Recenze
Mazda MX-5 NB
Technické info
Přezdívka auta Mia Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:108000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1840 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 162 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.5 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.8
Popis vozu
Můj osobní život si plynul vcelku bezproblémovým jednostopým tempem a nic jinýho než motorky mě nezajímalo. Vždycky jsem se rád svižně svezl dobrým autem, ale nikdy tu nebyl ten nutkavý pocit potřeby vlastnit auto na blbnutí. Jak říkám, vše bylo v pohodě. Bylo... do okamžiku, kdy jsem měl možnost na delší období okusit jízdu služebním cabriem Audi TT 2.0 TFSi.
Od té doby vím, že jízda bez střechy se celkem dost blíží pocitu jízdy na mašině. Ano, v zatáčkách se s autem nedá dost dobře klopit, ale jízda bokem tento handicap sebevědomě nahrazuje. (pozn. autora: nejsem žádnej závodník a rozhodně si nemyslím, že bych uměl dobře řídit, leč čas od času se v nějakým tom vinglu zadaří).
Nicméně služební TT bylo a je obyčejným předohrabem (nejednalo se bohužel o verzi quattro) a tak ke kýženému pocitu musela podat "pomocnou ruku" ruční brzda. viz: http://www.youtube.com/watch?v=WdzcwR6DOws&feature=channel_page
Od doby, kdy jsem se cabriem poprvé svezl, pociťuji nutkavou potřebu pořídit si cabrio, které mi přinese radost z větru ve vlasovém porostu a především z projíždění vinglů. Po relativně krátkém váhání padá jednoznačná volba na evergreena mezi kabriolety, na MAZDU MX-5 verzi NB. Má všechno co potřebuju: sundavací střechu, dostatečnou nepraktičnost na to, aby mi jí nebrala manželka a především zadní náhon, který společně s umístěním motoru vepředu zaručuje dostatek zábavy během jízdy.
Trnem v oku mi sice byla chudá nabídka motorizací (verze NB pouze s motory 1,6 - 110 HP a 1,9 - 140HP), ale víra v podvozek byla silnější než touha po více než dvěstěhlavém koňském stádu.
Přes skutečnost, že na trhu ojetin vládne pevnou rukou přesilovka "jedna šestek" se mi nakonec daří sehnat 1,9vítku v relativně zachovalém stavu. Relativně v překladu znamená, že po technické (motorické a podvozkové) stránce je auto ve stejně dobré kondici, jakou má třeba boxer Ruda Kraj, nicméně plechařina se snaží jemnými indiciemi naznačit, že by to chtělo zapracovat na lemech zadních blatníků. Se zaťatými zuby akceptuji tento fakt a právě v těchto okamžicích je děvče na operačním sále, kde se právě provádí plastická operace, navracející do její tváře skutečné mládí. O tom jak se situace bude nadále vyvíjet zde budu dodatečně informovat. Tedy alespoň nyní tomu věřím.
V zatáčkách se mi za volantem Miaty nezřídka vybavují vzpomínky na dovádění v KART areálech (motokáry), kterým se svou hravostí Miata dost blíží. Je až s podivem, jak se těch 1060kg "živé" váhy proplétá spletí zatáček, za doprovodu veselého pištění zadních pneumatik.
Posez, ergonomie, převodovka:
Ergonomie řidiče snad nemůže být lepší, tedy alespoň pro jedince měřícího 165-180cm. Dlouháni nejspíš budou mít drtek problém najít ideální pozici v útulném interiéru, ale všichni ostatní budou hýkat radostí, protože vše je přesně na svém místě. Originální volant pravda nevypadá nejmoderněji, ale přímo excelentně padne do ruky, což se dá říct i o pidikrátké řadící páce, která si vesele trčí přímo z převodové skříně. Její dráhy jsou jemnější než dámský rozkrok a zábavu nabízejí stejně kvalitní. :o)
Sedačky se na dobu svého vzniku tváří nadprůměrně anatomicky, i když v dnešních poměrech spadají do běžného průměru cestovních aut.
