Recenze
Škoda Octavia 1.6i Elegance
Technické info
Přezdívka auta Osmá Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:160000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1595 výkon [kW]: 75 kroutící moment [Nm]: 148 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.3 maximální rychlost [km/h]: 192 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 560 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Pomocí dálkového ovladače odemykám rudý vůz z českého Maranella, který mě již z dálky vítá smyslným mrknutím směrových světel. Otevírám dveře a za doprovodu bzučení palivového čerpadla usedám do černě čalouněných a velice pohodlných sedadel, spínací skříňka již netrpělivě čeká na slastné zasunutí výklopného klíčku. Startuji, ozve se jemné zaševelení motoru, pomocí přesně a krátce jdoucí kulisy bezpečně řadím za jedna a ejhle, ještě než jsem stačil vyrazit vstříc cestám necestám tak mne za nelibého akustického doprovodu palubní „policista“ kárá za nepřipnutí bezpečnostního pásu, tedy poutám se a vyrážím…za doprovodu absolutního ticha, které ruší pouze a jen poslech mé oblíbené skupiny, se nesu krajinou a při venku panujících vedrech přesto vdechuji čerstvý a chladný vzduch linoucí se z otvorů ventilace. Po zahřátí motoru a následném telefonátu, že jsem doma zapomněl cosi velmi důležitého, jsem po nutné kontrole dění za vozem, pravou nohou podráždil přesně jdoucí a rychlím účinkem okouzlující brzdový pedál, sevřel a stočil za asistence elektromechanického posilovače do ruky padnoucí věnec volantu. Rychlá otočka byla provedena zásluhou povedeného podvozku s McPhresonem vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Po narovnání kol do přímého směru a rychlého přesunu pravé nohy na z podlahy vystupující plynový pedál, dochází k poměrně rychlému nárůstu otáček a po překročení 3 tisíců i svižnému zrychlování, které jakoby neznalo konce, ten se však blíží rychleji než by se zdálo a následuje rychlé a přesné přeřazení, při stálém meziplynu relativně neznatelný pád otáček a opětovné zrychlení, ručička vzhledného a perfektně čitelného rychloměru se přirozeně dere co nejrychleji nahoru avšak, její vzestup je přímo úměrný sto dvěma hatatitlům pod do V ostře řezanou kapotou. Rudý skvost se žene na nízkoprofilových 17 prstových a do asfaltu se zakusujících kolech vpřed raději neuváděnou rychlostí bez jakéhokoliv náznaku nervozity a nestability.**
**prosím berte tento úvod s nadhledem (potřeboval jsem nasytit to své básnické střevo), pro objektivní a skutečný pohled čtete dále
__________________________________________________________________
Rád bych vám zde po 3 letech soužití představil a podělil se o zkušenosti s mým přírůstkem opět z Mladé Boleslavi. Jedná se o Škodu Octavii II ročník 2005 osazenou motorem 1.6 i ve výbavě Elegance (viz ceník Škoda) dovybavenou extras jako…vnitřním zrcátkem s čidlem stíračů a aut. stmíváním, zvýšeným podvozkem s ochranou spodku vozu(dle Škody paket české(špatné) cesty), autorádiem Stream s 8 repro, MAXI-DOTem, bluetooth handsfree sadou, síťovým programem do kufru a nekuřáckým paketem. Autem jako celkem jsem spokojen, ono taky co čekat od někoho kdo dlouhodobě jezdil s malými auty do výkonu 50 kW (Favorit, Felicia, Fabia).
Proč Octavia II?
Po dobu 4letého bezproblémového provozu mého stařičkého favoritu kdy jsem koupi nového vozu stále odkládal, nastal den, kdy už mi nevyhovoval nejen po bezpečnostní stránce. V momentě co motor škyt, prd naposled a já měl ruce jak rambo po neustálém roztlačování jsem se definitivně rozhodl. Výběr nebyl omezen jen na českého výrobce, i když ke škodě prostě tíhnu, chtěl jsem vůz ne více jak 4 roky starý, a prim hrály hlavně spolehlivost, prostornost, dostupnost ND i servisní sítě, výbava a také vzhled, karoserie pouze liftback (důraz jsem hodně kladl na velikost a přístupnost zavazadlového prostoru, jelikož často vozím velké předměty nebo bagáž) a to je bod od kterého už moc na výběr není. V konečné TOP 3 mi zůstaly vozy Ford Mondeo (facelift 2003-2007), Mazda 6 a Škoda Octavia I a II. Také mi pod kapotu nesměla nafta (dražší servis, zvukový projev, navíc roční nájezd mám max. 15000 km a v neposlední řadě miluju vůni benzínu). Z výběru nakonec vypadl i vysněný motor Škody 1.8 T, bohužel jich je pomálu, a když už tak většinou zdrcených předchozími majiteli, tím pádem vypadla i první generace Octavie. Naopak jsem jako vhodnou a rozumnou volbu viděl nenáročný a hojně zastoupený motor 1.6, který bych momentálně využil asi nejvíce.
Pro Mazdu 6 hrál její design, bohatá základní výbava, podvozek a spolehlivost. Proti pak prostornost, šedý nevzhledný interiér prvních ročníků, náchylnost na korozi karoserie, absence motoru 1.6 a hlavně malý počet vozů na trhu navíc s velkým km proběhem a hustota servisní sítě.
Pro Ford Mondeo zase hovořila kvalita zpracování, spolehlivost, hustota servisní sítě, příznivé ceny ND a také prostornost. Naopak proti hovořil design interiéru včetně výběrů barevného provedení, absence motoru 1.6, trh chudý na benzínové verze a karoserie liftback a naopak bohatý na ty s větším proběhem km.
