Recenze
Technické info
Přezdívka auta Japonec ve Skotsku 2 Rok výroby 1995 Koupeno ojeté palivo: nafta objem [cm3]: 3 převodovka: automatická pohon kol: 4x4
Popis vozu
Mazda Bongo/Ford Freda. Kdo z vás někdy slyšel tato dvě jména? Možná pár lidí co se zajímají o karavany. V Čechách (opět) bohužel naprosto neznámé modely.
Jde o dodávku nebo MPV postavené na platformě dodávky, velmi oblíbené firmami na úpravu karavanů.
Karavan, přesněji campervan byl i náš exemplář Mazda Bongo z roku 1995 který jsme si vybrali na okružní jízdu Skotskem. Cílem bylo auto běžných rozměrů se spaním pro dva. Ne žádná vila na kolech. Mazda splnila co jsme od ní očekávali a velmi dobře na ní vzpomínáme.
Základem té naší byl velice robustní podvozek s pružinovými tlumiči na přední nápravě a klasickými listovými na té zadní. Na jízdní komfort nic moc ale záleží kde a jak chcete jezdit. Jak jsem řekl naším cílem bylo Skotsko. Ne jet do kempu v národním parku a tam týden pobýt ale okružní jízda. Nakonec to bylo skoro 2000 km. Od Edinburgu východním pobřežím, pak okolo Loch Ness na sever po pobřeží až na Orknejské souostroví, dále severním pobřežím na západ a přes Isle of Scye zpět. Cestou několik trajektů, sem tam brodění potůčky nebo bahnem, uježděné cesty mezi pastvinami, kamenité silnice bez povrchu a zejména na severu stovky kilometrů po single track silnici-to znamená že každých 500 m je mezera kde se můžete vyhnout s protijedoucím autem. To je většinou jiný karavan nebo farmář s Land Roverem. Ale nebo také hodiny nikdo.
A jaké auto na to? No přeci campervan pro dva s podvozkem dodávky, stálým pohonem 4x4, silným 2.5 TD motorem a samozřejmě s automatickou převodovkou s redukcí. Mazda Bongo splňuje vše.
Původně auto s třemi řadami sedadel, poslední řada se da složit na boky jak to ve starších japonských autech bývá, jinak když se vše rozloží vznikne krásná rovné plocha na spaní. Naše Mazda měla ještě vysunovací střechu s stanem pro další dva lidi takže by se odvezla/vyspala celá rodina. Lepší modely ještě mívají uvnitř vestavěnou kuchyňku a poličky.
Přední sedačky vypadají úplně stejně jako v každém normálním osobním autě z devadesátých let stejně jako palubní deska. Rozhodně ne jako dodávka. Řadící páka automatu je mezi sedadly. Interiér je čalouněný a velice užitkový, včetně mohutných madel nade dveřmi usnadňující nastupování do vysokého auta a hodí s i pro držení při jízdě mimo silnici-jako v každém off-roadu což Bongo bezesporu je. Na rozdíl od vozidel kategorie SUV.
Řízení je příjemné, když jedete ani nemáte pocit že je za vámi tolik prostoru a že nejste v osobáku. Náklony ve větších rychlostech jsou samozřejmě problém ale Bongo není určené pro rychlou jízdu po dálnici. I když to umí. Nejlépe je mu na malých cestách kde není kam spěchat protože za zatáčkou je buď potůček, díra plná bláta nebo stádo ovcí. Přes tohle vše Bongo přejede ani o tom nevíte. Tedy až na ty ovce... nezatížená zadní náprava která se na silnici chová neposlušně je najednou v dírách doma a jste rádi za ta listová pera místo tlumiče. Nájezdové úhly jsou neuvěřitelné, není problém nechat auto zaparkované napůl ve svahu nad příkopem, je problém pak do něj vyšplhat. Když se do toho příkopu zapíchnete při vyhýbání se ovci která se na poslední chvíli rozhodla přeběhnout-jako se to stalo nám- tak že je jedno přední kolo v blátě a jedno zadní skoro ve vzduchu Mazda neřeší, navolíte zpátečku a opatrně s plynem a vycouváte jako na parkovišti u obchoďáku. Zabloudíte na cestě na hřebenu nad jezerem a potřebujete přejet kus po vřesovišti protože není kde se otočit? Vystoupit, projít terén, nastoupit a jedem.
