Recenze
Škoda Favorit 136L
Technické info
Přezdívka auta kakamil Rok výroby 1989 Koupeno ojeté najeto [km]:170000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 46 kroutící moment [Nm]: 100 zrychlení 0-100 km/h [s]: 16 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 272 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Fakír je takovej problémovej společník,doplatil hlavně na dobu kdy se vyráběl, vývoj probíhal rychle a moc financí se do toho taky nedalo...ale zase nebejt všech těch trablů, tak si s nim neužiju tolik legrace...trápí ho, jak fakírysté dobře znaj, nejvíc koroze a uníky oleje z motoru, pak dalších hafo maličkostí...na druhou stranu se mi líbí i dnes jeho design (Bertone) a dostupnost všech dílu, jak nových tak i z vrakáčů, a že tam fakírů je ranec;-)...Osobně si jakoukoli opravu a údržbu dělam sám doma na ,,koleně" někdy je to boj ale pak se mi to v dobrym vrátí!!!Kupoval sem ho jako 3tí majitel a byl v dost katastrofálnim stavu, předemnou ho měl 65 letý děda z Prahy a nestaral se o něj jen ,,jezdil" ...takže sem ho kupoval za babku a měl s nim dost práce...dost mě bavilo ho rozkládat a zkládat a pak sem taky neměl, jako student, money na lepší;)
MOJE CESTA K FAKÍROVI:
Začala na přelomu roku 2005/2006, jednak jsou auta pro mě víc než jen přibližovadla a také sem v tuhle dobu vlastní auto už zoufale potřeboval. Do té doby sem jezdil felicíí, ta ale nebyla moje, po jejím prodeji sem začal svoji cestu po autobazerech a soukromnících. To, že chci favorita bylo bez debat...bylo to auto, který sem si mohl dovolit a Škodovky jsme v rodině měli od jakživa (počínaje 105kou přes 120ku až k felicii a fábii)a jediná kterou naši vynechali byl právě favorit a já ho jako 8letý capart obdivoval a s kámošem sme si slíbili, že si je oba jednou koupíme...postupem času sice přišli jiný a lepší auta ale sen je sen a slib je slib. Po ani ne měsíci ,,bazartripů" sem byl zklamán jak špatně na tom tyhle auta jsou ale našlo se taky plno dobrých a zachovalých fáček. K ménu hnědákovi jsem přišel dá se říct náhodou...přes jednoho chlápka sem si vybral červeňáka z 93 ze 130000km ale po prohlídce a jízdě s nim jsem nadšený nijak nebyl, šlo poznat že dostával docela do těla...po cestě zpět na vlak sem uviděl v jednom malém bazárku na okraji Prahy mého hnědáka, co mě praštilo přes oči bylo jak tam tak stál a nevyhlížel ani nějak špatně...nedalo mi to a zašel sem se na něj podivat, čert vem že mi ujel vlak. Při jízdě mi bylo jasný, že na tom neni nijak zle a motor běžel potichu a vyrovnaně...jen kastle už za sebou něco měla a interiér byl také ztrestán léty, cena za kterou tam stál se nezdála moc vysoká ale já huba prořízlá:-)sem s ní šel níž a níž..ač neradi tak nakonec jsme se dohodli,a druhý den mě fakír řikal pane majiteli, ale už si tykáme
MOTOR:
Jak už sem řekl,je to 136ka(rok 89)-tento motor se dával od počátku výroby jako první a základní agregát do favoritů(jeho výroba skončila v létě 1991)...má písty s rovnym dnem, rozvod OHV(over head valve)vačkovej hřídel je po straně válců a ovládá přes zdvyhací tyčku a vahadlo ventily. Osazenej je karburátorem Pierburg 2 E 3 - to ve zkratce znamená, jednoduše je polosamočinej, řízenej mechanicky + el. vyhřívání okruhu sytiče, logicky už při zapnutí zapalování!
