Recenze
Land Rover Series IIa SWB 2.25i
Technické info
Přezdívka auta Dědek Rok výroby 1964 Koupeno ojeté najeto [km]:71700 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2286 výkon [kW]: 51 kroutící moment [Nm]: 157 maximální rychlost [km/h]: 110 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 13
Popis vozu
Dědka mám již pět let, ale teprve nyní byla splněna moje podmínka pro recenzi, takže ji konečně mohu napsat a zveřejnit.
Před 65 lety (1947)
Se v poválečné Anglii rozhodli, že vyrábět běžná auta Rover nemá cenu a že země potřebuje něco robustního, co přejede stále rozbombardované cesty, případně nahradí traktor na poli, odveze půl vesnice do kostela a pod.
Zhlédli se v dovozových Jeepech/Fordech Willys a použili jeho rám jako základ pro budoucí vůz.
V té době bylo železo hodně drahé a nedostatkové, takže klasická ocelová karoserie nepřipadala v úvahu a zbytek přidělené oceli padl na již zmíněný rám. Co teď? Naštěstí si někdo uvědomil, že spousta jiného kovu se válí všude možně, sestřelené neměcké letouny, sestřelené spojenecké letouny, nedokončené britské letouny, ty všechny mohli poskytnou dost hliníkové plechu na budoucí karoserii připravovaného vozidla.
Před 64 lety (1948)
Vyjíždí v Solihullu první Land Rovery Series I. Jednoduchá vozítka s motorem o objemu 1.6 litru, pevná nebo plátěná střecha, krátká nebo dlouhá verze, stálý pohon všech kol, lehká stavba, ideální do nepohody a na rozbahněné cesty.
Před 60 lety (1952)
Motor 1.6 nahražen větším objemem 2.0 a (téměř) stálý pohon všech kol nahrazen volitelnou čtyřkolkou.
Před 55 lety (1957)
Představuje se první diesel (stejně jako benzín o objemu 2 litrů) a rozměry rozvorů (SWB - krátká a LWB -dlouhá) se zastavili na dalších 25 let na hodnotách 88 inches a 109 inches.
Před 54 lety (1958)
Po úspěchu Serie I se představuje výrazněji modifikovaná Serie II. S touto verzí přichází čtyřválec 2.25i (ovšem přesná kubatura je 2286ccm). Diesel zůstává na 2.0. Ve vozech ze začátku výroby lze nalézt ještě původní dvoulitry. Opět se vyrábí krátká a dlouhá verze.
Před 51 lety (1961)
Mírné úpravy a nový diesel 2.25 přináší Serie IIa, v největším počtu (ze Serií) vyrobený Land Rover. IIa bývá ten, který si každý vybaví, když se řekne Land Rover, nejčastěji objevující se verze ve filmech (Born Free, Bohové musí být šílení). Vychytaná, téměř nezničitelná.
V IIa byl též představen šestiválec 2.6 litru.
Před 48 lety (1964)
Byl vyroben Dědek, Serie IIa SWB, soft-top, 2.25 petrol, left-hand steered (tedy levostrané řízení) a předán (pravděpodobně) do Civilní služby Helvétské konfederace (česky: do Švýcarska). Kde sloužil jako auto pro všechno.
Před 43 lety (1969)
Poslední změny před nástupem další Serie, světlomety se stěhují z centra vozu do "křídel", první ještě s vypouklými světlomety (tzv bugeye), posléze s již zapuštěnými.
Dvojky (resp IIa) se též vyráběli s jinými typy karosérie, tzv. Forward control, na 109 palcích postavné "trambusy", více užitková než osobní vozidla.
Před 41 lety (1971) a dále (do 1985).
Přichází poslední ze Serií, Series III. Opět proběhly změny na exteriéru (maska v rovině s křídly), interiéru (jiná "palubní deska", která již nemá přístroje uprostřed, ale před řidičem, techniky - úpravy motorů, převodovek.
Montáž motoru V8 (z již vyráběného Range Roveru) do Station Wagonu LWB přínáší více síly.
Před 29 lety (1983)
Land Rovery 90, 110 a 127 se již blíží tomu co známe dnes pod jménem Defender (jméno přidáno až v roce 1990, po té co v roce1989 přišel Land Rover s Discovery a bylo nutné přidat jméno).
Před 5 lety (2007)
V tento rok jsem se rozhodoval, co si pořídím. Auto na běžné ježdění? Ne, nepotřebuji, většinou jsem si půjčil nějaké od rodičů (zůstává to tak až do roku 2009). Motorku, krosku? Na chalupu dobré, ale nemám k nim až tak vztah.
Když tu v bazaru v Praze stál Dědek, v před renovačním stavu, s nefunčkními brzdami, chybějícími zadním lampami, různobarevným lakem, chybějící plachtou a konstrukcí, prostě napohled chudák. ALE - rám naprosto perfektní, žádná koroze a když k tomu prodávající přišel, zapojil baterku a motor na dvě otočení naskočil a jen si předl, tak jsem se zamiloval. Prakticky hned jsem si zajistil peníze a nechal si ho odvést k rodičům do garáže. Zde stál další rok než se mi podařilo sehnat kombinaci dodávky, podvalu a kamaráda s řidičákem skupiny E, abych ho dostal na chalupu na Vysočině.
Mezi lety 2008 - 2012
Probíhá pomalá mírná renovace. Krom zmíněných závad zjištěn nefunkční pohon 4x4 (nevyřešen zatím dodnes). První co bylo na řadě byly brzdy. Nová prasátka, hadičky, spojkový válec (už v čechách ho někdo prošlápl). Nová zadní světla, elektrické rozvody k nim.
