Recenze
Škoda Octavia 4x4 1,9 TDi 66kW
Technické info
Přezdívka auta Škoda Octavia Combi Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:256000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 66 / 81 * kroutící moment [Nm]: 210 / 235 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 15.2 / 11.6 * maximální rychlost [km/h]: 173 / 190 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 448 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 5.9 / 5.9 *
Popis vozu
Jednoho dne ve mě uzrálo přesvědčení, že nám už v domácnosti jakožto druhé auto Peugeot 106tka nestačí a že by to chtělo nějakého většího dělníka. Něco s velikým kufrem, s malou spotřebou, odolností proti korozi a pokud možno náhonem na všechna kola.
Zní to možná zvláštně, ale chcete-li pořídit auto, které vyhovuje všem zmíněným parametrům a přitom máte cenový rozpočet napnutý jako podvazkový pás obtloustlé „krasavice", zcela logicky se mezi vaše kandidáty dostane lidový vůz Škoda Octávia „f tédéíčku“.
Trochu mě odrazovala pověst řidičů řídící tyto lidové vozy, nicméně rozum zvítězil nad emocemi a jednoho dne se nám doma „narodila klasická stříbrna "Ochcávka" 4x4 1,9TDi 66kW. Proč zrovna 66tka? Inu, jelikož je oproti silnějšímu sourozenci 74kW jednodušší a především mnohem úspornější i přes fakt, že 74ky mají 6 rychlostních stupňů.
Ano, s motorizací 66kW navíc ve spojení s pohonem Haldex 4x4 se u Octavie kombi nedá hovořit o nějaké jízdní dynamice, vždyť k předjíždění je zapotřebí nejen notná dávka štěstí a hodně, ale skutečně hodně dlouhá rovina, ale vítané je i klesání, ve kterém matka příroda gravitací vypomáhá tomuto vozu nahradit jeho výkonový deficit.
Možná i proto v brzké době osvěžím mozkovnu našeho dělníka chipem, který mu vysvětlí, že takhle by to dál nešlo. V současné chvíli však stále dusá pod kapotou pouhých 90 lichokopitníků, takže k akceleraci z klidu na 100km/h potřebuje stříbrný okřídlený šíp žalostných 15,2s. :o(
Dynamikou se však počet vážných nedostatků vyčerpal a nyní mohu mluvit především o těch světlejších stránkách lidového vozu. Tou, podle mě zásadní je v provedení 4x4 více prvková zadní náprava, která oproti běžné 4x2 s klikovou zadní nápravou nezná pojem neotáčivost.
Skutečně, porovnám-li jízdní vlastnosti 4x4ky s Octavií 1,9 TDi 81kW 2002, kterou nám před 4 roky odcizili, jedná se téměř o naprosto jiná auta. 4x4ka nejen nezná tu žalostnou neotáčivost, ale navíc má i lehký sklon k přetáčivosti a to nejen pod plynem.
I v okamžicích, kdy není zapojeny zadní náhon vybočuje zadní partie do stran nejen po ubrání, ale i při konstantním plynu. Pro řidiče jinak zvyklé na zadní náhon jednoznačně dobrá zpráva! Ne, Octavia 4x4 není ani zdaleka tak hravá jako mé druhé auto na hraní viz:
http://moje.auto.cz/-GAS-/mia.html , ale rozhodně není nudná.
Pokud jde o dotazy týkající se pohodlí, pak věřte, že pohodlí v autě relativně je, tedy především na předních sedačkách. Dozadu to chce nakládat spíše děti, než příbuzné kteří mají dispozice pro úspěšný život v NBA. I když je Octavia relativně veliký auto, na zadních sedačkách je s největší pravděpodobností díky krátkému rozvoru a velkému kufru skutečně málo místa a to dokonce i v porovnáním s bývalým Peugeotem 106, který měl místa pro nohy téměř stejně…
Kde však bude asi každý spokojený je zavazadelník. Přesto, že verze 4x4 má objemový deficit přibližně 100L oproti předohrabům, nabízí stále dostatek místa na kočárek, nebo mrtvolu tchýně zamotanou do perského koberce. Skutečně, pokud se jedná o kufr, nemám absolutně žádné výhrady.
O těch nemůže být řeč ani u spotřeby paliva. Vždyť při zdrženlivějším stylu jízdy není problém ujet 100km za 5,5L nafty. No řekněte, která haldexová čtyřkolak to dovede. O stálých pohonech quattro ani nemluvím.
Pokud jde o cit v řízení, je nutné počítat, že v porovnáním s ultra přesným řízením dvojkového Mondea působí český vůz poněkud mdle, nicméně po nějaké době si na méně přesné řízení zvyknete a pokud nepřesedáte mezi více auty, po čase vám bude připadat perfektní.
Nový poznatek.
Jak jsem se tu rozplýval nad tím, že i s obyčejným Haldexem umí být Ochcávka pěkně přetáčivá, tak se smutnou duší musím říct, že po přezutí na letní pryže s větším rozměrem ráfků a šíře pneu (205/55-R16) tato bohulibá vlastnost zmizela.