Pedál plynu se musí sešlapovat s vetší silou jelikož klade určitý odpor(to je způsobené, tím že karburátor je vybavený dosti silnými vratnými pružinami, které zajišťují dostatečné doléhání soustav klapek a jiných pro karburátor nezbytných prvků), leju do něj natural 95ku, jelikož je motor nenáročnej vystačí si s minerálním motorovým olejem třídy SAE 15W-40(bod tuhnutí kolem -27°C to pro české podmínky zcela vyhovuje) a je dobrý ho vyměnit po každej 1O/15 tisících km a rovnou překontrolovat vůli ventilů...já mam 136ku to znamená stačí mi měrka tloušky 0,20 mm jak na sací tak výfukové(jinak sací má 0,25 mm)to doporučuju-sníží se hlučnost motoru ale když je neseřídíte tak se nic nestane to se nebojte;)! Z vlastní zkušenosti mužu říct, že max sem s nim jel po rovince za bezvětří;) 170kou...takže mínus odchylka tachametru a přeberte si to sami...jinak naši maj fábku 1.2 Honem To Prodej...výkonově srovnatelnou(47kW-3válec)s mym fakírem(46kW-4válec)a fábina mě dá ve zrychlení do těch 80 ale pak jí dojdou síly a fakír k mýmu udívu zrychluje o něco líp;)do těch 130 a pak už jak hlemejžď...nejsou to ale auta na závodění takže se od nich nic velkýho nemuže ani čekat,jen při tom předjíždění mi osobně někdy ty koníky chyběj!!!zrychlení z 0 na 100 je hodně od oka
měřeno...cca 16 sekund...když dobře fouká od moře;)
INTERIER:
Je od výroby v šedobéžový, vesměs se skládá z tvrdých plastů jen horní část přístrojovky a schránka před spolujezdcem jsou měkčené,dílensky je nevalně zpracovaný a sem tam něco povrzává(zlepšení přišlo až u ,,faceliftu" z roku 93, kdy je interier vyveden v černé barvě a úplně nové jsou výplně dveří i sedačky),časem hlavně působením slunce a rozdílných teplot se palubovka kroutí, sedačky pojem boční vedení neznají,hlavně když ostře říznu zatáčku tak cestuju ,,ze sedla" rychle na dveře nebo naopak na šaltpáku...nejlepší řešení je dát do fáva ty z felicie, které jsou, jistě mi dáte za pravdu velmi dobré!!!(s felinou sem se taky najezdil až až)a ani jejich montáž není nijak složitá!
PŘEVODOVKA:
5stupňový dvouhřídelový manuál...dopředné stupně jsou se synchronizací.
Řazení je nepřesné a má dlouhé dráhy, kdo je zhejčkanej třeba tím ve fábii které je precizní, ten bude chvíli lomcovat s pákou než se trefí ale jinak si de zvyknout a pak tam ty stupně skáčou sami...jen dvojka občas protestuje...ale to už záleží na stavu převodovky...docela blbý jsou dlouhý dráhy jednotlivých stupňů, má to ale i svoje výhody, při řazení 5tky ošaháváte spolujezkyni nohu a máte se na co vymluvit.
BRZDY:
Provozní je kapalinová dvouokruhová(I.okruh působí na brzdu pravého předního kola a na brzdu levého zadního, II.okruh na brzdu levého předního a pravého zadního kola)s podtlakovým posilovačem bzd. účinku.
Vpředu jsou kotouče a vzadu bubny...používá se brzdová kapalina SYNTOL HD 205, SYNTOL HD 260 a další jejich odnoše.
Pokud jsou brzdy dobře udržované...pak překvapí účinkem...ten je slušný, jen po několika razantních zpomalení mají tendenci vadnout...uměj se i pěkně rozpálit a zasmrdět;)
PODVOZEK:
Vpředu klasika McPherson a vzadu vlečná ramena, auto s ním je poměrně stabilní a když je bez vůlí a vyčachtanejch tlumičů tak snese i ostřejší manévry a zacházení sice na hraně ale i tak je to svezeníčko...u fakíra sem měnil silenbloky...jinak podvozek dobrý;)mohu doporučit rozpěrnou tyč mezi hrnce tlumičů, řeknu vám že s ní je jízda stabilnější a auto se tolik nekroutí...
Silné stránky
design...motorově a celkově hodně snese...dostupnost dílu z první i druhý i třetí;) ruky...
Má dost suverénní jízdní vlastnosti na svoji dobu...a když se zbavíte všech vůlí tak je to radost!
Výkonově se pohybuje na průměru až podprůměru na tak lehký auto to ale stačí...a platí se rozumně i za povinný ručení!
