Recenze
Seat Altea 1.6 75 kW
Technické info
Přezdívka auta kamión Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:103500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1595 výkon [kW]: 75 kroutící moment [Nm]: 148 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.8 maximální rychlost [km/h]: 181 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 409 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.7
Popis vozu
Proč Altea ? A proč vůbec Seat ?
Mám odježděno asi 100 000 km na 15 let staré Cordobě 1.6 (nevím, proč jsem nikdy neudělal recenzi, tak přidám aspoň pár fotek).Byla ve slušné výbavě.Okna v elektrice, zrcátka i vyhřívaný, 2 krát airbag, servo atd. Chyběla klimatizace a ABS. Byly to hezký kilometry, ale poslední dobou bylo pořád co opravovat, sice maličkosti, ale jak dal člověk něco dohromady, objevil se další problém. Abych to vysvětlil, auto pořád šlape jako hodinky (najeto 205 000 km), ale jsem ten typ člověka , kterýmu vadí všechno, co je jinak, než jak má být. Když je sebemenší dírka ve výfuku, když nejde stahovat třeba jen zadní okno (i když tam málokdy někdo sedí), když drnčí reprák apod. Prostě jsem se chtěl „lépe“ vozit. Tak jsem občas mrknul na net, co je k mání za cca 200 kolíků. V poslední době jsem ztratil přehled o trhu ojetin, ale věděl jsem, že se dá dneska koupit i funglovka typu Logan nebo Thalia, což jsou auta ve stylu Cordoby. Problém je výbava těchto základních verzí a řekl bych, že ani nejsou tak hezký, jako je Cordoba. Už jsem si prostě zvykl na okna a zrcátka v elektrice, různý posilovače atd. V autě kolegy z práce jsem si začal v létě zvykat i na klimatizaci.Mít tak o 150 tisíc víc, tak beru Kia Ceed SW 1.6 s pěknou výbavou za 340 000 Kč .. ukápla slza. Zpátky k ojetinám, hledal jsem něco prostornějšího, s pěknou výbavou a motor 1.6 až 2.0 ,samozřejmě benzín a bez turba. Nejvíc se mi líbily Mondea předchozí generace, jsou za slušný peníze a jejich motor 2.0 asi nejlepší a nejspolehlivější v kategorii.Bohužel malý výběr benzíňáků, 19 z 20 aut byli v naftě.Octavia II a Golf V taky pěkný, ale ty ceny, hrůza! Francouze nemusím a ani žádnej pěknej japončík (např Mazda 6 apod) nebyli k mání. Auta typu A3,4 nebo BMW 3,5 jsou fajn, ale náklady na provoz a opravy nic pro mě. Nakonec jsem to vzdal s tím, že si prostě na nějaký to Mondeo počkám, i kdyby to mělo trvat rok. Na to, že Seat dělá i větší auta než je Ibiza nebo Cordoba jsem ani nepomyslel. Jednou mě napadlo se mrknout, jestli se vůbec ještě prodává Cordoba , ten poslední typ a na seat.cz na mě vykoukla Altea.Vzpomněl jsem si, že taky existuje řada Altea/Altea XL/Toledo a došlo mi, že střední třída je pro mě zbytečně moc. Funglovky samozřejmě taky nic pro mě, ale na serverech s ojetinami jsem zjistil, že taková Altea může být až o 50 000 Kč levnější oproti Octavii II nebo Golfu V se stejným motorem, výbavou,rokem výroby a podobným nájezdem. Konečně jsem „zkrátka“ vysvětlil, proč zrovna SEAT.
Hledání
Tak jsem začal hledat, bylo mi celkem jedno ,který typ ze tří výše uvedených. Na výběr byli tři benzínové motorizace (TSíčka na mě byli ještě drahé): 1.4 63 kW, 1.6 75 kW a 2.0 FSI 110 kW. Chtěl jsem najít nějakej ten dvoulitr, ale ty u nás samozřejmě moc nejsou a 1.4 se mi zdála až moc slabá. Tak nějak mi vyšlo, že 1.6 s 75 kW vzhledem k váze auta by mohla jet zhruba stejně, jako 1.6 s 55 kW v Cordobě a to mi stačí. Takže moje požadavky byli nakonec takové: Seat Altea/Altea XL/Toledo 1.6, 4-6 let staré, kolem 100 000 km, koupené a provozované v ČR, po jednom majiteli, pravidelný servis poctivě zaznamenaný v servisní knížce.