Renovace sedaček, barva koženky původní ale bylo nutné použít prakticky vše nové.
Sjednocení barvy, někdo ho naštětkoval základovkou, zadní čelo původní zelená. Zelenou jsem dávat nechtěl, objednal jsem pískovou, ale dostal jsem trošku výraznější žlutou, ale nakonec se mi líbí více. Lak jsem nedělal, jen jsem natřel, jezdím s ním i do lesa a škoda klasicky vypáleného laku.
Jaro 2012
Po pěti letech (celou dobu jsem se na to chystal) jsem se rozhodl, po té co mě inspiroval kamarád a dal mi i kontakt, udělat veteránské papíry. Měsíc a půl byrokracie, doplňování detailů se vyplatilo a značky, průkaz historického vozidla jsou doma a už máme za sebou i první vyjížďku - paradoxně na Lancia sraz.
V brzské době (možná)
Mělo by dojít na renovaci podvozku. Půlelipsy jsou prakticky v rovině a netlumí. Spolu s nimi dám i tlumiče. Chystám se koupit nové gumy, staré jsou na autě už kdoví jak dlouho a začínají puchřet.
Rád bych konečně dořešil čtyřkolku. Je možné, že je to jen zlomené táhlo ovládání zubové spojky, ale je možné, že je problém i v rozvodovce. Uvidíme.
Určitě rám střechy a plachtu, aby se dalo vyrazit i za mírně horšího počasí.
LR Series IIa "Dědek" byl fakticky mé první auto co jsem koupil, věnuji se mu, i když s přestávkami, dlouho. Pro mě je stělesněním toho, jak se auta vyráběla před lety, toho co člověk koneckonců za tím volantem potřebuje a co od auta očekává. Za tím ouzkým kouskem plastu, kterým na místě neotočíte, protože homokinetické klouby jsou jako větší jak moje pěst, protože levostrané řízení přineslo přepákování metry rovných tyčí, si člověk uvědomí, že potřebuje jen něco pod zadkem, řadící páku (1. a 2. převodový stupeň bez synchronizace), spojku (stav zapnuto, vypnuto) a plyn. Z přístrojů používám v podstatě jen blinkry (halt úlitba době), tlak oleje (i když věřím, že by mně dovezl domů i bez něj) a dobíjení. Tachometr je otevřeném LR jen na uvědomění si, že i když si člověk myslí, že jede minimálně stovkou, tak ve skutečnosti stova čtyřicet.
Jízda s ním, je zážitek na který se těším, vždy když přijedu na chalupu. Ruční napumpování benzínu do karburátoru, zapojení baterie, sednutí do auta, vytáhnout sytič, nechat motor dvakrát převalit a za doprovodu oblaků modrého dýmu vyjet z vrat. Úžasné.
Silné stránky
Spolehlivost. V podstatě už 48 let jede, neztěžuje si, prostě jen jede.
Vzhled. Ano, to je subjektivní, ale ta kombinace robustního vzhledu, krátké karoserie, úzského rozchodu a světlometů mezi křídly je něco tak jiného, že nelze než započítat do silných stránek.
Dostupné náhradní díly. LR SIIa jezdí po světě ještě dost, druhovýroba běží a cena se tak drží v rozumných mezích.
Slabé stránky
Dá se vůbec následující výčet počítat mezi slabé stránky? Určitě ano, ale k tomu auto to prostě patří.
Málo místa, díky přepážce za sedadly je místo pevně dané a mám dost potíže se poskládat.
Tvrdé (může být špatnými půlelipsami), na výmolech skáče jak koza.
Již zmíněné přepákování řízení, v soustavě tak vznikají vůle, i když je vše utažené.
Brzdy - slabé, hodně, bubny na všech kolech s nesouměrným účinkem (hodně blbě se to šteluje).
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Většinu mechaniky sám nebo se sousedem. Elektriku si nechávám dělat (v té se nevyznám vůbec).
ND beru aktuálně u British Cars, jednání se mi zdá v pořádku, dovezli (a to rychle) vše co jsem zatím potřeboval. I přes nejistotu, že objednám u nich mi udělali kalkulaci na podvozek.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Standardní jednání, slevil trošku z ceny, odtah k baráku bez příplatku (v cene auta).
Novinky v recenzi
Fotky
Další fotky budou, i z doby před lakem.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Land Rover Series IIa SWB 2.25i
- LR Series II 08.02.2016 18:51 Jack202
- Dědek je kabrňák! 06.06.2012 11:17 krum
- Re: Re: Pán veterán 04.06.2012 00:06 HitmanPB
- Re: Pán veterán 03.06.2012 22:22 sybokcz
- Pán veterán 02.06.2012 16:49 HitmanPB
- Re: Re: Konečně pořádný auto v TOP 10 01.06.2012 12:23 Barrichello
- Re: Konečně pořádný auto v TOP 10 01.06.2012 11:13 sybokcz
- Konečně pořádný auto v TOP 10 31.05.2012 13:30 Barrichello
- klasika 31.05.2012 10:19 JozoO
- Video 31.05.2012 09:57 sybokcz
- Re: Ahoj 31.05.2012 09:40 sybokcz
- super 31.05.2012 09:19 Sammy
- Nádhera 31.05.2012 09:10 Barrichello
- Ahoj 31.05.2012 02:14 blowiik
Další vozy značky Land Rover
-
Land Rover Range Rover (2003) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 18.2.2007 1696710 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Land Rover Range Rover (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.2.2009 8210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Land Rover Range Rover Sport (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 28.7.2008 5210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Land Rover Discovery (1995) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2009 1910 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Land Rover Freelander (2006) Majitel: Gasoline
Přidáno: 22.5.2007 477 Majitel 9.87 Uživatelé