Perfektní je i prostornost...naložíte do něj plno báglů i s lidma...pro nohy,hlavu,ramena máte místa dost, je to takový malý stěhovák...to mam vyzkoušený, jeli sme na hory asi v 6 lidech...ty se vezli v octavii a já šéfoval fakíra s veškerou bagáží, lyžema, nákupem z hypernovy...a že ho bylo...hlavně pití + další drobnosti-blbosti...sice si po cestě zástěrky náramně rozuměly ze silnicí a do kopce se tomu víc jak stovkou nechtělo...ale i tak se to zvládlo bez úhony...jen jedno plato s coca-colou mi za jízdy promluvilo do řízení, když za mě přeřadilo!
Slabé stránky
koroze...hlavně prahy,lemy,dveře,blatníky,podlaha.....tak mě tak napadá spíš říct co nerezne...kapota,střecha a pak taky nárazníky...ty sou ale z plastu,takže se nepočítaj;)povrzávající interiér...plno těch pazvuků sem detekoval:-)a vyškrtal ze seznamu problémů!!!ale pár jich stále hledam...
Ne zrovna velký výběr motorizací...1.3 sice měla pár výkonovejch verzí s karbecem a vstřikováním ale ty se dost nahrazovaly tak nebylo možno si vybírat...a příznivci nafty měli prostě smůlu!
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
vše si dělam sám takže noproblemo...i když jak kdy!
- Měnil sem náplně,filry,svíčky,gumový vložky na řízení,sem tam nějaký to těsnění,pravý přední světlo,akumulátor,pneu,přepínače světel,schránku před spolujezdcem a další drobnosti!
- Kontrolaval-zprovozňoval-oživil:o) - zapalování,startér,ventilátor chlazení,ventily,expanzní nádobku,krycí plechy kolem motoru(s těma sem si užil,musel sem flexou odbrousit úplně orezlý šrouby,vyměnit a ty plechy krapet vyklepat)nakonec mě neminula ani sem tam nějaká ta výměna pojistek když mi nevyšlo pár pokusů...ale nakonec sem tu elektroinstalaci nějak zkopal dohromady...cukráku(ISŠT elektrotechnická mělník)zdar;o)
Taky je dobrý kontrolovat ložiska zadních kol...občas je dotáhnout pokud je cítit vůle...to nepodceňujte nebo se vám, když budou volný odeberou do večných lovišť...ale pozor!!!s tim utahovánim to nepřežeňte...kola se musí i po dotažení volně točit!!!
Pokud koupíte fávo s vetšim počtem km...tak jako já...je při výměně oleje(to co mi ,,teklo" z motoru připomínalo spíš hrubou ropu než olej) dobrý sundat olejovou vanu...vyčistit ji i sejto pro lepší spaní!
Bacha taky na Fridex...jelikož má fakír hliníkovou hlavu válců..není jedno co tam lejete(Fridex pro litinový hlavy sžírá hliník kolem těsnění pod hlavou a pak se může stát ,že se těsnění odporoučí)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Chtěli za něj pacholci víc něž já byl ochotný dát, zase ale byli milý a usměvavý(za tento herecký výkon si zasloužej chlapci poklonu;-)...)dokonce sem měl dost času na to si přečíst časopis(ani nevim o čem byl...pač se tam psalo jen rusky)toho času bylo dost zřejmě proto, že nakonec nemohli auto rozjet...a tudíž mi ho předat...ovšem poté z nich vylezlo, že v autě nebyl benzín(kuci se v autech asi sakra vyznali)...pak sem ho už s úsměvem(jim se nevyrovnam)převzal a bylo to v mých rukách;)...z prahy sem se vymotal jaxi taxi obstojně ale super zážitek byla jízda po dálnici s podhuštěnejma gumama(ty stejnak čekala obměna, tak sem je ani nefoukal,navíc zastavovat někde na benzince v praze a v pátek se mi opravdu nechtělo)takže cesta vzrůšo...v každý trochu ostře projetý zatáčce, sem je málem zul...bratr mi dělal navigaci ale po prvních minutách jízdy se, asi ve strachu o život, někde v hlouby duše zapoměl a navigace nefungovala tak jak měla...i tak mu ale dík za tu projevenou odvahu!...pak už se pomalu ale jistě fakír dočkal znovu zrození, teda spíš prodělal pár plastickej operací aby vypadal zas k světu, jak už sem řikal motorově i podvozkově dobrý (na podvozku sem vyměnil jen manžety na poloosách a převlečný gumy na řízení)ale na tom zbytku byla práce.