Nákup
Za pár dní jsem našel v nabídce ojetin dealera SEAT Šmucler Horšovský Týn tenhle můj kousek. Ten den jsem šel do práce na noční, a celou noc jsem přemýšlel, jestli se tam zajedu ráno mrknout.No zajedu, mám to do Horšáku 60 km, ale jel jsem. Nabral jsem cestou kluka, který tomu rozumí, aby mi to zkouknul aspoň trochu „odborně“. Měli tam na place ještě jeden jiný kousek, taky Alteu 1.6, asi i hezčí zlatou barvu, ale neměla klimatizaci, takže nic. Udělali jsme zkušební jízdu, všechno zkoukli, vyzkoušeli všechnu tu elektroniku.Auto mělo jedinou chybu a to pneumatiky.Snad každá byla jiná a samá boule.Původnímu majiteli asi dalo velkou práci auto obout, než ho dal do prodeje.Nakonec jsem ukecal kvůli obutí pár tisícovek slevu, zaplatil, uzavřel povinné ručení a auto bylo moje. Cestou domů jsem hned natankoval plnou, abych změřil spotřebu a porovnal to s údaji z palubního PC. Zároveň jsem se modlil, abych dojel aspoň do Klatov, aniž by mi explodovala jedna ze super pneumatik. V jednom pneuservisu v Klatovech, kde pracuje bratranec ,jsem koupil sadu Dunlop SP Sport FastResponse v rozměru 205/55/R16. Bratranec, který ještě nic netušil, se zděsil, že ty šestnáctky chci narvat na Cordobu.Nakonec mi auto sám osobně komplet přezul a i pochválil.
Svezení
S autem jsem za 7 měsíců najel asi 9000 km. Jízdní vlastnosti a pohodlí jsou super. Velikost a skladnost kufru je v pohodě, ale pro rodinu s dětmi každopádně doporučuju XL nebo Toledo a v tom případě zavazadelník v kombinaci s prostorem pro posádku dá zapomenout na sen českých rodin Octavii v kombíku.Nepočítám šílené škodovkáře. Interiér a palubní deska nejsou žádná extravagance, už jsem viděl i lepší, ale rozhodně ne v Golfu nebo Octavii.Ta německá strohost tam je stejná, ale funkčnost je příkladná.Nikde nic nevrže a nedrnčí. A pohádky o měkčených plastech mě neberou, důležité je zpracování a to je OK.
Pohon
Motor 1.6 je stará koncernová 102koňová klasika. Při hmotnosti auta 1390 kg to rozhodně není na závodění,ale na ježdění a to i svižnější.Při předjíždění je nejlepší ho vytočit na 3500 otáček a zhruba do 5000 je tam hodně slušný zátah, ale to si musí každý u svýho auta vyzkoušet a vychytat. Je fakt, že odhlučnění motoru by mohlo být lepší, v tomhle bodě jsem asi čekal trochu víc. Spotřebu mám dlouhodobě 7.7 l/100 km, ale dá se jezdit za 7, ale i za 9 litrů.Každému podle chuti. Jako ideální benzínovou motorizaci bych si představoval 1.4 TSI 92 kW.
Co se může porouchat
Výbavu jen stručně.Jsou tam věci jako 6 airbagů, ABS, ESP,TCS, tempomat a hlavně ta vysněná klimatizace na léto, dokonce automatická dvouzónová.
P.S.
V zimě jezdím na plecháčích obutých na Kormoran Snowpro B2 205/55/R16. Měl jsem na nich fakt krásné "noname" poklice z jednoho hobbymarketu, ale už když jsem je nasazoval, tak jsem tušil, že je dlouho mít nebudu. Když jsem ztratil první, tak jsem je hodil do závěje všechny a bylo. Škoda šesti stovek.Později jsem za půl darma koupil jiné a ty už drží. V létě jezdím na těch Dunlopech, jak jsem psal výše, stejný rozměr a na origo hliníkách.
Silné stránky
- pohodlí a prostor
- jízdní vlastnosti, podvozek
- řízení, řazeni
- bezpečnostní a komfortní výbava
- cena náhradních dílů, samozřejmě druhovýroba
Slabé stránky
- hlučnější motor
- stěrače v A sloupcích v zimě nejsou moc praktické
- od volantu není vidět na "čumák", ale dá se na to zvyknout
- hodně mi chybí vyhřívaná zpětná zrcátka (Cordoba je měla) nechápu, že je takový problém to tam dát, když se dají elektricky seřizovat a sklápět
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
S Alteou jezdím do neznačkového servisu, kde dělají speciálně koncernová auta. Jezdil jsem tam 7 let i s Cordobou a nikdy nebyl problém. Po koupi to byla klasika : rozvody s vodní pumpou, olej,filtry,kontrola klimatizace.
Také se mi stalo, když víc mrzlo, že se mi rozsvítila kontrolka prasklé žárovky v blinkru. Blinkr cvakal rychle, jako když je opravdu prasklá a fakt neblikal. Poprvé to bylo večer, tak že to ráno vyměním a ráno bylo vše OK. Poté se to stalo ještě dvakrát a do druhého dne bylo vždy vše v pohodě ?
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Seat Šmucler Horšovký Týn
-slušné jednání, dlouhá zkušební jízda, dostatek času na kontrolu vozu (prodejce nám nechal klíče od auta a šel si po svém)
-sjednáno výhodné povinné ručení (to mi otevřelo oči a donutilo mě předělat i pojistku na Cordobu, teď platím za dvě auta to co dříve za jedno)
Novinky v recenzi
Dovolená
Altea má za sebou dovolenou na Palmovce v Itálii plus výjezd na observatoř Campo Imperatore v pohoří Gran Sasso. Výjezd na observatoř ve výšce cca 2100 m.n.m byl zatím můj největší zážitek za volantem. Těch 2100 metrů jsme si vyjeli pěkně všechny doslova z pláže. Po výjezdu nahoru ukazoval PP spotřebu 10 l/100 km. Přidal jsem pár fotek i se zvířátkama na silnici. Jinak celkem najeto za 10 dní 2553 km při průměru dle PP 7.4 l/100 km. Reál bude někde 7.7-7.8. V autě jeli 4 lidi plus zavazadla. Klimatizace běžela tak 80 % doby jízdy, což bylo celkem 35:41 hod. Rychlost na dálnici podle provozu tak 110-130 tacho. Nejdražší benzín natankován v nějaké díře v podhůří Gran Sassa u nějakého místního vydřiducha. Senza PB litr za 1.76 euro. Jinak v Itálii čím jižněji, tím dražší.Myslím benzín. A nejsou tam takové rozdíly v cenách na dálnici a jinde.
Včerejší
Včera proběhla výměna oleje v motoru a filtru.Zároveň jsem se zmínil, že mě neskutečně štve signalizace nezapnutého pásu řidiče a to je fakt.S poutáním nemám problém, ale při pojíždění po parkovišti, dojíždění k baráku po obecní cestě a pod.jsem zvyklý se už odpoutat a to pípání mě hodně .... Takže "mehánik" vzal kleštičky, štípnul ten správnej drátek a je klid :) mám z toho radost jako malej kluk
Nové fotky
Přidány fotky, za "tšištapadešát" koupeny poklice, které tentokrát drží a s velkou slávou jsem natočil 100 000 km.
Další vozy Seat Altea
-
Seat Altea (2010) Majitel: Aischylos
Přidáno: 20.7.2010 5210 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Seat Altea (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 28.3.2010 269 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Seat Altea (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2010 39 Majitel 8.90 Uživatelé
-
Seat Altea (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.11.2009 210 Majitel 8.13 Uživatelé
-
Seat Altea (2011) Majitel: Taibr
Přidáno: 21.10.2017 48 Majitel 8.00 Uživatelé