Skutečně, na původních zimních patnáctkách bylo auto hravý jako medvídek Poo, jenže teď je po srandě… Pro častější zásah Haldexu jsem lehce podhustil přední a naopak lehce přehustil zadní kola, aby se ta přední otáčela o trochu rychleji a čidla ABS tak poslala impulz k Haldexu po menším prokluzu. Trochu se to zlepšilo, ale furt to není ono. :o( Příště asi zase koupím 15“ kola.
Silné stránky
víceprvková zadní náprava
pohon 4x4
nízká spotřeba a celkové provozní náklady
zavatadelník
oproti předohrabu o 2cm větší světlá výška
Slabé stránky
obliba vozu u zlodějů
obliba vozů u řidičů kokotů
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Převážně svépomocí a kamarádo pomocí se snažím udržet svoje auta a motorky na živu.
CHIP
Jak popisuji v textu výše, nedá se s původní motorizací téměř jezdit. Proto dostala pohonná jednotka anabolickou injekci v podobě chipu na ??kW. Tím pádem je dynamika vozu srovnatelná s Octaviemi o výkonu 81Kw a poháněnou pouze jednou nápravou. Spotřeba kupodivu ještě razantně slezla do mezí kterým se mi ani nechtělo věřit. Při výletním tempu do 120km/h se dokonce dá jet za 5,0L! na sto s autem 4x4. Nechápu to a kdybych to neviděl na vlastní bulvy, ani bych tomu nevěřil... A jak teď panečku motor chytá. Stačí snad jedna jediná otáčka startéru a motor okamžitě naskakuje. Jasně jsem si vědom toho, že je teď motor fest nadopovanej,však proto turbínu po jízdě pečlivě dochlazuju a se stdenou pohonnou jednotkou zacházím jemněji než s dámským přirozením. :o)
Novinky v recenzi
Servis
Bylo toho poslední dobou nějak víc. Namátkou: výměna gufer na diferáku zadní nápravy a s tím spojená výměna náplně. Taky nové brzdové destičky a nové brzdové kotouče na předek.
CHIP tuning
Jak popisuji v textu výše, nedá se s původní motorizací téměř jezdit. Proto dostala pohonná jednotka anabolickou injekci v podobě chipu na 96kW. Tím pádem je dynamika vozu srovnatelná s Octaviemi o výkonu 81Kw a poháněnou pouze jednou nápravou. Spotřeba kupodivu ještě razantně slezla do mezí kterým se mi ani nechtělo věřit. Při výletním tempu do 120km/h se dokonce dá jet za 4,7L! na sto. Nechápu to a kdybych to neviděl na vlastní bulvy, ani bych tomu nevěřil...
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 4x4 1,9 TDi 66kW
- Re: Pěkný 22.02.2010 16:37 !GAS!
- Re: Re: Pěkný 22.02.2010 15:49
- Re: Pěkný 22.02.2010 15:42 !GAS!
- Re: Re: Re: Pěkný 22.02.2010 12:47
- Re: Re: Pěkný 22.02.2010 12:14 d.a.m.
- Re: Re: Re: Re: Pěkný 22.02.2010 09:59
- Re: Re: Re: Pěkný 22.02.2010 09:46 !GAS!
- Re: Re: Pěkný 22.02.2010 09:28
- Re: Pěkný 22.02.2010 09:22 !GAS!
- Re: Pěkný 22.02.2010 08:54
- Re: CHIP anabolika motoru 22.02.2010 08:48 JasteR
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pěkný 21.02.2010 22:31 talio2
- Re: Re: Re: Re: Re: Pěkný 21.02.2010 22:22
- Re: Re: Re: Re: Pěkný 21.02.2010 22:08 talio2
- Re: Re: Re: Pěkný 21.02.2010 20:57
- Re: Re: Pěkný 21.02.2010 20:56 d.a.m.
- Re: Re: Pěkný 21.02.2010 20:42 talio2
- Re: Pěkný 21.02.2010 20:33 !GAS!
- Re: Pěkný 21.02.2010 19:56
- Re: Pěkný 21.02.2010 17:55 !GAS!
- Pěkný 21.02.2010 17:36 d.a.m.
- Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 17:28
- Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 17:09 !GAS!
- Re: Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 17:07 !GAS!
- Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 17:01 !GAS!
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 16:57 talio2
- Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 16:48 Slavek-TDM
- Re: Re: Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 16:27
- Re: Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 16:18 !GAS!
- Re: Re: Re: CHIP anabolika motoru 21.02.2010 11:53
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2003) Majitel: whodunit
Přidáno: 8.4.2017 68 Majitel 9.95 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: Matheas Ropak
Přidáno: 25.4.2009 9688 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: talio2
Přidáno: 18.6.2008 59710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2010 738 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.4.2008 17510 Majitel 9.92 Uživatelé