Recenze
Technické info
Přezdívka auta Citrón Rok výroby 2011 Koupeno nové najeto [km]:6000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 88 kroutící moment [Nm]: 160 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.8 maximální rychlost [km/h]: 193 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Přiznám se, že jsem byl vždycky fanda do citroenů. Nezapomenu doby, kdy jsem se jako dítě vozil v ID 19. Už za socializmu jsem si částečně splnil sen a koupil Olcita, což byla v Rumunsku vyráběná dvoudveřová Visa. Náramné svezení v porovnání s Š120 – pokud jel. Měl jsem ho 2 roky, ale pak šel z domu kvůli spolehlivosti. Dalším, tentokrát pravým Citroenem, byl XM 2.0L. Koupil jsem ho 3roky starý, podle tachometru najeto 80 tis. km. Pak se ukázalo, že tachometr byl asi přetočený a najeto bylo přes 150 tis. Navíc opravený po bouračce. Ale svezení neskutečné. I když často svezení do servisu. Po 10ti letech a poté, co mu praskla klikovka, šel z domu a náhradou byla Xara Picasso 1.6L. Poprvé nový Citroen. Ten sloužil 8 let bez jediné závady až do loňska, kdy jsem ji předal mladým a rozhodl se pro nové auto.
Hned od začátku bylo jasné, že to bude opět Citroen. Manželka chtěla malé auto, tedy C3. Já zase hydrauliku, tedy C5. Byl to kompromis – C4. A to dobrý kompromis. C4 je opravdu povedené auto za kterým se mnohý otočí. Jelikož toho tolik nenajezdím, zato téměř denně, rozhodnuté padlo na nejvýkonnější benzin 1.6 VTi 120 v provedení Tendance v libovolné barvě krom tmavošedé, hnědé či černé. Navíc jsem požadoval automatickou klimu. Když jsem přednesl svůj požadavek, prodejce řekl, že to musí objednat. Taková konfigurace není na skladě, musí se objednat a můžu tedy vybrat barvu. Má volba padla na červenou (je dobře vidět a C4 sluší) a černý vnitřek. Když jsem nesl druhý den zálohu, bylo mi sděleno, že v centrálním skladu je to, co bych chtěl a navíc se slevou. Citroen Tendance 1.6 VTi 120 červená s paketem Komfort. Dostal jem navíc automatická světla, stírače a automaticky zatmavované vnitřní zpětné zrcátko. A dalším přínosem bylo, že auto bude do týdne. Jaké bylo mé překvapení, když za tři dny prodejce telefonoval ať okamžitě příjdu. Dodané auto bylo s patřičnou výbavou, bylo červené, ale světlý vnitřek. Já mám auto k užívání a né k čištění a dovedl jsem si představit, jak bude vypadat za rok. Dostal jsem však nabídku, že mi dají tmavé potahy zdarma a tím se vše vyřešilo k mé plné spokojenosti. Dokonce snad ještě víc. S těmi světlými kombinacemi vypadá vnitřek opravdu výborně. Trochu mě vyvedlo z míry jen to, že není žádná garanta a první servis až po 2 letech nebo 30 tis. km.
Převzetí bylo jednoduché. Jako majitel Picassa jsem věděl, kde je jaké ovládání a protože prodejce neprodává benzin, ale auta, má první cesta vedla k pumpě. A zde se vyskytl první problém. Jiný způsob otevírání nádrže. Trvalo mi to asi 5minut, než jsem na to přišel – tlačítko na přístrojové desce. Žádný šroubovací uzávěr, žádný klíček, jen tlačítko a palivová nádrž je otevřená.
A začalo sžívání se s novým autem. Po přesednutí z XM do Picassa jsem zažil šok. Silnice vyžehlené hydraulickým pérováním byly najednou samá díra. To tentokrát nehrozilo. Na rány od zadní nápravy při přejíždění nerovností jsem byl připraven díky přečtením mnoha testů. Příjemné byl jízdní vlastnosti. Dynamika a stabilita. Auto jde ochotně za plynem a v zatáčkách je jako přilepené. Je tiché a chová se klidně a tak se mi stávalo, že jsem jel mnohdy rychleji, než jsem chtěl.