Řízení:
Abych nezapomněl, převod řízení... Dost důležitý faktor ovlivňující fun fucktor (?) zábavy. Některá auta mají z rejdu do rejdu tolik otáček, že jízda smykem představuje spíš šampionát v ručkování, než požitek z jízdy. U MX-5tky je tento poměr nastaven relativně sportovně, díky čemuž při větším vyosení prdelky téhle kočičky budete nuceni otočit volantem o 1- max 1,5 otáčky. To už ale budete na dorazu rejdu. Zmíněný převod řízení proto vidím jako ideální k zaměření týhle káry. Nebo kárky?
Motor:
Motor jako takový není žádnej vazoun, bohužel nezní jako V6tka a už vůbec ne jako V8mička, kterou stačí jemně protúrnout a všem holkám v okolí zvlhnou klíny.
Miaťácký čtyřválec můžete túrovat jako Fitipaldi, ale pokud nemáte laděný svody s koncovkou výfuku, nebo alespoň tu koncovku, neotočí se za vámi ani policajt. Bohužel, nebo možná bohudík?
Vše pramení z filozofie Mazdy, vzpomínáte na reklamní slogan z let 90tých: Motor který neslyšíte...
Co si budeme nalhávat, na světě jsou i lepší filozofie, třeba takové právo první noci, hmmm... (to bych si nechal líbit, pokud bych byl já panovník co klátí ženský...:o)
Nicméně smíříte-li se s faktem, že motor běží potichu, čekají vás ty dobré stránky věci:
a) Z nadměrného hluku nebolí hlava vaší spolujezdkyni, takže se v noci můžete těšit na pořádnou divočinu.
b) Neserete tolik lidí v místech kam jezdíte pilovat drifty.
c) Slyšíte muziku, aniž by bylo volume extrémně doprava.
Co si budeme nalhávat, všechny tyhle výhody by asi většina z nás Miaťáků vyměnila za V6tku, ale něčím se přeci uklidňovat musíme, že... ehm. :o)
Co se tahu čtyřválcové jednotky týká, není na tom tenhle řadovej nedomrdlej dvoulitr špatně. Bez potíží si nechá líbit jízdu od volnoběhu, takže při kochací jízdě není řidič nucen sledovat jedním okem otáčkoměr a druhým vozovku, "žeáno". Pravda, přidáte-li okolo 2-3tis otáček plyn na doraz a máte tam zařazenou 4ku, nebo dokonce 5ku, nic moc se pochopitelně nestane. Tohle není turbomotor pánové. Chcete jet rychle? Tak fajn, ale musíte tenhle čytřvál udržovat pěkně při vědomí nad 4tis. ot./min. Mezi 4-7tis totiž Miata jede pěkně, moc pěkně. Samozřejmě, mohlo by to být lepší, ale ostudu člověku neudělá.
Interiér
Někomu může interiér Miaty připadat chudý jako kostelní myš, ale jde spíše o úhel pohledu. Miata se snaží neobtěžovat řidiče zbytečnými údaji a knoflíky, které jsou vhodné akorát tak do dopravní zácpy, ve které si s nimi může člověk krátit dlouhou chvíli. Stejně se většině MX-5tek dopravní kolapsy vyhýbají... a proč? Inu, protože s Miatou jezdí po dálnicích a hlavních tazích jen málo kdo. Dokonce mnozí z MX-5tkařů si zcela záměrně ani nepořizují roční dálniční známky, aby je to na dálnice nelákalo. :o) Nicméně to jsem trochu odbočil, proto zpět za volant. Palubní deska na první pohled působí chudším, leč spořádaným dojmem a při bližším ohledání jezdec zajásá, jelikož přímo před jeho zraky spatří, u sportovních aut tolik potřebný, tlakoměr oleje. Palivoměr samozřejmě také nechybí, což se bohužel nedá říci o kontrolce rezervy PHM. Ale žádný strach, žít se bez ní dá. Naopak potěší hned dva tripmastry (denní počítadla ujetých km), na kterých můžete zvlášť počítat km od tankování a zvlášť denní porce adrenalinu.
Středový panel vyjma rádia, ovládacího panelu topení, větrání a eventuálně klimatizace obsahuje i "nepostradatelné" hodiny, nebo ovládače stahování oken.
Zdá se vám to málo? Pak si ještě můžete zahýbat malým joystickem ovládacím zpětná zrcátka, nebo ztlumit podsvětlení palubní desky. Víc toho ale u modelu NB asi nehledejte, hledali byste zbytečně.