Tohle je Mazda Bongo.
Motor 2.5 TD měl sil na rozdávání. Určen pro dodávku či naložený karavan rodinou s výbavou na týden neměl s námi žádný problém. Do kopce se nezadýchal, jen se občas nadechl, podřadil a vyrazil. Spotřeba vzhledem ke stálému pohonu 4x4 a terénu byla trochu vyšší než u 1.9TDI při jízdě do Chorvatska ale s tím se musí počítat.
Spalo se nám pohodlně, využívali jsme jen lůžko v kabině, do stanu táhlo (bylo sice léto ale většinou jsme byli velice na severu...) a nebavilo nás vytahovat střechu a předělávat pelech nahoru.
celkově řečeno auto je ideální pro lidi co rádi cestují mimo silnice a zabydlené oblasti. Tam nezklame. A to mu bylo 17 let!
A v neposlední řadě byla výhoda že šlo o klasickou dodávku takže když dojde na placení mýtného nebo lístků na trajekty patíte jako normální auto. Stejně tak s parkováním. Velké karavany se často nikam nevejdou, musí stát v řadě s nákladními vozy, platí jako náklaďák. A ještě jedna past na karavanisty-na spoustě míst kde by se dalo přespat jako jsou zapomenutá parkoviště, odpočívadla, turistické zajímavosti atd mají udělané brány do kterých se velký karavan s hard top nevejde. Takže smůla :-)
Silné stránky
Motor, podvozek, varialibita vnitřního prostoru, automatická převodovka, 4x4.
Motor už dnes poněkud archaický ale klasický, věřím že dlouhodobě spolehlivěší než soušasné. Problém jsou emise. Občas si pěkně odfouknul. V místě kde je jedno auto na 10km je to v celku jedno ale ve městě by to byla nechutnost.
Podvozek který přejede (téměř) vše.
Vnitřní prostor. Z mikrobusu během chvilky klasická dodávka.
Automatická převodovka. Fantastická věc. Máte pořád volné ruce i nohy. Hlídáte si jen plyn. nebolí vás nora s věčného šlapání na spojku. Nikdy vám to nechcípne při rozjezdu do kopce. Při bloudění řešíte dopravní situaci a ne řazení a spojku. Ano ano, nepraktické, velká spotřeba, drahé, rozbíjí se. Spotřeba se dá ovlivnit stylem jízdy stejně jako u manuálu. A zbytek? proč s tím jezdí desítky milionů lidí když je to tak strašně poruchové? Bongo mělo 17 let a nic.
4x4. Kromě přejezdu děr všech velikostí, průjezdu potoky a blátem, skákání přes cesty necesty a jedno vyhrabání z příkopu ani nemám ponětí kolikrát nám pohon vše kol pomohl. Díky
Říkám si co by za tohle auto provozovatelé horských hotelů a bud dali. Rozhodně lepší než vymazlená verze Transporteru s 4x4. Jo kde jsou časy Mitsubishi L 300 nebo Mazdy E 2000.
Slabé stránky
Jízdní vlastnosti při rychlé jízdě po silnici. Je to prostě dodávka z devadesátých let a po ní nemůžete čekat hladkou jízdu ve 130.
I když má palubní desku a přední sedačky jako evropské auto před pěti lety :-)
Další vozy značky Mazda
-
Mazda 6 (2017) Majitel: Krabatt
Přidáno: 1.7.2018 779 Majitel 9.97 Uživatelé
-
Mazda 3 (2008) Majitel: - Radek -
Přidáno: 20.4.2008 47910 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Mazda CX-7 (2008) Majitel: blowiik
Přidáno: 27.5.2012 219 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Mazda 3 (2017) Majitel: palix
Přidáno: 28.8.2017 5010 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Mazda 2 (2008) Majitel: burnfly
Přidáno: 21.3.2009 1610 Majitel 9.93 Uživatelé