté kilometry, oproti dnešním vozům (až na Opel) nízká úroveň antikorozní ochrany,
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Poruch bylo celkem dost, ale nic zas až tak zásadního. Víceméně jen spotřebák (řemen, kladka, destičky, čelisti s příslušenstvím, filtry)
Tekl pístek zadní brzdy - výměna za nový
výměna předních tlumičů
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Domluva v pohodě.
Buranskej tuzing aneb jak zničit auto během čtvrt hodiny
Tak to jsem ještě neviděl. Při koupi byl hlučný výfuk. Myslel jsem že vlivem koroze. A ono to bylo vlivem demence předchozího majitele, který vrtačkou udělal do výfuku na několika místech otvory. Naštěstí pár prskanců COčkem vše spravilo.
Samolepky s motivem čínského draka (WTF, to auto je německý!!) na bocích a zadním okně (odstraněno ihned po koupi)
Jo a jednoho tuzingu jsem se dopustil já... Poté, co se mi rozsypala původní kulička řadící páky a oprava izolačkou přestávala plnit funkci, zakoupil jsem na vrakovišti za dvacetikorunu parádní dřevěný kousek:-) Bral jsem ji jako dočasné řešení, které trvá skoro tři roky...
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 316i Coupe (E36 )
- Re: Dobrá recenze 09.03.2010 16:43 Wiii
- Re: Re: Dobrá recenze 09.03.2010 03:50 FilioBMW
- Re: Dobrá recenze 05.03.2010 17:32 Ozzman
- Re: Dobrá recenze 05.03.2010 17:17 FRPE
- Dobrá recenze 05.03.2010 17:15 Ozzman
- Re: BMW 05.03.2010 16:00 FilioBMW
- Re: BMW 05.03.2010 14:24 Martin911Turbo
- BMW 05.03.2010 13:30 Parda71 (BMWfans)
- ze 4válu na 6ti:-) 05.03.2010 07:46 Mira328i
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: TritonX
Přidáno: 7.1.2017 210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1994) Majitel: fusionman
Přidáno: 3.6.2014 78 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.4.2010 3610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Parda71 (BMWfans)
Přidáno: 1.10.2009 739 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Mi.7o
Přidáno: 23.12.2009 228 Majitel 9.89 Uživatelé