Jenže to je dobře. Řidič se má soustředit na zmíněný, do rukou skvěle padnoucí volant, kratičkou řadící páku, pedály s krátkou dráhou a ruční brzdou, nacházející se pěkně po ruce, vedle řadící páky.
A pokud Vám tohle připadá málo, pak s největší pravděpodobností sedíte ve špatným autě.
Novodobé poznatky... MX-5 absolvovala výlet na sever Dánska, během kterého se v průměru spokojila s pouhými 7,0 l/100km, přičemž nejnižší spotřeba klesla až na neuvěřitelných 6,6 l/100km! A nešlo přitom o nějakou extra couračku, neboť rychlosti na dálnici se pohybovaly kolem běžné 130tky a na okreskách kolem 100km/h a to většinou se staženou střechou.
Možná za to mohl přeci jen "výletní" styl jízdy společně s poměrně dlouhýma denníma etapama, ale i tak je to poměrně slušný rozdíl. Podotýkám, že při běžném svižnějším využití v ČR žere Míťa cca 9 - 9,5 l/100km.
Pokračování příště... možná už zítra?!
Silné stránky
Ovladatelnost podvozku, design a charisma káry z poctivých 90. let.
Slabé stránky
Chabá imunita karoserie vůči korozi a brzdy. Ač kotoučové, přesto nepatřící mezi nejlepší. Ony vlastně brzdí relativně normálně, jen je zapotřebí poněkud větší ovládací síly = chce to prostě víc tlačit. Ale pozor na čistotu spodního prádla! :o)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Sám si vařím, sá si peru, že se na to nev... Autoerotika v podobě vlastnoručních oprav s přiležitostnou pomocí kamarádů.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Mazda MX-5 NB
- Vidím, že jsi doplnil fotky, 12.03.2010 15:31 Poustnik
- Re: Palec nahoru! 12.03.2010 14:59 !GAS!
- Palec nahoru! 05.03.2010 17:02 d.a.m.
- Re: Re: MX5 je klasika! 30.11.2009 18:28 !GAS!
- Re: MX5 je klasika! 30.11.2009 14:50 Thomasino
- Re: Re: Re: MX5 je klasika! 30.11.2009 14:45 !GAS!
- Re: Re: MX5 je klasika! 30.11.2009 12:15 Thomasino
- Re: MX5 je klasika! 30.11.2009 11:50 !GAS!
- MX5 je klasika! 30.11.2009 10:43 Thomasino
- ... nooo co dodat...... 27.03.2009 11:00
- Re: Krasavice 18.03.2009 11:02 !GAS!
- Re: Re: krasna 18.03.2009 11:01 !GAS!
- Krasavice 18.03.2009 09:48 M.E.N.
- Re: krasna 18.03.2009 09:43 OS
- Re: krasna 18.03.2009 08:53 !GAS!
- krasna 18.03.2009 08:49 Brandon Walsh
- Re: Bodování 09.03.2009 20:22 rooney
- Re: Bodování 09.03.2009 19:23 !GAS!
- Bodování 09.03.2009 13:51 rooney
- Re: Re: Re: Re: Krása 15.02.2009 09:57 riderhenry
- Re: Re: Re: Krása 04.02.2009 12:07 !GAS!
- Re: Re: Krása 04.02.2009 11:15 v3jc3
- Re: Krása 04.02.2009 09:12 !GAS!
- Krása 03.02.2009 16:07 v3jc3
- Re: :-) 11.01.2009 15:07
- Re: Zdravím 15.12.2008 11:19 riderhenry
- Re: Re: Zdravím 15.12.2008 08:10 !GAS!
- Re: Zdravím 13.12.2008 01:53 riderhenry
- Re: Re: Zdravím 12.12.2008 08:39 !GAS!
- Re: Zdravím 11.12.2008 20:48 riderhenry
Další vozy Mazda MX-5
-
Mazda MX-5 (1996) Majitel: colonelsanders
Přidáno: 7.7.2012 09 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (1996) Majitel: martin9101
Přidáno: 30.12.2018 09 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (1997) Majitel: wlken
Přidáno: 30.1.2008 1710 Majitel 9.51 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.5.2007 5510 Majitel 9.43 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (1992) Majitel: Myso109
Přidáno: 15.2.2017 09 Majitel 9.19 Uživatelé