Pro Škodu Octavii II hrál design, kvalita zpracování, ergonomie ovládacích prvků, spolehlivost, hustota servisní sítě a dostupnost ND, prostornost a velikost kufru, odolnost proti korozi a množství vozů na trhu (i navzdory mohutnému zastoupení traktorových kombi 1.9 TDi). Proti byly hlavně cena, absence turbomotoru 1.8 do doby příchodu skvostu 1.8 TSi (vyjma drahé RS s 2.0 TFSi), zájem zlodějů a tuctovost.
I když jsem se nakonec po všech srovnáních dlouho rozhodoval mezi Mondeem a Octávií, domací zástupce zvítězil.
V Kosmonosích jsem si vyhlídl rudou krásku 1.6 ambiente vonící novotou, vyrazil jsem tedy v 1.2 HTP na námluvy, vše by dopadlo asi koupí výše zmíněné, nebýt mého laxního přístupu, jelikož jsem si ji nezamluvil a v momentě mého příjezdu již byla rezervovaná. Červená flamenco metalíza mě zaujala již dříve a na Osmé vzhlížela lépe než na mé opodál stojící haťapce. Bylo mi doporučeno vyrazit kousek za prahu kde se čerstvě hřeje podobný kousek…lidi byla tam, na zvýšeném podvozku a rudé metalíze v řadě mezi kombíky, A4 a Leony, byla viditelná již z dálky, hned jsem ji uzmul na testovací jízdu, asi po 20 minutách jsem se vrátil a prohlídl ji i zespod, zkontroloval papíry a jal se znovu na jízdu…sem zapomněl vyzkoušet Tempomat. Váhal jsem mezi Rudou 1.6 i a o 20 tis dražší modrou 1.6 FSi, rozdíl mezi charakteristikami motorů bez a s přímím vstřikem byl, ale neodpovídal papírově o 10 kW vyššímu výkonu FSíčka který vyžaduje kvalitní benzín 98. Bylo rozhodnuto…druhý den jsem si jel Rudého Osmáka vyzvednout.
__________________________________________________________________
Rozměry vozu
Jen ve stručnosti na délku má Osmá 4572 mm, na šířku 1769 mm, na výšku 1462 mm a světlá výška je 140 mm v mém případě s paketem špatné cesty 164 mm. Rozvor je 2578 mm.
Motor
Všem dobře známý a zažitý celohliníkový, 8 ventilový čtyřválec 1.6 i, mnohými vychvalovaný a mnohými zatracovaný, dělám si ale vlastní nikým neovlivněný názor a tak tedy:
Dynamika - odspodu příliš neoslní ale nad 3000 otáček je dostačující mnohdy i překvapivá, nutno dodat, že je potřeba se naučit vhodně používat fofrklacek a nedržet tak motor v nesmyslně nízkých nebo naopak nevyužitelně vysokých otáčkách, fakt nemá smysl ho hnát nad 5500 ot, to už je jak rozmazlenej fracek...ječí a žere. Ani plně naložený vůz neztratí v kopci dech (prudké stoupání při 140 na tempomat a rychlost nekolísá), předjíždění nutno s rozumem – vhodně podřadit a je to v cuku letu. Občas ho rád proženu, aby nezlenivěl. Daní za vytáčení je pochopitelně vyšší spotřeba. Hlučnost motor nezná, naopak tichý a kultivovaný projev ano, slyšet je pouze ve vysokých otáčkách za vcelku libého projevu. Do nitra motoru každých 15000 km vtéká shell helix super. Díky hydroštelům není při zrychlování slyšet klapot ventilů…to je zážitek, byl jsem na tu ventilovou ódu zvyklý (feli a fávo).
Vzhledem k malé (55 l) nádrži je dojezd v průměru pouhých 650 – 700 km
Dlouhodobý průměr mám aktuálně 7,4 l (30% město, 60% okresky, 10% dálnice)
Spotřeba (5 stupeň + 17‘ kola) – 100/130/150/180km/h, plný vůz, rovina, klima = 7,5/8,5/9/9,8 bez klima cca 0,7 až 1 litr míň.
Spotřeba (5 stupeň + 15‘ kola) – 100/130/150/180km/h, plný vůz, rovina, klima = 7,3/8,2/8,8/9,7 bez klima 0,7 až 1 litr míň.
Dlouhodobá Ø spotřeba zima/léto = 6,7/7,4 – v zimě je to na 195/60 R15 bez klimy, v létě je to na 225/45 R17 převážně s klimou. Nejčastěji jezdíme ve 2 + naše věci
Dosažená min./max. Ø spotřeba – 6,2/9,8
Max. rychlost – psaná 192km/h, dosažená 220 km/h (dle GPS 214 km/h) - hodně sem se divil :-O
Převodovka
Tady nelze než jen chválit...i když...řazení je, jak už bylo nespočetněkrát napsáno, precizní a dráhy vcelku krátké...šaltpáka je tak akorát do ruky a vhodně umístěná...jenže...chybí 6tka a myslet si, že na 102 koní je 5tka až až je blbost...auto je tiché a klidné i při dle mě ideální cestovní rychlosti kolem 160 a to je právě ono...už začíná být slyšet zvuk z kotelny a maxík (palubní pc) ukazuje spotřebu vysoko nad 9 litry. Už při 100km/hod točí motor 3000 a při 140, což je rychlost, kterou brázdim naše highways běžná, točí nehoráznejch 4500 ot (8,5 až 9 litrů)...6tka by zklidnila jeho zvukový projev a nárok na chálku...o tom žádná...
Podvozek – jízda
Řízení je příjemně komunikativní a zpětná vazba potěší, vždy vím kam a po čem octa jede. Díky el. posilovači s proměnným účinkem, nastavením podvozku a brzd je jízda radost, auto je velmi dobře ovladatelné a čitelné, kam ho pošlu tam jede. Snesitelný je i větší náklon v zatáčkách (vyšší podvozek a těžiště). Při rychlejším průjezdu zatáčkou s prázdným autem zadek trochu znervózní, pořád ale drží! Tak bych popsal jízdu na letních 17kách (225/45 R17), zimní 15ky (195/65 R15) jsou na tom podobně jen při stejné situaci, znervózním spíše já než zadek. Jakmile je ale v rychle projížděné zákrutě větší nerovnost - příčná spára, pak po nájezdu na ni zadek nepříjemně uskočí do protisměru, naštěstí ho lze srovnat plynem a korekcí volantu, čelo se ale opotí :-). Když je naložíno, auto je o poznání méně nervózní a lze si dovolit i o něco víc. Vpředu je klasika v podobě McPhersonu a vzadu víceprvkové zavěšení. Shrnu-li jízdní vlastnosti, zkrátka když si chci s autem zacvičit tak s rozumem, neboť má relativně malý rozvor a velké převisy.
Brzdy
Na rozdíl od OI má OII kotouče u všech motorizací na všech kolech (nevýhoda - od azbestu z destiček se šílení špiní i zadní kola), kotouče vpředu jsou chlazené. O sjetých destičkách jsem díky snímači upozorněn prostřednictvím maxi-dotu (kdyby tak hezky upozorňoval i na strážníky za mostem). Účinek brzd bych popsal jako pocit staříka po uzmutí viagry - je perfektní a nevadnoucí, hlavně v zimě se ABS o slovo hlásí poměrně citlivě a někdy až moc brzy (trochu za to můžou i sjeté zimní gumy…nové jsou již na obzoru).
Zima/čerstvý sníh/vzorek lehce nad 3mm – prudké stoupání na naše velemegahory, na 2kolku slušný záběr, předek předvádí tanec s vlky, kontrolka protiprokluzu bliká jak zběsilá, synchronizuju práci pedálů, auto stabilizuju sem tam pomocí ruční brzdy, zlehka přidávám plyn, zrychluji, motor sem tam ubírá (ASR), ABS přibrzďuje (ASR), auto je stále řiditelné, jsem v cíly, řetězy netřeba. Závěr = stejnak ty zimáky koupím!!!
Tempomat
Dálnice 130 - tempomat zapnout a na požadované rychlosti stisknout kolébkové tlačítko - udržuje stálou rychlost - tunel na obzoru a rychlost omezená na 100 - při sešlápnutí spojky či brzdy se tempomat deaktivuje - po výjezdu z tunelu opět povolená 130ka, jednoduše nohy z pedálů a stisknout kolébkové tlačítko – auto zrychlí na dříve nastavenou rychlost = simply clever. Kdo je na dálnici nebo rychlostní komunikaci jako doma a jezdí delší trasy jej zaručeně ocení. Výjimečně se zapne třeba až na druhý pokus – trápí sem tam všechny první ročníky OII 04,05,06 = údajně nekvalitně pájené spoje. Standardně se montuje do výbavy Elegance a vyšší. Při cestě do Chorvatska mě ušetřil křeče v pravé noze.
Síťový program
Při tak velkém prostoru a převozu třeba jen košíku s meruňkami se nemusíte bát po svižné jízdě marmelády v kufru.
Dešťové čidlo a vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním
Čidlo stíračů jsem míval zapnuté permanentně do doby, než se mi v létě přímo do něj trefila obézní včelka mája a její zbytky mi stěrače bezmilostně rozmatlaly po skle, samozřejmě bez ostříknutí. Nyní jej zapínám jen za deště, a jelikož lze nastavit i jeho citlivost téměř nepoužívám „ruční“ stírání. Automatické stmívání = naprostá spokojenost, když už mě vzadu jedoucí vůz oslní tak jen přes vnější zrcátka (to jsem chtěl vyřešit koupí samostmívacích skel i do nich, po zjištění ceny jsem ale rychle vystřízlivěl).
Maxi-dot
Jedním slovem paráda, komunikuje v češtině a zobrazuje veškeré funkce a stavy např. HF, rádia, klimatizace, palubního počítače aj. Lze přes něj nastavit fce jako např. citlivost dešťáku. Čitelnost a zobrazení detailů je výborná a v noci na rozdíl od kontrolky dálkových světel neunavuje oči a dá se upravit jeho podsvícení spolu s ostatními přístroji.
Climatronic
Při mých řidičských začátcích jsem tvrdil, že klimatizace je zbytečná, později uznal, že je to dobrá investice ale stačí mechanická a dnes se přiznám, že jsem si zvykl na automat a těžko by se mi odvykalo, sednu do auta – nastartuju a nastavím teplotu, kterou požaduji, a je to. Funkce bezproblémová, pokaždé v zimě když klimu nepoužívám, ji sem tam naplno pustím na pár minut (pokud mi to teplota venku dovolí), aby se v ní nevytvářeli bakterie a nevznikal zápach a zatuchlost, dobré to je taky proto, že chladivo zároveň maže klima okruh a tudíž veškeré spoje a těsnění tolik netrpí a nepuchřivý a promázne se také kompresor. Jednou do roka není od věci vyměnit i pylový filtr. Jediná nevýhoda při zapnuté klímě je vyšší spotřeba (cca až o litr na 100 km). Řeči typu že klima snižuje tah motoru, nejsou úplně scestné, je to ale nepostřehnutelné. Vrcholem Škodováckého blbysmu ale je zaslepené tlačítko OFF, které po odříznutí kurvítka lze normálně k vypnutí klima/větráku používat (asi taťka VW nedovolil Škoda synáčkovi používat stejné ovládání – jinak si nelze vysvětlit to, že vozy VW toto tlačítko OFF i osvětlené mají!!!
Paket špatné cesty
Sice máme silnice jak ten sejra s dírkama, ale paket ocením až na polnačkách nebo u vysokých obrubníků. Vlivem odlišných pružin je auto pocitově tvrdší než standardní podvozek, to mě upřímně trochu překvapilo ale stabilita a řiditelnost je perfektní, jen větší náklon kvůli výše položenému těžišti je lehce znát. Nejvíce oceňuji oplastování podvozku, poctivý kus plechu pod motorem a hlavně onu výšku, oproti normální OII žádný propastný rozdíl ale parkování kolmo k vysokému obrubníku žádný problém, bez obav odjedu, aniž by mi hrozilo odtržené lízátko. Na polňačce se cítí fajn, na jejím konci je les a spadané listí na rozblácené cestě, jedem? Kdepak dál už ne, Rudá není 4x4 ani SUV a navíc ty převisy karoserie. Líbí se mi vyšší stavba karoserie…koza vysoká. Pro spořivé paket není, podílí se totiž ne malou měrou na vyšší spotřebě PHM.
Autorádio STREAM
Zvuk i kvalita přehrávání je dle mě na úrovni (audiotuneři berte s rezervou) bohužel přehrává jen CD ne už MP3 a rozšiřitelnost je téměř nulová, takže mi nezbývá než stále přehazovat CDčka, naproti tomu autu sluší a v interiéru vytváří pohlednou a celistvou část s panelem klimatizace (nevýhoda 1 DINových rádií). Má také dobrý příjem stanic bez šumu a rušení i ve městě, spolupracuje s maxi-dotem a tak se i na panelu rádia zobrazují různé stavy (klima, HF aj)…přehlednost především.
Silné stránky
vnitřní prostor – o kufru (560 litrů) netřeba se zmiňovat, v autě je místa dost pro 4 vzrostlé ve všech směrech, jediné co by mohlo vadit je velikost sedáků vpředu, s mými proporcemi (177/75) si stěžovat nelze.
kvalita zpracování – jízda je bez doprovodu vrzání, skřípání, lupání apod. mezery mezi vesměs měkčenými plasty jsou minimální a většina použitých materiálů je příjemná na omak, stejně jako noha spolucestující, tedy až na loupající se gumu z madel dveří, prsten na ruce snadno zanechá na madlech rýhy, proto žádný nechci nosit a proto mi asi přítelkyně vyhrožuje, že si vezme jiného. Čalounění vydrží opravdu hodně a jediné co poznamenaly předchozí zimy, byly původní textilní koberce, které nahradily originální gumotextilní.
výbava – krom xenonů které se mi líbí jak barvou tak hlavně svou účinností (halogeny až na dálkové zrovna dosvitem neoslní – zlatej favorit) mi nechybí nic, základní modely byly vzhledem k ceně a výbavě vozy pro chudé boháče, v poslední době už to soudruhům z MB začalo myslet a poměr cena/výbava udělali velmi zajímavý a konkurence schopný…
jízda – řízení (elektromechanický posilovač s proměnným účinkem spolu se správně velkým všestranně seřiditelným volantem – paráda), řazení (báseň – krátké a přesnějdoucí dráhy doplňuje do ruky padnoucí řadička), brzdy (fungují rychle, přesně a nevadnou ani po několikerém sešlápnutí pedálu), podvozek (na ,,fordy" zatím nemá, ale kombinace McPhersonu a víceprvku spolu s akorátním nastavením tuhosti je parádní, čítelná, komunikativní...limitujícím jsou pouze rozvor a převisy)
design – reprezentativní vzhled, který se jen tak neokouká. Osobně se mi líbí ostré hrany karoserie a trojúhelníkové světlomety, na ty z faceliftu jsem si nezvykl a už nezvyknu.
spolehlivost – nejen výsledky dlouhodobých testů a různé rádoby TUV reporty mě přesvědčovaly…ale hlavně zkušenosti ostatních uživatelů a nyní i moje, po 4 letech soužití s vozem a jeho častému užívání hovoří, že Osmá druhé generace je až na "maličkosti" bytelný a spolehlivý vůz.
letní pneu (Goodyear eagle F1) – mokro, sucho, ovladatelnost
ochrana proti korozi – pozinkem a voskem nešetřili a to je dobře
motor – výdrž a spolehlivost, spotřeba mimo město, dynamika ve vyšších otáčkách
množství odkládacích prostor - ve dveřích, palubce, jumbo boxu, sedačkách a pod nimi, v kufru a ve stropním čalounění – tam je sice schránka na brýle směšně malá ale i tak se dá využít...
dvojité těsnění dveří - při jízdě ticho jak v hrobě
i přes kapotu tvarovanou do přísného V je výměna žárovek v předních světlech ukázkově jednoduchá, stačí vyšroubovat matici a po vysunutí plastového klipu lze celé světlo vyjmout z vozu
aerodynamika - Cx slušných 0,30
užitečné zatížení - skvělých 660 kg +- dle výbavy...
osvětlení nástupního prostoru v zrkadlech - bezesporu užitečná věcička, vím kam šlapu když se deru z auta bo do auta...