I ovládání je logické. Aspoň pro mne, který jsem měl zkušenosti z jiného citroena. Jen jsem mi chvíli trvalo zvyknout si na automatické stírače. Ale jejich používání je velice přijemné. Při prvních kapkách je zapnu a o víc se nestarám. Stejně i automatické svícení. Při zakoupení jsem zapnul světla na Auto a víc se o svícení nestarám. První problém byl s nastavením počítače. Je to věc na týdenní intenzivní kurz. Několik hodin jsem proseděl v autě s příručkou. Nakonec jsem vše nastavil, ale pokud bych chtěl nastavení změnit, bez manuálu by to asi nešlo. Dalším problémem byly mlhovky. Auto samo rozhoduje podle intenzity vnějšího osvětlení, kdy použije denní svícení a kdy rozsvítí potkávací světla. Ale mlhovky jde zapnout jen spolu s potkávacími či obrysovými světly. Opět to trvalo nějakou dobu zkoumání a pokusů, než jsem přišel na to, jak za dne rozsvítit mlhovky s denním svícením. Prvním krokem je přepnout světla na obrysová (nebo potkávací), pak zapnout mlhovky a pak zpět přepnout světla na Auto. Et voila mlhovky svítí s denními světly a když vjedu do tmy, automaticky se rozsvítí potkávací světla.
Další kapitolou byl tempomat. Co je tempomat jsem věděl ze služebních aut, která používám. Jedná se o Oktávii a Fábii. Tam po dosažení požadované rychlosti stisknu tlačítko a auto se snaží rychlost plus mínus autobus dodržet. U citroenu těch tlačítek je ale nějak moc. Opět to chtělo příručku. Pak to ale je jednoduché. Po dosažení požadované rychlosti zmačknu + a nastaví se rychlost, která je právě na tachometru. A navíc je požadovaná rychlost zobrazena! Díky za digitální rychloměr. Trochu složitější to je s přednastavenými rychlostmi. Ty se dají nastavit, jen když auto stojí a to opět přes počítač. Volba však je pak jednoduchá. Stisknutím + a podržením se začne zvyšovat zvolená rychlost a zastaví se po dosažení předvolené hodnoty. Po opětovném stisknutí a držení pak přejde na další nastavení. Stejně tak snižování. Jen nesmí být člověk netrpělivý a nesmí se mu klepat ruce. Prostě držet a čekat. NEŤUKAT! Nyní jezdím na tempomat i ve městě. Další výhodou je, že nastavená hodnota zůstává zachována. Po stisknutí brzdy nebo spojky se tempomat nevypne, jen se deaktivuje (PAUSE) a je jej možno opět aktivovat stisknutím tlačítka na volantu. Stejným tlačítkem je možné jej i deaktivovat – a tím zpomalit. Po opětovné aktivaci opět auto akceleruje na požadovanou rychlost. Opravdu vymyšlenost. Stejně funguje i omezovač, ale přiznám se, že jsem jej ještě nepoužil.
Jinak příkladné je pohodlí. Sedadla jsou příjemnou tvrdost. Ani po dlouhé jízdě není člověk unaven. To jsem poznal o dovolené, kdy jsme dělali přejezdy cca 1000km v jednom zátahu. Tehdy jsem ocenil i automatickou klimatizaci. Tu mám stále zapnutou na auto. Akorát měním nastavení teploty. Standardně 20, v letních vedrech 22-24. Po nastartování trvá jen několik minut a teplota v autě je příjemná a to bez jakéhokoli průvanu. Příjemné je i tlačítko odmlžování. Začne-li se v dešti zamlžovat přední sklo, stačí jej stisknout a hned je sklo čisté. Prostoru je v autě dost a to včetně odkládacích míst. Nádherný je též kufr. Po používání Picassa jsem měl z počátku trochu obavy, ale ukázalo se, že to, co jsem dal tam, vejde se i do C4. Výborně skladný a prostorný. Jedinou nepříjemností je poněkud vyšší nákladová hrana, přes kterou je třeba věci do kufru ukládat.