Fakírův život semnou + jeho výbava
trochu sem ho oprášil od rzi a některé díly šly do laku(tovární hnědá kamenná 2315) pak trocha muziky,barev a koberečků do interiéru,poklice,sportovní maska a nárazníky do barvy + nerez koncovka výfuku a plno nových součástek...svíčky,náplně,filtr,aku,světlo,přepínače světel aj...pak zprovoznění ventilátoru...se nedivim že mu to, co chvíli v Praze vařilo!!!...kontola startéru,ventily a plno dalšího
Pokud jde o výbavu, tak má šíbr,tažný a že se mi už hodilo,pak rádio na CD/MP3 + 4x 3pásmový repro,osvětlení kufru a venkovní teploměr, ovládání sahary tlačítkem na přístrojovce...jednou bylo horko nejen motoru ale i mě...tak sem si to radši pozichroval, také zabezpečovací systém ,,Kdo by to kradl"...v praxi ověřen;)
Novinky v recenzi
Vše prodáno, jediné co mi z kakamila zbylo jsou krom repro pouze vzpomínky a fotky.
Prodám nová kola na favorita !!!
Pár věcí sem si před odvozem uzmul...mam 2 nová kola ( 2x plechový ráfek 4x98 + 2x pneu GOODRIDE SP06 M+S )koupeny byly koncem listopadu 2008 na autě byly jen 14 dní, jsou kompletně vyvážená a připravená k použití, PC byla 2500 kč, jsou kohoko-li z vás za 1000 kč. zájemci pište do diskuze !!!
kakamil je mrtev, ať žije kakamil!!!
24.1.2009 s podivným pocitem v žaludku, jsem odvezl kakamila na eko likvidaci...jeho život tím skončil...lépe poslouží na ND než na ježdění...na jeho místo nastoupila mladší sestra z Mladé Boleslavi...která se zde jistě ráda představí...
30.5 až 1.6.2008 se fakír vypravil na sraz škodovkářů a škodovek do doks...nálada, lidi a auta v pohodě...i počasí přálo až moc:)vedro a dusno prostě hnusno...ještě, že je u kempu jezero...nic pro fakíra ale majiteli bodlo;)no a nakonec srazu...to bych nebyl já a fakír aby jsme nepřitáhli pozornost policie...vlaječky na autě a podle nich pomalovaný okna (upozorňuji - jen zadní a zadní boční)se nezamlouvali...
minulý týden sem využil toho, že mi končí technická a vrhnul sem se na plechařinu...prahy a podlaha...kde bylo potřeba - novej plech a kde ne tam jen výbrus, plnič, guma a lak...nic mě to nestálo jen nějakej čas...a je hotovo...každopádně ta koroze je svi...:-)ale už ji na tomhle autě asi řešit nebudu...až se zas někde objeví, už bude fakír asi řikat pane někomu jinému...
tak sem se vrhnul na zadní brzdy...po provizorní opravě to sice brzdilo dobře ale mam rád věci dotažený do konce...takže sem dal nový prasátka, pakny, bubny, hadičky a trubičky + lanka ruční brzdy...teď sem to jel projet a brzdí o poznání líp...přidal sem i fotky...
Tak sem si dneska vymontoval kompletní modul naklápění světel, kterej jak známo u většiny favoritů a felicií dlouho nevydrží,protože popraskaj plastový pouzdra a kapalina vyteče...vytáhl sem ho z bouračky a dal do kakamila...obnáší to jen sundat vrchní část palubovky včetně budíků a pak povolit modul a vyškubnout gumovej průvlej mezi stěnou motoru a interiérem...protáhnout uvolněný hadičky i s modulky ze světel skrz tu díru a opačně tam ten nový nasadit...chytnou zpátky do všech sponek a je hotovo...pokud paraboly ve světlech zadrhávaj trochu jim pomožte WDčkem a budou chodit pěkně...celá tahle sranda, když ste trochu zručný nezabere moc času a hlavně moc nestojí...zbytečný dávat za novej komplet 1200 až 1700 kaček když to celý lze sehnat za stovku...teda s trochou pomoci a konexí:-)
tak jsem se během týdne pustil do ráfků (očistil a natřel), pak sem demontoval celej vnitřek (sedačky, palubka aj - viz foto) a pohrál si trochu s elektoinstalací a hlavně odstranil to stašný vrzání...tak je teď v autě naprostý ticho...až do tý 90tky;-)rozebral pedály pohrál si s karburátorem...a nakonec sem trochu zrenovoval topení, hlavně ventilátor tam byl krapet přidřenej motorek...už to maká ale pěkně...byla to práce ale výsledky přinesla tak mužu klidně spát...po zimě to chtělo!