Slabé stránky
ulpívající špína za kryty podběhů předních kol – na jaře jsem s tím svinstvem pohnojil zahrádku
zadní víceprvková náprava – je skvělá, jen snadno zranitelná při sjezdu z většího obrubníku díky uložení
omezená variabilita a schod vzniklý sklopením zadních opěradel – sedáky bohužel vyklopit nelze, a tudíž se mi v jinak velkém prostoru špatně spalo :-D
motor - dynamika v nižších otáčkách, spotřeba ve městě
letní pneu (Goodyear eagle F1)– životnost a hluk
tuctovost – řeknete si, aspoň tolik nedráždí přizdisráče v okolí ale ouha…
malá schránka na brýle – naštěstí se mi krásně vejdou do té schránky nalevo pod volantem
ceny ND – ty tam jsou doby levných ND na škodovky, pravda je ale ta, že jich je velké množství a při troše hledání lze najít i dobré ceny
past na klíče (odemykání kufru na dálkovém ovladači) – říkám si skvělá věc, skládám věci do auta a přitom sem hlavou ponořený do kufru, do auta mi nikdo nevleze a nic nelohne, pač je zamknutý jen ten kufr ne – super věc (bohužel jsem natolik zvyklej si ty klíče pokládat do kufru vedle věcí, že nad tím ani neuvažuju. Po naskládání jsem kufr zabouchl a vzápětí se zamkl…kde já vůl nechal klíče?...představa, že se mi to stane daleko od domova a náhradních klíčů je dost nepříjemná...tlačítko už raději nepoužívám.
loupající se černá vrchní barva z tlačítka ovládání oken a také se drolí pogumovaná madla dveří, to vyřeším výměnou za sice plastové ale vzhlednější z faceliftu. Kde asi soudruzi z Dojčechyše udělali chybu?!?!
při otevření 5tých dveří po dešti zažiju onen déšť ještě jednou tentokrát ale v kufru a dokonce i na zadním C sloupku, veškerá voda tam nakrásně steče…to se opravdu nepovedlo!
malá nádrž, na pouze 55 litrů benzinu…při svižné jízdě se ručička palivoměru dere z pravé strany neskutečně rychle do leva…
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
• běžná údržba (olej, kapaliny, filtry, geometrie) - 1x za 15tkm nebo 1 roce (částečně svépomocí)
• 3/2009 - utěsnění pravého zadního trojúhelníkového skla – při jízdě nad 100 si tam pohvízdával vítr (svépomocí)
• 6/2009 - demontáž tapeců předních dveří a promazání mechanizmu stahování skel – ukrutně to začalo vrzat (svépomocí)
• 6/2009 - oprava sirény alarmu (svépomocí)
• cca 1 až 2 do roka - Rádio slupne CD, které už nechce vyzvrátit. Po nuceném poslechu CDčka již po desáté mi málem hráblo, písničky na něm už nemůžu, vystát ani v rádiu. Pomohlo zastavit, zhasnout motor a po opětovném zapnutí zapalování CD samo vyjelo.
• 10/2009 - oprava osvětlení odkládací přihrádky spolujezdce (svépomocí)
• 1/2010 - výměna předních brzdových destiček - Ferodo Premier + promazání čepů brzd. třmenů (svépomocí)
• 5/2010 - výměna svíček - stačí odpojit konektory vstřikovačů a mít šikovné náčiní (svépomocí)
• 6/2010 - dezinfekce klimatizace + nový pylový filtr (svépomocí)
• 7/2010 - výměna brzdové kapaliny, autodiagnostika
• 2/2011 - výměna plastového podběhu PP kola - poškozeno větví (svépomocí)
• 5/2011 - dezinfekce klimatizace + nový pylový filtr (svépomocí)
• 5/2011 - výměna zadních kotoučů (zimmermann) a destiček (TRW), promazaní + seřízení ruční brzdy (svépomocí)
• 5/2012 - tekoucí chladič - výměna za nový originální vč. chl. kapaliny (svépomocí).
• 9/2012 - destrukce kompresoru klimatizace ( servis ). Bohužel na OII vcelku častá porucha, podíl na tom má i konstrukce kompresoru jako stáloběžného a tudíž je neustále vystaven riziku opotřebení přímozávislého na dostatečné náplni a správném poměru chladiva a oleje.
• 3/2013 - výměna čidla teploty chladící kapaliny - svítila kontrolka ASR a permanentně běžel větrák chlazení (svépomocí).
• 4/2013 - výměna rozvodů vč. vodní pumpy + olej a filtry, dezinfekce klima
• 7/2013 - oprava tempomatu (svépomocí)
• 5/2014 - prasklé zad. pružiny - výměna/originál (servis)
• 7/2014 - výměna př. brzd zn. ATE a svíček NGK BKUR6ET-10 (svépomocí)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vesměs pozitivní - čisté a uspořádané prostředí, dobrý přístup, ochota, měl jsem neomezeně času si auto zkontrolovat a projet. Naproti tomu mi vadilo, jak mi nestále nutili, abych si u nich uzavřel i kompletní pojištění i když jsem jasně říkal, že to si zajistím výhodněji.
Do budoucna...
podzim 2009 - ori příčníky - sice se lyže do auta vejdou ale mokrý je tam nerad strkám (VYŘEŠENO FUSAKEM NA LYŽE :)
jaro 2010 - folie na okna, samo dle předpisů ;-)...jen na zadní a zadní boční to vidim na malou propustnost (ZATÍM NEUSKUTEČNĚNO - VÁHÁM)
jaro 2011 - koncovka výfuku nerez - ori Škoda (HOTOVO)
jaro 2012 - LED DLR (řeším montáž a finální podobu)
Novinky v recenzi
oprava tempomatu
...celý problém byl v přerušených kabelech v kloubu páčky tempomatu...takže páčka ven a nové kabely + pájení...za 2h hotovo...
Větší servis po 120 000 km
Vyměněny rozvody - řemen + kladka (INA), vodní pumpa (kolbenschmidt), řemen příslušenství (GATES MICRO-V) a olej + filtry.
KO klima
Jedna z nemocí OII se projevila naplno, kompresor se doslova roztrhl a špony z něj byly v celém systému klimatizace...následovala výměna kompresoru a bohužel i celého chladiče klimatizace, jelikož nějací pablbové ze Škodovky, potažmo koncernu VW vymysleli jak vydělávat a tak vysoušeč, který se v takovém případě musí vyměnit, udělali napevno s ním. Nový chladič a kompresor jsem sehnal za 7.500 Kč ( originální díly ) a celý systém nechal propláchnout, utěsnit a naplnit v klimaservisu za cca 6.000 Kč. sumasumárum to vyšlo na 13.500 Kč. Jen pro zajímavost Škoda servis mi stanovil cifru za díly a výměnu na necelých 40.000 Kč...tak takhle ne...
výměna chladiče
Tak první nepříjemná závada, která jde na vrub věku a používání auta, byla tento týden výměna chladiče ( viz fotogalerie ). Originálníh díl č.1K0 121 521 P + náplň cca 7,7 l dle manuálu - ve zkutečnosti vypuštěno cca 6,5 l ( i z bloku ).
koncovka vejfuku
je tam...mohla bejt sice trochu víc utopená...ale bohužel víc to nešlo...upravil jsem HF a domontoval uni držák, komunikace s HF probíhá přes modrej zub...
zadek...
...tak jsem to vzal pěkně od zadu...vyměněny destičky a kotouče + sežízení ručky (kdo se do toho bude chtít pustit sám jako já...bez tisícihranu M14 na to rovnou zapomeňte), o víkend budu pokračovat výfukem - koncovka.
Dárek k zítřejšímu jubileu (20 let je Škoda v rouši VW) Trocha té povinné historie novodobé Octavie
o té by se dalo popsat pár listů, tak jen stručně, přehledně a jasně, ať se to dá číst ;-)
Octavia (OI)
• 1996 – zahájení výroby (Září)
• 1998 – představeno kombi (kombi 4x4 - 1999/liftback 4x4 - 2001)
• 2000 – FL - facelift
• 2001 – představeno RS liftback (RS kombi – 2002)
• 2004 – přestaven nástupce – druhá generace Octavie (OI vyráběná až do r. 2010 jako Tour)
• 2009 – modernizace (potahy, zrcátka, volant)
• 2010 – ukončení výroby OI (podzim)
Benzínové motory – 1.4 MPi (44kW) 1996-2000, 1.4 MPi 16V (55kW) od 2000, 1.6 MPi (55kW) 1996-2000, 1.6 MPi (74, 75kW) od 1997, 1.8 20V (92kW) 1996-1999, 1.8 T (110kW + 132kW pro RS) od 1998, 2.0 MPi (85kW) od 1999.
Dieselové motory – 1.9 SDi (50kW) od 1997, 1.9 TDi (66kW) 1996-2001, 1.9 TDi-PD (74, 81, 96kW) od 2001, od 1997, od 2003.
Stupně výbavy – do MR 2001 (LX, GLX, SLX, L@K – LAURIN a KLEMENT), od MR 2001 (Classic, Ambiente, Elegance, L@K, RS).
Octavia II (OII)
• 2004 – zahájení výroby (Červen)
• 2004 – představeno kombi (vč. kombi 4x4)
• 2005 – představeno RS
• 2007 – představeno kombi Scout (standardně jako 4x4)
• 2008 – FL - facelift, nové turbo motory, diesely přecházejí z PD (systém vstřikování čerpadlo-tryska) na CR (systém vstřikování common rail), facelift verze RS a Scout až 2009
• 2010 – přestavena OII Tour (vychází z OII před FL), pouze z motory 1.4 a 1.6 MPi
• nástupce pravděpodobně až v r. 2013
Benzínové motory – 1.4 MPi 16V (55kW/59kW od 2006) od 2004, 1.6 MPi (75kW) i LPG od 2004, 1.6 FSi (85kW) a 2.0 FSi (110kW) 2004-2008, 1.2 TSi (77kW) od 2010, 1.4 TSi (90kW) od 2008, 1.8 TSi (118kW) od 2007, 2.0 TSi (147kW) od 2005.
Dieselové motory – 1.9 TDi-PD(77kW) 2004-2010, 2.0 TDi-PD/CR (103kW) od 2004/2010, 2.0 TDi-PD/CR pro RS (125kW) od 2006/2008, 1.6 TDi-CR (77kW) od 2009.
Stupně výbavy – Prima, Classic, Ambiente, Elegance, L@K, RS, Scout.
Jarní facelift recenze...
...kompletně aktualizovaná a doplněná, až se počasí konečně srovná tak se chystám i na osmičku, po letošní zimě si zaslouží péči ;-). Jinak shrnu zimní Firestonky...na svou cenovou kategorii (ani drahá ani levná) bych hodnotil školní známkou 2- (nic moc na ledu a ujetém zmrzlém sněhu, jinak podává solidní výkony na sněhu, mokru, blátě, vcelku tichá a zatím pozoruji úbytek vzorku cca 5-10 % - najeto bezmála 6000 km)
nové botky na zimu...
Tak jsem od barumek...už asi nikdy!!!zabrousil k bridgestonu...nazul jsem firestone winterhawk 2 evo...tak uvidíme(obstojeně zvládají mokro i sníh, jen na ledu jsou hodně nejistý) zatím krátce...takže na závěry je ještě ranec času...
Croatia
Tak po 3 týdnech jsem se přihlásil na MACZ a nestačil se divit…všechno jinak…chvíli jsem se musel orientovat a kontrolovat link, ale nic proti změnám, no zpět k osmé…má za sebou další porci 3000 km během 14 dní a zvládla je opět s přehledem…jen se mi až do nedávna vyhýbal problém vlastní třeba fabiím, a sice praskající žárovky H7. Zhruba rok po koupi mi praskla první, v polovině července druhá…a co čert nechtěl cestou z AT už potřetí v Mikulově…samotná výměna je do 10 minut…jenže tentokrát mě nenapadlo vyndat si náhradní žárovky od rezervy a jelikož kufr byl pomalu až po strop zaflákanej, tak jsem musel na benzinku…k mému překvapení ji na té se škeblý ve znaku neměli…tak došlo na krapet zastrčenou v porostu kdesi mezi Mikulovem a Brnem…po 20 minutách shánění jsem tedy konečně vyhrál – světlo ven a H7 dovnitř…montáž LED DLR na sebe nenechá dlouho čekat, jinak ty žárovky budu muset kupovat jako velkoodběratel. Cesta - plné auto (Ø 87km/h)…tam za 7,2 a zpět za 7,9 l…to vinou popojíždění v kolonách (s/bez ,,klímy“ tak 50:50)…foto na konci galerie.
Servis
Vyměněn olej a brzdovka + diagnostika a přenestavení prodlouženého servisního intervalu na standardní po 15t nebo roce za 1300,- (olej vlastní - Shell)...
Toulky po Moravě...
Tak jsme s 8ou během svátků vyrazili na kola na Pálavu, vedro k padnutí ale jinak krásně. Najeto 830 km, vesměs dálnice 140-160 a okresky kolem 80. Na kolech jsme ujeli cca 110 km (Ø 15 km/h) za krásných 15 litrů neperlivé vody (stálo nás to mnoho potu a 70 Kč), autem jsme uleli 830 km (Ø 88 km/h) za ne už tak krásných 70 litru naturelu (stálo nás to nula potu a zhruba 2250 Kč), Jinak jsem současně udělal Osmé radost novou navi Dynavix NANO, není to ta od bédy z mountfieldu, takže toho umí až dost a i něco navíc (bluetooth HF, FM/mp3, TCM, 43 států Evropy, kniha jízd, 3D, chytrá trasa – fakt to funguje atd.) ovšem úplně nejlepší jsou ty Liškovi hlody…opravdu jsme se s přítelkyní občas bavili, příjemný zpestření. Fotky z našich toulek po Moravě jsou v galerii.
little servis
Počasí o víkend pod psa...tak jsem se zavřel s octou pod střechu a měnil svíčky...přístup nic moc, ruce rozje*aný ale dopadlo to...líp to táhne ale hlavně už to beží ustáleně na volnoběh...vzduchovej filtr po roce plnej breberek a i barvu krapet změnil...taky mi to nedalo a musel jsem vyzkoušet vysavač s ,,turbem''...málem mi sežral i koberečky ale výsledek stojí za to ;-)...další servis za cca měsíc na olej!
Svítí/nesvítí...
Zima = dlouho tma a jelikož sem jezdil jednou s narvaným autem, jednou zase sám a stále štelujíc nastavování sklonu světel, tak bych se kuci ze škodovky možná příště víc zamyslel nad umístěním kolečka sklonu, je hned vedle potenciometru na budíky a při jízdě je na ně blbě vidět, jsou titěrné a spíš si ztlumim budíky než sklonim světla...jinak trojblik směrovek super věc, trochu nechápu, že ještě dnes to někdo nabízí za příplatek nebo dokonce vůbec. Doma už se mi hřejou svíčky Brisk Extra a filtry tak až bude hezky hodim si to na hever...rovnou zkouknu i uložení stabilizátoru a možná rovnou vyměnim...
Resumé – světla svítí, stěrače stírají…
Tak letošní zima byla a je jednou z těch opravdových ale Osmá to zvládla s přehledem, baterie neměla ani v téměř -25° mrazech problém se startem…auto se poměrně rychle zahřívá a skla se nezamlžují...pravda tak půl týdne přespává sice v garáži ale půl týdne je pod širým nebem (letos spíše mrakem) a tam když padne mrznoucí mha/sníh, pak vyhřívání předního okna jak od FORDA ;-) by nebylo od věci. Na podzim jsem gumová těsnění dveří řádně silikonoval a zimní údržba se tak omezila jen na doplňování nemrznoucky do ostřikovačů a sem tam vyklepání koberečků. Jediná nevýhoda, a nejen v zimě se projevujíc (viz špatné stránky), je spojená s letošní bohatou nadílkou sněhu a ve chvílích kdy jsem musel lozit do kufru…pač, jakmile jsem otevřel víko, tak si to sníh do něj a na zadní sedačky napochodoval…krásný mapky to udělalo…mam v létě co tepovat…košťátko na sníh už nosím v kapse namísto jeho ponechávání v kufru. Spotřeba se třeba když je potřeba drží na trase Mělník-Jánské Lázně na krásných 6,5 l a to mám k brzdě provozu daleko a jezdíme ve 4 s lyžema. Závěrem se musím přiznat, že patřím mezi ty co jsou rádi, pokud někdo takový je, že to svinstvo ala posypová sůl již došlo…dřív sůl nebyla nebo byla nad zlato a stačilo stáhnout silnice radlicí za traktorem a jak se jelo…osobně, končiny kde se pohybuji a bydlím, tento způsob stále ctí (nebo na solničku možná nemají kačky) a mnohem lépe se mi jezdí na tom staženém sněhu (je i větší sranda) než na sra… které vzniknou posypáním 10 čísel sněhu tím svinstvem…nemluvě o tom, že v prvém případě je auto stále solí netknuté a čisté, no a co ta sůl dovede se silnicí udělat za pomoci náklaďáků a střídajícího se mrazu s oblevou ani nemluvím…tak pomalu a snad i jistě hurá na jaro…
OII 4x2 vs. OI 4x4
Aneb 4kolku ničím nenahradíš :-)...jediná věc která mi na víkendový výlet po horách chyběla v zimní výbavě byly řetezy...málem jsem vyrazil bez nich, pak mě ale osvítilo a raději jsem je po cestě koupil...díky za ně...dokud jsem měl v hlubokém sněhu rychlost, pak to šlo a auto se statečně hrabalo do vrchu, pak jsem byl ale nucen těsně před cílem zastavit...bez řetězů už se ale na kopec nedostal...OI 4x4 jedoucí přede mnou vyjela bez zaváhání...chci 4kolku :-O ...muselo se couvat do kopce ve tvaru L...a já s OII ne a ne udělat jiný písmenko než I :-)
nové zuby...
Tak osmá se teší z nových destiček...už si sedly a je to znát, koupil jsem Ferodo Premier za cca 1150 vočí předek.
Karambol...
Tak se Osmá ukázala jako odolný auto...blb s bílou dodávkou mi pěkně znechutil začátek roku!!! Nečuměl, letěl a štrejchnul mě do nárazníku...bílá barva odstraněná a škrábance rozleštěný, rána jen zanechala stopy na světle, který se rozlítlo na kousky...včera vyměněno a už je zase fajn...foto přidáno
zimní náplně narychlo doplněny...sichr je sichr
Tak si řikam jestli mam nebo nemam přezout...moc se mi nechce do těch zimních papučí...letní přece jen líp vypadají :-)včera, když mi palubní pc hlásilo teplotu na 3 stupních jsem po příjezdu radši dolil nemrznoucku do odstřikovačů...abych se potom nedivil
3.10.2009
osvětlení kastlíku před spolujezdcem nezvládlo můj pokus o demontáž a rozlítlo se na plastíky, plíšky a pérko…trocha titěrné práce a času než jsem přišel na to jak to bylo poskládané aby se při zavření schránky zhasínalo ale nakonec to dobře dopadlo, nová žárovka vyměněna :-D.
29.8 až 11.9.2009
osmá absolvovala cestu do Chorvatska bez jediného problému, nejvíce jsem ocenil tempomat, velikost kufru, ovládání a pohodlí, i po 500 km v kuse jsem z auta vystupoval svěží. Jelo se ve 4 lidech v plném zatížení, převážně po dálnicích (ČR, Rakousko, Chorvatsko) ale také silnicích všech tříd (Slovinsko), cesta tam přes noc bez klima, téměř dodržování předpisů a Ø 7,4 l, zpět ve dne a s klima za Ø 7,9 l. Celkem ujeto 2935 km, jedna cesta 1220 km, Ø rychlostí 96 km/hod, ujeto za 14 hodin včetně přestávek. Tankováno celkem 5x a nejlevnější benzín překvapivě Rakousko a Chorvatsko, naopak nejvíce stál u nás.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.6i Elegance
- Re: Re: úpřemně ti přeju to vysněné Subaru 16.10.2012 21:36 Nerez
- Re: Re: úpřemně ti přeju to vysněné Subaru 16.10.2012 21:12 hp21
- Re: ALU RONAL 14.10.2012 23:34 spanel
- Re: úpřemně ti přeju to vysněné Subaru 14.10.2012 23:27 spanel
- Re: úpřemně ti přeju to vysněné Subaru 14.10.2012 14:15 hp21
- úpřemně ti přeju to vysněné Subaru 14.10.2012 13:07 gruppeLukas
- Pekna recenze 14.10.2012 09:40 hajny
- ALU RONAL 13.10.2012 23:06 wenny
- Re: Re: Výkon-klima 25.09.2012 19:56 hp21
- Re: Výkon-klima 25.09.2012 15:42 spanel
- Výkon-klima 12.09.2012 19:45 hp21
- Re: Re: Recenze 10.09.2011 13:45 Nerez
- Re: Recenze 11.08.2011 16:02 spanel
- Recenze 09.08.2011 23:00 Nerez
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Žárovky 03.12.2010 15:24 spanel
- Re: Re: Re: Re: Re: Žárovky 03.12.2010 14:44
- Re: Re: Re: Re: Žárovky 03.12.2010 14:36 talio2
- Re: Re: Re: Žárovky 03.12.2010 12:40 spanel
- Re: Re: Žárovky 03.12.2010 09:09
- Re: Žárovky 03.12.2010 08:41 spanel
- Žárovky 02.12.2010 15:24
- Re: Re: máš ji krásnou 03.06.2010 15:08 spanel
- Re: máš ji krásnou 02.06.2010 15:48 FRPE
- Re: máš ji krásnou 02.06.2010 15:21 spanel
- máš ji krásnou 02.06.2010 13:36
- Re: Re: Re: Re: Goodyear Eagle F1 a SV.JURE 13.04.2010 14:20 spanel
- Re: Re: Re: Goodyear Eagle F1 a SV.JURE 12.04.2010 21:57 Jerry XXL
- Re: Re: Goodyear Eagle F1 a SV.JURE 12.04.2010 14:51 Chobot
- Re: Goodyear Eagle F1 a SV.JURE 12.04.2010 14:21 spanel
- Goodyear Eagle F1 a SV.JURE 10.04.2010 13:04 Jerry XXL
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: ericn
Přidáno: 25.7.2014 139 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: filko
Přidáno: 1.11.2007 3689 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: raceday
Přidáno: 1.2.2008 1218 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2010) Majitel: H.Karlik
Přidáno: 4.3.2012 409 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2005) Majitel: pedro26
Přidáno: 23.9.2007 16910 Majitel 9.91 Uživatelé