Jízdní vlastnosti jsou opět velmi dobré. Auto je tiché a ani ve vysokých rychlostech hluk neobtěžuje. To se projevilo na německých dálnicích, kde jsme místy ujížděli 180km/h. Výborně se chová i v zatáčkách. Sedí jak přibité a přesně sleduje stopu. Jen se mu ne zcela líbí české silnice. Na dírách jsou slyšet nepříjemné rány, ale nic to nemění na směru jízdy. Člověk se s tím musí smířit.
Na motor mohu opět jen pět chválu. Pružný, ochotně se vytáčí a navíc má příjemný zvuk. Jedinou výtku bych mohl mít, že studený trochu v nízkých otáčkách cuká. Po nastartování při jízdě do 2000 otáček se projevuje cukání, ale to trvá tak 3-4 minuty a pak je vše v pořádku. Výborná je jeho pružnost. Na 5 rychlostní stupeň ochotně zrychluje i od 40km/h. Při podřazení je z něj raketa. A není ani třeba za to příliš platit. Auto rozhodně nešetřím a spotřeba je okolo 7 l. Je pravdou, že do něj neliji kde co. Tankuji výhradně značkový benzin převážně Shell.
Jednu výtku ale mám. Tou je problém parkování. Auto je boubelaté, jak jsem někde četl „barohních tvarů“. Z místa řidiče je vidět dokonce i kapota. Ale jak daleko dopředu ještě sahá? Mnohem větší problém je však při parkování výhled vzad. Odhadnout místo za autem jsem se nenaučil ani po 10ti měsících. Pokud bych auto znovu kupoval, určitě bych jej nechal vybavit parkovacím asistentem. Jistě, stejně poslouží i manželka, ale tu nevozím vždy s sebou.
Silné stránky
První je vzhled vozu. Auto vypadá jako auto vyšší kategorie. Totéž platí i o interieru auta. Přijemné materiály a design, zvlášť v kombinaci se světlým interiérem a tmavými potahy sedadel.
Dalším plusem je motor. Pružný a výkonný s příjemnou spotřebou.
Jízdní vlastnosti. Jelikož jsem "pohodář" je pro mě přijemný měkčí podvozek, který však nic neubírá na jistotě i sportovnější jízdy.
Výbava. Oceňuji různé automatické funkce příplatkové výbavy Komfort, jako automatické svícení, stěrače, automatická dvouzonová klima, či hillasist.
Slabé stránky
Zvuky z podvozku při přejíždění nerovností.
Vyšší hrana kufru při nakládání těších předmětů.
Horší výhled vzad při parkování. Couvací kamera by bodla.
Auto je chytřejší než já, ale aspoň mi nekecá do řízení.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím žádné. první návštěva mě čeká až za rok a něco (po 2 letech). To se týká i předchozího auta, kdy jsem chodil jen na pravidelné prohlídky.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Ochotný prodejce se snahou vyhovět a neoškubat (Autocentrál Bartůněk - Praha 4)
Další vozy Citroën C4
-
Citroën C4 (2011) Majitel: dino77
Přidáno: 24.6.2012 719 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Citroën C4 (2011) Majitel: bicak77
Přidáno: 12.6.2011 3489 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Citroën C4 (2011) Majitel: Kuski
Přidáno: 3.9.2011 8910 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Citroën C4 (2011) Majitel: pepa_t
Přidáno: 30.9.2011 309 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Citroën C4 (2011) Majitel: Adept
Přidáno: 10.9.2011 419 Majitel 9.79 Uživatelé