Aby toho nebylo málo tak koncem ledna sednu do auta a...nic...tak si chvíli hraju s elektrikou a zjištuju že palec od rozdělovače je kaput...pučil sem si teda ten z tátovi škůdky 120(škoda forever) a tradá na mělník pro nový;)...je to blbůstka za 25 korun ale auto tim úplně odrovná;-)
4.ledna si to tak ženu z práce a před barákem začnu brzdim...brzda se propadla do půlky(jeden okruh), mizerně mi to zabrzdilo...kouknu na kola a je mi jasno...levá zadní brzda...tak provizorní oprava...
tak si du kolem shopu...a co nevidim...samý hejblátka, svítítka, diody...tak mě to nějak osvítilo a já následně fakíra...teď trochu připomíná vánoční stromek na Václaváku...P.S - nechápu jak muže někdo vyhodit za něco jako jsou neony 3 i víc tisíc když celá ta sranda (pár diod, odporů + nějakej ten cenťák kablíků) stojí kolem stovky;)foto v galerii
fakír si vyrazil do bažin...na ryby...a k vodě...opět mi dokázal, že se v terénu neztratí a je to pracant...a já mu to brodění terénem ještě ztížil originálním spojlerem pod přední nárazník...přidal sem i fota z našeho tripu
Včera(1.září 07)sem s nim absolvoval cestu dlouhou 250 km bez jakýkoliv závady...ale cestou zpátky se mi rozdrnčela přístrojovka tak mam zas co dělat protože je to fakt nepříjemnej zvuk...asi tam dam panel z felicie ten přece jenom líp vypadá;)
Přidat názorDiskuse: Škoda Favorit 136L
- Re: Prostě deset... 19.05.2008 10:56 spanel
- Prostě deset... 19.05.2008 07:54 Psychobolos
- pekne 08.04.2008 08:36 bobas
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ten motor 07.04.2008 21:00 spanel
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ten motor 06.04.2008 19:49 Special-line
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ten motor 06.04.2008 19:39 spanel
- Re: nooo 04.04.2008 17:40 spanel
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ten motor 04.04.2008 17:40 Special-line
- nooo 04.04.2008 17:28 Deutscher
- Re: Re: Re: Re: Re: Ten motor 03.04.2008 20:00 spanel
- Re: Re: Re: Re: Ten motor 25.03.2008 22:27 Special-line
- Re: Re: Re: Ten motor 25.03.2008 22:14 spanel
- Re: Re: Ten motor 25.03.2008 21:46 Special-line
- Re: Ten motor 25.03.2008 21:18 spanel
- Ten motor 25.03.2008 14:14 Special-line
- Re: posledna foto... 18.03.2008 17:47 spanel
- posledna foto... 18.03.2008 17:05 Rysguf.
- Re: Re: Re: super stav 29.02.2008 10:17 spanel
- Re: Re: super stav 28.02.2008 17:44 Special-line
- Re: super stav 10.02.2008 16:14 spanel
- super stav 10.02.2008 12:49
- Re: ahoj 10.02.2008 12:01 spanel
- ahoj 10.02.2008 11:39 Čujo
- Re: dík moc 02.01.2008 10:20 2.0VTEC
- dík moc 01.01.2008 22:54 spanel
- Hondotenie 01.01.2008 19:03 2.0VTEC
- Vysvětlení 23.09.2007 22:32 spanel
- Hodnocení 20.09.2007 21:15
- dík..... a mam dotaz??? 14.09.2007 19:58 spanel
- Pěkný 08.09.2007 18:51 Special-line
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé